• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAN Shuang  堀田 智子

… Alternative Names

HOTTA Tomoko  堀田 智子

Less
Researcher Number 30732391
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-1967-369X
Affiliation (Current) 2025: 宮城学院女子大学, 学芸学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 宮城学院女子大学, 学芸学部, 准教授
2023: 宮城学院女子大学, 学芸学部, 准教授
2018 – 2022: 東北大学, 国際文化研究科, GSICSフェロー
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Basic Section 02060:Linguistics-related
Keywords
Principal Investigator
縦断的調査 / 日本語学習者 / 語用論的能力 / 公共サイン / 注意喚起 / 社会語用論 / 多文化共生社会 / 言語景観 / 第二言語習得 / 不同意 … More / 発達過程 / 言語環境 / 不同意表明 / 産出能力 / 理解能力 / 習得過程 / ヘッジ表現 / 中間言語語用論 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  A Study of Linguistic Landscapes to Foster a Safe and Secure Multicultural Society: A Sociopragmatic ApproachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      堀田 智子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
  •  The Pragmatic Development of Disagreements by Japanese LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      堀田 智子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
      Tohoku University
  •  The acquisition process of hedging expressions by Japanese learners: An interlanguage pragmatic analysisPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HOTTA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tohoku University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 中上級日本語学習者のヘッジ使用 -中間言語語用論の観点からの考察-2021

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      日本語用論学会第23回大会予稿集

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の語用論的能力 ―ヘッジを伴う間接発話行為の理解能力の考察―2021

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      KLS Selected Papers

      Volume: 3

    • NAID

      40022791391

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] 語用論的能力の発達過程 -ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解能力の考察-2020

    • Author(s)
      3.堀田智子
    • Journal Title

      第31回 第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会 予稿集

      Volume: - Pages: 29-30

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の不同意行為 ‐ヘッジ使用にみられる中間言語の考察‐2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      国際文化研究(オンライン版)/Journal of International Cultural Studies)

      Volume: 26 Pages: 55-67

    • NAID

      120006824181

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] 不同意行為に見られる中途終了発話文 ‐中間言語語用論の観点から‐2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      言語科学会第21回国際年次大会(JSLS2019)予稿集

      Volume: - Pages: 39-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解 ―中上級学習者を対象とした予備的研究―2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      第30回 第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会 予稿集

      Volume: - Pages: 21-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] 在仙留学生のための日本語教材開発 ‐初級総合教科書と学習ニーズの考察を中心に‐2019

    • Author(s)
      5.堀田智子・菅谷奈津恵
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 5 Pages: 347-358

    • NAID

      120006635140

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Journal Article] Japanese Language Learners' Perception of Pragmatic Speech Acts:2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 48-49

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_48

    • NAID

      130007788635

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] ディスカッション・タスクのための語彙リストの試作2023

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      第60回 日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13032
  • [Presentation] 縦断的会話データにみる日本語学習者の語用論的能力 -不同意表明を対象とした予備的分析-2022

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      第46回社会言語科学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13032
  • [Presentation] 中上級日本語学習者のヘッジ使用 -中間言語語用論の観点からの考察-2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      日本語用論学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] 語用論的能力の発達過程 -ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解能力の考察-2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 (JASLA)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] 中級日本語学習者の語用論的能力 ―ヘッジを伴う間接発話行為の理解能力の考察―2020

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      関西言語学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] 日本語学習者の中途終了発話文 ‐語用論的観点からの考察‐2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      言語学と言語教育学:理論と実践,そして応用へ(ワークショップ)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] 不同意行為に見られる中途終了発話文 ‐中間言語語用論の観点から‐2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      言語科学会第21回国際年次大会(JSLS2019)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] 発話行為に対する日本語学習者の語用論的認識―中上級学習者を対象とした予備的調査―2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] ヘッジ表現を伴う間接発話行為の理解 ―中上級学習者を対象とした予備的研究―2019

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 (JASLA) 全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者のヘッジ使用 ‐機能にみられる語用論的転移の可能性‐2018

    • Author(s)
      堀田智子
    • Organizer
      JSLS2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12418
  • 1.  瀧澤 純 (10741358)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi