• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shijo Kiyomi  司城 紀代美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

司城 紀代美  シジョウ キヨミ

Less
Researcher Number 30707823
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 宇都宮大学, 共同教育学部, 准教授
2015 – 2016: 宇都宮大学, 教育学部, 准教授
2014: 宇都宮大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
通常の学級 / インクルーシブ教育 / 互恵的な学び / 対話教育学 / 対話 / 即興性 / 教師の専門性 / 相互作用 / 社会科 / 小学校 … More / 学級経営 / 柔軟性 / 選択 / 教師の柔軟性 / 多様性 / 談話分析 / 授業研究 / ヴィゴツキー / 互恵性 … More
Except Principal Investigator
SDGs / 教員養成・教員研修プログラム / カリキュラム開発 / インクルーシブ教育 / 小中高大連携 / SDGs / 教科横断型カリキュラム / 外国語教育 / CLIL / 各教科の教育 / 理科教育 / 教科教育 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  小中高大連携でインクルーシブ教育実現を目指すSDGsに関するCLIL英語カリキュラム開発

    • Principal Investigator
      山野 有紀
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Shirayuri University
  •  通常の学級においてインクルーシブな授業を実現するための教師の専門性に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      司城 紀代美
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  A Study of Reciprocal Learning in Inclusive Education in the Regular ClassroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shijo Kiyomi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  Empirical study of strategy of universal design for learning in science problem solving

    • Principal Investigator
      KUBOTA Yoshihiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Utsunomiya University

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 通常の学級におけるインクルーシブ教育について―多様な子どもの姿から―2023

    • Author(s)
      山本絢香,司城, 紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 10 Pages: 505-509

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 特別支援学級在籍児童に対する交流学級での支援―誰もが安心して学ぶために―2022

    • Author(s)
      齋藤佳子,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 675-678

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 成長マインドセットの視点を取り入れた学級経営の在り方2022

    • Author(s)
      松島広典,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 9 Pages: 667-670

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 授業づくりから考える教師の学びの多様性2021

    • Author(s)
      大久保知典,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 523-528

    • NAID

      120007167976

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 小学校低学年国語授業における言葉の意味の共有過程の分析 : 具体と抽象,意味と音声の視点から2021

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Journal Title

      ヴィゴツキー学

      Volume: 増刊1 Pages: 69-76

    • NAID

      40022795082

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 子どもの多様性に配慮した学級経営について (特集 令和の時代の学級経営)2021

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 67(7) Pages: 34-38

    • NAID

      40022651026

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 特別支援学級と通常の学級のよさを生かしたインクルーシブ教育の在り方2021

    • Author(s)
      伊東裕子,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 549-554

    • NAID

      120007167973

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Journal Article] 通常の学級の担任による児童の実態把握のあり方―担任としての見立てと観察者としての見立ての比較から―2021

    • Author(s)
      高野久美子,司城紀代美
    • Journal Title

      宇都宮大学共同教育学部教育実践紀要

      Volume: 8 Pages: 539-546

    • NAID

      120007167974

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] 対話的な実践によるインクルーシブな実践をめざして2023

    • Author(s)
      荒巻恵子,司城紀代美,TRIGO- CLAPES Ana Laura,楠見友輔,香川奈緒美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02565
  • [Presentation] 「特別な教育的ニーズ」に着目した授業の検討 -通常の学級における授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      松林海斗,司城紀代美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61 回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] インクルーシブ教育のための教育対話学による学際的越境2022

    • Author(s)
      荒巻恵子,司城紀代美,池田彩乃,楠見友輔,TRIGO-CLAP Ana Laura,香川奈緒美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] 子どもの多様性を生かした学び ―ヴィゴツキー障害学の視点から―2022

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Organizer
      ヴィゴツキー学研究発表会2022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] 教室における対話の分析と支援2022

    • Author(s)
      長澤真史,吉井勘人,青木雄一,長崎勤,司城紀代美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] インクルーシブ教育学のための対話的教育の実践と課題 -英国対話的教育研究の報告から日本での対話的教育の可能性-2021

    • Author(s)
      荒巻恵子,HENNESSY Sara,KERSHNER Ruth,TRIGO-CLAPES Ana Laura,司城紀代美,池田彩乃,楠見友輔
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] マインドセットを取り入れた学級経営の方法に関する研究2021

    • Author(s)
      松島広典,司城紀代美
    • Organizer
      日本教師学学会第23回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] 教室における「適切性」から考える「特別な支援が必要」な子どものコミュニケーションの様相2020

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Organizer
      質的心理学会第17回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03018
  • [Presentation] 中学校における特別支援教育の視点に立った学級づく り―学級担任による生徒理解と支援のあり方に着目して―

    • Author(s)
      司城紀代美・栁百合子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590228
  • [Presentation] 通常の学級における教師の言葉による支援―意味の共有化過程に 着目して―

    • Author(s)
      司城紀代美
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26590228
  • 1.  KUBOTA Yoshihiko (90432103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  人見 久城 (10218729)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山野 有紀 (10725279)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  村田 美和 (00756330)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  湯本 浩之 (20534712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  川島 芳昭 (70282374)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HIRASAWA Rintaro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi