• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IGARASHI Motoko  五十嵐 元子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

五十嵐 元子  イガラシ モトコ

Less
Researcher Number 30468897
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 白梅学園大学, 子ども学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 白梅学園大学, 子ども学部, 准教授
2020 – 2023: 帝京短期大学, 帝京短期大学, 准教授
2016 – 2019: 帝京短期大学, 帝京短期大学, 講師
2015: 帝京短期大学, 子ども教育学科, 講師
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Educational psychology
Keywords
Except Principal Investigator
インクルーシブ保育 / 巡回相談 / 研修用ツールの開発 / 教育系心理学 / 保育実践分析 / 質問紙調査 / インタビュー調査 / 質的分析 / 環境評価 / リフレクティング … More / 相談モデルの構築 / 対話・ダイアローグ / 認知過程 / 保育支援 / インクルーシブな環境 / 包括理論 / 異年齢保育 / 外国にルーツのある子ども / 障がい児 / 理論構築 / 保育形態 / 実践モデル / コロナ禍 / 障がい / 包括モデル / 共生 / 子どもの権利 / 多文化 / 多文化共生 / 障害 / 多様性 / 子どもの人権 / 意見表明権 / 発達障害 / 物語 / 対話 / アセスメント / 参加 / 統合保育 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (54 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  インクルーシブな保育環境を促進する評価ツールおよび保育カンファレンスの開発

    • Principal Investigator
      三山 岳
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Aichi Prefectural University
  •  Theorizing and constructing a practical model of inclusive childcare that embraces children with disabilities and different cultures

    • Principal Investigator
      Ashizawa Kiyone
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Teikyo University
  •  Practical Study on Itinerant Consultation to Build Inclusive Environmental Awareness among Nursery Teachers

    • Principal Investigator
      Miyama Gaku
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Aichi Prefectural University
  •  Construction of multiple assessment model of participation state in inclusive child care

    • Principal Investigator
      Hamatani Naoto
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] すべての子どもの権利を実現するインクルーシブ保育へ2023

    • Author(s)
      芦澤清音、浜谷直人、五十嵐元子、林 恵、三山 岳、飯野雄大、山本理絵
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642972
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Book] すべての子どもの権利を実現するインクルーシブ保育へ2023

    • Author(s)
      芦澤清音、浜谷直人、五十嵐元子、林 恵、三山 岳、飯野雄大、山本理絵
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642972
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Book] 多様性がいきるインクルーシブ保育2018

    • Author(s)
      浜谷 直人、芦澤 清音、五十嵐 元子、三山 岳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083718
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 多様性がいきるインクルーシブ保育2018

    • Author(s)
      浜谷 直人、芦澤 清音、五十嵐 元子、三山 岳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623083713
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Book] 子どもと保育者の物語によりそう巡回相談2016

    • Author(s)
      浜谷直人(編著)・三山 岳(編著)・芦澤清音・五十嵐元子・飯野雄大(共著)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Book] 子どもと保育者の物語によりそう巡回相談2016

    • Author(s)
      浜谷直人・三山岳(編著)芦澤清音(共著)・五十嵐元子(共著)飯野雄大(共著)
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Journal Article] 保育者-保護者-相談員の対話と協働に向けた保育カンファレンスの事例分析-外国にルーツのある子どもの保育相談から2024

    • Author(s)
      五十嵐元子,・三山岳
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 7 Pages: 27-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 「支援」から「共に歩く」へ-保育現場からの学び-2024

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      子育て研究

      Volume: 14 Pages: 6-11

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02233
  • [Journal Article] 帝京短期大学ユニバーサル・デザイン・プロジェクトの実践 ~専攻科こども教育専攻「障害児保育」の授業より~2023

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短期大学教育実践報告集

      Volume: 8 Pages: 1-13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保育巡回相談における相談者と保育者の対話に向けて~リクレクティング・プロセスの効果の検討2023

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 24 Pages: 39-56

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] コロナ禍における保育の物語とインクルーシブ保育-保育者のインタビュー調査から2022

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 23 Pages: 183-196

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 福井県越前市の外国人集住地域における保育-保育者の意識変容からインクルーシブ保育を考える2022

    • Author(s)
      林 恵・五十嵐元子・若林秀樹
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 23 Pages: 29-38

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 福井県越前市の外国人集住地域における保育ー保育者の意識変容からインクルーシブ保育を考えるー2022

    • Author(s)
      林恵、五十嵐元子、若林秀樹
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 23 Pages: 29-38

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] コロナ禍における保育の物語とインクルーシブ保育ー保育者のインタビュー調査からー2022

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 309 Pages: 183-196

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保育のなかの「多様性」と「多様性の尊重」を問い直す2021

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 309 Pages: 41-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 保育の中の「多様性」と「多様性の尊重」を問い直す(特集 保育の中の「多様性」とは)2021

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 309 Pages: 41-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] どのおとなも大事にされる保育2021

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      保育者と父母を結ぶ雑誌 ちいさいなかま12月号

      Volume: 716 Pages: 30-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] どのおとなも大事にされる保育2021

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      保育者と父母を結ぶ雑誌 ちいさいなかま12月号

      Volume: 716 Pages: 30-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] コロナ禍で保育者はどのように保育をしているのかー障がい児および外国人幼児を含む保育の実態調査(速報)ー2021

    • Author(s)
      芦澤清音、山本理絵、浜谷直人、三山岳、五十嵐元子、林恵、飯野雄大
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 第9号 Pages: 115-123

    • NAID

      120007131969

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 相談員と保育者の対話と協働を考えるーリフレクティング・プロセスを取り入れた保育巡回相談の実践について(研究ノート)2020

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      早期発達支援研究

      Volume: 3 Pages: 77-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保育者の語りにみる子どもの関係と対話の分析(1) -支援が必要な子どもの周りにいる子どもに焦点を当てて-2020

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山岳
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 21 Pages: 37-47

    • NAID

      40022242137

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 日常の保育カンファレンスにみられる学びの構造2020

    • Author(s)
      三山 岳・五十嵐元子
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58(2・3) Pages: 279-290

    • NAID

      130008071688

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 保育者の語りにみる子どもの関係と対話の分析(1)―支援が必要な子どもの周りにいる子どもに焦点を当てて―2020

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山 岳
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 21 Pages: 37-47

    • NAID

      40022242137

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Journal Article] 保育者の語りにみる子どもの関係と対話の分析(1)支援が必要な子どもの周りにいる子どもに焦点を当てて2020

    • Author(s)
      五十嵐元子、三山岳
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 第21号 Pages: 37-47

    • NAID

      40022242137

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 日常の保育カンファレンスにみられる学びの構造2020

    • Author(s)
      三山岳、五十嵐元子
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 第58巻 第2・3号 Pages: 279-290

    • NAID

      130008071688

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保育者の語りにみる子どもの関係と対話の分析(1)-支援が必要な子どもの周りにいる子どもに焦点を当てて2020

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山岳
    • Journal Title

      帝京短期大学紀要

      Volume: 21 Pages: 37-47

    • NAID

      40022242137

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 新しいツールとどう向き合い迎え入れるのか~保育現場におけるICTを考える2020

    • Author(s)
      五十嵐元子・福島玄
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 30 Pages: 8-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 「気になる子」に関する肯定的な場面のアセスメント―保育者によるエピソード記述を通して―2017

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      帝京短大紀要

      Volume: 19 Pages: 57-66

    • NAID

      40021292253

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Journal Article] 発達の遅れがある子どもと「共にある」保育実践の一考察~インクルーシブ保育を考える新たな観点の可能性を求めて2017

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Journal Title

      教育研究報告集

      Volume: 5 Pages: 17-23

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Inclusive Classroom Profileを用いた園内カンファレンスの試み インクルーシブな保育環境を構築する園内研修方法の開発に向けて2024

    • Author(s)
      三山 岳・五十嵐元子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02233
  • [Presentation] リフレクティング・プロセスを取り入れた保育巡回相談-保育者と相談員との対話を促進する-2023

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Organizer
      日本発達心理学会 発達障害分科会 2023年度例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] インクルーシブ保育を促進する園内研修ツールの開発に向けて2023

    • Author(s)
      五十嵐元子・三山 岳
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] リフレクティング・プロセスを取り入れた保育カンファレンス2022

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会 ラウンドテーブル 話題提供者
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] 障害と多文化を包括するインクルーシブ保育の可能性(3)―保育者の常識を問い直すー2022

    • Author(s)
      芦澤清音、五十嵐元子、林恵、三山岳、山本理絵、浜谷直人、飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(2)ー担任保育者の自由記述から見た現状と取り組みー2021

    • Author(s)
      飯野雄大、芦澤清音、五十嵐元子、浜谷直人、林恵、三山岳、山本理絵
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(1)ー保育の取り組みと変化への気づきー2021

    • Author(s)
      芦澤清音、山本理絵、三山岳、浜谷直人、五十嵐元子、林恵、飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(1)ー保育の取り組みと変化への気づ2021

    • Author(s)
      芦澤清音、山本理絵、三山岳、浜谷直人、五十嵐元子、林恵、飯野雄大
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] コロナ禍におけるインクルーシブ保育の可能性(2)ー担任保育者の自由記述から見た現状と取り組みー2021

    • Author(s)
      飯野雄大、芦澤清音、五十嵐元子、浜谷直人、林恵、三山岳、山本理絵
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] 障害と多文化を包摂するインクルーシブ保育の可能性(2)2020

    • Author(s)
      芦澤清音、五十嵐元子、飯野雄大、三山岳、山本理絵、浜谷直人、林恵
    • Organizer
      保育学会第73回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] 自主シンポジウム:障害と多文化を包括するインクルーシブ保育の可能性2019

    • Author(s)
      芦澤清音・五十嵐元子・三山岳・林恵・山本理絵・浜谷直人・戸田有一
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Presentation] The role of teachers’ discussions in comprehending dialogical relationships among children : Analysis of an inclusive environment in a kindergarten (2)2018

    • Author(s)
      Gaku Miyama, Motoko Igarashi, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA 28th Conference Budapest Hugary
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] The role of teachers’ discussions in comprehending dialogical relationships among children:Analysis of an inclusive environment in a kindergarten (2)2018

    • Author(s)
      Gaku Miyama Motoko Igarashi Naoto Hamatani Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] The role of small groups activities and the teacher’s intervention to build dialogical relationships among children: The analysis of an inclusive environment in a kindergarten (1)2018

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Gaku Miyama, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa
    • Organizer
      EECERA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 保育所の巡回相談に取り入れたリフレクティングの手法と実践2018

    • Author(s)
      五十嵐元子
    • Organizer
      心理科学研究会2018年秋の研究集会(鳥取)方法論/平和心理学/ジェンダー合同部会(口頭発表)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(3)2017

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] ライブカンファレンス 保育をささえる巡回相談2017

    • Author(s)
      三山 岳・五十嵐元子・芦澤清音・浜谷直人・飯野雄大
    • Organizer
      日本発達心理学会28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 保育園におけるインクルーシブ保育の展開(3) -グループ活動における葛藤場面に注目して-2017

    • Author(s)
      芦澤清音・浜谷直人・五十嵐元子・三山 岳・田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04360
  • [Presentation] Kindergarten Teacher intervention in peer conflict among children with and without special needs: Focusing on dialogue among children2017

    • Author(s)
      Igarashi、M.
    • Organizer
      EECERA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(1) -担任保育者によるクラス活動の視点-2016

    • Author(s)
      五十嵐元子・浜谷直人・芦澤清音・三山岳・田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the Shudan-Zukuri method in a Japanese kindergarten: A case study,2016

    • Author(s)
      Igarashi, M., Hamatani, N., Ashizawa, K., Miyama, G. & Tanaka, K
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.284-285,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(2)2016

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会69回大会
    • Place of Presentation
      学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] インクルーシブ保育が実現される過程をアセスメントする試み2016

    • Author(s)
      三山 岳・浜谷直人・芦澤清音・五十嵐元子・田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会.
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Structural analysis of Japan's ECCE practice based on 'Shudan-Zukuri' method2016

    • Author(s)
      Miyama, G., Hamatani, N., Ashizawa, K., Igarashi, M. & Tanaka, K.
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.298-299,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the shudan-zukuri method in a Japanese kindergarten: a case study2016

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa, Gaku Miyama, Koji Tanaka
    • Organizer
      EECERA(Europian Early Childhood Education Research Association) 26th conference
    • Place of Presentation
      ダブリン大学(アイルランド)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • 1.  Miyama Gaku (80582858)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 30 results
  • 2.  Hamatani Naoto (40218532)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 20 results
  • 3.  Ashizawa Kiyone (20459382)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 4.  飯野 雄大 (00737033)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 5.  田中 浩司 (50535036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 6.  林 恵 (60759380)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 7.  山本 理絵 (60249282)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi