• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ENDO Hiroko  遠藤 寛子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30364425
Affiliation (Current) 2025: 埼玉学園大学, 人間学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 埼玉学園大学, 人間学部, 准教授
2020 – 2022: 宮城学院女子大学, 学芸学部, 講師
2018 – 2019: 宮城学院女子大学, 学生相談・特別支援センター, 准教授
2016 – 2017: 立正大学, 心理学部, 特任講師
2012: 筑波大学, 人間系, 研究員
2010 – 2011: 宮城学院女子大学, 学芸学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Educational psychology / Clinical psychology
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
セルフ・コンパッション / 保護者 / 心理教育 / ケアプログラム / スティグマ / いじめ / 自己表現 / 社会系心理学 / 聴覚障害 / 児童 … More / 聾学校 / 言語化 / 小学生 / 予防教育 / 感情 / 怒りの制御 / 筆記開示 / 縦断研究 / 怒りの維持 / 回避行動 / 反復思考 / 思考の未統合感 / 怒り … More
Except Principal Investigator
いじめ予防 / 学校心理学 / 教員研修 / ポジティブ心理学 / 学校全体支援モデル / メンタルヘルススクリーニング / 子どもの強み / 縦断調査 / 長期的影響 / メディア / 介入研究 / 効果検証 / 筆記開示 / セルフコンパッション / セルフ・コンパッション / インターネット / ネットいじめ / LGBT / チーム学校 / 性的多様性 / いじめ介入 / いじめ / ダイバーシティ / 予防教育 / 教師教育 / LGBTQ / プログラム開発 / LGBTQ+ / 性的マイノリティー / 効力感 / 教員支援 / 教員研修プログラム / いじめ予防対応 / いじめ防止 / 教師のいじめ対応効力感 / いじめ対応効力感 / 教師 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  セルフ・コンパッションによるいじめ被害者・保護者へのスティグマ軽減プログラム開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      遠藤 寛子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Saitama Gakuen University
  •  Long-term effects of cyberbullying victimization and the recovery process: Toward the development of new intervention methods

    • Principal Investigator
      Fuji Kei
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Developing a Whole School Support Model with Mental Health Screening Focused on Children's Strengths

    • Principal Investigator
      飯田 順子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  教師・スクールカウンセラー向け「LGBTQいじめ予防プログラム」の開発と効果検証

    • Principal Investigator
      青山 郁子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Tsuru University
  •  Development and Verification of Bullying Prevention Program for Teachers

    • Principal Investigator
      Iida Junko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of an educational program of expressive writing for emotional awareness in elementary school: Based on integration of psychology and Japanese philologyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENDO Hiroko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
      Rissho University
  •  Process of maintaining anger and developing an anger control programPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ENDO Hiroko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Clinical psychology
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Miyagi Gakuin Women's University

All 2022 2021 2019 2018 2017 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] いじめ予防スキルアップガイドーエビデンスに基づく安心・安全な学校づくりの実践2021

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・青山郁子・遠藤寛子・山田賢治・松山康成・川崎知巳・山崎沙織
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760821853
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Journal Article] Validation of a social emotional wellness survey among Japanese elementary school students2021

    • Author(s)
      Iida Junko、Ito Ayako、Aoyama Ikuko、Sugimoto Kie、Endo Hiroko、Chan Meiki、Furlong Michel J.
    • Journal Title

      The Educational and Developmental Psychologist

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 121-130

    • DOI

      10.1080/20590776.2021.1899748

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03132, KAKENHI-PROJECT-21K03102, KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Journal Article] Development of a Japanese version of the Social Emotional Health Survey2019

    • Author(s)
      Iida Junko、Ito Ayako、Aoyama Ikuko、Sugimoto Kie、Endo Hiroko、Furlong Michael J.
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Issue: 1 Pages: 32-41

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.17222

    • NAID

      130007636886

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03132, KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Journal Article] 大学生における怒り喚起の場面と対象-高校生との比較を通じて2013

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Journal Title

      筑波大学心理学域

      Volume: 45 Pages: 33-38

    • NAID

      120005246692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Journal Article] 大学生における怒り喚起の場面と対象―高校生との比較を通じて―2013

    • Author(s)
      遠藤寛子
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 第45号 Pages: 33-38

    • NAID

      120005246692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Journal Article] 怒りの維持過程-認知および行動の媒介的役割2012

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 82 Pages: 505-513

    • NAID

      130002140379

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Journal Article] 怒りの維持過程:認知および行動の媒介的役割2012

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 82 Pages: 505-513

    • NAID

      130002140379

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Journal Article] 高校生における思考の未統合感と怒りの維持との関係2011

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 44 Pages: 92-100

    • NAID

      130005132022

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Presentation] 大学生のソーシャル・エモーショナル・ヘルスと学校適応感との関連2022

    • Author(s)
      中山遥・杉本希映・飯田順子・青山郁子・遠藤寛子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] メンタルヘルスの二次元モデルに基づく学校全体メンタルヘルススクリーニングの妥当性の検討2022

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・遠藤寛子・青山郁子
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20194
  • [Presentation] 教員を対象とした予防・対応に関する研修の効果の検討2019

    • Author(s)
      飯田順子・松山康成・川崎知己・青山郁子・遠藤寛子・杉本希映
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] 学校におけるいじめ予防の取り組み―児童生徒、教師・スクールカウンセラー、保護者に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・青山郁子・遠藤寛子・伊藤亜矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] 学校現場におけるいじめ対応に対する実態調査 ―4種類のいじめ場面の場面想定法を用いて2018

    • Author(s)
      森亮子・飯田順子・遠藤寛子・杉本希映・青山郁子
    • Organizer
      ISPA2018TOKYO日本語プログラム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] 感情への気づきを促す教育プログラムの効果―伝える力の促進―2018

    • Author(s)
      山本晃・遠藤寛子
    • Organizer
      第 62 回日本読書学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17318
  • [Presentation] Validation of the Social Emotional Health Survey‐ Primary among Japanese Elementary School Students2018

    • Author(s)
      Iida, J., Ito, A., Aoyama, I., Endo, H. & Sugimoto, K.
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04341
  • [Presentation] 感情への気づきを促す心理教育プログラムの試み2017

    • Author(s)
      遠藤寛子・山本晃・鬼頭昌也
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2017-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17318
  • [Presentation] 感情への気づきを促す心理教育プログラムの試み-小学生を対象として-2017

    • Author(s)
      遠藤寛子・山本晃・鬼頭昌也
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K17318
  • [Presentation] 怒りの維持過程に関する縦断研究2012

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Organizer
      日本社会心理学会 53回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Year and Date
      2012-11-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Presentation] The mediating role of cognition and behavior in the process of maintaining anger2011

    • Author(s)
      Endo, H. & Yukawa, S
    • Organizer
      Proceedings of 5th International Conference on The (Non)Expression of Emotions in Health and Disease
    • Place of Presentation
      Tilburg, The Netherlands
    • Year and Date
      2011-10-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Presentation] 怒りの維持過程:状況および特性の観点から2011

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Organizer
      日本社会心理学会 52回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Presentation] 怒りの維持過程-認知および行動の媒介的役割-2010

    • Author(s)
      遠藤寛子・湯川進太郎
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • [Presentation] 怒りの維持過程に関する縦断研究

    • Author(s)
      遠藤寛子
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730550
  • 1.  Iida Junko (90383463)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  青山 郁子 (60586808)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  杉本 希映 (90508045)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  Fuji Kei (50581584)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  藤川 大祐 (50288429)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  杉崎 雅子 (40838950)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  伊藤 亜矢子 (50271614)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  茅野 理恵 (60754356)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  川崎 知己 (60806058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  岐部 智恵子 (80770502)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YAMAMOTO Akira
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi