• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamada Yoshihide  山田 吉英

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMADA Yoshihide  山田 吉英

Less
Researcher Number 30588570
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2024: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授
2014 – 2015: 福井大学, 教育地域科学部, 准教授
2011 – 2013: 福井大学, 教育地域科学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Science education / Science education
Except Principal Investigator
Science education / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
p-prims / チュートリアル / PER / 誤概念 / 科教協(科学教育研究協議会) / FCI / 玉田泰太郎 / 板倉聖宣 / 実践記録 / 因果関係 … More / コーディネーション・クラス / 概念テスト / 反比例 / 仮説実験授業 / 概念変容 / 概念形成 / 素朴概念 / コーディネーションクラス / 断片知識論 / 現象論的プリミティブ / 科学教育カリキュラム / PCK / 概念変化 / アクティブラーニング / Tutorials / misconception / 教員養成 / 構成主義 / 物理教育 / アクティブ・ラーニング / 光学 … More
Except Principal Investigator
アクティブ・ラーニング / 探究 / 大学物理講義 / 概念理解 / カリキュラム / レッスンスタディ / 物理教育 / active learning / Active Learning / 協働研究 / アクティブラーニング / 授業研究(レッスンスタディ) / メンター制 / 日本式AL型物理教授法 / 大学の物理教育 / レッスンスタディ(授業研究) / 教授法の開発 / 大学の物理教育研究 / 教科書執筆 / 大学教員の支援体制 / 大学初年次用物理教科書執筆 / 日本式AL型教授法開発 / 小中高大 / 科学教育 / 小中高一貫 / ギャップ / p-prim / 架橋 / p-prims / 実践コミュニティ / レッスン・スタディ / 教授法の実践と開発 / 教授法の開発と実践 / 高等教育(物理) / 力学概念調査 / アクティブ・ラーニング型物理教授法 / 大学物理講義の改善 / カリキュラム開発 / 小中高大連携 / 国際情報交換USA / 授業研究 / 実践研究 / 小中高連携 / Physics by Inquiry / チュートリアル / 物理教育研究 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (99 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  Research on the promotion of reform of college physics classes into active learning styles through the use of a mentor program

    • Principal Investigator
      土佐 幸子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Collaborative research for the development of science education curricula that lead to a deeper understanding of concepts

    • Principal Investigator
      ISHII Kyoko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Research and Development of curriculum based on Knowledge in Pieces frameworkPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Yoshihide
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Educational Innovation of College Physics through Development and Implementation of Japanese-style Active Learning Pedagogy

    • Principal Investigator
      Tosa Sachiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Development of a consistent K-12 curriculum in physics inquiry

    • Principal Investigator
      ISHII Kyoko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Application and modification of Tutorials into Japanese University CurriculumPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamada Yoshihide
    • Project Period (FY)
      2016 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Educational Innovation that Promotes Qualitative Transformation in Pedagogy of College Physics to Active Learning through Collaboration of Six Universities in Japan and U.S.A.

    • Principal Investigator
      Tosa Sachiko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Development of Physics Inquiry Program for Active Learning

    • Principal Investigator
      ISHII Kyoko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Textbook examination and Curriculum development from a standpoint of misconception studyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Yoshihide
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Fukui

All 2025 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] アクティブラーニングの手法を取り入れた基礎物理学教科書(仮)2025

    • Author(s)
      土佐幸子,植松晴子,岸本功,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      学術図書出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Journal Article] p-prims論による対話分析と、新p-primの提案―仮説実験授業の実践記録に見られる対話分析を中心として2018

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2018)研究発表要旨集

      Volume: 2018 Pages: 27-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討―手回し発電機の手応えを文脈として―2018

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: 1 Pages: 52-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] 手回し発電機の手応えを考察する場面でのpプリムズ2018

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 1-6

    • NAID

      40022662986

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Journal Article] 現象論的プリミティブについての検討2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Journal Title

      日本物理学会2018年秋季大会Web版 ISSN 2189-0803 DVD版 ISSN 2189-079X

      Volume: Web版

    • NAID

      130007736484

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討 ― 個人の概念変容のプロセスに着目して―2018

    • Author(s)
      山本修平, 山田吉英, 小林和雄
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2018)研究発表要旨集

      Volume: 2018 Pages: 26-26

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] p-prims Activation Through Turning Hand-cranked Generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Journal Title

      AAPT WM18 Program

      Volume: - Pages: 49-49

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] 溶解時の質量保存におけるp-prims―Taberの化学分野におけるp-primsに着目して―2018

    • Author(s)
      西袋歩, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      日本理科教育学会北陸支部大会(2018)研究発表要旨集

      Volume: 2018 Pages: 25-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] Contribution of Professional Learning Community Applying PbI to Lesson Reform2018

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Yoshihide Yamada
    • Journal Title

      AAPT WM18 Program

      Volume: - Pages: 85-85

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] 手回し発電機の手応えを考察する場面でのpプリムズ2018

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 42 Pages: 71-77

    • NAID

      40022662986

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] p-primsの活用事例―手回し発電機の手応えについての実践と研究を文脈として―2018

    • Author(s)
      山田吉英, 小林和雄, 山本修平, 井川悠司
    • Journal Title

      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: 1 Pages: 134-135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] PERカリキュラムを踏まえたブリッジカリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      石井恭子,山田吉英
    • Journal Title

      日本科学教育学会第41回年会年会論文集

      Volume: - Pages: 259-260

    • NAID

      130007436543

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] 手回し発電機の手応えに関する誤概念の研究-力学的な抵抗と電気抵抗の混同の調査2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英, 石井恭子
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 15 Pages: 418-418

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Journal Article] Physics by Inquiryの検討-初等理科の教員養成カリキュラムとしての有効性と限界について-2016

    • Author(s)
      山田吉英、石井恭子
    • Journal Title

      福井大学初等教育研究

      Volume: 1 Pages: 59-69

    • NAID

      120005764219

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350241
  • [Journal Article] Physics by Inquiry の理念と初等中等授業改革の実践(1)2015

    • Author(s)
      石井恭子、山田吉英
    • Journal Title

      物理教育学会年会32回物理教育研究大会発表予稿集

      Volume: 32 Pages: 77-77

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350241
  • [Journal Article] Teacher Training Program with Active Learning Based on Physics by Inquiry2014

    • Author(s)
      Kyoko Ishii and Yoshihide Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of The World Conference on Physics Education 2012

      Pages: 1073-1082

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Journal Article] Developing Physics Education Research-Based Curriculum for Japanese University Students2014

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th Asia Pacific Physics Conference (APPC12)

      Volume: JPS Conf. Proc. 1, 017025 Pages: 0170251-0170252

    • DOI

      10.7566/jpscp.1.017025

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952, KAKENHI-PROJECT-25350241
  • [Journal Article] 教科教育と教科専門の協働による授業『理科実験観察法』の実践と評価2012

    • Author(s)
      石井恭子,山田吉英,淺原雅浩,大山利夫,栗原一嘉,中田隆二,前田桝夫,山本博文
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: Vol.36 Pages: 67-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Presentation] 「どうして」2024

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2024年春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 中学校理科の幾何光学、その問題点2023

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2023年春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型大学初年次用物理教科書の開発2023

    • Author(s)
      土佐幸子,伊藤克美,植松晴子,梅田貴士.岸本功,小林昭三,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第78回年次会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 大学共通教育での幾何光学教育実践2023

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第78回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (6)2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第77回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 物理理解の知識構造の複雑さに関する研究2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2022年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (6)2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第77回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (6)2022

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第77回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 物理理解の知識構造の複雑さに関する研究2022

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会2023年春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 中学校理科の幾何光学、その問題点2022

    • Author(s)
      山田 吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2022年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(4)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 大学物理講義の改善を促すオンライン・レッスンスタディ2021

    • Author(s)
      土佐幸子,伊藤克美,植松晴子,梅田貴士.岸本功,小林昭三,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2021年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (5)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究(5)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (4)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 大学物理講義の改善を促すオンライン・レッスンスタディ2021

    • Author(s)
      土佐幸子,伊藤克美,植松晴子,梅田貴士, 岸本功,小林昭三,谷口和成,中野博章,中村琢,山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究 (5)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2021年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] p-prims理論を用いた「運動の法則」への気づきを促す授業の開発と実践2021

    • Author(s)
      渡邉里佳, 谷口和成, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (4)2021

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(2)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(2)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 浮力の関与するつり合い現象に関する 学習者の推論傾向―教員養成大学生の力学問題調査から見えてきたもの2020

    • Author(s)
      南部美由紀, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (3)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(2)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 第75回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] P-prims理論による様々な運動に対する生徒の思考の分析2020

    • Author(s)
      渡邉里佳, 谷口和成, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 浮力の関与するつり合い現象に関する学習者の推論傾向2020

    • Author(s)
      南部美由紀 山田吉英 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究(3)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims論)の活用に関する研究 (3)2020

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2020年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] p-prims を用いた仮説実験授業記録の分析2019

    • Author(s)
      井川悠司, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第74回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 理科授業における予想の役割―教員養成大学生の意識調査から見えてきたもの2019

    • Author(s)
      徳田翔太, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会(2019)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究2019

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究2019

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03140
  • [Presentation] 断片知識論(p-prims 論)の活用に関する研究2019

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会 2019年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01711
  • [Presentation] 理科授業における予想の役割 教員養成大学生の意識調査からみえてきたもの2019

    • Author(s)
      徳田翔太 小林和雄 山田吉英
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03122
  • [Presentation] p-prims Activation Through Turning Hand-cranked Generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Organizer
      AAPT Winter Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] p-prims activation through turning hand-cranked generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Organizer
      2018AAPT winter meeting
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 物理教育研究における学習理論の役割2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 物理教育研究における学習理論の役割2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02913
  • [Presentation] 溶解時の質量保存におけるp-prims―Taberの化学分野におけるp-primsに着目して―2018

    • Author(s)
      西袋歩, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] p-prims論による対話分析と、新p-primの提案-仮説実験授業の実践記録に見られる対話分析を中心として2018

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討-手回し発電機の手応えを文脈として-2018

    • Author(s)
      山本修平, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] p-prims Activation Through Turning Hand-cranked Generator2018

    • Author(s)
      Yoshihide Yamada
    • Organizer
      2018AAPT Winter Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02913
  • [Presentation] 現象論的プリミティブについての検討2018

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] Contribution of Professional Learning Community Applying PbI to Lesson Reform2018

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Yoshihide Yamada
    • Organizer
      AAPT Winter Meeting
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] p-primsの活用事例―手回し発電機の手応えについての実践と研究を文脈として―2018

    • Author(s)
      山田吉英, 小林和雄, 山本修平, 井川悠司
    • Organizer
      日本物理教育学会年会第35回物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 概念変容研究におけるp-prims活用の検討 ― 個人の概念変容のプロセスに着目して―2018

    • Author(s)
      山本修平, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えと電力におけるpプリムズ2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II―電流消費と電流の弱まり誤概念について―2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02913
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II―電流消費と電流の弱まり誤概念について―2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 「物のとけ方」におけるp-prims2017

    • Author(s)
      西袋歩, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えと電力におけるpプリムズ2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英
    • Organizer
      第34回物理教育研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 小学校理科「物のとけ方」におけるp-prims2017

    • Author(s)
      西袋歩, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II-電流消費と電流の弱まり誤概念について-2017

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会第72回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 日本におけるPERの展望-Hammer1996Am.J.Phys.論文からの示唆-2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      第6回物理教育調査プロジェクト全体会議(研究討論会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] PERカリキュラムを踏まえたブリッジカリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      石井恭子, 山田吉英
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察II―電流消費と電流の弱まり誤概念について―2017

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス (大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 学習者が使用するアナロジーから見えるp-prims2017

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 山ある物理教育者による省察―PERカリキュラムの実践による専門性開発の一人称記述―2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02913
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えに関する誤概念の研究-力学的な抵抗と電気抵抗の混同の調査2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英, 石井恭子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 手回し発電機の手応えに関する誤概念の研究-力学的な抵抗と電気抵抗の混同の調査-2017

    • Author(s)
      山本修平, 小林和雄, 山田吉英, 石井恭子
    • Organizer
      日本理科教育学会第67回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] ある物理教育者による省察-PERカリキュラムの実践による専門性開発の一人称記述2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] PERカリキュラムを踏まえたブリッジカリキュラムの開発2017

    • Author(s)
      石井恭子, 山田吉英
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 物理教育研究における学習理論の役割2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 日本におけるPERの展望-Hammer1996Am.J.Phys.論文からの示唆-2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      第6回物理教育調査プロジェクト全体会議
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 学習者が使用するアナロジーから見える p-prims2017

    • Author(s)
      井川悠司, 山田吉英, 小林和雄
    • Organizer
      日本理科教育学会北陸支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電流消費と電流の弱まり誤概念について2017

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] ある物理教育者による省察-PERカリキュラムの実践による専門性開発の一人称的記述-2017

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2017秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 教員養成系におけるPERアクティブラーニング授業の教育実践報告2016

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第71回年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350241
  • [Presentation] 教員養成系におけるPERアクティブラーニング授業の教育実践報告2016

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第71回年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2016-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02913
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電気回路における電流消費誤概念を例として-2016

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16306
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電気回路における電流消費誤概念を例として-2016

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02913
  • [Presentation] 多肢選択式テストの開発に関する一考察-電気回路における電流消費誤概念を例として-2016

    • Author(s)
      山田吉英, 西行大志
    • Organizer
      日本物理学会 2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス (石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] Cultivating a Professional Learning Community via Lesson Study Culture2016

    • Author(s)
      Kyoko Ishii, Yoshihide Yamada
    • Organizer
      2nd World Conference on Physics Education
    • Place of Presentation
      University of SaoPaulo (Brazil)
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01033
  • [Presentation] アクティブラーニングにおけるTAのファシリテーションの実態2015

    • Author(s)
      本谷匠,山田吉英,小林和雄
    • Organizer
      第65回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350241
  • [Presentation] 電気回路概念テスト“ DIRECT ”の妥当性に関する研究2015

    • Author(s)
      西行大志、山田吉英,小林和雄
    • Organizer
      第65回日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25350241
  • [Presentation] 幾何光学における学生の誤概念と指導法、及びその効果2013

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会第68回年次大会
    • Place of Presentation
      広島大学東広島キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Presentation] Redish研究室訪問報告2012

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      科学教育若手研究会
    • Place of Presentation
      関西大学千里山キャンパス
    • Year and Date
      2012-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Presentation] 教員養成系小学校理科教育におけるチュートリアル方式の実践2012

    • Author(s)
      山田吉英、石井恭子
    • Organizer
      日本物理教育学会第29回物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      北海道大学理学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Presentation] Teacher Training Program with Interactive Lecture and Experiments using Physics by Inquiry2012

    • Author(s)
      Kyoko Ishii and Yoshihide Yamada
    • Organizer
      The World Conference on Physics Education 2012
    • Place of Presentation
      Istanbul/Turkey
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Presentation] メリーランド大学物理教育研究グループ(UMdPERG)訪問報告2012

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      アドバンシング物理研究会
    • Place of Presentation
      同志社高校
    • Year and Date
      2012-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • [Presentation] 幾何光学における学生の誤概念と指導法、及びその効果

    • Author(s)
      山田吉英
    • Organizer
      日本物理学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23700952
  • 1.  ISHII Kyoko (50467130)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 2.  Tosa Sachiko (40720959)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  岸本 功 (60399433)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  植松 晴子 (70225572)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  中村 琢 (70377943)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  谷口 和成 (90319377)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  小林 昭三 (10018822)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  五十嵐 尤二 (50151262)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  伊藤 克美 (50242392)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  梅田 貴士 (40451679)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  中野 博章 (60262424)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  SASAKI Yosuke
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  興治 文子 (60409050)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  佐藤 実 (10328099)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  安田 淳一郎 (00402446)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  内山 哲治 (10323784)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  板橋 克美 (10847403)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  NAMBU Takayuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  HOSHINO Akinori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  小松 晴子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi