• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ito yukiko  伊藤 由紀子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ITO YUKIKO  伊藤 由紀子

Ito Yukiko  伊藤 由紀子

Less
Researcher Number 20804826
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 大阪成蹊大学, 経営学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 大阪成蹊大学, 経営学部, 准教授
2017 – 2018: 大阪成蹊大学, マネジメント学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
CLIL / 教材開発 / 教科横断型 / 教員研修プログラム / 文字指導 / 伝統工芸 / 小中連携 / 外国語教育 / グローバル社会 / 文化の発信 … More / 海外の学校 / 日本の伝統文化・伝統工芸 / 日本の伝統文化 / 音声指導 / モデルカリキュラム / カリキュラムの構築 / 小中学校 / 教員養成 / 伝統文化 / 異文化理解 / 英語教育法 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  日本の伝統文化を外国に発信する力の育成を重視したCLIL授業と教員研修プログラム構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 由紀子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Osaka Seikei University
  •  Building a Teacher Training Program Focusing on English Alphabet Knowledge Instruction in Japanese Traditional Culture CLILPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO YUKIKO
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Osaka Seikei University
  •  Construction of a Model Curriculum Connecting Elementary and Junior High School Instruction Using the CLIL MethodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ito Yukiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Seikei University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校外国語科・外国語活動の授業づくり2022

    • Author(s)
      赤沢真世編著(伊藤由紀子12章担当)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804965
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Book] とっておき!魅せる!英語授業プラン 思考プロセスを重視する[中学校・高校]CLILの実践2020

    • Author(s)
      柏木賀津子・伊藤由紀子
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183877130
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Book] はじめてのCLIL(仮題) 6月刊行予定2019

    • Author(s)
      柏木賀津子・伊藤由紀子
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] ベトナムの日本語教育における日本の伝統文化CLIL指導の可能性2024

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 10 Pages: 11-20

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 中学校の検定教科書題材に基づいたCLIL指導 -「スパイス」と「心のカレー」- CLIL Instruction Based on Authorized Textbook Subjects for Junior High School “Spice” and “Heartful Curry "2024

    • Author(s)
      島﨑圭介・伊藤由紀子・中田葉月・松田静香
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 143-150

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 一人ひとりをいかすDifferentiated Instructionを取り入れた指導の提案2024

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学教職研究

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 中学校の検定教科書題材に基づいたCLIL指導 -「スパイス」と「心のカレー」- CLIL Instruction Based on Authorized Textbook Subjects for Junior High School “Spice” and “Heartful Curry "2024

    • Author(s)
      島﨑 圭介、伊藤 由紀子、中田 葉月、松田 静香
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 143-150

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00762
  • [Journal Article] 中学校外国語科における検定教科書題材とCLIL題材との接点と可能性2023

    • Author(s)
      伊藤由紀子・中田葉月・松田静香・島﨑圭介
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 8 Pages: 15-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] Changing Attitudes of a University Physical Education Teacher Through Teaching CLIL Classes: An Interview with a Cheerleading Teacher2023

    • Author(s)
      Shiho Kobayashi, Yukiko Ito
    • Journal Title

      Asian Journal of Content and Language Integrated Learning (Asian CLIL) Vol. 1

      Volume: 1 Pages: 45-55

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] How Does a Usage-Based Approach Cultivate Procedural Knowledge of the Morphological Structure (-ed): Usage Dictogloss Tasks2022

    • Author(s)
      柏木賀津子・松田静香・伊藤由紀子
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要ARELE

      Volume: 33 Pages: 159-174

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 英語の音声・文字指導の効果的なデジタル教材に関する教員アンケートからの一考察2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 7 Pages: 15-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 小・中学校における英語の音声・文字指導のICT教材開発の取組み―世界のお米を知ろう!”Rice de Nice”2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 57-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 英語の音韻認識獲得を目指した指導による発音の向上についてのケーススタディ―2名の中学生の6年間の指導に着目して―2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子・竹内ニコール・小谷扶左子
    • Journal Title

      大阪成蹊大学教職研究

      Volume: 3 Pages: 15-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] CLIL指導による身体表現の授業における学生の学び―チアリーディングの基本と実践の学習過程から―2022

    • Author(s)
      小林志保・伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 24 Pages: 15-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] 中学校における英語科と技術科の連携授業の一事例―CLILアプローチを取り入れたプログラミング授業実践―2020

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 23 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Journal Article] A Study on the Expectations and Anxiety of Elementary School, Junior High School, and High School Teachers Working on CLIL2019

    • Author(s)
      Ito Yukiko/ Nakata Hazuki
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association

      Volume: 1 Pages: 156-174

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] ハワイの文化・言語教育2019

    • Author(s)
      坂井純子・伊藤由紀子・佐々木緑
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 5 Pages: 55-64

    • NAID

      40022338008

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:英語学習のゴール―中学校英語で英文学を取り入れる講習から2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 4 Pages: 32-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] EFL学習者の英語発音と明瞭性の向上2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子・竹内ニコールマリー
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 5 Pages: 23-29

    • NAID

      40022337997

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] CLIL in Practice in Japanese Elementary Classrooms: An Analysis of the effectiveness of a CLIL Lesson in Japanese Traditional Crafts2019

    • Author(s)
      Ito Yukiko
    • Journal Title

      English Language Teaching

      Volume: 11 Issue: 9 Pages: 59-67

    • DOI

      10.5539/elt.v11n9p59

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] 公立小学校における日本の伝統工芸のCLIL授業実践―名画の鑑賞と和紙のちぎり絵の学習を通して―2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • NAID

      40021858923

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] 日本の伝統文化・伝統工芸を取り入れたCLIL授業の提案2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 48 Pages: 113-120

    • NAID

      130007807199

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:話したい内容が自分の中にあるかどうかが一番大切なこと2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 2 Pages: 32-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:日本の魅力を発信することも大切なグローバル教育2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 1 Pages: 32-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] The Effectiveness of Formulaic Sequences on Acquisition of the English Passive Voice: Using Dictogloss Tasks in Form-Focused Instruction2018

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi/Lee Shizuka/Ito Yukiko
    • Journal Title

      The 2018 Hawaii International Conference on Education Conference Proceedings Publication

      Volume: ISSN#1541-5880 Pages: 167-197

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] ヨーロッパの英語教育事情2018

    • Author(s)
      伊藤由紀子・坂井純子・佐々木緑
    • Journal Title

      大阪成蹊大学紀要

      Volume: 4 Pages: 23-34

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] グローバル化と英語教育:日本の英語授業と教師の役割2018

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 18 Pages: 32-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] EFL Learners’ Grammatical Awareness through Accumulating Formulaic Sequences of Morphological Structure (-ing)2017

    • Author(s)
      Kashiwagi, K., & Ito, Y.
    • Journal Title

      English Language Teaching

      Volume: 10(11) Issue: 11 Pages: 60-75

    • DOI

      10.5539/elt.v10n11p60

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03010, KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Journal Article] 感覚器官とうま味のCLIL(内容言語統合型学習)を通して得られる小・中学生の異文化に対する学びについての考察2017

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Journal Title

      大阪教育大学実践学校教育研究

      Volume: 20 Pages: 9-18

    • NAID

      40021514685

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] 短期海外研修参加者の事後変容と プログラム改善に向けた提案2024

    • Author(s)
      樫本英之・佐々木緑・伊藤由紀子・デイヴィス恵美・坂井純子
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] CLILで絵ろうそくづくりを体験しよう2023

    • Author(s)
      Yukiko Ito
    • Organizer
      CLIL Education & Communication Seminar in Hanoi, Vietnam
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] 小学校における教科書CLILおよびワークショップ2023

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      日本 CLIL 教育学会(J-CLIL), CLIL 教員研修研究所(CLIL-ite)共催
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] 短期海外研修参加者の事後変容と プログラム改善に向けた提案2023

    • Author(s)
      樫本英之・佐々木緑・伊藤由紀子。デイヴィス恵美・坂井純子
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00762
  • [Presentation] 中学校の検定教科書題材に基づいたCLIL指導 -「スパイス」と「心のカレー」- CLIL Instruction Based on Authorized Textbook Subjects for Junior High School “Spice” and “Heartful Curry "2023

    • Author(s)
      島﨑圭介・伊藤由紀子・中田葉月・松田静香
    • Organizer
      第52回 中部地区英語教育学会 岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] 中学校の検定教科書題材に基づいたCLIL指導 -「スパイス」と「心のカレー」- CLIL Instruction Based on Authorized Textbook Subjects for Junior High School “Spice” and “Heartful Curry "2023

    • Author(s)
      島﨑 圭介、伊藤 由紀子、中田 葉月、松田 静香
    • Organizer
      第52回中部地区英語教育学会 岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00762
  • [Presentation] 小学校外国語科におけるCLILの授業づくり―日本の伝統文化・伝統工芸の取組み2022

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 第41回小学校外国語活動・外国語科研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] 世界のお米を知ろう!”Rice de Nice”―小・中学校における英語の音声・文字指導のICT教材の取組み2021

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念愛知大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] CLIL授業の英語での指導における大学の体育教員の意識の変容―チアリーディングの授業についてのインタビューから―2021

    • Author(s)
      小林志保・伊藤由紀子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 第3回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] 教師のTeacher Talkを育てるCLILオンライン教材―聞いて考え発話へと繋ぐスキャフォルディングを―2020

    • Author(s)
      伊藤由紀子・柏木賀津子
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会中部・岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00877
  • [Presentation] 古都奈良の伝統工芸に取り組むCLIL授業実践とその効果―公立小学校における「奈良うちわ」づくりを通して―2019

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      第48回中部地区英語教育学会静岡大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] 小中高大の英語とCLIL―思考力と4領域5技能統合へのTrack―2019

    • Author(s)
      柏木賀津子・村上加代子・山野有紀・伊藤由紀子・李静香・森田琢也・工藤泰三
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会京都研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] CLILに取り組む小中高の教員の期待と不安についての一考察2019

    • Author(s)
      中田葉月・伊藤由紀子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 第1回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] The Effectiveness of Formulaic Sequences on Acquisition of the English Passive Voice: Using Dictogloss Tasks in Form-Focused Instruction2018

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi/Lee shizuka/Ito Yukiko
    • Organizer
      The 2018 Hawaii International Conference on Education Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] 小中連携の英語とCLIL―Focus on Form・Literacy Skillを取り入れて―2017

    • Author(s)
      柏木賀津子・村上加代子・山野有紀・伊藤由紀子・李静香
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] 学童保育における社会教育としてのCLIL実践―英語で一弦琴を作成する活動をとおして―2017

    • Author(s)
      伊藤由紀子・小林祐美子
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] 英語と他教科のつながりを重視したCLIL指導法の研究―英語による伝統工芸の指導をとおして―2017

    • Author(s)
      伊藤由紀子
    • Organizer
      第6回未来教育研究所 研究助成成果発表大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • [Presentation] こころと言葉の発達から見る小学校英語―分のしくみへの気づき・音声から文字へ・CLIL―2017

    • Author(s)
      柏木賀津子・村上加代子・山野有紀・伊藤由紀子
    • Organizer
      第47回中部英語教育学会 長野大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07274
  • 1.  柏木 賀津子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi