• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Takekawa Shinya  竹川 慎哉

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAKEKAWA Shinya  竹川 慎哉

Less
Researcher Number 30513311
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2013 – 2015: 愛知教育大学, 教育学部, 准教授
2012: 愛知教育大学, 教育学部, 講師
2009: Chubu University, 現代教育学部, 講師
2008: Chubu University, 教育実習センター, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education / Educaion / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
オーストラリア / 政治的中立性 / 批判的リテラシー / カリキュラム / カナダ・オンタリオ州 / カナダ / 教授行為の政治的中立性 / 教師教育 / 教科横断 / 教師 … More / 権力関係 / ダイバーシティ / 教育内容 / 知識構築 / 社会的正義 / 中立性 / 教育内容の政治的中立性 / 学校システム / 就学前教育 / リテラシー形成 / スタンダード化 / ナショナル・カリキュラム / 貧困 / 幼年期リテラシー / 批判的リテラシー教育 / 社会的公正 / グローバリゼーション / リテラシー Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (30 results)
  •  教師の批判的リテラシー形成に向けた教師教育プログラムの開発研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      竹川 慎哉
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  International comperative study on political neutrality of educational contentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEKAWA Shinya
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Research on the model to develop literacy in early childhood and school system under the contemporary poverty societyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takekawa Shinya
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  A Comparative Research on Literacy Education and the Politics of Equity under GlobalizationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAKEKAWA Shinya
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Chubu University

All 2024 2023 2022 2019 2017 2016 2015 2012 2010 2009 2008

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教科開発学を創る 第4集2023

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • ISBN
      9784903389929
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02261
  • [Book] 「教育課程とカリキュラム」根津朋実編著『教育課程 (MINERVAはじめて学ぶ教職 10)』2019

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084869
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13978
  • [Book] 「授業研究と教師の力量形成」子安潤編『教科と総合の教育方法・技術』2019

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028403
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13978
  • [Book] 子どもの幸せを実現する学力と学校―オーストラリア・ニュージーランド・カナダ・韓国・中国の「新たな学力」への対応から考える2019

    • Author(s)
      木村裕 竹川慎哉
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925147
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13978
  • [Book] The SAGE Handbook of Curriculum, Pedagogy and Assessment2016

    • Author(s)
      Shinya Takekawa
    • Publisher
      SAGE Publisher
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730677
  • [Book] 批判的リテラシーの教育-オーストラリア・アメリカにおける現実と課題-2010

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Book] 批判的リテラシーの教育―オーストラリア・アメリカにおける現実と課題―2010

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Book] 幼児理解からはじまる保育・幼児教育方法 (幼児同士のトラブルと保育者の援助)2009

    • Author(s)
      竹川慎哉・三浦正子
    • Publisher
      建帛社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article] 「教科横断」を問う視点2022

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      6一論叢

      Volume: 10 Pages: 1-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02261
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州における学力と多様性の保障―「卓越性か公正か」の二項対立を超える試み―2017

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 3 Pages: 29-34

    • NAID

      120006467898

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13978
  • [Journal Article] スタンダード化される授業づくりの現在と批判的リテラシー教育の今日的意義2017

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13978
  • [Journal Article] 教育実践における教育学の意味と役割-教師の専門性の共通理解に向けて-2009

    • Author(s)
      竹川慎哉・宮腰誠
    • Journal Title

      現代教育学研究(中部大学現代教育学研究所) 第2号

      Pages: 22-33

    • NAID

      40017033603

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article] ナショナル・カリキュラムの基準性と政治性2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      中部大学現代教育学部紀要 1

      Pages: 11-20

    • NAID

      110007176783

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article] 教育実践における教育学の意味と役割-教師の専門性の共通理解に向けて-2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      中部大学現代教育学研究紀要 2

      Pages: 23-33

    • NAID

      40017033603

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      幼児理解からはじまる保育・幼児教育方法(建帛社)

      Pages: 59-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article] ナショナル・カリキュラムの基準性と政治性2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      現代教育学部紀要(中部大学現代教育学部) 第1号

      Pages: 11-20

    • NAID

      110007176783

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article] オーストラリアにおけるリテラシー教育と教師の専門性-クイーンズランド州の事例から-2008

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      BEAD(Benesse教育研究開発センター) 第14号

      Pages: 42-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Journal Article] オーストラリアにおけるリテラシー教育と教師の専門性-クイーンズランド州の事例から-2008

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Journal Title

      Benesse教育研究開発センター 14

      Pages: 42-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] 多様性の政治とカリキュラム ―不平等の視点からの問い直し―2024

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第34回大会(大阪教育大学 天王寺キャンパス)公開シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02261
  • [Presentation] 求められる学力の内実とその育成に向けた取り組みに関する研究 ―カナダ・オンタリオ州の事例―2017

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      オセアニア教育学会第21回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K13978
  • [Presentation] 教科成立の基準性と政治性―オーストラリアのナショナル・カリキュラムにおける市民科導入を手がかりに―2015

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730677
  • [Presentation] 幼児期カリキュラムにおけるリテラシー形成の位置と課題の検討2012

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第23回大会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730677
  • [Presentation] グローバリゼーション下の社会的公正とリテラシー教育の課題―オーストラリアにおける批判的リテラシー教育を手がかりに―2010

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第1回研究集会
    • Place of Presentation
      中部大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] グローバリゼーション下の社会的公正とリテラシー教育の課題-オーストラリアにおける批判的リテラシー教育を手がかりに-2010

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第1回研究集会
    • Place of Presentation
      中部大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] オーストラリアにおけるナショナル・カリキュラム策定の動向に見るリテラシー教育の「公正」と「質」の問題2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] オーストラリアの教育課程政策における社会民主主義の問い直し-ナショナル・カリキュラム構想を手がかりに-2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      オセアニア教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      国際大学(新潟県)
    • Year and Date
      2009-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] オーストラリアの教育課程政策における社会民主主義の問い直し―ナショナル・カリキュラム構想を手がかりに―2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      オセアニア教育学会
    • Place of Presentation
      国際大学(新潟県)
    • Year and Date
      2009-12-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] オーストラリアにおけるナショナル・カリキュラム策定の動向に見るリテラシー教育の「公正」と「質」の問題2009

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本教育方法学会第45回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2009-09-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] オーストラリアの場合-国家基準を問い直す政治-(課題研究 : 学習指導要領の基準性を問い直す(2))2008

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会(第19回大会)
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2008-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115
  • [Presentation] オーストラリアの場合-国家基準を問い直す政治-2008

    • Author(s)
      竹川慎哉
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第19回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県)
    • Year and Date
      2008-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830115

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi