• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujita Yuichiro  藤田 裕一郎

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30744750
Affiliation (Current) 2025: 朝日大学, 経営学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 朝日大学, 経営学部, 准教授
2017 – 2021: 朝日大学, その他部局等, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02060:Linguistics-related / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
授業分析 / 日本語教師発話 / コーパス / ティーチャー・トーク / 授業 / 日本語教師 / 言語 / 教室研究 / 言語学 / 教師研究 / 教室活動 / 教師の発話 / 日本語教育
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (11 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Creation of a Searching System based on Utterance Situation in a Corpus of Japanese Teachers' UtterancesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤田 裕一郎
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02060:Linguistics-related
    • Research Institution
      Asahi University
  •  Creation of 'corpus data base' which records what Japanese teachers say in class.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujita Yuichiro
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Asahi University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 「ティーチャー・トーク」に見られる日本語教師の専門性ー日本語教師に求められる授業内での発話ー2024

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Journal Title

      周南公立大学紀要

      Volume: 2 Pages: 65-74

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00512
  • [Journal Article] 日本語教師発話の分析 -初級と中・上級レベル授業、そして母語話者同士の会話を比較して-2022

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 19 Pages: 33-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Journal Article] 日本語授業でのインプットと教室外のインプットの比較2020

    • Author(s)
      藤田裕一郎、立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 17 Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Journal Article] 学習初期段階の「ネ」の学習者ルールとその要因―学習者コーパスと日本語教師発話コーパスの比較から―2019

    • Author(s)
      立部文崇、藤田裕一郎
    • Journal Title

      徳山大学論叢

      Volume: 89 Pages: 19-40

    • NAID

      120007053236

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語教師の専門性「ティーチャー・トーク」の分析 「やさしい日本語」との比較2023

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00512
  • [Presentation] 日本語教師の専門性「ティーチャー・トーク」の分析―やさしい 日本語との比較―2022

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語教師の授業内発話に関する考察 ―学習者への働きかけ発話の分析―2022

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語教師発話の分析 ―中級レベル授業と初級レベル授業の比較―2020

    • Author(s)
      立部文崇 藤田裕一郎
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語教師の発話に見られる副詞「ちょっと」の考察2020

    • Author(s)
      藤田裕一郎 立部文崇
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] 日本語授業でのインプットと教室外のインプットの比較2019

    • Author(s)
      藤田裕一郎、立部文崇
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • [Presentation] ティーチャー・トークにおける「まあ」の使用―教科書発話には見られない日本語教師の不規則発話  ―2017

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02872
  • 1.  立部 文崇 (10724081)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi