• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

加藤 浩平  カトウ コウヘイ

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20812481
Affiliation (Current) 2022: 東京学芸大学, 教育学研究科, 研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2020: 東京学芸大学, 教育学研究科, 研究員
2018: 東京学芸大学, 教育学部, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Orality and Society
Keywords
Principal Investigator
自閉スペクトラム症(ASD) / Quality of Life(QOL) / 余暇活動支援 / 会話型ロールプレイングゲーム(TRPG) / コミュニケーション支援 / Quality of Life (QOL) / quality of life(QOL)
Except Principal Investigator
Larp / Simulated Co-Presence / 疑似共在性 … More / Transcultural Learning / 文化的越境的学習 / Immersion (没入感) / "Other" ("他者") / Autism(ASD) / 文化的越境学習 / Autism Spectrum Disorder / Immersion / "Other" Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Transcultural Learning through Simulated Co-Presence: How to Realize Other Cultures and Life-Worlds

    • Principal Investigator
      KAMM Bjorn・Ole
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Orality and Society
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Promoting social communication and quality of life of children with autism spectrum disorder through Table-top Role Playing GamesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 浩平
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 自閉スペクトラム症のある青年・成人への精神療法的アプローチ2021

    • Author(s)
      倉光 修(監修),渡辺慶一郎(編著),川瀬英理,横山太範,綱島三恵,田中康雄,岩崎沙耶佳,木谷秀勝,綿貫愛子,加藤浩平(著)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826797
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Book] 2E教育の理解と実践―発達障害児の才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆, 小倉正義, 吉原 勝, 岡田克己, 杉山 明, 水野 証, 宇野明雄, 小黒明日香, 加藤浩平, 西村優紀美, ソルト, 小坂智子, 水野晶葉
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760828425
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Journal Article] <Original Research Article>Employing Tabletop Role-Playing Games (TRPGs) in Social Communication Support Measures for Children and Youth with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Japan: A Hands-On Report on the Use of Leisure Activities2019

    • Author(s)
      浩平 加藤
    • Journal Title

      RPG学研究

      Volume: 0 Pages: 23-28

    • DOI

      10.14989/jarps_0_23

    • NAID

      120006731159

    • ISSN
      2434-9682
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KT0028, KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児の会話の特徴と話題との関連 : アニメ・漫画・ゲームを題材にした「趣味トーク」の実践2019

    • Author(s)
      加藤浩平, 岩岡朋生, 藤野 博
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要. 総合教育科学系

      Volume: 70(1) Pages: 489-497

    • NAID

      120007047159

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] TRPG活動における自閉スペクトラム症児の会話の変容とゲームマスターの発話の関係2021

    • Author(s)
      加藤浩平
    • Organizer
      日本発達心理学会 第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19KT0028
  • [Presentation] TRPG活動におけるASD児の会話の変容とGMの発話の関係2021

    • Author(s)
      加藤浩平,菊地瞳子,藤野博
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] ASD青年はいかにしてTRPGのゲームマスターになったか? -1事例の質的検討-2020

    • Author(s)
      加藤浩平, 藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 会話型ゲーム「TRPG」を通じた発達障害のある子のコミュニケーション支援2020

    • Author(s)
      加藤 浩平
    • Organizer
      第8回小児診療多職種研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 発達特性のある児童生徒の才能を活かす2E教育2019

    • Author(s)
      三森 睦子, 武隈 智美, 加藤 浩平, 齋藤 仁美, 尾崎 ミオ, 小倉 正義
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 発達障害児者における余暇の実態とQOLの関連2019

    • Author(s)
      加藤浩平, 藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] テーブルトーク・ロールプレイングゲームにおける自閉スペクトラム症児の会話の促進とゲームマスターの役割2019

    • Author(s)
      加藤 浩平
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 関係を紡ぐ言葉の力/言葉を紡ぐ関係の力-「言葉する人 (Languager) の視点から心理療法・教育・学習を横断的に捉えなおす-2019

    • Author(s)
      青山 征彦, 石田 喜美, 松嶋 秀明, 加藤 浩平, 松井 かおり, 伊藤 崇
    • Organizer
      日本質的心理学会 第16回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 発達障害のある女の子・女性の「多様性のある生き方」への支援2019

    • Author(s)
      加藤浩平, 岩男芙美, 川上ちひろ, 綿貫愛子, 木谷秀勝
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 教育研究・発達支援研究・メディア研究から見たTRPG・LARPの可能性2018

    • Author(s)
      加藤浩平, ビョーン=オーレ ・カム, デニーズ・パシェン, 石田喜美
    • Organizer
      TRPGフェスティバル2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] マンガと医療―グラフィック・メディスンの動向とマンガ研究の応用可能性2018

    • Author(s)
      中垣恒太郎, 小林 翔, 松田幸子, 加藤浩平, 落合隆志
    • Organizer
      日本マンガ学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 自閉症スペクトラムの人の余暇・自由時間の支援(2)―様々な立場での実践報告2018

    • Author(s)
      宮野雄太, 縄岡好晴, 加藤浩平, 梅永雄二
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • [Presentation] 不登校や発達特性のある児童生徒の才能を活かす2E教育-「才能」を活かす中で「特性」をパワーにする多様な学びとは2018

    • Author(s)
      三森睦子, 加藤浩平, 齋藤仁美, 安部雅昭, 高野 愛, 小倉正義
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13213
  • 1.  KAMM Bjorn・Ole (50758828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  石田 喜美 (00612996)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi