• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tachinami Tomoko  立浪 朋子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TACHINAMI Tomoko  立浪 朋子

Less
Researcher Number 30845392
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 新見公立大学, 健康科学部, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 新見公立大学, 健康科学部, 講師
2021 – 2023: 新見公立大学, 健康科学部, 講師
2019 – 2020: 新見公立大学, 健康科学部, 講師(移行)
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
石川県 / 少年教護院 / 感化院 / 少年矯正施設 / 学校教育 / 感化教育史 / 障害児教育史 / 精神薄弱児 / 養護学級 / 特別学級 … More / 学校 / 地域社会 / 障害児教育 / 富山県 / 不良少年 … More
Except Principal Investigator
近年の保育実践研究 / 戦後の幼保の保育実践 / 乳幼児カリキュラム / 戦後幼稚園の保育実践・カリキュラム / 戦後保育所の保育実践・カリキュラム / インクルーシブ保育・教育 / 近年の保育実践研究(現職研修) / 奈良女子大学附属幼稚園 / 保育所「若竹の園」 / 戦後の幼稚園保育実践・カリキュラム / 戦後の保育所保育実践・カリキュラム / 戦後の子ども観・子育て観 / 幼保一体化カリキュラム Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (13 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  感化院・少年教護院の障害児教育実践に対する学校教育側の受容に関する歴史的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      立浪 朋子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Niimi College
  •  感化院・少年教護院における障害児教育の意義と学校教育への影響に関する歴史的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      立浪 朋子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Niimi College
  •  The Historical Study of Curriculum and Practice for The Integrated System of Early Childhood Education and Care in Wakatakenosono Nursery School after World War2

    • Principal Investigator
      takatsuki norie
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Niimi College
  •  Searching for Special Education in Reformatory Before WWII: Cooperation With the Local Community and School EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TACHINAMI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      Niimi College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] コンパス教育相談2022

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      建帛社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02432
  • [Book] 新しい支援からの教育社会学ー人間形成論の視点からー2022

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      大学教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02432
  • [Journal Article] 我が国の感化院における家族制度の欧米からの導入とその展開2024

    • Author(s)
      立浪朋子・岡典子
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 154 Pages: 73-86

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02787
  • [Journal Article] 我が国の感化院における家族制度の欧米からの導入とその展開2024

    • Author(s)
      立浪朋子、岡典子
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 154

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02432
  • [Journal Article] 明治期の少年矯正施設における舞踏遊戯の導入とその意義2023

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44 Pages: 117-122

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02787
  • [Journal Article] 明治期の少年矯正施設における舞踏遊戯の導入とその意義2023

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 44

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02432
  • [Journal Article] (書評)竹原幸太著『立ち直り・甦りの教育福祉学-少年司法の軌跡と甦育―』2023

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Journal Title

      社会事業史研究

      Volume: 63 Pages: 159-168

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02787
  • [Journal Article] 戦前期石川県の感化院における実科の特徴とその意義2021

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Journal Title

      福祉心理学研究

      Volume: 18巻1号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23343
  • [Journal Article] 少年教護院における一時保護実現に向けた過程―育成院および樹徳学園を事例として―2020

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 41 Pages: 129-133

    • NAID

      40022548572

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23343
  • [Journal Article] 国民学校令施行期における「精神薄弱」児を対象とした養護学級の実態―東京の養護学級を事例として―2019

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 40 Pages: 141-146

    • NAID

      120006890043

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23343
  • [Presentation] 戦前期石川県の少年教護院における夫婦職員による家族制度の実施とその背景2022

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Organizer
      日本福祉心理学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02787
  • [Presentation] 昭和戦前期石川県の感化院における地域社会との連携2020

    • Author(s)
      立浪朋子・岡典子
    • Organizer
      障害科学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K23343
  • [Presentation] 戦前期感化院の子どもにおける学力の状態―石川県の感化院を事例に―2020

    • Author(s)
      立浪朋子
    • Organizer
      日本福祉心理学会第18回大会, 指導計画と実践をつなぐ,広島県教育委員会乳幼児教育支援センター,広島県福山庁舎(オンライン)発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02432
  • 1.  takatsuki norie (40270011)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  高橋 彩 (10845449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi