• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishida Hiroko  西田 紘子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NISHIDA Hiroko  西田 紘子

Less
Researcher Number 30545108
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 九州大学, 芸術工学研究院, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 九州大学, 芸術工学研究院, 准教授
2020 – 2022: 九州大学, 芸術工学研究院, 准教授
2016 – 2018: 九州大学, 芸術工学研究院, 助教
2012 – 2015: 九州大学, 芸術工学研究科(研究院), 助教
2014: 九州大学, 大学院芸術工学研究院, 助教
2012: 九州大学, 芸術工学研究院, 助教
2011: 九州大学, 大学院・芸術工学研究院, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related / Aesthetics and studies on art / Study of the arts/History of the arts/Arts in general
Except Principal Investigator
Study of the arts/History of the arts/Arts in general
Keywords
Principal Investigator
音楽理論 / 和声理論 / 音楽分析 / 近代日本 / 受容 / 音楽理論史 / フーゴー・リーマン / 方法論 / ハインリヒ・シェンカー / オーストリア … More / ドイツ / 作品解釈 / 音楽美学 / 音楽学 / 和声づけ / 翻訳 / 音心理学 / 音楽事典 / 和声学 / 科学史 / 学際性 / アメリカ / 芸術諸学 / 音楽民族学 / 演奏分析 / 理論と演奏 / 理論と分析 / アメリカ音楽理論 / ネオ・リーマン / リーマン / 演奏研究 / ネオ・リーマン理論 / シェンカー理論 / シェンカー風分析 / 政治性 / 指使い / リズム / 演奏法 / シェンカー分析 / エディション / ベートーヴェン / 演奏 / 音楽史 … More
Except Principal Investigator
ディジタル・アーカイブ / デジタル・アーカイブ / 作曲 / デジタルアーカイブ / 音楽学 / 音楽分析 / 電子音楽 / 現代音楽 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (51 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Foundation of the global history of music theory focused on the theory of harmonyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      西田 紘子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Historical Study on Interdisciplinarity and Reception in Hugo Riemann's Music TheoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishida Hiroko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Development of Scopes and Methods of Music Theory and Analysis in America Since the Latter Half of the 20th Century: A Case Study of Academic CulturesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishida Hiroko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Aesthetics and studies on art
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Examining Methodological Autonomy and the Politics of Music Theory and Analysis: Studies of Heinrich Schenker and His ContemporariesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Nishida Hiroko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Aesthetics and studies on art
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Study on the Trajectory of the Shiro Kon's Compositional Activities: For Re-Evaluation of the forgotten Composer

    • Principal Investigator
      NAKAMURA Shigenobu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Study of the arts/History of the arts/Arts in general
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Genealogy of interpretation and performance of Beethoven's works in modern Germany: Last piano sonatas as an examplePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIDA Hiroko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Study of the arts/History of the arts/Arts in general
    • Research Institution
      Kyushu University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 音楽と心の科学史――音楽学と心理学が交差するとき2023

    • Author(s)
      西田紘子・小寺未知留(編著)ほか
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      春秋社
    • ISBN
      9784393930458
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Book] ベートーヴェン症候群――音楽を自伝として聴く2022

    • Author(s)
      マーク・エヴァン・ボンズ著、堀朋平・西田紘子訳
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      春秋社
    • ISBN
      9784393932223
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Book] "Agency in ensemble interaction and rehearsal communication," Together in music: Participation, coordination, and creativity in ensembles2021

    • Author(s)
      Su Yin Mak, Hiroko Nishida, Daisuke Yokomori
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      Oxford University Press
    • ISBN
      9780198860761
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Book] 「音楽理論(20世紀前半)――自律的美学の極致としてのエネルゲティカー」『美学の事典』2020

    • Author(s)
      美学会(編)・西田紘子(分担執筆、他約180名)
    • Total Pages
      768
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621305423
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Book] ハーモニー探究の歴史――思想としての和声理論2019

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子編著、大愛崇晴・関本菜穂子・日比美和子著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276102545
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Book] ハインリヒ・シェンカーの音楽思想――楽曲分析を超えて2018

    • Author(s)
      西田紘子
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      九大出版会
    • ISBN
      9784798502366
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Book] フーガとソナタ――音楽の2つの文化2017

    • Author(s)
      アウグスト・ハルム著、西田紘子・堀朋平訳
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276105553
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Book] 新版 モーツァルト 演奏法と解釈2016

    • Author(s)
      エファ・バドゥーラ=スコダ, パウル・バドゥーラ=スコダ、今井顕(監訳)、堀朋平・西田紘子(訳)
    • Total Pages
      672
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Book] ベートーヴェンのピアノ・ソナタ第28番op.101批判校訂版――分析・演奏・文献2015

    • Author(s)
      ハインリヒ・シェンカー著, 西田紘子訳, 堀朋平訳
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Book] ベートーヴェンのピアノ・ソナタ第32番op.111批判校訂版--分析・演奏・文献2014

    • Author(s)
      ハインリヒ・シェンカー著、山田三香・西田紘子・沼口隆訳
    • Total Pages
      271
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Book] ベートーヴェンのピアノ・ソナタ第31番op.110批判校訂版--分析・演奏・文献2013

    • Author(s)
      ハインリヒ・シェンカー著、山田三香・西田紘子・沼口隆訳
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Book] ベートーヴェンの最後のピアノ・ソナタ第30番 op.109 批判校訂版--分析・演奏・文献2012

    • Author(s)
      山田三香・西田紘子・沼口隆訳
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      音楽之友社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Journal Article] フーゴー・リーマンの『音楽事典』にみる概念変容と隣接学問分野との相互作用――和声理論を中心に2021

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      美学

      Volume: 72(2) Pages: 48-59

    • NAID

      40022805015

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Journal Article] Translations of Music-theoretical Terminologyand their Interactive Influence:2021

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子
    • Journal Title

      KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 21-41

    • DOI

      10.20700/kitasatoclas.26.0_21

    • NAID

      130008134831

    • ISSN
      1345-0166, 2424-0125
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Journal Article] Neo-Riemannian and Schenkerian Theories: Priority of Interpretation or Method2021

    • Author(s)
      Hiroko Nishida
    • Journal Title

      Aesthetics

      Volume: 23-24 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Journal Article] ネオ・リーマン理論とシェンカー理論――解釈と方法をめぐって2017

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      美学

      Volume: 250 Pages: 121-132

    • NAID

      130007387457

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Journal Article] グスタフ・ベッキングのリズム類型論――その思想的背景2015

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      デアルテ

      Volume: 31 Pages: 69-86

    • NAID

      40020546265

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Journal Article] ハインリヒ・シェンカーのリズム論再考――〈構造的リズム〉と〈演奏解釈的リズム〉2015

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      リズム研究

      Volume: 15 Pages: 4-29

    • NAID

      40020542409

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Journal Article] Schenker's Fingerings in the Beethoven Erlaeuterungausgaben2015

    • Author(s)
      Hiroko NISHIDA
    • Journal Title

      Journal of Schenkerian Studies

      Volume: 8 Pages: 49-72

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Journal Article] フリッツ・イェーデによる音楽作品論の諸特徴――空間の言語化と視覚化をめぐって2014

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      芸術工学研究

      Volume: 20 Pages: 35-44

    • NAID

      120005451514

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Journal Article] Editions and Interpretations of Beethoven's Last Piano Sonatas at the Turn of the Twentieth Century2013

    • Author(s)
      Hiroko Nishida
    • Journal Title

      音楽表現学

      Volume: 11 Pages: 25-32

    • NAID

      40019920767

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Journal Article] Narrativity in Heinrich Schenker's Interpretations in Musical Works2012

    • Author(s)
      NISHIDA Hiroko
    • Journal Title

      Journal of Schenkerian Studies

      Volume: 6 Pages: 67-91

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Journal Article] Heinrich Schenker's 'Intramusical'Hermeneutics: A Comparison of the Hermeneutivs of Hermann Kretzschmar and Wilhelm Dilthey2012

    • Author(s)
      NISHIDA Hiroko
    • Journal Title

      Aeshtietics

      Volume: 16 Pages: 53-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Journal Article] Heinrich Schenker's 'Intramusical' Hermeneutics: A Comparison of Hermeneutics of Hermann Kretzschmar and Wilhelm Dilthey2012

    • Author(s)
      NISHIDA Hiroko
    • Journal Title

      Aethetics

      Volume: 16 Pages: 53-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Journal Article] ベートーヴェン《第9》解釈の系譜:ハインリヒ・シェンカーの音楽物語を中心に2011

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      芸術工学研究

      Volume: 15 Pages: 1-14

    • NAID

      40019155039

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] フーゴー・リーマン周辺にみる日独の音楽理論交流2023

    • Author(s)
      西田紘子(発表者兼コーディネーター)
    • Organizer
      シンポジウム&コンサート「近代日本と西洋音楽理論」(日本音楽学会2022年度支部横断企画)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] Reception of Hugo Riemann’s Theory of Functional Harmony in Japan2022

    • Author(s)
      Hiroko Nishida, Maho Nakatsuji
    • Organizer
      The 6th Biennial Conference of IMSEA (The Regional Association for East Asia of the International Musicological Society)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] 日本における西欧の和声理論の受容と和声学の展開――訳語と和声記号を中心に2022

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      第73回美学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] Interdisciplinarity in Hugo Riemann’s Music Theory in the 1910s and the 'Harmonic Relatedness'2021

    • Author(s)
      Hiroko Nishida
    • Organizer
      10th European Music Analysis Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] パネル「心理学・音楽理論・美学――変化するメソドロジー」2021

    • Author(s)
      小寺未知留・西田紘子・小川将也・源河亨・野家啓一
    • Organizer
      日本音楽学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] 音楽理論上の術語の伝播過程における翻訳とその影響関係――フーゴー・リーマン『音楽事典』の独・英・仏語版を例に2020

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子
    • Organizer
      日本音楽学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] フーゴー・リーマンの『音楽事典』にみる概念変容と隣接学問分野との相互作用――和声理論を中心に2020

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      第71回美学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00128
  • [Presentation] 1970年代以降のハリウッド映画音楽の楽曲分析――ネオ・リーマン理論を用いて2018

    • Author(s)
      上江田博史・西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部 第42回(通算393回)例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Presentation] ネオ・リーマン理論のリーマン受容にみる概念変容――「進行/転換」と「PLR変形」を中心に2018

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Presentation] Questioning Theoretical Robustness: Quasi-Integration of Neo-Riemannian and Schenkerian Theories2017

    • Author(s)
      Hiroko NISHIDA
    • Organizer
      The 9th European Music Analysis Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Presentation] Playing with Metaphors: A Cross-cultural Study of String Quartet Rehearsal Communication in Hong Kong and Japan2017

    • Author(s)
      Suyin MAK, Hiroko NISHIDA, Daisuke YOKOMORI
    • Organizer
      Society for Ethnomusicology 62nd Annual Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Presentation] 変形理論とシェンカー理論――解釈と方法の優位性について2016

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      美学会2016年度全国大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Presentation] Staging musical structure: methodological interactions between music theory and ethnomusicology in rehearsal analysis2016

    • Author(s)
      Su Yin Mak、西田紘子(翻訳)、岡千世(通訳)
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部例会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16718
  • [Presentation] 音楽/物語/時間, 公開研究会「ゲームのナラティヴ/音楽のナラティヴ」2015

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      「分析哲学と芸術」研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Presentation] アメリカにおけるシェンカー分析理論の100年――方法論の変遷2015

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      第66回日本音楽学会全国大会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Year and Date
      2015-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Presentation] ハインリヒ・シェンカーのリズム論再考――〈構造的リズム〉と〈演奏解釈的リズム〉2014

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部第21(通算372)回例会
    • Place of Presentation
      九州大学大橋キャンパス
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Presentation] 人生観のあらわれとしてのリズム類型論――グスタフ・ベッキングとその周辺2014

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      リズム協会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Presentation] 音楽作品におけるアブノーマルなもの--シェンカーとポスト・シェンカーの音楽分析にみる身体表現の変遷2013

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽表現学会第11回(イーハトーヴ)大会
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センターアイーナ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Presentation] Legitimacy and Transformation of a Music Theory through the Observation of Other Music2013

    • Author(s)
      Hiroko Nishida
    • Organizer
      The Second Biennial Conference of the East Asian Regional Association of IMS: Musics in the Shifting the Global Order
    • Place of Presentation
      National Taiwan University
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25770036
  • [Presentation] ハインリヒ・シェンカーによる運指法の特徴--『ベートーヴェンの最後のピアノ・ソナタ批判校訂版』を例に2012

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] ハインリヒ・シェンカーによる運指法の特徴--『ベートーヴェンの最後のピアノ・ソナタ批判校訂版』を例に2012

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      西本願寺聞法会館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] Instructing how to interpret Beethoven's last Piano Sonatas around the Turn of the 20th Century2011

    • Author(s)
      NISHIDA Hiroko
    • Organizer
      Current Musicological Scene in East Asia, Celebrating the Foundation of East Asian Regional Association of The International Musicological Society
    • Place of Presentation
      Korea, Seoul
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] フリッツ・イェーデによるJ.S.バッハの《インヴェンション》解釈--エネルギー学派の語彙と図示をめぐって2011

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部第3回例会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2011-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] Heinrich Schenker's verbal associative narrative and Urlinie narrative2011

    • Author(s)
      NISHIDA Hiroko
    • Organizer
      EUROMAC VII: European Music Analysis Conference
    • Place of Presentation
      Italy, Rome
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] Heinrich Schenker's verbal associative narrative and Urlinie narrative2011

    • Author(s)
      Hiroko NISHIDA
    • Organizer
      VII European Music Analysis Conference
    • Place of Presentation
      Conservatorio di Musica "S.Cecilia", Rome
    • Year and Date
      2011-09-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • [Presentation] Instructing how to interpret Beethoven's last piano sonatas around the turn of the 20^<th> century2011

    • Author(s)
      Hiroko NISHIDA
    • Organizer
      East Asian Regional Association of the International Musicological Society
    • Place of Presentation
      Seoul University
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23820035
  • 1.  NAKAMURA Shigenobu (90164300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YAKO Masato (60239738)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi