• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Endo Noyuri  遠藤 野ゆり

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ENDO Noyuri  遠藤 野ゆり

Less
Researcher Number 20550932
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授
2013 – 2019: 法政大学, キャリアデザイン学部, 准教授
2012: 法政大学, キャリアデザイン学部, 講師
2011: 山口大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Orality and Society / Sociology of education / Childhood science (childhood environment science) / Educaion
Keywords
Principal Investigator
生きづらさ / 貧困 / 発達障害 / 児童虐待 / 日本 / プログラム開発 / キャリア発達 / キャリア教育 / 臨床教育学 / 日英比較調査 … More / ファミリーグループカンファレンス / 授業を通した生徒支援 / 多様性 / Ofsted Ranking / ファミリー・グループ・カンファレンス / 英国の教育 / フィールド調査 / プラットフォーム / イギリス / 学習困難 / コミュニティ / 子ども食堂 / 学校のプラットフォーム化 / 特別な教育的ニーズ / 現象学 / 事例研究 / 不登校 / 移民・外国籍 / 複合的困難 / 恋愛不全 / 若者 / 支援困難校 / 低学力 / 児童養護施設 / 共同的意識 / 社会適応 / 支援者の自由 / 継続的な支援 / ハンディキャップへの支援 / 共同体的意識形成 / 主体的参画 / 見えない生きづらさ / 対人関係の困難 / 視線恐怖 / 教育学 / 子どもの貧困 / 電話相談 / 地域の子育て / 質的研究 / 子どもーおとな関係 / ナナメの関係 / 社会教育 / チャイルドライン / 対話論 / 共同的な意識 / 倫理的高まり / 子ども向け電話相談 … More
Except Principal Investigator
発達障害 / 質的研究 / 小学校 / 他者視点 / 幼稚園 / 保育所 / 道徳教育 / 文献調査 / フィールドワーク / 臨床教育現象学 / 教育実践 / リズム / 当事者 / ケアリーバー / 現象学的質的研究 / 虐待 / 子ども支援 / 現象学 / 若年妊娠 / 児童養護施設 / 地域の子育て支援 / 子ども食堂 / ピアサポート / 地域 / ナラティブ / 子育て支援 / 社会的養護 / 高等学校 / 児童福祉施設 / 多職種連携 / インタビュー調査 / フィールド調査 / 私的支援 / 当事者のニーズ / 見えない生きづらさ / 初等教育施設 / 実態調査 / 大学生 / 予備調査 / 教育環境 / 道徳基盤尺度 / 実生活 / 社会性 / 生活環境 / 生活経験 / 道徳性の発達 / 責任 / 社会的役割 / 個の自律性 / 多様な個別的背景 / 違う / 教育環境モデル / 道徳性 / 実践的道徳教育 / 幼小連携 / 保育観・教育観 / 質問紙調査 / 国際情報交換(イギリス) / 保育観、教育観 / 道徳心 / 内在化 / 他者の視点 / 保育観 / 道徳観 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (113 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  生きづらさを軸にした日本型キャリア教育プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      遠藤 野ゆり
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Clinical phenomenology in rhythm

    • Principal Investigator
      大塚 類
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Japan - UK comparative research towards developing a school platform to meet the needs of children with learning difficultiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      遠藤 野ゆり
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Study on the idea for the society based on the support for children in adverse situation, on account of the narrative around this support

    • Principal Investigator
      Murakami Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Orality and Society
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Development and Validation of an Education Environment Model Leading to Practical Moral Education Based on Everyday Life Experiences

    • Principal Investigator
      KAWASAKI TOKUKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  The study on the survey of actual conditions of supportee who cannot get public support and the buildability of the intermediate support models for them

    • Principal Investigator
      Otsuka Rui
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Aoyama Gakuin University
  •  A field study about multiply handicapped children for the purpose of making a support model to form a "collective-consciousness"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ENDO Noyuri
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Designing Cooperative Moral Education Programs for Infants which Nurture Intrinsic Rerlization of Other People's Perspectives

    • Principal Investigator
      KAWASAKI Tokuko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  A logical and qualitative study of oblique relationship between children-adults; how collaborative consciousness can be brought upPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENDO Noyuri
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Hosei University
      Yamaguchi University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日英比較から探る学習困難な子どものニーズに定位した 学校プラットフォーム化の可能性 2023年度に向けた研究計画案(2022年度研究報告書)2023

    • Author(s)
      遠藤野ゆり、大塚類、川﨑徳子、佐藤桃子、Sennec Andrew
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      法政大学キャリアデザイン学部臨床教育学研究室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0054
  • [Book] イギリス発! ベル先生のコロナ500日戦争2022

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり、セネック アンドリュー、川﨑 徳子、大塚 類、佐藤 桃子
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353494
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0054
  • [Book] さらにあたりまえを疑え! 臨床教育学入門22020

    • Author(s)
      遠藤野ゆり 大塚類
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516656
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0054
  • [Book] さらに あたりまえを疑え!2020

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり、大塚 類
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516656
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Book] 人間教育を一人ひとりの子どもに:人間教育のペダゴジー2018

    • Author(s)
      鎌田首治朗・遠藤野ゆり他
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Book] 現代の家庭教育2017

    • Author(s)
      田中理恵・遠藤野ゆり他
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      放送大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Book] ベストをつくす教育実習 強みを活かし実力を伸ばす(担当第2・7・8・あとがき)2017

    • Author(s)
      筒井美紀・遠藤野ゆり編著
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Book] ベストをつくす教育実習 強みを活かし実力を伸ばす2017

    • Author(s)
      筒井美紀・遠藤野ゆり
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Book] エピソード教育臨床ー生きづらさを描く質的研究2014

    • Author(s)
      大塚類、遠藤野ゆり、大石英史、川﨑徳子、磯崎祐介
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      創元社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Book] あたりまえを疑え! 臨床教育学入門2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Book] エピソード教育臨床 生きづらさを描く質的研究2014

    • Author(s)
      大塚類 遠藤野ゆり 大石英二 川﨑徳子 磯崎佑介
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      創元社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Book] エピソード教育臨床 生きづらさを描く質的研究2014

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり編著、他3名
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      創元社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Book] 人の成長について現場から学ぶ臨床教育学 キャリアデザイン学への障害2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Book] あたりまえを疑え!2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり 大塚類
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Book] あたりまえを疑え!-臨床教育学入門2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり、大塚 類
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Book] 『教育を原理する』 第4章 子どもって・おとなってなんだ2013

    • Author(s)
      筒井美紀,遠藤野ゆり
    • Publisher
      法政大学出版局
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] ASD当事者にとってのコミュニティの困難とその乗り越え : 現象学的リズム論に基づいた考察2023

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 41(1)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02200
  • [Journal Article] 美容整形経験者に見られる『本当の自分』感についての考察2023

    • Author(s)
      松下愛子・遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 20 Pages: 1-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02200
  • [Journal Article] 発達障害児の母親の生き生きとした語りからその強さを読み解く2021

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      村上靖彦編著『すき間の子ども、すき間の支援』明石書店

      Volume: なし Pages: 50-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0054
  • [Journal Article] 20世紀以降のイングランドの公教育の制度と政治の変遷2021

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      日英比較 から探る“学習困難な子どものニーズ”に定位した学校プラットフォーム化の可能性2020年度報告書

      Volume: 1 Pages: 11-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0054
  • [Journal Article] リズムに関する現象学的考察の試み リズム論に基づく教育学的人間理解に向けて2021

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 18 Pages: 147-172

    • NAID

      120007160191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Journal Article] なぜ理由もなく学校に行けないのかー教室に身を置くことの意味から考える2020

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      教育方法

      Volume: 49 Pages: 53-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Journal Article] 進路多様校におけるキャリア教育の在り方と評価 の検討 ―地方都市のある私立高校教育モデル検討とその効果評価-2019

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・酒井理
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16(2) Pages: 1-15

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 学び合い』による他者関係の広がり~コミュニケーションが苦手な児童に着目して2019

    • Author(s)
      田嶋柚里・遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 17 Pages: 5-29

    • NAID

      120006865487

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Journal Article] 日本人の社会性の発達を支える学校教育の可能性について2018

    • Author(s)
      川﨑徳子・小杉考司・小野史典・大石英史・遠藤野ゆり・大塚類
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢合3部

      Volume: 67 Pages: 39-43

    • NAID

      120006410887

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 視線恐怖感を抱える青年期男性にとっての教室空間の生きづらさ 「可能性」と「蓋然性」を手掛かりとした現象学的考察2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 35-2 Pages: 143-154

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 進路多様校におけるキャリア教育の在り方と評価の検討2018

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: Vol.16(2) Pages: 1-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 自尊感情尺度の俎上にのらない若者に対する対話的支援の効果 ―学習・キャリア支援ボランティアの経験に基づいて―2018

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: Vol.16(1) Pages: 187-199

    • NAID

      120006557829

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 視線恐怖感を抱える青年期男性にとっての教室空間の生きづらさ 「可能性」と「蓋然性」を手掛かりとした現象学的考察2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      人間性心理学研究

      Volume: 35(2) Pages: 143-154

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 自尊感情尺度の俎上にのらない若者に対する対話的支援の効果 : 学習・キャリア支援ボランティアの経験に基づいて2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 16 Issue: 1 Pages: 187-199

    • DOI

      10.15002/00021444

    • NAID

      120006557829

    • ISSN
      13493051
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 社会的養護と未完の『自立』唯一無二の存在として他者から受容され生きること2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 82 Pages: 175-212

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 社会的養護と未完の『自立』唯一無二の存在として他者から受容され生きること2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      世界の児童と母性

      Volume: 82 Pages: 28-31

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 物語としての自己 わかり合えない他者と共に生きる2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      『看護教育』,vol.57

      Volume: 57(7)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 物語としての自己 わかり合えない他者と共に生きる2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] 『生きづらさ』の研究 ひと(他者)にわかってもらえないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育 医学書院

      Volume: 57 No.2 Pages: 138-144

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 社会の中で自分をわかるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(5) Pages: 386-392

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 社会の中で自分をわかるということ2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] 物語としての自己 わかり合えない他者と共に生きる2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(7) Pages: 564-569

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 親が子どもをわかるということ わかりすぎるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育医学書院

      Volume: 57 No.3 Pages: 250-256

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 悲哀をめぐる研究 虐待してしまう母親の回復支援に向けて2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 13 Pages: 157-169

    • NAID

      120005729093

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] 私は『本当の私』をわからないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(4) Pages: 306-312

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 『生きづらさ』の研究 ひと(他者)にわかってもらえないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 138-144

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 「親が子どもをわかるということ わかりすぎるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 250-256

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 親が子どもをわかるということ わかりすぎるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 250-256

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] わかり合えないことの由来 多様な知覚と認知2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57(6) Pages: 472-477

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 臨床教育学ってどんな学問?2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57巻1号 Pages: 56-62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] 『生きづらさ』の研究 ひと(他者)にわかってもらえないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57 Pages: 138-144

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] 悲哀をめぐる研究 虐待してしまう母親の回復支援に向けて2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 13 Pages: 157-169

    • NAID

      120005729093

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Journal Article] わかり合えないことの由来 多様な知覚と認知2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      『看護教育』,vol.57

      Volume: 57(6)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 社会の中で自分をわかるということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      『看護教育』,vol.57

      Volume: 57(5)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 私は『本当の私』をわからないということ2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      『看護教育』,vol.57

      Volume: 57(4)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Journal Article] 私は『本当の私』をわからないということ2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] 存在を肯われること 自らを振り返る2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      形政

      Volume: 第126巻 Pages: 38-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] 存在を肯うべなわれること 自らを振り返ること2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      刑政

      Volume: 126 Pages: 38-47

    • NAID

      40020347621

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] ミラーニューロンをめぐる研究動向の検証─神 経細胞水準からみる「他者」の色合いの解明に向けて─」『生涯学習とキャ リアデザイン2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャ リアデザイン

      Volume: 12 Pages: 37-45

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Journal Article] ミラーニューロンをめぐる研究動向の検証 神経細胞水準からみる「他者」の色合いの解明にむけて2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第12巻 Pages: 37-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] 電話相談の受け手ボランティアの抱える課題と倫理的高まり ヒアリング調査の予備的分析2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 第11巻 Pages: 229-243

    • NAID

      120005423215

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 商業高校における人間関係についてのインタビュー分析 卒業後をみすえた生きづらさに着目して2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 11

    • NAID

      120005423163

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 商業高校における人間関係についてのインタビュー分析―卒業後をみすえた生きづらさに着目して―2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第11巻第2号 Pages: 49-58

    • NAID

      120005423163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の課題とその乗り越え2013

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 10 Pages: 85-101

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 発達障害のある不登校児の集団への馴染みがたさについての現象学的考察ー学校とフリースクールにおける共同性の違いに定位した研究方法論2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 第10号第3号 Pages: 109-140

    • NAID

      120005255348

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] 電話相談の受け手ボランティアの抱える課題と倫理的高まり ヒアリング調査の予備的分析2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 11(研究ノート) Pages: 229-243

    • NAID

      120005423215

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] 養育環境が20代のキャリア形成を困難にする事例のインタビュー研究 サルトルの対自論に基づいた質的考察2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 11 Pages: 19-31

    • NAID

      120005342893

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 発達障害のある不登校児の集団への馴染みがたさについての現象学的考察2013

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 10 Pages: 131-155

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 商業高校における人間関係についてのインタビュー分析 卒業後をみすえた生きづらさに着目して2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 12

    • NAID

      120005423163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] 発達障害のある不登校児の集団への馴染みがたさについての現象学的考察―学校とフリースクールにおける共同性の違いに定位した研究方法論―2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 第10号 Pages: 131-155

    • NAID

      120005255348

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 電話相談の受け手ボランティアの抱える課題と倫理的高まり ヒアリング調査の予備的分析2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 11 Pages: 229-243

    • NAID

      120005423215

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 養育環境が20代のキャリア形成を困難にする事例―サルトルの対自論に基づいた質的考察―2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第11巻第1号 Pages: 19-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の課題とその乗り越え―定型発達者の認知多様性に関する聞き取り調査と天才論としての発達障害論とに基づいて―2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第10巻 Pages: 85-101

    • NAID

      120005255368

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 養育環境が20代のキャリア形成を困難にする事例のインタビュー研究 サルトルの対自論に基づいた質的考察2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 11 Pages: 19-31

    • NAID

      120005342893

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Journal Article] 対話論における倫理の問題について2011

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 第61巻第3部 Pages: 43-51

    • NAID

      40019174845

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 対話論における倫理の問題について2011

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 61 Pages: 43-52

    • NAID

      40019174845

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Journal Article] 子どもがいきいきとする学級集団活動についての事例研究2011

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 第61巻第3部 Pages: 53-63

    • NAID

      40019174854

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Presentation] 軽度発達障害の子どもを持つ母親の強さはどこからくるのか2020

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KK0054
  • [Presentation] 自主シンポジウム「発達障害児支援に必要なこと」2020

    • Author(s)
      遠藤野ゆり(法政大学)、大塚類(東京大学)、渋谷亮(龍谷大学)
    • Organizer
      日本人間性心理学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症の少年が未来イメージを抱けるようになるための支援方法 ―文章作成課題に関する事例検討2019

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Presentation] 乳幼児期に他者からの養育を受けないことは思春期以降の他者視点と自己感覚にどう影響するか:臨床現象学的事例研究2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 「学びに向かう力・人間性」を育む小学校国語の授業研究:教師と児童が共に創り出す「共同の世界」という観点から2018

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KT0032
  • [Presentation] 定時制高校における生徒間の「異質な他者」受容プロセスについて――インクルーシブ教育の実現に向けた事例検討2018

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 「学びに向かう力・人間性」を育む小学校国語の授業研究:教師と児童が共に創り出す「共同の世界」という観点から2018

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 定時制高校における生徒間の「異質な他者」受容プロセスについて――インクルーシブ教育の実現に向けた事例検討2018

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 自主シンポジウム「社会の中の人のあり方と他者視点の獲得を検討する― A Multidisciplinary Approach to Facing Issues(発達,教育臨床,現象学,認知,社会心理)―」2018

    • Author(s)
      川﨑徳子・大塚類・遠藤野ゆり・小杉考司・小野史典
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] a new framework of Special Educational Needs invisible child abuse, handicap, disorder2017

    • Author(s)
      NOyuri Endo
    • Organizer
      4th International Conference on The Social Development and Education Reform in East Asia Tokyo,Japan, 2017 22nd October Tokyo, Sunshine building
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] Concerning the potential for formal education to support the development of social skills in Japanese young people.2017

    • Author(s)
      Tokuko Kawasaki,Koji E. Kosugi,Fuminori Ono, Eiji Oishi, Noyuri Endo, Rui Otsuka
    • Organizer
      Asian Association of Social Psychology,Auckland(New Zealand),2017.08.27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] コミュニケーションに難のある若者の他者関係の変化―定時制高校のある生徒が就労に至るまで―2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会(東海学園大学名古屋キャンパス),2017,9,9(名古屋市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] a new framework of Special Educational Needs invisible child abuse,handicap,disorder2017

    • Author(s)
      Noyuri ENDO
    • Organizer
      4th International Conference on The Social Development and Education Reform in East Asia Tokyo
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] コミュニケーションに難のある若者の他者関係の変化―定時制高校のある生徒が就労に至るまで―2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 辛さを抱える支援者への支援可能性 ―専門学校教職員の語りの現象学的分析―2017

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会(東海学園大学名古屋キャンパス),2017,9,9(名古屋市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 辛さを抱える支援者への支援可能性――専門学校教職員の語りの現象学的分析2017

    • Author(s)
      大塚 類・遠藤 野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会(東海学園大学名古屋キャンパス),2017,9,9(名古屋市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 辛さを抱える支援者への支援可能性――専門学校教職員の語りの現象学的分析2017

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 「物語論に基づく現象学的解釈」「MY TREE ペアレンツ・プログラムの効果:量的分析と現象学による質的分析」2016

    • Author(s)
      遠藤 野ゆり・大塚 類
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府・大阪市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 物語論に基づく現象学的解釈2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第22回学術集会おおさか大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2016-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 「物語論に基づく現象学的解釈」「MY TREE ペアレンツ・プログラムの効果:量的分析と現象学による質的分析」2016

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第22回学術集会おおさか大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-11-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 困難を抱える若者のキャリア形成とresiliense―家庭基盤や認知機能の困難に着目して2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会編集委員会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 公的役割を超えて私的支援を行なうことに不可避なつらさ――時間の観点から児童養護施設職員の語りを考察する――2015

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 恋愛回避的な若者の『見えない生きづらさ』―自尊感情に着目した考察2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      人間性心理学会第34回大会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 恋愛回避的な若者の『見えない生きづらさ』―自尊感情に着目した考察2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 多様な他者の理解をめざして2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      人間性心理学会第34回大会学会賞受賞記念講演
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 「困難を抱える若者のキャリア形成とresiliense―家庭基盤や認知機能の困難に着目して」2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会編集委員会企画シンポジウム
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01756
  • [Presentation] 公的役割を超えて私的支援を行なうことに不可避なつらさ――時間の観点から児童養護施設職員の語りを考察する――2015

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      人間性心理学会第34回大会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04374
  • [Presentation] 困難を抱える若者のキャリア形成とresiliense―家庭基盤や認知機能の困難に着目して2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 多様な他者の理解をめざして2015

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      日本人間性心理学会
    • Place of Presentation
      聖カタリナ大学(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 『いじめ』や『虐待』をいかに防ぐかー質的研究からのアプローチ2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり,他
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都港区白金台)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Presentation] 『いじめ』や『虐待』をいかに防ぐか―質的研究からのアプローチ2013

    • Author(s)
      高橋菜穂子、戸田有一、遠藤野ゆり、やまだようこ、森岡正芳
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Presentation] 教育と社会的養護のクロスロード―逆境にある子どもの育ちの軌跡についていく実践2012

    • Author(s)
      松嶋秀明、高橋菜穂子、遠藤野ゆり、川俣智路、森岡正芳
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Presentation] 教育と社会的養護のクロスロードー逆境にある子どもの育ちの軌跡についていく実践2012

    • Author(s)
      遠藤野ゆり,他
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県中頭郡西原町)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Presentation] 被虐待児への特別活動を通した学校生活支援の課題と意義2011

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      子ども家庭福祉学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730749
  • [Presentation] 人から見られることによる身体の際立ちの意味─『ふつう』であることの 背後にひそむ困難に目を向けて─

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      人間性心理学会第33回大会研究発表
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 人から見られることによる身体の際立ちの意味『ふつう』であることの背後にひそむ困難に目をむけて

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Organizer
      人間性心理学会第33回大会
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Presentation] おとなが子どもの〈肩代わり〉をすることの意味

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      」人間性心理学会第33回 大会研究発表
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • [Presentation] 大人が子どもの<肩代わり>をすることの意味

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり
    • Organizer
      人間性心理学会第33回大会
    • Place of Presentation
      南山大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-10-10 – 2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Presentation] Surveillance study of teacher's morality

    • Author(s)
      Tokuko Kawasaki,Koji Kosugi,Noyuri Endo,Rui Ohtsuka
    • Organizer
      28th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Paris, France.
    • Year and Date
      2014-07-08 – 2014-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531009
  • [Presentation] Surveillance study of teacher’s morality,

    • Author(s)
      Tokuko Kawasaki, Koji Kosugi, Noyuri Endo, Rui Ohtsuka
    • Organizer
      the 29th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Palais des congres de Paris(フランス)
    • Year and Date
      2014-07-09 – 2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381100
  • 1.  OHTUKA Rui (20635867)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 27 results
  • 2.  KAWASAKI Tokuko (00555708)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  KOSUGI Koji (60452629)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  Senneck Andrew John (70769041)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  Murakami Yasuhiko (30328679)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  佐藤 桃子 (10792971)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  SHIRAISHI Toshiyuki (10259327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OKIBAYASI Yohei (20403595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  大石 英史 (80223717)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  小野 史典 (90549510)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 11.  筒井 美紀 (70388023)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  船山 万里子 (00649238)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  渋谷 亮 (10736127)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  永野 咲 (10788326)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  久保 樹里 (10803679)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi