• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yoshida Shigekazu  吉田 重和

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YOSHIDA Shigekazu  吉田 重和

Less
Researcher Number 30549233
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 教授
2013 – 2020: 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 准教授
2010 – 2013: 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related / Education / Educational technology / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
オランダ教育研究 / 教育制度論 / 比較・国際教育学 / 教員養成 / 学校体系 / 接続 / 教育制度 / オランダの教育 / 学校評価 / 教育の質 … More / 教育監査 / 国際比較 / 教員研修 / メンタリング / メンター / 職業教育プログラム / 比較教育 / ISCED(国際教育標準分類) / 図式化 / 教育プログラム / 国際教育標準分類 / 教育プログラム図 / 学校系統図 / 公教育制度 / 比較・国際教育研究 / 国際標準教育分類 / ISCED / 地域研究(オランダ) / 教育学 / 教師教育 / 学校種 / 小中接続 / 学校アドバイス / 重み付け対応 / 教育費国庫補助政策 / 教育政策 / 教育の自由 / 学力テスト / オルタナティブスクール / 教育 / オランダ / オルタナティブ教育 / インスペクター / 第三者評価 / 外部評価 … More
Except Principal Investigator
TALIS / 教員養成 / 教員研修 / 教師の熟達化 / 大学教職課程 / induction / ITP / 初任者教員 / 教育学 / キー・コンピテンシー / 新しい能力観 / 継続的職能開発 / 21世紀型スキル / ワーキングメモリ / Sensemaking / 自動化 / 教育系心理学 / 教職課程 / 教育心理学 / 教師の力量形成 / 教育工学 / 教員養成課程 / 生理的指標 / リフレクション / 模擬授業 / 教師教育 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (12 People)
  •  A Comparative Study of Mentoring to Support Teachers' Continuous Professional Development: Focusing on the Function of MentorsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 重和
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  比較教育研究におけるISCED活用の可能性―日蘭の職業教育プログラムを事例としてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      吉田 重和
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  A Comparative Analysis of Initial Teacher Preparation

    • Principal Investigator
      NAGASHIMA Hironori
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  An important point of institutional ingenuity for the "articulation" issues in the public educational system ; Focusing on the case of the NetherlandsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yoshida Shigekazu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  A Comparative Study of Teacher Professional Development for 21st Century Skills

    • Principal Investigator
      Nagashima Hironori
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  A Study on Teacher's Proficiency Process from the Viewpoint of "Automation" and "Sensemaking"

    • Principal Investigator
      TOHYAMA TAKASHI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kamakura Women's University
      Niigata University of Health and Welfare
  •  A Comparative Educational Research on Alternative Schools in Japan and the Netherlands-Focusing on issues about quality of educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Shigekazu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  Training of the ability of the teacher: Reflections with physiological indices

    • Principal Investigator
      TOHYAMA Takashi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  A Qualitative Research on School Inspection System in the NetherlandsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Shigekazu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 長島啓記編著『基礎から学ぶ比較教育学』 第4章オルタナティブ教育―"もうひとつの教育"のあり方を考える, 第6章教育の質保証・学校評価―教育の質保証の方策を考える2014

    • Author(s)
      吉田重和
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Book] 長島啓記編著『基礎から学ぶ比較教育学』2014

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Journal Article] オランダにおける初任者研修2023

    • Author(s)
      吉田重和
    • Journal Title

      「初任者教員の育成と支援に関する国際比較研究」研究成果報告書

      Volume: - Pages: 55-64

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01644
  • [Journal Article] OECD「初任教員の養成に関する調査」(Initial Teacher Preparation Study)に係る各国報告書の翻訳(抄訳)2021

    • Author(s)
      日暮トモ子、本柳とみ子、吉田重和、佐藤裕紀、古坂肇、鈴木賀映子
    • Journal Title

      比較・国際教育学論集

      Volume: 第9号 Pages: 21-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01644
  • [Journal Article] 教育プログラム図開発試論 : ISCED を活用した接続状況図示の試み2020

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Journal Title

      新潟医療福祉学会誌

      Volume: 20 Pages: 112-112

    • NAID

      120006940772

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02573
  • [Journal Article] A Comparative Analysis of Teacher Professional Development ‐ with a focus on TALIS 2013 -2020

    • Author(s)
      Akiko KAMOGAWA, Shigekazu YOSHIDA, Tomoko HIGURASHI, Tomiko MOTOYANAGI, Hiroki SATO, Kaeko SUZUKI, Hajime FURUSAKA, Noriko MURAI, Hironori NAGASHIMA
    • Journal Title

      比較・国際教育学論集

      Volume: 第8号 Pages: 41-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01644
  • [Journal Article] 小中接続に関する検討枠組の組成―日蘭の学校制度を手掛かりに―2017

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Journal Title

      早稲田大学教育学会

      Volume: 18 Pages: 140-147

    • NAID

      40021223125

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04632
  • [Journal Article] 公教育制度をめぐるオルタナティブスクールの葛藤―オランダの事例を中心に―2014

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Journal Title

      早稲田大学教育学会紀要

      Volume: 15 Pages: 91-98

    • NAID

      40020066034

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Journal Article] 公教育制度をめぐるオルタナティブスクールの葛藤―オランダの事例を中心に2014

    • Author(s)
      吉田重和
    • Journal Title

      早稲田大学教育学会紀要

      Volume: 第15号 Pages: 91-98

    • NAID

      40020066034

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Journal Article] オランダの教育監査制度における重点実施の原則2013

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 10 Pages: 35-46

    • NAID

      110009785449

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Journal Article] オランダの教育監査制度における重点実施の原則2013

    • Author(s)
      吉田重和
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 第10号 Pages: 35-46

    • NAID

      110009785449

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Journal Article] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討 : 模擬授業時の大学生の心拍数の変動から2011

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Journal Title

      新潟医療福祉学会誌

      Volume: 11 Pages: 61-61

    • NAID

      120006790598

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Journal Article] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討:模擬授業時の大学生の心拍数の変動から2011

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Journal Title

      新潟医療福祉学会誌

      Volume: 11 Pages: 61-61

    • NAID

      120006790598

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 教育プログラム図開発試論(2)-ISCEDを用いた事例の作図を通して-2021

    • Author(s)
      吉田重和
    • Organizer
      新潟医療福祉学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02573
  • [Presentation] 教育プログラム図開発試論 : ISCED を活用した接続状況図示の試み2020

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Organizer
      新潟医療福祉学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02573
  • [Presentation] A Comparative Analysis of Teachers’Continuous Professional Development: with a focus on TALIS 20132019

    • Author(s)
      Shigekazu YOSHIDA, Tomoko HIGURASHI, Akiko KAMOGAWA, Hironori NAGASHIMA
    • Organizer
      WERA 2019 Focal Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01644
  • [Presentation] 諸外国における21世紀型スキルに対応した教員研修の展開2019

    • Author(s)
      日暮トモ子、鴨川明子、佐藤裕紀、長島啓記、古阪肇、吉田重和
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01644
  • [Presentation] 教員研修の比較分析-TALIS2013の結果から-2018

    • Author(s)
      鴨川明子、鈴木賀映子、吉田重和、佐藤裕紀、長島啓記、日暮トモ子、古阪肇、村井典子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13537
  • [Presentation] 小中接続に関する検討枠組の組成―日蘭の学校制度を手掛かりに―2017

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Organizer
      早稲田大学教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04632
  • [Presentation] ドイツ、デンマーク、オランダにおける教員研修の特質2017

    • Author(s)
      長島啓記、佐藤裕紀、吉田重和
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K13537
  • [Presentation] How Will Student Teachers Become Teachers to Make “Transition of Children” in Japan? -To Automate before Sensemaking-2015

    • Author(s)
      T. TOHYAMA, T. ASADA, S. YOSHIDA, & Y. NISIHARA
    • Organizer
      EERA ECER 2015 Budapest
    • Place of Presentation
      Corvinus University of Budapest
    • Year and Date
      2015-09-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 公教育制度をめぐるオルタナティブスクールの葛藤―オランダの事例を中心に2014

    • Author(s)
      吉田重和
    • Organizer
      2013年度早稲田大学教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響-同一内容の模擬授業の繰り返しによるリラクセーションカーブの変化-2014

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第15回大会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 日本のオルタナティブスクールの理念的志向性に関する一考察―2001年調査との比較から探る2013

    • Author(s)
      吉田重和
    • Organizer
      関東教育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Presentation] Mental workload of Japanese candidates for teacher in microteaching2013

    • Author(s)
      TOHYAMA, T., ASADA, T., YOSHIDA S., & Nisihara Y.
    • Organizer
      10th Annual Action Research Conference
    • Place of Presentation
      University of San Diego's School of Leadership and Education Sciences
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の生理的指標をキューとするリフレクションの有効性-教職課程大学生の初めての模擬授業について-2013

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行・浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 生理的指標をキューとする省察に見る授業者の微視的発達-教職課程大学生の模擬授業における変化-2013

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] Mental workload of Japanese candidates for teacher in micro teaching.2013

    • Author(s)
      TOHYAMA, T., ASADA, T., YOSHIDA, S., & Nisihara, Y.
    • Organizer
      10th Annual Action Research Conference
    • Place of Presentation
      University of San Diego
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業経験による授業者の緊張の変化-教職課程大学生の模擬授業時のリラクセーション率の変動から-2012

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] オランダの教育監査制度における新展開-監査の実施プロセスの変化に着目して-2010

    • Author(s)
      吉田重和
    • Organizer
      日本比較教育学会 第46回大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730672
  • [Presentation] オランダの教育監査制度における新展開-監査の実施プロセスの変化に着目して-2010

    • Author(s)
      吉田重和
    • Organizer
      日本比較教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      神戸
    • Year and Date
      2010-06-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730672
  • [Presentation] 初任者教師の授業観の変化についての事例研究 :大学卒業前のナラティブとの比較

    • Author(s)
      遠山 孝司,吉田重和, 西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      日本教師学学会第16回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] How Will Student Teachers Become Teachers to Make “Transition of Children” in Japan?: To Automate before Sensemaking

    • Author(s)
      Takashi TOHYAMA, Tadashi ASADA, Shigekazu YOSHIDA, Yasuyuki NISIHARA
    • Organizer
      ECER (EUROPEAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION)2015
    • Place of Presentation
      Budapest (Hungary)
    • Year and Date
      2015-09-08 – 2015-09-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] リラクセーション率の変動で捉える授業者の作業負荷:大学生の模擬授業において

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第13回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討 : 模擬授業時の大学生の心拍数の変動から

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      第11回新潟医療福祉学会学術集会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の生理的指標をキューとするリフレクションの有効性-教職課程大学生の初めての模擬授業について-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行・浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 心拍数から捉える教員志望の大学生の模擬授業での緊張の変動

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] Mental workload of Japanese candidates for teacher in microteaching

    • Author(s)
      TOHYAMA, T., ASADA, T., YOSHIDA S., & Nisihara Y
    • Organizer
      10th Annual Action Research Conference
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 日本のオルタナティブスクールの理念的志向性に関する一考察―2001年調査との比較から探る―

    • Author(s)
      吉田 重和
    • Organizer
      関東教育学会 第61回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730675
  • [Presentation] 教職志望の大学生は初めての模擬授業をどう振り返るのか -リフレクションのテキスト分析から-

    • Author(s)
      遠山孝司,吉田重和,西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      第30回日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響(2) -同一内容の模擬授業の繰り返しによるリフレクションの変化-

    • Author(s)
      遠山孝司,吉田重和, 西原康行,浅田 匡
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350339
  • [Presentation] リラクセーション率の変動で捉える授業者の作業負荷 : 大学生の模擬授業において

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第13回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 心拍数から捉える教員志望の大学生の模擬授業での緊張の変動

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2・7
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業者の心拍数変動と授業行動の関連の質的検討:模擬授業時の大学生の心拍数の変動から

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      第11回新潟医療福祉学会学術集会
    • Place of Presentation
      新潟医療福祉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 授業経験による授業者の緊張の変化-教職課程大学生の模擬授業時のリラクセーション率の変動から-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 生理的指標をキューとする省察に見る授業者の微視的発達-教職課程大学生の模擬授業における変化-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • [Presentation] 教授活動の反復経験が教職課程大学生に与える影響-同一内容の模擬授業の繰り返しによるリラクセーションカーブの変化-

    • Author(s)
      遠山孝司・吉田重和・西原康行
    • Organizer
      日本教師学学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23650553
  • 1.  日暮 トモ子 (70564904)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  佐藤 裕紀 (60734001)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  鴨川 明子 (40386545)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  TOHYAMA Takashi (50468972)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 5.  NISIHARA Yasuyuki (50339959)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 6.  Nagashima Hironori (00298449)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 7.  古阪 肇 (20710536)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  浅田 匡 (00184143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 9.  鈴木 賀映子 (60618221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  谷口 利律 (20557318)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Motoyanagi Tomiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Murai Noriko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi