• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ITOU Gen  井藤 元

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ITO Gen  井藤 元

Less
Researcher Number 20616263
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京理科大学, 教育支援機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 東京理科大学, 教育支援機構, 教授
2017 – 2020: 東京理科大学, 教育支援機構, 准教授
2016: 東京理科大学, 教育支援機構, 講師
2015: 東京理科大学, 教職教育センター, 講師
2014: 大阪成蹊大学, 教育学部, 講師
2013: 大阪成蹊短期大学, その他部局等, 講師
2011: 大阪成蹊短期大学, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educational technology / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
シュタイナー教育 / 芸術教育 / 脳波測定 / オルタナティブ教育 / 音楽療法 / ぬらし絵 / フォルメン / フォルメン線描 / 道徳教育 / ゲーテ … More / シュタイナー学校の手仕事 / シュタイナー学校の音楽 / アントロポゾフィー音楽療法 / 師弟関係 / オイリュトミー / 黒板絵 / 教員養成 / 教師教育 / 笑いと教育 / 自然認識 / 笑い / ユーモア / アート / ゲーテ自然科学 / パウル・クレー / 遊びの人間学 / イギリスのシュタイナー学校 / ホリスティック教育 / エポック授業 / シュタイナーの人間形成論 / ゲーテの自然科学 / 人間形成論 / ニーチェ / シラー … More
Except Principal Investigator
威光模倣 / ユネスコ / 環境教育 / 持続可能な社会 / 影 / 遊び / 持続可能な開発のための教育 / プレイフル・ラーニング / 脳波 / ESD / 美術教育 / 想像力 / 創造性 / CONNECTEDkind / 熟達化 / 総合的な学習/探究の時間 / SEL(社会性と情動の学習) / オルタナティブ教育 / 心理的安全性 / 畏敬 / スキーマ変容 / 協働実践研究 / 省察 / 教職準備性 / 教員養成 / 探究型授業 / イノベーティブ教育 / 教育工学 / ビデオアノテーション / 授業ビデオ / 学習支援システム / 授業観察力 / 授業実践力 / ユネスコ・スクール / ESD(持続発展教育) / 教育学 / ユネスコスクール / 持続発展教育 / 生きる力 / 道徳教育 / 総合学習 / シュタイナー学校 / ホリスティック教育 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (103 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  脳波・呼吸・体温変化の分析を通じたシュタイナー教育の芸術的実践の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      井藤 元
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  An Interdisciplinary Study on Learning to Cultivate Imagination with Focus on the Effect Measurement of CONNECTEDkind

    • Principal Investigator
      永田 佳之
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart
  •  脳波測定を通じたシュタイナー教育の実践的有効性の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      井藤 元
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  A longitudinal study of student teachers' learning for innovative practices

    • Principal Investigator
      HANO YUTSUKO
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Osaka Seikei University
  •  A Survey of Teacher Training Programs in Waldorf SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO GEN
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  Construction of learning support system and program aimed at improving the effectiveness of learning from onsite experience in teacher training

    • Principal Investigator
      ASAI munemi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Chuogakuin University
      Osaka Seikei University
  •  Elucidation of the Relationship between Moral Education and Art Education in Steiner SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO GEN
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  Elucidation of Human Transformation Composition to Support the Arts Education of Rudolf SteinerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Gen
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Osaka Seikei University
      Osaka Seikei College
  •  A Case Study on Waldorf Education in Japan from the Viewpoint of Holistic Education

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Atsuhiko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Prefecture University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2011 2010 2009

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育芸術を担う シュタイナー学校の教師たち2023

    • Author(s)
      井藤元
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779517655
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Book] 教育哲学事典2023

    • Author(s)
      教育哲学会編 今井康雄 小玉重夫 田中智志 松浦良充 松下良平 岡部美香 小野文生 西平直 西村拓生 丸山恭司 山名淳 井藤元 他122名
    • Total Pages
      666
    • Publisher
      丸善出版株式会社
    • ISBN
      9784621308219
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Book] 教育観を磨く 子どもが輝く学校をめぐる旅2023

    • Author(s)
      井藤元、苫野一徳、小木曽由佳
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      日本能率協会マネジメントセンター
    • ISBN
      9784800591517
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Book] ハプスブルク事典2023

    • Author(s)
      川成広洋、菊地良生、佐竹謙一、井藤元、ほか134名
    • Total Pages
      793
    • Publisher
      丸善出版株式会社
    • ISBN
      9784621306819
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] 黒板絵2022

    • Author(s)
      マルグリット・ユーネマン、井藤 元、小木曽由佳
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      イザラ書房
    • ISBN
      9784756501530
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] シュタイナー学校の道徳教育2021

    • Author(s)
      井藤 元
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      イザラ書房
    • ISBN
      9784756501509
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] ワークで学ぶ教育学〔増補改訂版〕2020

    • Author(s)
      井藤 元編
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514460
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] 人生の意味を問う教室2020

    • Author(s)
      ネル・ノディングズ著、井藤元・小木曽由佳訳
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106682
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] ワークで学ぶ発達と教育の心理学2020

    • Author(s)
      竹尾 和子、井藤 元
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514913
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] ドイツ文化事典2020

    • Author(s)
      石田 勇治、佐藤 公紀他編、井藤元他多数
    • Total Pages
      744
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621305645
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] ワークで学ぶ道徳教育〔増補改訂版〕2020

    • Author(s)
      井藤元編
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] 記者トレ2020

    • Author(s)
      井藤 元、毎日新聞社
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      日本能率協会マネジメントセンター
    • ISBN
      9784820728399
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] ワークで学ぶ教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      小室 弘毅、齋藤 智哉編、井藤元ほか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514185
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] マンガでやさしくわかるシュタイナー教育2019

    • Author(s)
      井藤 元
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      日本能率協会マネジメントセンター
    • ISBN
      4820731920
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] ワークで学ぶ学校カウンセリング2019

    • Author(s)
      竹尾 和子、井藤 元編
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513916
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] 美の朝焼けを通って2019

    • Author(s)
      今井 重孝、はたりえこ、井藤元ほか
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      イザラ書房
    • ISBN
      4756501419
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Book] 改訂新版 教職をめざす人のための教育課程論2019

    • Author(s)
      古川治、矢野裕俊、森久佳、白銀夏樹、前田洋一、井藤元、伊藤文一、上野史郎、湯浅恭正、安藤福光、新井肇、八木眞由美、趙卿我、五百住満、鈴木清稔
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830624
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 笑育 「笑い」で育む21世紀型能力2018

    • Author(s)
      松竹芸能「笑育」プロジェクト 井藤元
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      毎日新聞出版
    • ISBN
      9784620325125
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 保育原理〔改訂版〕2018

    • Author(s)
      鈴木昌世、佐藤哲也、井藤元、大湾由美子、米川泉子、小川圭子、田岡由美子、布村志保、渡辺一弘、佐野友恵、眞田絵里、赤木公子、稲井智義、梅野和人、中野順子、本山敬祐、石森真由子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571116063
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 保育内容総論〔改訂版〕2018

    • Author(s)
      佐藤哲也 鈴木昌世、渡辺一弘、石田貴子、布村志保、赤木公子、片岡元子、米野吉則、和田真由美、米川泉子、高畑芳美、梅野和人、佐野友恵、廣陽子、小坂徹、井藤元、高宮正貴
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571116070
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 子どもの心によりそう保育者論 改訂版2018

    • Author(s)
      鈴木昌世、佐藤哲也、布村志保、井藤元、長尾和美、村井尚子、石川恵美、小山祥子、梅野和人、山原麻紀子、小川圭子、赤木公子、保田恵莉、谷口あずさ、眞田絵里、加納史章、中島恵、水引貴子
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571116087
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] ワークで学ぶ教育課程論2018

    • Author(s)
      井藤元、尾崎博美、岸本智典、畠山大、井谷信彦、小室弘毅、室井麗子、関根宏朗、中島夏子、八木美保子、萩原真美、柴田紀子、鈴木学、足立佳菜、高橋春菜、矢田訓子、田村恵美
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512674
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 保育・教育課程論〔改訂版〕2018

    • Author(s)
      鈴木昌世、佐藤哲也、山本淳子、榊原志保、吉次豊見、高田文子、梅野和人、石川恵美、布村志保、飯塚恭一郎、井藤元、小山みずえ、仲地あやの、大浦佐紀美、田井敦子、小野真喜子
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571116094
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] ワークで学ぶ教職概論2017

    • Author(s)
      井藤元、平石晃樹、尾崎博美、岸本智典、山本一生、高宮正貴、荒井英治郎、広瀬悠三、畠山大、浅井宗海、井谷信彦、羽野ゆつ子、河野桃子、帖佐尚人、米川泉子、米津美香、小室弘毅
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 教育思想事典 増補改訂版2017

    • Author(s)
      井藤元 ほか151名
    • Total Pages
      869
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251223
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] ワークで学ぶ道徳教育2016

    • Author(s)
      井藤元、高宮正貴、山本一生、河野桃子、苫野一徳、井谷信彦、米川泉子、渡邊福太郎、尾崎博美、畠山大、小室弘毅、池田華子、羽野ゆつ子、浅井宗海、平石晃樹、広瀬悠三、帖佐尚人、米津美香
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] ワークで学ぶ教育学2015

    • Author(s)
      井藤元編
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Book] 教職をめざす人のための教育課程論2015

    • Author(s)
      古川治、矢野裕俊、前迫孝憲、井藤元、森久佳、上野史郎、新井肇、森秀樹、白銀夏樹、趙卿我、尾池良一、湯浅恭正、前田洋一、伊藤文一、鈴木清稔、市村政樹、安藤福光
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] ワークで学ぶ教育学2015

    • Author(s)
      井藤元、高宮正貴、山本一生、河野桃子、苫野一徳、井谷信彦、米川泉子、渡邊福太郎、尾崎博美、畠山大、小室弘毅
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Book] 子どもの心によりそう保育内容総論2014

    • Author(s)
      鈴木昌世編、井藤元ほか
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Book] 子どもの心によりそう保育内容総論2014

    • Author(s)
      鈴木昌世編、渡辺一弘、佐藤哲也、石田貴子、布村志保、赤木公子、片岡元子、米野吉則、和田真由美、米川泉子、高畑芳美、梅野和人、佐野友恵、廣陽子、小坂徹、井藤元、高宮正貴
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Book] ソーシャルワークにおけるスピリチュアリティとは何か―人間の根源性にもとづく援助の核心2014

    • Author(s)
      E.R.カンダ、L.D.ファーマン(木原克信、中川吉晴、藤井美和監訳、井藤元ほか訳)
    • Total Pages
      694
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Journal Article] 探究型の授業実践に向けた教職準備性 ー探究の授業づくりにおける教師の協働性に注目してー2024

    • Author(s)
      羽野ゆつ子、山崎宣次、井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 10 Pages: 79-90

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] アントロポゾフィー音楽療法における聴取者の皮膚温測定2024

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、竹田喜代子、勝田恭子
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 9 Pages: 3-11

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Journal Article] アントロポゾフィー音楽療法における楽器演奏時の 聴き手の脳波分析2023

    • Author(s)
      山下恭平、井藤元、竹田喜代子、勝田恭子
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 第8号 Pages: 3-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02556
  • [Journal Article] アントロポゾフィー音楽療士の脳波・呼吸・体温変化の分析2023

    • Author(s)
      山下恭平、井藤元、森彩花
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 第26号 Pages: 10-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02556
  • [Journal Article] SEL を基盤とした探究型授業実践力養成プログラムの実践と評価―授業に創発をもたらす教師の育成に向けて―2023

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・山崎宣次・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 9 Pages: 73-85

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] アントロポゾフィー音楽療法士の脳波・呼吸・体温変化の分析2023

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元 森彩花
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 26 Pages: 10-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Journal Article] アントロポゾフィー音楽療法における楽器演奏時の聴き手の脳波分析2023

    • Author(s)
      井藤 元 山下 恭平 竹田 喜代子 勝田 恭子
    • Journal Title

      『東京理科大学 教職教育研究』

      Volume: 8 Pages: 3-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Journal Article] 教員養成におけるイノベーティブ教育の試行 ~オンライン授業での探究型授業の実践~2022

    • Author(s)
      山崎宣次・羽野ゆつ子・井藤元
    • Journal Title

      山梨県立大学人間福祉学部紀要

      Volume: 17 Pages: 123-131

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] イノベーティブ教育(探究型授業)の実践に向けた教員養成の現状と課題 ―教職志望学生の教職課程における学習に関する調査から―2022

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・山崎宣次・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 187-199

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Journal Article] フォルメン線描における呼吸数、心拍数と脳波の関係2022

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平
    • Journal Title

      『東京理科大学紀要(教養篇)』

      Volume: 54 Pages: 269-284

    • NAID

      130008107078

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Journal Article] シュタイナー教育において楽器演奏が演奏者と聴き手にもたらす効果ー脳波測定を通じた分析2022

    • Author(s)
      山下恭平、井藤元
    • Journal Title

      『ホリスティック教育/ケア研究』

      Volume: 25

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Journal Article] 脳波測定をつうじたシュタイナー教育における「手仕事」の分析2022

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平
    • Journal Title

      『東京理科大学 教職教育研究』

      Volume: 7 Pages: 3-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Journal Article] プロの画家による写仏実践時における脳波の分析2021

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Journal Title

      『東京理科大学紀要 (教養篇)』

      Volume: 53 Pages: 269-283

    • NAID

      40022675705

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] シュタイナー教育における楽器演奏時の脳波の測定2021

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平 徳永英司
    • Journal Title

      『東京理科大学 教職教育研究』

      Volume: 6 Pages: 13-23

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] デジタルペンタブレットを用いてぬらし絵は可能かーぬらし絵実践時の脳波測定2020

    • Author(s)
      山下恭平、井藤元、徳永英司
    • Journal Title

      『ホリスティック教育/ケア研究』

      Volume: 23 Pages: 44-54

    • NAID

      40022204410

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] 脳波測定を通じたぬらし絵(にじみ絵)の分析2020

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Journal Title

      『東京理科大学 教職教育研究』

      Volume: 5

    • NAID

      40022400786

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] 脳波測定を通じたオイリュトミーの分析-シュタイナー教育の科学的検討に向けて2019

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平 はたりえこ 徳永英司
    • Journal Title

      東京理科大学紀要(教養篇)

      Volume: 51 Pages: 323-341

    • NAID

      40021930686

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] 脳波測定によるフォルメン線描の検討―デジタルペンタブレット上でフォルメン線描は可能か2019

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平 徳永英司
    • Journal Title

      東京理科大学 教職教育研究

      Volume: 4 Pages: 31-40

    • NAID

      40022275284

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] フォルメン線描とマインドフルネス―脳波測定を通じた分析2019

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元 徳永英司
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 22 Pages: 61-72

    • NAID

      40021848149

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Journal Article] わが国のシュタイナー教育教員養成プログラムに関する一考察2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      東京理科大学紀要教養篇

      Volume: 50 Pages: 349-367

    • NAID

      40021672296

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Journal Article] e-portfolioシステムを用いた授業観察-教員養成学生の授業観の涵養に向けて-2018

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・浅井宗海・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 4 Pages: 308-320

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Journal Article] 中堅教師の授業の創造過程ー1年間の授業研究会での省察に注目してー2017

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・浅井宗海・井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 3 Pages: 245-257

    • NAID

      40022338535

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Journal Article] フォルメン線描における自然認識と芸術的創造―シュタイナー教育の道徳的基盤2017

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      ホリスティック教育研究

      Volume: 20 Pages: 36-48

    • NAID

      40021158383

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Journal Article] シュタイナー思想を「開く」試みの途上で2016

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 58-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Journal Article] シュタイナー教育における「笑い」の意義-ユーモアエポックと「自由」2016

    • Author(s)
      井藤元、不二陽子
    • Journal Title

      ホリスティック教育研究

      Volume: 19 Pages: 14-28

    • NAID

      40020897548

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Journal Article] 「威光模倣」をつうじた教員養成の可能性2016

    • Author(s)
      井藤元、浅井宗海、羽野ゆつ子
    • Journal Title

      東京理科大学紀要 教養篇

      Volume: 48 Pages: 15-33

    • NAID

      40020881951

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Journal Article] 道徳の本質および道徳教育への示唆―J.S.ミル、ヘーゲル、シュタイナーの視点から―2015

    • Author(s)
      井藤元、高宮正貴、苫野一徳
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 1 Pages: 181-191

    • NAID

      40022337843

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Journal Article] 教員養成課程における教師の「わざ」の伝承2015

    • Author(s)
      福岡亮治、井藤元
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 1 Pages: 207-213

    • NAID

      40022337885

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Journal Article] シュタイナー学校における道徳教育と芸術教育の連関2015

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      ホリスティック教育研究

      Volume: 18 Pages: 5-18

    • NAID

      40020478504

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Journal Article] 臨生思想と遊びの人間学2014

    • Author(s)
      坂井祐円、井藤元、小木曽由佳
    • Journal Title

      臨床教育人間学

      Volume: 13

    • NAID

      120005971056

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Journal Article] R.シュタイナーの思想的変遷-ゲーテ自然科学研究からゲーテ文学研究へ2011

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科論文集『人間形成における「超越性」の問題-自己変容・ケア・関係性-』

      Volume: 3巻 Pages: 54-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Journal Article] 人智学の基盤としてのゲーテ自然科学-自己認識への準備-2011

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      ホリスティック教育研究

      Volume: 14 Pages: 58-72

    • NAID

      40018820423

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Journal Article] シュタイナーとニーチェ:ニーチェ論に潜在するゲーテ的自然観2011

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 57 Pages: 81-95

    • NAID

      120003001392

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Journal Article] シュタイナーの『ファウスト』論-『ファウスト』解釈に秘められた「自由」の哲学2010

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要 56

      Pages: 97-109

    • NAID

      120002056187

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Journal Article] シュタイナーのゲーテ『メルヒェン』論2009

    • Author(s)
      井藤元
    • Journal Title

      ホリスティック教育研究 12

      Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Journal Article] シュタイナー教育を思想史的に研究するということ2009

    • Author(s)
      吉田敦彦、井藤元、水田真由、河野桃子、纐纈好子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム 第18号

      Pages: 215-227

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Presentation] アントロポゾフィー音楽療法における聴き手の体温測定2023

    • Author(s)
      山下恭平、森彩花、竹田喜代子、勝田恭子、井藤元
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Presentation] アントロポゾフィー音楽療法における聞き手の脳波・呼吸・体温測定2023

    • Author(s)
      山下恭平、森彩花、竹田喜代子、勝田恭子、井藤元
    • Organizer
      第11 回アントロポゾフィー医療研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Presentation] シュタイナー音楽療法における聴き手の脳波測定2023

    • Author(s)
      山下恭平、井藤元、森彩花
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Presentation] シュタイナー音楽療法における聴き手の脳波測定2022

    • Author(s)
      山下恭平, 井藤元, 森彩花
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会 第5回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02556
  • [Presentation] イノベーティブ教育の実践準備性を高める教員養成の試み:大学と現職熟達教師の「連携・協働」による開発と実践2021

    • Author(s)
      羽野ゆつ子・佐野和之・金井達亮・山崎宣次・井藤元
    • Organizer
      国際教育学会 第15回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02452
  • [Presentation] 脳波測定を通じたシュタイナー幼児教育における楽器演奏の分析2021

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Presentation] フォルメン線描における呼吸数、心拍数と脳波の関係2021

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02249
  • [Presentation] シュタイナー教育において楽器演奏がもたらす効果- 脳波測定による分析2020

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Organizer
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] シュタイナー教育と心の問題2020

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] 脳波測定を通じたシュタイナー教育の科学的検討 ―デジタルペンタブレットを用いてフォルメン線描・ぬらし絵の実践は可能か2019

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] シュタイナー教育における教師・大人の姿2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] フォルメンを科学的に読み解く2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] 「自由への教育」とは何か―シュタイナー教育に影響を与えた思想家たち(ゲーテ、シラー、ニーチェなど)2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      石垣シュタイナー研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] デジタル機器とのつき合い方2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] シュタイナー教育の意義を科学的に解明する-オイリュトミー、フォルメンの分析2019

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平
    • Organizer
      シュタイナーとアート研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] シュタイナー学校における道徳教育の内実2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      シュタイナーとアート研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] フォルメン線描とマインドフルネス―脳波測定を通じたフォルメン線描の分析2018

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元 徳永英司
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] シュタイナー教育における芸術の意義2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      シュタイナーとアート研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] シュタイナー学校の教師に求められること2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      グラダリス シュタイナー研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02347
  • [Presentation] 道徳教育としての芸術教育-シュタイナーにとって芸術とは何か2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      シュタイナーとアート研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] シュタイナー学校における道徳教育2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] シュタイナー教育における自由の内実―「自由」はいかに獲得されるのか2017

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      シュタイナーとアート研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] シュタイナー教育思想における発達の射程2017

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      グラダリス シュタイナー研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] 「自由への教育」を読み解く―シュタイナー教育における二元循環的構図2017

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      グラダリス シュタイナー研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] 「教える」の本質とは何か ―「教える」を見直す12017

    • Author(s)
      遠山孝司、添田百合子、前田康裕、佐々木晃、井藤元、河村美穂
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(所沢市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] 「日本ホリスティック教育/ケア学会」創設にあたって―「学会」を立ち上げることの意味・「ケア」を入れることの意味2017

    • Author(s)
      金田卓也、成田喜一郎、吉田敦彦、西平直、西村拓生、井藤元、河野桃子
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] 教員養成における模倣と省察―e-portfolioシステムを用いた熟達教師の授業分析-2016

    • Author(s)
      井藤元・浅井宗海・羽野ゆつ子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Presentation] 授業観察力の向上を支援するための学習システム開発に向けて2016

    • Author(s)
      浅井宗海・羽野ゆつ子・井藤元
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      宮崎市民プラザ
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01144
  • [Presentation] 教員養成における定型的熟達から適応的熟達に向かうための学習支援システムの構想2015

    • Author(s)
      浅井宗海、井藤元
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道、札幌市)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] シュタイナー教育における「笑い」の意義―「笑い」と「自由」の関連について2015

    • Author(s)
      井藤元、不二陽子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学(東京都、文京区)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17369
  • [Presentation] 今こそ道徳教育の本質を問う2014

    • Author(s)
      高宮正貴、井藤元、苫野一徳
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2014-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Presentation] 臨生思想と遊びの人間学2013

    • Author(s)
      井藤元、坂井祐円、小木曽由佳
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      日本教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Presentation] ゲーテ自然科学の実践的応用としての「フォルメン線描」―シュタイナーの「フォルメン」とクレーの「フォルムング」―2013

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      日本ホリスティック教育協会
    • Place of Presentation
      大妻女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780505
  • [Presentation] 「臨生」する思想家シュタイナー-シュタイナーとニーチェの思想的接点-2011

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      ホリスティック教育研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • [Presentation] 「自己変容」と「自由」-シュタイナー人間形成論に潜在する構図2010

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      ホリスティック教育研究大会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530862
  • 1.  山下 恭平 (30855622)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  NAGATA Yoshiyuki (20280513)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  HANO YUTSUKO (50368437)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  YOSHIDA Atsuhiko (20210677)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  IMAI Shigetaka (80160026)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NISHIHIRA Tadashi (90228205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NISHIMURA Takuo (10228223)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ASAI munemi (90511816)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  山崎 宣次 (50622635)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 10.  水島 尚喜 (20219629)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  木戸 啓絵 (90746439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  横田 和子 (80434249)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  野島 雅 (50366449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  小木曽 由佳 (50829174)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  NAKAI hideki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  FURUYA jiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi