• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kobayashi Yuki  小林 祐紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20599617
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 放送大学, 教養学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 茨城大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
研修パッケージ / 授業 / パッケージ / 教員研修 / プログラミング教育 / 小学校
Except Principal Investigator
音声教材 / 音声付教材 / 入試特別配慮 / 障害者支援 … More / 文字認知障害 / ユニバーサルデザイン / ヒューマン・インターフェイス / 特別支援教育 / 教育工学 / 学習指導モデル / 読むこと領域 / 研修 / スタンダード / 紙の教科書 / 国語 / 学習者用 / デジタル教科書 / 学習者用コンピュータ / 学習者用デジタル教科書 / 読むこと / 国語科 / 小学校 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Development of Teaching Package of Programming Education that Can be Used in Combination at Elementary SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kobayashi Yuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  Development of a course of study utilizing digital textbooks for learners in the field of Japanese language "reading"

    • Principal Investigator
      NAKAGAWA HITOSHI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  Development and Evaluation of Multimodal Tests for the Equity of Educational Evaluation of Print-Disabled Students

    • Principal Investigator
      Fujiyoshi Akio
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Ibaraki University

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] GIGAスクール構想[取り組み事例]ガイドブック 小・中学校ふだん使いのエピソードに見る1人1台端末環境のつくり方2022

    • Author(s)
      中川一史,村井万寿夫,小林祐紀(編著)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      翔泳社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01020
  • [Book] もののしくみとプログラミング2020

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      小峰書店
    • ISBN
      9784338335010
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Book] コンピュータとプログラミング2020

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      小峰書店
    • ISBN
      9784338335027
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Book] プログラミングであそぼう!2020

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      小峰書店
    • ISBN
      9784338335034
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Book] カリキュラム・マネジメントで実現する学びの未来 STE(A)M教育を始める前に[カリキュラム・マネジメント実践10]2020

    • Author(s)
      中川 一史、小林 祐紀、兼宗 進、佐藤 幸江
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      翔泳社
    • ISBN
      9784798165578
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Book] 小学校プログラミング教育の研修ガイドブック2019

    • Author(s)
      小林 祐紀、兼宗 進、中川 一史
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      翔泳社
    • ISBN
      9784798159461
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Book] いちばんさいしょのプログラミングえほん プログラミングをはじめる前に親子で読む本2019

    • Author(s)
      オオノ マサフミ (イラスト), 小林 祐紀
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      KADOKAWA
    • ISBN
      9784046042873
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 問題解決能力を育成するプログラミング教育-小学校6年間を見通した指導計画-2021

    • Author(s)
      完田八郎、小林祐紀
    • Journal Title

      鳥取大学附属小学校研究紀要

      Volume: 2020年度 Pages: 96-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 算数科におけるScratchを用いた授業とコンピュータを用いないプログラミングの授業を組み合わせた教育実践の評価2021

    • Author(s)
      黒羽諒、伊藤崇、川澄陽子、小林祐紀
    • Journal Title

      AI時代の教育論文誌

      Volume: 3 Pages: 19-24

    • NAID

      130008088715

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 我が国におけるプログラミング教育の現状と課題2020

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 276 Pages: 16-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 情報活用能力とプログラミング的思考2019

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 272 Pages: 22-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育における思考力・表現力に関する児童の意識変容ー3つに類型化を試みた教育実践に着目してー2019

    • Author(s)
      小林祐紀,中川一史
    • Journal Title

      AI時代の教育論文誌

      Volume: 1 Pages: 31-36

    • NAID

      130008088722

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の円滑な実施に向けた処方箋2019

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Journal Title

      視聴覚教育

      Volume: 73/6 Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Teaching Package of Programming Education at Elementary School in Collaboration with Science Museum ― Focusing on the Questionnaire Survey at Pilot School ―2019

    • Author(s)
      Yuki Kobayashi; Hitoshi Nakagawa; Masuo Murai; Yukie Sato; Chie Takahashi; Etsuko Miyajima
    • Journal Title

      EdMedia + Innovate Learning 2019

      Volume: - Pages: 396-401

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育の円滑な実施を支援するための教授用資料の制作2019

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 211-221

    • NAID

      120006776368

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育に資する校内研修の勘所2019

    • Author(s)
      小林祐紀
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 269 Pages: 8-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 小学校国語学習者用デジタル教科書の本文抜き出し機能を活用した児童の意識調査2021

    • Author(s)
      小林祐紀,河崎睦,中川一史
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集,第51号,pp.31-34
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01020
  • [Presentation] 「読むこと」領域における小学校国語科学習者用デジタル教科書のノートテイキングに関する調査項目の構成と信頼性の検証2020

    • Author(s)
      河崎睦,小林祐紀,中川一史
    • Organizer
      AI時代の教育学会2020年第1回研究会論集2020年度第1号,pp.21-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01020
  • [Presentation] 第 4 学年算数科「角度」の単元におけるプログラミング学習の提案2019

    • Author(s)
      黒羽諒,伊藤崇,川澄陽子,小林祐紀
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会(新潟大会)発表予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育を継続して取り組む教員が認識している授業設計の視点2019

    • Author(s)
      小林祐紀,中川一史
    • Organizer
      日本STEM教育学会 第2回年次大会 一般研究発表予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 勤務校の実態に即した小学校プログラミング教育に資する研修プログラムの提案2019

    • Author(s)
      川澄陽子,伊藤崇,黒羽諒,小林祐紀
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会(新潟大会)発表予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 科学館と連携した小学校プログラミング教育に資する授業パッケージの実践と評価-推進校11校における取組の報告-2019

    • Author(s)
      宮嶋悦子,高橋千絵,小林祐紀,中川一史
    • Organizer
      第45回全日本教育工学研究協議会全国大会島根大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育に資する組み合わせて活用できる研修パッケージの開発2019

    • Author(s)
      小林祐紀, 中川一史,村井万寿夫,佐藤幸江
    • Organizer
      2019年度全国実践研究発表会資料集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 「読むこと」領域における小学校国語科学習者用デジタル教科書の使用に関する児童の意識調査 -予備的調査の結果報告-2019

    • Author(s)
      小林祐紀,中川一史
    • Organizer
      日本教育メディア学会研究会論集第47号,p13-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01020
  • [Presentation] Three Types of Practical Examples of Programming Education at Elementary Schools in Japan2018

    • Author(s)
      Yuki KOBAYASHI; Susumu KANEMUNE; Shizuka SHIRAI; Hidenari USUI; Takumi SHIMIZU
    • Organizer
      EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 小学校第5学年算数科におけるプログラミング教育の授業開発 -ドリトルを用いた正多角形の作図の指導-2018

    • Author(s)
      木村了士・臼井英成・小林祐紀
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 論理的思考力を具体的に想定した小学校プログラミング教育の年間指導計画の開発2018

    • Author(s)
      川澄陽子・小林祐紀
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育に資する組み合わせて活用できる研修パッケージの構想2018

    • Author(s)
      小林祐紀・中川一史・村井万寿夫・佐藤幸江
    • Organizer
      情報教育セミナー2018全国実践発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02853
  • 1.  NAKAGAWA HITOSHI (80322113)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 2.  村井 万寿夫 (00434465)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  佐藤 幸江 (90599614)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  Fujiyoshi Akio (00323212)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  藤森 裕治 (00313817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  中橋 雄 (80389064)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  加藤 直樹 (00313297)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  原田 浩司 (40738168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi