• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tokuda Katsumi  徳田 克己

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TOKUDA Katsumi  徳田 克己

徳田 克己  トクダ カツミ

Less
Researcher Number 30197868
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: アール医療専門職大学, リハビリテーション学部 , 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: アール医療専門職大学, リハビリテーション学部, 教授
2023: アール医療専門職大学, 作業療法学科, 教授
2011 – 2022: 筑波大学, 医学医療系, 教授
2015: 筑波大学, 大学院人間総合科学研究科, 教授
2007 – 2010: University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 教授 … More
2003: University of Tsukuba, Institution of Community Medicine, Professor, 社会医学系, 教授
1999 – 2002: 筑波大学, 心身障害学系, 助教授
1991 – 1992: 筑波大学, 心身障害学系, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 09060:Special needs education-related / Rehabilitation science/Welfare engineering / 教科教育 / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Educational psychology / Psychology / Childhood science (childhood environment science) / Lifelong developmental nursing / Rehabilitation science/Welfare engineering
Keywords
Principal Investigator
障害理解 / 発達障害 / 保護者 / 感覚過敏 / こだわり / 発達障害児 / 偏食 / 啓発教育 / ポケモンGO / 条例 … More / ながらスマホ / バリアフリー / 啓発プログラム / 迷惑ランナー / 歩きスマホ / Home Helper / Care Worker / Introduction / High School / Welfare / 福祉科 / 教科福祉 / 介護福祉士 / ホームヘルパー / 介護福祉 / 指導法 / 高等学校 / 福祉 / Effective Guidance / Teacher's License / Understanding Handicaps / Experience of the Care / 態度変容 / 調査 / 事前指導 / 障害理解教育 / 障害者 / 効果的指導 / 教員免許 / 介護等体験 / 認識 / 成人 / 研修 / プログラム / 理解教育 / 幼児 / 販売員 / 中学生 / 小学生 / 保育 / 教育プログラム / シミュレーション / 点字触読 / 恐怖心 / 不安 / シミュレーション体験 / 障害シミュレーション … More
Except Principal Investigator
発達障害 / 幼児 / 発達障害傾向 / 感覚異常 / プログラム開発 / 研修プログラム / 態度変容 / 態度 / カームダウンルーム / 教育プログラム / 事故防止 / 防止対策 / 予防 / 事故 / プログラム / けが / けが防止 / 就労 / 身体活動量 / 自閉症 / 困り感 / スポーツ指導 / 居場所 / 発達性協調運動障害 / 運動 / スポーツ / 発達障がい / スポーツ指導法 / 研修 / 外来看護師 / 具体的対応 / 外来受診 / 発達障害児 / 具体的な対応 / 外来看護 / 自閉症スペクトラム障害 / 受容 / 保育者 / 支援プログラム / 障害受容 / 保護者 / バリアフリー / 車いす / バリア発見フィールドワーク / ベビーカー使用者 / ご当地方法 / ご当地ブロック / 設置方法 / 共生 / 適正化 / 視覚障害 / 点字ブロック / こころのケア / 教育系心理学 / 喪失反応 / 心のケア / 教師 / 死別体験 / 学校 / 子ども / 喪失体験 / 交流教育 / 障害理解 / 福祉教育 / 弱視 / 合同授業 / ラベル / 手引き / 変容技法 / 視覚障害者 / 視覚障害児 Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (74 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  Research on the proper establishment and operation of Calm-Down Rooms for children with developmental disabilities

    • Principal Investigator
      水野 智美
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  感覚異常の特性を有する発達障害傾向のある幼児に対する支援プログラムの開発

    • Principal Investigator
      水野 智美
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of an individual support program for parents to improve the strong tendency to picky eating exhibited by children with developmental disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUDA KATSUMI
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      R Professional University of Rehabilitation
      University of Tsukuba
  •  Development of educational programs for parents and caregivers to prevent accidents involving young children with developmental disabilities

    • Principal Investigator
      Mizuno Tomomi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The development for education program to eliminate barrier when elderly people, people with disabilities, and toddlers travelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUDA KATSUMI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Rehabilitation science/Welfare engineering
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of support program that promote the acceptance of parents who have a child with developmental disabilities

    • Principal Investigator
      MIZUNO TOMOMI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Aggregation of instructional strategies in sports for children with developmental disabilities

    • Principal Investigator
      YOSHIOKA Naomi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Tokai University
  •  Fundamental Research That Is Aiming to Improve the Nursing Practice for Children with Autism Spectrum Disorder and Their Families

    • Principal Investigator
      TSUBOMI RIKA
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Lifelong developmental nursing
    • Research Institution
      Hamamatsu University School of Medicine
  •  A study concerning optimization of the installation of tactile ground surface indicators for persons with visual impairments

    • Principal Investigator
      MIZUNO TOMOMI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Rehabilitation science/Welfare engineering
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of a care system in schools to support children experiencing loss

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI TOMOKO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Development of a program for understanding developmental disabilities in childcare, schools, and corporationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUDA KATSUMI
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of effective and appropriate disorder simulation experiment method for understanding disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUDA Katsumi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Comprehensive study of the details and methods of guidance of "Welfare Class"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUDA Katsumi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The Effective Guidance for the Experience of the Care In UniversityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUDA Katsumi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  弱視に関する認識を深化させるための福祉教育プログラムの開発

    • Principal Investigator
      佐藤 泰正
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  視覚障害児・者に対する態度変容における直接接触型変容技法の効果

    • Principal Investigator
      佐藤 泰正
    • Project Period (FY)
      1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba

All 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 誰にも聞けなかった!保育者のいろいろお悩み相談2021

    • Author(s)
      水野 智美、西村 実穂、徳田 克己
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      480588293X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02748
  • [Book] 知的障害/発達障害のある子の育て方2020

    • Author(s)
      徳田 克己、水野 智美
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065193099
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02748
  • [Book] 知的障害/発達障害のある子の育て方2020

    • Author(s)
      徳田克己 水野智美
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065193099
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03016
  • [Book] 知的障害のある子どもの保育2018

    • Author(s)
      水野 智美、西村 実穂、徳田 克己
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805856888
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04051
  • [Book] 気になる子の保育のための運動あそび・感覚あそび その具体的な指導法2013

    • Author(s)
      徳田克己
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      チャイルド本社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Book] ヒューマンサービスに関わる人のための障害科学2008

    • Author(s)
      徳田克己
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      文化書房博文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530578
  • [Journal Article] Troubles Experienced in Childhood by Adults with Sensory Abnormalities2022

    • Author(s)
      Mizuno Tomomi, Tokuda Katsumi
    • Journal Title

      The Asian Journal of Child care

      Volume: 12 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02698
  • [Journal Article] Troubles Experienced in Childhood by Adults with Sensory Abnormalities2021

    • Author(s)
      MIZUNO Tomomi, TOKUDA Katsumi
    • Journal Title

      The Asian Journal of Child care

      Volume: 12 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02698
  • [Journal Article] Misunderstanding among the Public about Extremely Deviated Food Habit: From the Analysis of the “Answers” Posted on the Q&A Site on the Internet2021

    • Author(s)
      MIZUNO Tomomi, TOKUDA Katsumi, CHO Hong-Joong
    • Journal Title

      The Journal of Minority

      Volume: 4(4) Pages: 39-47

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02698
  • [Journal Article] The Current Situation of "Using  a Smartphone while Doing Something Else" and Related Factors2017

    • Author(s)
      MIZUMO Tomomi, TOKUDA Katsumi, Hong-joong CHO
    • Journal Title

      Journal of Digital Convergence

      Volume: 14(12) Pages: 561-569

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Journal Article] Effectiveness of Awareness Education to prevent Texting While Walking - By comparing informative, threatening, and discussion.2016

    • Author(s)
      MIZUNO Tomomi,TOKUDA Katsumi
    • Journal Title

      International Journal of Applied Engineering Research

      Volume: 10-90 Pages: 25-27

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Journal Article] Current Situation of Using TheirSmartphones While Walking in the Major Stations and its Surrounding Area in Tokyo   and Osaka. -Focused on the result of on-site calibration research-.2016

    • Author(s)
      MIZUNO Tomomi, NISHIMURA Miho, TOKUDA Katsumi
    • Journal Title

      The Asian Journal of Disable Sociology

      Volume: 15 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Journal Article] Effectiveness of Awareness Education to prevent Texting While Walking - By comparing informative, threatening, and discussion2016

    • Author(s)
      .MIZUNO Tomomi,TOKUDA Katsumi
    • Journal Title

      International Journal of Applied Engineering Research

      Volume: 10(90) Pages: 25-27

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Journal Article] The Curent Situation of "Using  a Smartphone while Doing Something Else" and Related Factors2016

    • Author(s)
      MIZUMO Tomomi, TOKUDA Katsumi, Hong-joong CHO
    • Journal Title

      Journal of Digital Convergence

      Volume: 14(12) Pages: 561-569

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Journal Article] Characteristics of Ground surface Indicators in Middle East and North Africa2016

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi, MIZUNO Tomomi
    • Journal Title

      The Asian Journal of Disable Sociology

      Volume: 15 Pages: 25-36

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Journal Article] Characteristic of Tactile Ground SurfaceIndicators Setup in Central America and South America2014

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi, MIZUNO Tomomi
    • Journal Title

      The Asian Journal of Disable Sociology

      Volume: 14 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Journal Article] 身体障害, 発達障害の理解教育の段階モデルの提案2014

    • Author(s)
      水野智美, 徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 15巻(印刷中)

    • NAID

      40020191348

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 子どもの発達障害理解を促す授業の実践-自閉症スペクトラムにみられる「コミュニケーション上の困難」を知る取り組み-2014

    • Author(s)
      西館有沙, 徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 15巻(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 身体障害、発達障害の理解教育の段階モデルの提案2014

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 15 Pages: 1-8

    • NAID

      40020191348

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] Pedagogical Practice to Promote Understanding of Developmental Disability among Junior High School Students : Through Case Studies of Individuals with Paresthesia2013

    • Author(s)
      NISHIDATE A. & TOKUDA K.
    • Journal Title

      The Asian Journal of Disable Sociology

      Volume: 13 Pages: 1-16

    • NAID

      40019913192

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 発達障害児の学校生活を描いた物語『架け橋』の内容分析2012

    • Author(s)
      西館有沙,徳田克己
    • Journal Title

      全南大学東アジア研究所紀要

      Volume: 3 Pages: 19-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] Scope of study conducted for understanding special needs2012

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi
    • Journal Title

      Journal of East Asian Studies.

      Volume: 3 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] Psychological difficulties demonstated by young children who experienced the Great East Japan Earthquake and its aftershocks2012

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi , MIZUNO Tomomi
    • Journal Title

      The Asian Journal of Child Care

      Volume: 3 Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530850
  • [Journal Article] 発達障害に関する幼児の認識2012

    • Author(s)
      水野智美, 西館有沙, 徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究

      Volume: 14巻 Pages: 1-10

    • NAID

      120005246601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 発達障害に関する幼児の認識2012

    • Author(s)
      水野智美,西館有沙,徳田克己
    • Journal Title

      障害理解学研究

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • NAID

      120005246601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 発達障害児者とその家族が求める保育者及び教師に対するニーズ-ホームページ及びブログに基づく分析-2012

    • Author(s)
      吉田映理子,徳田克己
    • Journal Title

      障害理解学研究

      Volume: 14 Pages: 73-82

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Journal Article] 高い研修効果を示してきた障害者接客研修「東武方式」2008

    • Author(s)
      徳田克己
    • Journal Title

      アジア障害社会学研究 8巻

      Pages: 64-72

    • NAID

      40016301605

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530578
  • [Journal Article] 学校教育における視覚障害シミュレーション体験の実施状況とその内容2007

    • Author(s)
      小野聡子, 徳田克己
    • Journal Title

      障害理解研究 9巻

      Pages: 83-92

    • NAID

      40015683754

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530578
  • [Presentation] 発達障害傾向のある子どもにおける感覚異常に関する文献検討2-周囲の気づきと支援-2023

    • Author(s)
      坂場菜子・水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本障害理解学会2023年大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02698
  • [Presentation] 感覚異常のある大人が幼児期に感じていた困り感2022

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02698
  • [Presentation] Training Programs to Prevent Injuries and Accidents to Children with Developmental Disability Tendencies2022

    • Author(s)
      MIZUNO Tomomi, TOKUDA Katsumi
    • Organizer
      The 14th Asian Society of Child Care
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02748
  • [Presentation] 発達障害児の極度の偏食を改善するための保護者向け研修内容の検討2022

    • Author(s)
      徳田克己、水野智美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03016
  • [Presentation] Content of Training for Parents of Children with Developmental Disability Tendencies who Have Strong Picky Eating 1 -Basic Part-2021

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi, MIZUNO Tomomi
    • Organizer
      The 13th Asian Society of Child Care
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03016
  • [Presentation] 極端な偏食を示した発達障害者の事例2021

    • Author(s)
      水野智美,徳田克己,西村実穂
    • Organizer
      日本食生活学会第62回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03016
  • [Presentation] Problems of Tactile Walking Surface Indicators Installed on the Platform of Ra ilway Stations in the World1 -Problems of warning blocks installation-2017

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi, MIZUNO Tomomi,NISHIDATE Arisa
    • Organizer
      The 18th Asian Society of Disable Sociology
    • Place of Presentation
      済州オリエンタルホテル(韓国済州市)
    • Year and Date
      2017-05-30
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Presentation] 歩きスマホ防止のための啓発授業の実践とその効果-中学生を対象に-2017

    • Author(s)
      西館有沙,徳田克己,水野智美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Presentation] 新しいバリアから子どもをどう守るか -歩きスマホ、迷惑ランナー、牽引キャリーケース-2017

    • Author(s)
      徳田克己, 水野智美, 西館有沙
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Presentation] The Situation of Increased Number of People Using Smartphone for Pokemon Go While Walking in Taiwan2017

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi , MIZUNO Tomomi
    • Organizer
      Asian Society of Disable Sociology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Presentation] 気になる子どもの医療的、福祉的、保育・教育的支援を考える-保護者が苦しむ「運しだい」の支援の状況-2016

    • Author(s)
      徳田克己,水野智美
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04051
  • [Presentation] 茨城県K市における発達障害理解活動と課題2016

    • Author(s)
      徳田克己, 水野智美, 西館有沙, 西村実穂
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04051
  • [Presentation] 交通弱者の安全な移動を阻害する新しいバリア22016

    • Author(s)
      徳田克己,水野智美,西館有沙,西村実穂
    • Organizer
      第75回日本公衆衛生学会総会
    • Place of Presentation
      グランフロント大阪(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2016-10-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Presentation] ADHD衝動傾向のある幼児の飛び出し事故防止のための対策12016

    • Author(s)
      水野智美, 徳田克己, 西村実穂, 西館有沙
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04051
  • [Presentation] The issue of “new barriers” that lower the QOL (quality of life) of mobility-challenged pedestrians: joggers with bad manners2015

    • Author(s)
      TOKUDA Katsumi, NISHIDATE Arisa, MIZUNO Tomomi
    • Organizer
      The 16th Asian Society of Disable Sociology
    • Place of Presentation
      大阪、天王寺
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01451
  • [Presentation] Development of a Training Program Aimed at Practical Caring For Children with Developmental Disorders - Conducting and Evaluation of the First Editon of the Program2015

    • Author(s)
      TSUBOMI R. & TOKUDA K.
    • Organizer
      アジア障害社会学会第16回大会
    • Place of Presentation
      あべのハルカス、大阪府、大阪市
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463468
  • [Presentation] 発達障害傾向のある幼児の保護者との座談会の効果-保護者の障害需要の視点から-2015

    • Author(s)
      水野智美,西館有沙,安心院朗子,西村実穂,枝野裕子,徳田克己
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04051
  • [Presentation] 外来看護師の発達障害に関する研修ニーズ(1)2014

    • Author(s)
      坪見利香 徳田克己
    • Organizer
      アジア子ども支援学会
    • Place of Presentation
      台北市(台湾)
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25463468
  • [Presentation] カンボジア・プノンペンに設置されている点字ブロック2013

    • Author(s)
      徳田克己・水野智美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 一部の地域に限定して使用されている点字ブロックとそのルールの設置の現状と問題2013

    • Author(s)
      水野智美・西館有沙・安心院朗子・西村実穂・大越和美・徳田克己
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] カンボジア・プノンペンに設置されている点字ブロック2013

    • Author(s)
      徳田克己・水野智美・間々田和彦・西館有沙・安心院朗子・西村実穂・大越和美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都日野市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 一部の地域に限定して使用されている点字ブロックとそのルールの設置の現状と問題2013

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] ギリシャ、トルコに設置されている点字ブロック-設置の誤りを中心に-2012

    • Author(s)
      徳田克己・水野智美・西館有沙・安心院朗子・西村実穂
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 幼児における大震災の影響に関する研究2-保育者は子どもに何を伝えたか-2011

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己・西館有沙・西村実穂
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      東京成徳大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530850
  • [Presentation] 日本における一般成人の発達障害に関する認識2011

    • Author(s)
      徳田克己
    • Organizer
      アジア障害社会学会2011年韓国例会
    • Place of Presentation
      韓国・ソウル
    • Year and Date
      2011-01-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 幼児における大震災の影響に関する研究1-保育者からみた子どもの心理的問題について-2011

    • Author(s)
      徳田克己・水野智美・西館有沙・西村実穂
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      東京成徳大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530850
  • [Presentation] 障害シミュレーション体験の扱われ方の問題点2007

    • Author(s)
      小野聡子 徳田克己
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530578
  • [Presentation] 中南米に設置されている点字ブロック

    • Author(s)
      徳田克己、水野智美、枝野裕子、西館有沙、安心院朗子、西村実穂、大越和美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 韓国・中国における点字ブロックの設置状況

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己
    • Organizer
      アジア障害社会学会韓国支部2013年大会
    • Place of Presentation
      韓国 仁川市  Harbor Park Hotel
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 発達障害のある子どもを持つ保護者の支援の基本的事項

    • Author(s)
      徳田克己、水野智美
    • Organizer
      アジア障害社会学会2014年台湾例会
    • Place of Presentation
      兄弟大飯店(台湾、台北)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する小学校教員の認識2

    • Author(s)
      西館有沙、水野智美、徳田克己
    • Organizer
      第77回日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] エレベータ、エスカレータ前に誤って設置されている点字ブロックの例

    • Author(s)
      水野智美、西館有沙、安心院朗子、西村実穂、大越和美、枝野裕子、徳田克己
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 保育者が感じる乳幼児の移動上のバリア-保育活動中の散歩で子どもに生じる危険や問題を中心に-

    • Author(s)
      水野智美・八幡眞由美・徳田克己
    • Organizer
      アジア子ども支援学会2013年大会
    • Place of Presentation
      ホーチミン・ノーフォークホテル(ホーチミン市 ベトナム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 発達障害幼児に用いる絵カードに関する研究1

    • Author(s)
      水野智美,徳田克己,西館有沙.
    • Organizer
      日本教材学会第25回大会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害の子どもに関する理解教育を進めるには

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己
    • Organizer
      アジア障害社会学会韓国例会
    • Place of Presentation
      ソウル アシアナホテル会議室
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 保育の場における発達障害理解指導3

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己、
    • Organizer
      第77回日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する小学校教員の認識1

    • Author(s)
      西館有沙,水野智美,徳田克己
    • Organizer
      日本心理学会第76大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害理解指導に関する中学校教員の認識2

    • Author(s)
      西館有沙,徳田克己,水野智美.
    • Organizer
      The 5th Asian Society of Child Care
    • Place of Presentation
      ノーフォークホテル(ベトナム、ホーチミン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 障害理解教育の段階モデルの提案

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己
    • Organizer
      日本障害理解学会2013年
    • Place of Presentation
      筑波大学総合D棟
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害児の保護者がクラスメートに伝えたい内容-障害理解の視点から-

    • Author(s)
      吉田映理子,水野智美,西館有沙,西村実穂,徳田克己.
    • Organizer
      第71回日本公衆衛生学会総会
    • Place of Presentation
      山口市民会館(山口市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 幼児に対する発達障害理解指導プログラム

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己
    • Organizer
      第5回アジア子ども支援学会
    • Place of Presentation
      ホーチミンシティ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 幼稚園・保育所に勤務している発達障害のある保育者に対する支援1

    • Author(s)
      野智美,徳田克己,西館有沙,西村実穂,安心院朗子,大越和美,白石晴香
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] トルコにおける点字ブロックの設置状況と誤り

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己
    • Organizer
      アジア障害社会学会2013年度台湾例会
    • Place of Presentation
      台北・兄弟大飯店(台北市 台湾)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24500639
  • [Presentation] 保育の場における発達障害に関する理解指導3

    • Author(s)
      水野智美・徳田克己・西館有沙・西村実穂・大越和美・安心院朗子・小野聡子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第23回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学教育学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 発達障害のある幼児が示す問題行動への保育者の対応

    • Author(s)
      水野智美、徳田克己、西館有沙
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • [Presentation] 保育の場における発達障害に関する理解指導I-保育者は発達障害のある子どもについて周囲の子どもたちにどのように伝えているか

    • Author(s)
      水野智美,西館有沙,安心院朗子,西村実穂,大越和美,徳田克己
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(つくば市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330186
  • 1.  MIZUNO Tomomi (90330696)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 55 results
  • 2.  佐藤 泰正 (60015419)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  NISHIDATE Arisa (20447650)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 4.  KOBAYASHI TOMOKO (90337733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  CHINO Rie (60754356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TSUBOMI RIKA (40452180)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  YOSHIOKA Naomi (60372950)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  内田 匡輔 (00407983)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  NAKANO SACHIKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHIGETO Seiichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi