• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ashizawa Kiyone  芦澤 清音

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ASIZAWA Kiyone  芦澤 清音

Less
Researcher Number 20459382
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 帝京大学, 教育学部, 研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 帝京大学, 教育学部, 教授
2015 – 2017: 帝京大学, 文学部, 教授
2014: 帝京大学, 教育学部, 教授
2013: 帝京大学, 教育学部, 教授(Professor)
2012: 帝京大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Educaion
Keywords
Principal Investigator
包括理論 / 異年齢保育 / 外国にルーツのある子ども / 障がい児 / 理論構築 / 保育形態 / 実践モデル / コロナ禍 / 障がい / 包括モデル … More / 共生 / 子どもの権利 / 多文化 / 多文化共生 / 障害 / 多様性 / 子どもの人権 / 意見表明権 / インクルーシブ保育 … More
Except Principal Investigator
発達障害 / 物語 / 巡回相談 / 対話 / アセスメント / 参加 / 統合保育 / インクルーシブ保育 / 表現分野 / 男性保育士 / 保育者の資質・能力 / ジェンダー観とライフ・ワーク・バランス / 4年制大学 / 保育者の資質・能力 / ジェンダー観とライフワークバランス / 現場ニーズ / 歴史的検討 / 幼児理解 / 実践知 / 4年制大学 / 保育者養成 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (45 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  Theorizing and constructing a practical model of inclusive childcare that embraces children with disabilities and different culturesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ashizawa Kiyone
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  Construction of multiple assessment model of participation state in inclusive child care

    • Principal Investigator
      Hamatani Naoto
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Problems of the universities' systems to train nursery and kindergarten teachers - Focusing on the 4-year programs and theorization of practical knowledge of teachers.

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO Mariko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Teikyo University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] すべての子どもの権利を実現するインクルーシブ保育へ2023

    • Author(s)
      芦澤清音、浜谷直人、五十嵐元子、林 恵、三山 岳、飯野雄大、山本理絵
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642972
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Book] 多様性がいきるインクルーシブ保育2018

    • Author(s)
      浜谷 直人、芦澤 清音、五十嵐 元子、三山 岳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083718
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 子ども理解で保育が変わる2018

    • Author(s)
      芦澤清音、浜谷直人
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      群青社
    • ISBN
      9784434250958
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 子どもと保育者の物語によりそう巡回相談2016

    • Author(s)
      浜谷直人(編著)・三山 岳(編著)・芦澤清音・五十嵐元子・飯野雄大(共著)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 子どもと保育者の物語によりそう巡回相談2016

    • Author(s)
      浜谷直人・三山岳(編著)芦澤清音(共著)・五十嵐元子(共著)飯野雄大(共著)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 1・2歳児の自己肯定感の土台を育む2015

    • Author(s)
      芦澤清音・バオバブ霧が丘保育園
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      ひとなる書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 自己肯定感の土台を育む保育(仮題)2015

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ひとなる書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Journal Article] 就学前教育の現状から低学年の荒れを考える(特集 小学校低学年の「荒れ」を問う)2022

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      教育

      Volume: 914 Pages: 69-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] インクルーシブ保育を実現する保育形態についての一考察ー主体的で豊かな遊びを保障する柔軟な保育をめざしてー2022

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 10 Pages: 85-97

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保護者の安心感をつくる小一接続期の取組-保護者の意識調査を通してー2022

    • Author(s)
      齋藤嘉一、福島健介、芦澤清音
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 10 Pages: 165-178

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 〈調査報告〉東京都二三区公立保育園の取り組みと展望2021

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      東京都公立保育園研究会 広報

      Volume: 254 Pages: 6-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 稲葉実践から見えてくる幼児教育施設の多様性の保障と可能性(特集 保育所保育指針・幼稚園教育要領の改訂をどうみるか)2021

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      実践と研究 窓

      Volume: 6 Pages: 76-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] コロナ禍で保育者はどのように保育をしているのかー障がい児および外国人幼児を含む保育の実態調査(速報)ー2021

    • Author(s)
      芦澤清音、山本理絵、浜谷直人、三山岳、五十嵐元子、林恵、飯野雄大
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 第9号 Pages: 115-123

    • NAID

      120007131969

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 障害と多文化を包摂するインクルーシブ保育の一考察ー困難を抱える外国籍の子どものいる3歳児クラスがインクルーシブになる過程ー2020

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 8 Pages: 59-68

    • NAID

      120006860844

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保育現場への巡回相談の意義―協同と対話から生まれる保育実践の可能性を引き出す巡回相談2017

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 45 Pages: 33-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Journal Article] 保育における気になる子 をめぐる保育所と保護者の典型に向けてー保護者の意識を可視化する試みー2016

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Journal Article] まなざしの転換で変わる教室2016

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      教育

      Volume: 848 Pages: 66-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Journal Article] 保育の物語と保育者の実践知―1歳児クラスの保育エピソードに見られる保育士と子どもの対話から実践知を探る―2014

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 231-243

    • NAID

      120005944693

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] インクルーシブ時代の発達支援を発達心理学から考える2022

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会 大会企画シンポジウム 話題提供者
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] インクルーシブ保育を実現する保育形態についての一考察ー一斉保育を転換した保育園の取り組みからインクルージョンを考えるー2022

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] 障害と多文化を包括するインクルーシブ保育の可能性(3)―保育者の常識を問い直すー2022

    • Author(s)
      芦澤清音、五十嵐元子、林恵、三山岳、山本理絵、浜谷直人、飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(1)ー保育の取り組みと変化への気づきー2021

    • Author(s)
      芦澤清音、山本理絵、三山岳、浜谷直人、五十嵐元子、林恵、飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(2)ー担任保育者の自由記述から見た現状と取り組みー2021

    • Author(s)
      飯野雄大、芦澤清音、五十嵐元子、浜谷直人、林恵、三山岳、山本理絵
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] 障害と多文化を包摂するインクルーシブ保育の可能性(2)2020

    • Author(s)
      芦澤清音、五十嵐元子、飯野雄大、三山岳、山本理絵、浜谷直人、林恵
    • Organizer
      保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] 保育者は障害と多文化にどう向き合うか2020

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] 自主シンポジウム:障害と多文化を包括するインクルーシブ保育の可能性2019

    • Author(s)
      芦澤清音・五十嵐元子・三山岳・林恵・山本理絵・浜谷直人・戸田有一
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] The role of teachers’ discussions in comprehending dialogical relationships among children:Analysis of an inclusive environment in a kindergarten (2)2018

    • Author(s)
      Gaku Miyama Motoko Igarashi Naoto Hamatani Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] The role of small groups activities and the teacher’s intervention to build dialogical relationships among children: The analysis of an inclusive environment in a kindergarten (1)2018

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Gaku Miyama, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] The process of collaborative dialogue among nursery school teachers in a conference on children with special needs2018

    • Author(s)
      Kiyone Ashizawa, Naoto Hamatan
    • Organizer
      EECERA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(3)2017

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] ライブカンファレンス 保育をささえる巡回相談2017

    • Author(s)
      三山 岳・五十嵐元子・芦澤清音・浜谷直人・飯野雄大
    • Organizer
      日本発達心理学会28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(1) -担任保育者によるクラス活動の視点-2016

    • Author(s)
      五十嵐元子・浜谷直人・芦澤清音・三山岳・田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the Shudan-Zukuri method in a Japanese kindergarten: A case study,2016

    • Author(s)
      Igarashi, M., Hamatani, N., Ashizawa, K., Miyama, G. & Tanaka, K
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.284-285,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(2)2016

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会69回大会
    • Place of Presentation
      学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] インクルーシブ保育が実現される過程をアセスメントする試み2016

    • Author(s)
      三山 岳・浜谷直人・芦澤清音・五十嵐元子・田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会.
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Structural analysis of Japan's ECCE practice based on 'Shudan-Zukuri' method2016

    • Author(s)
      Miyama, G., Hamatani, N., Ashizawa, K., Igarashi, M. & Tanaka, K.
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.298-299,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the shudan-zukuri method in a Japanese kindergarten: a case study2016

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa, Gaku Miyama, Koji Tanaka
    • Organizer
      EECERA(Europian Early Childhood Education Research Association) 26th conference
    • Place of Presentation
      ダブリン大学(アイルランド)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 1.2歳児の育ち合いーぶつかり合いの場面に注目して2015

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 4年制大学における保育者養成モデルの構築に向けて その5―保育者養成課程学生の3年間の子どもイメージの変化―2014

    • Author(s)
      杉本真理子・芦澤清音・岡田たつみ
    • Organizer
      全国保育士養成協議会研究大会
    • Place of Presentation
      ホテルニューオータニ博多(福岡県福岡市中央区
    • Year and Date
      2014-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] 保育学生の実践知の学びの検討-現場保育者の語りを通して-2013

    • Author(s)
      芦澤清音、杉本真理子、岡田たつみ
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      福岡 中村学園大学・中村学園大学短期大学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] 保育学生の実践知の学びの検討-現場保育者の語りを通して-2013

    • Author(s)
      芦澤清音・杉本真理子・岡田たつみ
    • Organizer
      日本保育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      福岡市 中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] 4年制大学における保育者養成モデルの構築に向けてその3-保育ビデオ視聴による幼児理解へのアポローチ-

    • Author(s)
      岡田たつみ・杉本真理子・芦澤清音・登啓子・佐野友恵
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第51回研究大会
    • Place of Presentation
      京都市 京都文教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] 1、2歳児の育ち合い―ぶつかり合いの場面に注目して―

    • Author(s)
      芦澤清音
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市千種区)
    • Year and Date
      2015-05-09 – 2015-05-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] 保育者養成課程新入生の1年前期に見られる子どもイメージの変化の特徴-

    • Author(s)
      杉本真理子・岡田たつみ・芦澤清音・佐野友恵
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第25回研究大会
    • Place of Presentation
      高松 サンポート高松
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • [Presentation] 保育者養成課程学生の子どもイメージの変化の検討(その2)-4年終了時点での検討-

    • Author(s)
      杉本真理子・芦澤清音
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市千種区)
    • Year and Date
      2015-05-09 – 2015-05-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531020
  • 1.  Hamatani Naoto (40218532)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 2.  飯野 雄大 (00737033)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 3.  五十嵐 元子 (30468897)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 20 results
  • 4.  三山 岳 (80582858)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 5.  SUGIMOTO Mariko (70130010)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  KUSANO Izumi (40384797)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NAMIKOSI Ituki (10228083)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OKADA Tastumi (70566249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  WAKAYA Keiko (50389889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  SANO Tomoe (70413408)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  村山 祐一 (70314565)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  野尻 美枝 (60554110)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  田中 浩司 (50535036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 14.  林 恵 (60759380)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 15.  山本 理絵 (60249282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi