• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MIYAZAKI Hiroshi  宮崎 宏志

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

宮崎 宏志  ミヤザキ ヒロシ

Less
Researcher Number 30294391
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 岡山大学, 教育学域, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 岡山大学, 教育学域, 准教授
2020: 岡山大学, 教育学研究科, 准教授
2016: 岡山大学, 教育学研究科, 准教授
2011 – 2015: 岡山大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2014: 岡山大学, 大学院教育学研究科, 准教授 … More
2008 – 2012: Okayama University, 大学院・教育学研究科, 准教授
2010: 岡山大学, 大学院・教育単研究科, 准教授
2007: 岡山大学, 教育学部, 准教授
2006: 岡山大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Philosophy/Ethics / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
共生 / 共通理解 / 障がい者理解 / 人権 / 対等性 / 障がい / 応用倫理 / 国際研究者交流 / アメリカ / 非単調的推論 / 道徳的判断 … More
Except Principal Investigator
… More 品格教育 / ポジティブ心理学 / 小中連携 / 生徒指導 / 生活指導・生徒指導 / 品性・品格教育 / シティズンシップ教育 / 人格形成 / 習慣 / Character / 知・徳・体 / Character education / 品性 / 活動量 / 英国の品格教育センターの視察 / イギリスの品格教育 / 生徒指導提要 / 活動量と品格 / 活動量と人格形成 / Character strenghts / 社会人の品格とWell-being / 市民性教育 / 活動量と品格の関係 / よい習慣作り / 高齢者のWell-beingと品格 / 活動を通した習慣作り / 主体的な行為の習慣 / 身体活動量と人格形成 / 徳(Virture) / 体力・身体活動を通した介入の可能性 / 児童 / well-being / 身体活動量 / 体力 / Character strengths(強み) / 内外の実践優秀校の視察 / エビデンス / 9年一貫型の地域連携 / よい行為の習慣形成 / 品格教育(character education) / 品格の4側面 / 米国視察 / 道徳教育との相違 / 視察報告 / 品格の尺度の開発 / 特別支援教育 / よい行為の習慣 / 縦断的研究 / 道徳教育 / ポスター / エビデンスに基づく成果 / 学校・家庭・地域の連携 / 良い行為の習慣 / 国際社会 / 教育委員会との連携 / 学区全体での取り組み / 日本の学校視察 / 家庭・地域との連携 / 世界に通用する教育 / 学区で取り組む教育 / character education / 生活指導 / 品性教育 / 翻訳実践資料の作成 / 外国人による日本の実践コメント / 教育委員会 / 規範意識とwell-beingの関係 / 教育委員会の支援 / 教師のエンパワーメント / 学区全体の取り組み / 品性徳目教育 / ポスターの作成 / 発達研究 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  Developing a New Direction for Intervention of Character Strengths on Elementary School Children: Insights from Evidence and Visits to the UK Center

    • Principal Investigator
      AOKI Tazuko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  An Inquiry into the conditions for deep common understanding among abled-bodied persons and challenged personsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAZAKI Hiroshi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Philosophy/Ethics
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Research the theories of character education and analyzing the effects piled up during compulsory education keeping in close contact with parents and community.

    • Principal Investigator
      AOKI Tazuko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  An ethicl consideration on the desirable living together and meaning of the equity of able-bodied persons and challenged personsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAZAKI Hiroshi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Philosophy/Ethics
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Encouragement of school wide character education in Japan ; aiming at a world-level throughout supporting professionals development by researchers.

    • Principal Investigator
      AOKI Tazuko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  On the Development of Moral Materials for Enhancing the Ability of Non-monotonous ReasoningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAZAKI Hiroshi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Okayama University
  •  学区で取り組む品性教育の研究者による支援と成果・問題点の分析

    • Principal Investigator
      青木 多寿子
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  児童・生徒のポジティブな特性を育む生活指導の心理学的研究

    • Principal Investigator
      AOKI Tazuko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 介護福祉士養成テキスト1 人間の尊厳と自立/社会の理解2014

    • Author(s)
      田中愽一、小坂淳子、立山善康、林泰成、新茂之、白石忍、吉田謙二、宮崎宏志、中村明美、白井三千代、馬込武志、安田誠人、野村脩
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      法律文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370018
  • [Book] もう一つの教育;よい行為の習慣をつくる品格教育の提案2011

    • Author(s)
      青木多寿子, 橋ヶ谷佳正, 宮崎宏志, 新茂之, 山田剛史
    • Total Pages
      74
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Book] もう一つの教育―よい行為の習慣をつくる品格教育の提案―2011

    • Author(s)
      青木多寿子、若井田正文、立巳理恵、池田隆、高橋智子、山田剛史、宮崎宏志、新茂之、橋ヶ谷佳正
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520022
  • [Book] もう一つの教育;よい行為の習慣をつくる品格教育の提案2011

    • Author(s)
      青木多寿子(編) 青木多寿子,橋ヶ谷佳正,宮崎宏志,新茂之,山田剛史(著)
    • Total Pages
      73
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653119
  • [Journal Article] デューイの「習慣」の発想に基づく他者理解の基礎2016

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Journal Title

      道徳性発達研究

      Volume: 第10巻第1号 Pages: 64-68

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370018
  • [Journal Article] 米国で視察した品格教育の実際(3)セントルイスの場合2013

    • Author(s)
      青木多寿子・川合紀宗・山田剛史・宮崎宏志・新茂之
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第一部

      Volume: 62 Pages: 9-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Journal Article] 米国で視察した品格教育 (Character Education)の実際 (3) (宮崎担当箇所:17-18頁、新担当箇所:15-17頁)2013

    • Author(s)
      青木多寿子、川合紀宗、山田剛史、宮崎宏志、新茂之
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第一部(学習開発関連領域)第62号 Pages: 9-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520022
  • [Journal Article] 米国で視察した品格教育 (Character Education)の実際(2) (宮崎担当箇所:56-57頁、新担当箇所:55-56頁)2012

    • Author(s)
      青木多寿子、川合紀宗、山田剛史、宮崎宏志、新茂之、橋ヶ谷佳正
    • Journal Title

      学習開発学研究(広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座)

      Volume: 第5号 Pages: 47-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520022
  • [Journal Article] 米国で視察した品格教育(Character Education)の実際(2)2012

    • Author(s)
      青木多寿子, 川合宗紀, 山田剛史, 宮崎宏志, 新茂之, 橋ヶ谷佳正
    • Journal Title

      学習開発学研究(広島大学教育学研究科学習開発学講座)

      Volume: 5(印刷中)

    • NAID

      40019407630

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Journal Article] 社会の一員として判断を下す能力を高める道徳教育2008

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Journal Title

      道徳性発達研究 3

      Pages: 23-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330191
  • [Journal Article] 社会の一員として判断を下す能力を高める道徳教育2008

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Journal Title

      道徳性発達研究 第3巻

      Pages: 23-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530857
  • [Journal Article] 米国で視察した品格教育(Character Education)の実際2008

    • Author(s)
      青木多寿子・宮崎宏志・橋ヶ谷佳正
    • Journal Title

      「学校教育実践学研究」、広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター 14(印刷中)

    • NAID

      40016094576

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330191
  • [Journal Article] 社会の一員として判断を下す能力を高める道徳教育2008

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Journal Title

      道徳性発達研究 3

      Pages: 23-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653109
  • [Journal Article] 社会の一員として判断を下す能力を高める道徳教育2008

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Journal Title

      道徳性発達研究 第3巻第1号

      Pages: 23-29

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530857
  • [Journal Article] 社会の一員として判断を下す能力を高める道徳教育

    • Author(s)
      宮崎 宏志
    • Journal Title

      道徳性発達研究第二号 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330191
  • [Presentation] 「習慣」の発想に基づく他者理解の基礎2015

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会第15回同志社大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2015-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370018
  • [Presentation] ケアされる側からのインクルージョン再考2013

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会第13回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2013-12-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520022
  • [Presentation] 価値観の相対化に関する一考察2010

    • Author(s)
      宮崎宏志・新茂之
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653119
  • [Presentation] 価値観の相対化に関する一考察2010

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2010-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530857
  • [Presentation] 価値の相対比に関する一考察2010

    • Author(s)
      宮崎宏志・新茂之
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22653119
  • [Presentation] Character strengths and the relationship with well-being for children and students in Japan.2008

    • Author(s)
      Aoki, T., Yamada, T., Miyazaki, H., Hashigaya, Y.
    • Organizer
      The 29th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Berlin, Germany
    • Year and Date
      2008-07-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330191
  • [Presentation] Character strengths and the relationship with well-being for children and students in Japan.2008

    • Author(s)
      Aoki, T., Yamada, T., Miyazaki, H., & Hashigaya, Y.
    • Organizer
      The 29th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Berlin
    • Year and Date
      2008-07-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653109
  • [Presentation] The relationship between character strengths and well-being in Japanese children and adolescents (4)

    • Author(s)
      Aoki, T. , Takahashi, T. , Yamada, T. , Hashigaya, Y. , & Miyazaki, H.
    • Organizer
      The 13th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330263
  • [Presentation] ケアされる側からのインクルージョン再考

    • Author(s)
      宮崎宏志
    • Organizer
      日本道徳性発達実践学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520022
  • 1.  ATARASHI Shigeyuki (80343648)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 2.  AOKI Tazuko (10212367)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  YAMADA Tsuyoshi (10334252)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  HASHIGAYA Yoshimasa (50252945)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  KAWAI Norimune (20467757)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  IMURA Tomoya (80713479)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  笹山 健作 (20780729)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  足立 稔 (70271054)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  KISHIMOTO Hiroshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi