• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Maehara Kenji  前原 健二

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MAEHARA kenji  前原 健二

MAEHARA Kenji  前原 健二

前原 健二  マエハラ ケンジ

Less
Researcher Number 40222286
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 東京学芸大学, 先端教育人材育成推進機構, 教授
2022: 東京学芸大学, 次世代教育研究グループ, 教授
2019 – 2022: 東京学芸大学, 次世代教育研究センター, 教授
2014 – 2018: 東京学芸大学, 教員養成カリキュラム開発研究センター, 教授
2014: 東京学芸大学, 学内共同利用施設等, 教授 … More
2013: 東京学芸大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2011 – 2013: 東京学芸大学, 教員養成カリキュラム開発研究センター, 准教授
2007 – 2008: Tokyo Denki University, 理工学部, 准教授
2003 – 2005: 東京電機大学, 理工学部, 助教授
1997 – 2001: 東京電機大学, 理工学部, 助教授
1995: 東京電機大学, 理工学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Educaion / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Education
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
ドイツの教育 / 教員研修 / 教育の機会均等 / 学校の自律性 / 学校プログラム / 教育改革 / Education in Germany / 職能成長 / ドイツ / 分権化 … More / PISA調査 / 学校選択 / オートノミー / 中等教育 / 学校の自律 / 地域化 / 教職の社会的威信 / 中途入職教員 / 教師教育 / 教員養成 / ドイツの教員 / 教職 / 研修 / ワーク・ライフ・バランス / 教員 / PISA Investigation / Autonomy of School / Equal Opportunity of Education / School Program / Secondary School / スポンサリング / 校長 / 競争 / アンケート調査 / 勤務評定 / 中等学校 / school programm / good school / equal opportunity of education / school investigation / school choice / secondary education / autonomy of school / 学校自治 / 地方教育行政 / 教育制度 / 「よい学校」 / 学校監督 / 職能成長センター / 成人教育施設 / 現職教員研修 / 政策評価 / 市場化 / 学術化 / 教員研修センター / ニーダーザクセン州 / 組織体としての学校 / 国際情報交換 / 組織改善 / 学校と大学の連携 / 教育行政の分権化 / 校内研修 / PISA / 教育スタンダード / PISA 調査 / 新自由主義 / ドイツの教育政策 / 学校評価 / 教育行政 / 現代ドイツ / 教育革命 / 総合制学校 / 基幹学校 / 実科学校 / ギムナジウム / 教育理念 / 分岐型学校制度 … More
Except Principal Investigator
チームとしての学校 / スクールソーシャルワーカー / 教育経営システム / 総合的な教育政策 / ホリスティックな教育 / 地方創生 / 政策形成・実施過程 / 持続可能な学校 / 学校経営実態 / 社会総掛かりでの教育 / キャリア経験 / 民間人経験者 / 中途入職教育 / 教員研修 / 民間経験者 / 教職キャリア / 教員の活用 / 教員の処遇 / 民間企業等経験者 / 社会人経験者 / 中途入職教員 / 学校の自律性 / 日本的特質 / 多職種協働 / 教育経営学 / 「チームとしての学校」 / 新たな学校像 / 専門性 / 日本型教育 / 新自由主義 / 大学 / 学力テスト / ドイツ / フランス / 日本 / 新自由主義教育改革 / 教育委員会大学間連携 / 学校大学間連携 / 教員養成プログラム / 国際研究者交流 / 授業研究 / 教員養成プログラム開発 / 日中比較研究 / 大学・実習校間連携 / 教育委員会との連携 / 教科教員養成 / カリキュラム開発 / 比較研究 / 中国 / 日中比較 / 連携 / 教育委員会 / 教員養成カリキュラム / 教育実習 / 教師教育 / 教員養成 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (84 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  教育経営システムの構造変容に関する総合的研究:社会総掛かりでの教育の実現に向けて

    • Principal Investigator
      南部 初世
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Comparative Study of Teacher Training Reform in Germany from the Viewpoint of Work-Life BalancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MAEHARA Kenji
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Research on educational administrative measures regarding the use of mid-career teachers with an eye to diversifying teaching careers

    • Principal Investigator
      Aoki Junichi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Japan Women's College of Physical Education
  •  Research on the Efficacy of Japanese Educational Management Systems: Educational Specialization in a New Schools Vision

    • Principal Investigator
      NAMBU Hatsuyo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Transformation of the concept of the in-service teacher training and diversification of its suppliers in the age of independent management of school in GermanyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Maehara Kenji
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  a comparative study of teacher education on students practicum

    • Principal Investigator
      SAKAI TOSHIKI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Comparative studies in the neo-liberal education reform of school curriculum and teacher's governance in Japan, France and Germany

    • Principal Investigator
      TAKATSU Yoshinori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Osaka University of Economics
  •  Exploring of theoretical and practical framework of in-service teacher training with focus on the development of school as an organizational unit.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MAEHARA kenji
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Development of the German educational administration from a "school program" policy to "school evaluation" after the PISA surveyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MAEHARA Kenji
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  Development of "a school program" policy in Germany and contemporary significance of the principle of "equal opportunity of education"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MAEHARA Kenji
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  School autonomie in the context of the history of pedagogic thought and the theory of school system.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MAEHARA Kenji
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  現代ドイツの教育制度論議における「学校の自律」概念の研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      前原 健二
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Denki University
  •  ドイツ連邦共和国の中等学校制度の社会的基板に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      前原 健二
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tokyo Denki University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『現代ドイツの教育改革―学校制度改革と「教育の理念」の社会的正統性―』2023

    • Author(s)
      前原健二
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860312
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Book] 『日本教育制度学会創立30周年記念 日本教育制度学会紀要特別号―教育制度研究の成果と展望―』所収、南部初世「後期中等教育制度部会における研究成果」(215-224頁)2023

    • Author(s)
      日本教育制度学会創立30周年記念誌編集委員会(木岡一明、前原健二、坂田仰、高橋哲、南部初世、沖清豪、山下晃一、柳林信彦、押田貴久、泉山靖人)編、 全執筆者:編集委員10名、清水一彦(会長)、他20名
    • Total Pages
      487
    • Publisher
      IPC出版センター
    • ISBN
      9784901291538
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Book] Talks and Approval as Achievements Evaluation of Teachers. In : Recommendation of ILO/UNESCO to the Teacher Appraisal in Japan. (Horio, T., Urano, T. ed.)2005

    • Author(s)
      MAEHARA, Kenji
    • Publisher
      Tsunan Shuppan
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Book] 日本の教員評価に対するILO・ユネスコ勧告(執筆部分「業績評価としての対話と承認--ドイツの勤務評定の現状と展望」)(堀尾輝久・浦野東洋一編著)2005

    • Author(s)
      前原 健二(共著)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      つなん出版(校了、近刊)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Book] Reexamination of "Equality of Opportunity" in Germany from the View of Education System Theory. In : For Education. a Theoretical Reply. (Tahara, H., Ota, N. ed.)

    • Author(s)
      MAEHARA, Kenji
    • Publisher
      Seori Shobo (in print)
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] Thirty Years of Educational Policy Research: Methodological Comments on the Normative Approaches2023

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      Annual Bulletin of Japan Academic Society for Educational Policy

      Volume: 30 Issue: 0 Pages: 11-26

    • DOI

      10.19017/jasep.30.0_11

    • ISSN
      2424-1474
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Journal Article] 批判的社会理論としての「承認論」からみる教育制度研究2022

    • Author(s)
      前原健二・藤野寛
    • Journal Title

      JOURNAL of THE JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL SYSTEM AND ORGANIZATION

      Volume: 2022 Issue: 29 Pages: 198-204

    • DOI

      10.32139/jjseso.2022.29_198

    • ISSN
      2189-759X, 2434-379X
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Journal Article] 判的社会理論としての「承認論」からみる教育制度研究2022

    • Author(s)
      前原健二・藤野寛
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 29 Pages: 198-204

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Journal Article] Lehrkraefteausbildung und Lesson Studies in Japan. Das glueckliche Paradoxon eines "leichtgewichtigen" Ausbildungssystems2021

    • Author(s)
      Kenji Maehara
    • Journal Title

      SEMINAR

      Volume: Vol.3/2021 Pages: 101-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] Lehrkraefteausbildung und Lesson Studies in Japan2021

    • Author(s)
      Kenji Maehara
    • Journal Title

      SEMINAR

      Volume: 3 Pages: 101-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02555
  • [Journal Article] Lehrkraefteausbildung und Lesson Studies in Japan. Das glueckliche Paradoxon eines leichtgewichtigen Ausbildungssystems2021

    • Author(s)
      Kenji Maehara
    • Journal Title

      SEMINAR

      Volume: Vol.3/2021 Pages: 101-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Journal Article] ドイツの中途入職教員関連施策の現状と課題2021

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      東京学芸大学次世代教育研究センター年報

      Volume: 2 Pages: 9-16

    • NAID

      120007046328

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02555
  • [Journal Article] ドイツの学校ソーシャルワーカーをめぐる制度環境の検討2020

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      次世代教育研究センター紀要

      Volume: 1 Pages: 3-11

    • NAID

      120007046600

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Journal Article] ドイツの学校ソーシャルワーカーをめぐる制度環境の検討2020

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      次世代教育研究センター紀要

      Volume: 第1巻 Pages: 3-11

    • NAID

      120007046600

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] CONSIDERATION ON “JUSTICE” FOR LOCAL EDUCATIONAL ADMINISTRATION2020

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      Bulletin of the Japan Educational Administration Society

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 4-20

    • DOI

      10.24491/jeas.46.0_4

    • NAID

      130008103460

    • ISSN
      0919-8393, 2433-1899
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762, KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Journal Article] ドイツの学校SSW―教員の「働き方」改革の可能性2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019/6 Pages: 68-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02555
  • [Journal Article] ドイツの学校SSW―教員の「働き方」改革の可能性(現代の教育世相を読み解く)2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2019年6月号 Pages: 76-77

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 〈研究ノート〉現職教員研修の大学及び成人教育施設への移管―ドイツ・ニーダーザクセン州の事例―2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85巻第4号 Pages: 65-74

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 「ドイツの支援スタッフ問題」2018

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      樋口修資・青木純一・坪谷美欧子編著『支援スタッフで学校は変わるのか 教員との協働に関する実態調査から』(アドバンテージサーバー)

      Volume: ― Pages: 87-96

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 「『教職中途入職者』に関する予備的考察」2018

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『教員養成カリキュラム開発研究センター年報』

      Volume: No.17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 2000年以降のドイツにおけるギムナジウム年限改革―新制度主義的方法意識を踏まえた政策転換要因の分析―2018

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 25号 Pages: 91-109

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 「教師教育における地域と大学の協働」2018

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『北海道地区私立大学教職課程研究連絡協議会会報』

      Volume: No.37 Pages: 10-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 課題研究Ⅰ 報告1 現代校教育制度の変容をめぐる理論的課題2018

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 44号 Pages: 183-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修改革の効果と展望2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター年報

      Volume: 16 Pages: 35-45

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381068
  • [Journal Article] 「ドイツの教員の働き方と最近の教育問題」2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      神奈川県教育文化研究所『教文研だより』

      Volume: 第166号 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 「新たな学校像における教育の専門性(1)―ドイツの事例から―」2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『日本教育経営学会紀要』

      Volume: 第59号 Pages: 109-116

    • NAID

      130007410105

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] 「ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修改革の効果と展望」2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター年報』

      Volume: Vol.16 Pages: 35-45

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Journal Article] ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修改革2016

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター第3部門研究成果報告書 大学と教員研修:現状、課題、展望プロジェクト

      Volume: 1 Pages: 31-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381068
  • [Journal Article] 「地域主権と学校制度のガバナンスードイツにおける中等学校制度論議を素材にー」2014

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『日本教育政策学会年報』

      Volume: 21号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531035
  • [Journal Article] 現代ドイツの教員研修改革に関する考察 ―ニーダーザクセン州における教員研修の大学への「移管」の意義―2014

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      教員養成カリキュラム開発研究センター年報

      Volume: 13

    • NAID

      110009916066

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] 現代ドイツの教員研修改革に関する考察―ニーダーザクセン州における教員研修の大学への移管2014

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      教員養成カリキュラム開発研究センター年報

      Volume: No. 13

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] 近年のドイツにおける学校制度改革の動向(海外教育制度最前線)2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 第20号 Pages: 207-212

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530943
  • [Journal Article] ドイツにおける中等学校制度再編の多様化論理2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要』総合教育科学系

      Volume: 第63集 Pages: 341-350

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] PAC分析を用いた学校経営イメージの可視化2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター年報

      Volume: No. 12

    • NAID

      110009814763

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] ドイツにおける中等学校制度再編の多様化の論理2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要・総合教育科学系(東京学芸大学)

      Volume: 第63集 Pages: 341-350

    • NAID

      110009561029

    • URL

      http://ir.u-gakugei.ac.jp/bitstream/2309/132674/1/18804306_64_59.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] ドイツにおける教育の正義論の展開2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      『教育学研究年報』(東京学芸大学教育学講座学校教育学分野・生涯教育学分野)

      Volume: 30 Pages: 1-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] ドイツにおける教育の正義論の展開2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      教育学研究年報(東京学芸大学教育学講座教育学分野・生涯教育学分野)

      Volume: 第30巻

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Journal Article] PISA以後のドイツにおける学校制度改革の展望--「地域共通学校」の提唱と新しい学習論2005

    • Author(s)
      前原 健二
    • Journal Title

      日本教育制度学会年報『教育制度学研究』 12号

      Pages: 32-46

    • NAID

      130007835391

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] The Prospects of School System Reform in Germany after PISA. A Proposal for "a Community School" and a New Idea of Learning.2005

    • Author(s)
      MAEHARA, Kenji
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society for Educational System and Organization No.12

      Pages: 32-48

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] PISA以後のドイツにおける学校制度改革の展望-「地域共通学校」の提唱と新しい学習論-2005

    • Author(s)
      前原健二
    • Journal Title

      日本教育制度学会年報『教育制度学研究』 12号

      Pages: 32-46

    • NAID

      130007835391

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] The Consciousness and Opinions of Principals Regarding School Autonomy and a School Program Policy. Report on a Questionnaire Administered in the State of Hesse in Germany.2004

    • Author(s)
      MAEHARA, Kenji
    • Journal Title

      Annual Bulletin of the Japan Academic Society for Educational Policy No.11

      Pages: 181-189

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] 学校の自律化・学校プログラム政策に対する校長の意識--ドイツ・ヘッセン州におけるアンケート調査の報告2004

    • Author(s)
      前原 健二
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報 第11号

      Pages: 181-189

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] "Autonomization" and Competition in Secondary Schools in Germany : Recognition of Principals through School Program Policy in Hesse.2003

    • Author(s)
      MAEHARA, Kenji
    • Journal Title

      Bulletin of the Japan Educational Administration Society No.29

      Pages: 130-141

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Journal Article] ドイツの中等教育における「学校の自律化」と競争--学校プログラム政策下のヘッセン州好調意識調査の分析--2003

    • Author(s)
      前原 健二
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報 第29号

      Pages: 130-141

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530516
  • [Presentation] 教育経営システムの構造変容に関する総合的研究(1)―SC・SSWの配置と学校経営―2023

    • Author(s)
      植田健男・大野裕己・○加藤崇英・○首藤隆介・高橋寛人・棚野勝文・○南部初世・○濱口輝士・平井貴美代・前原健二
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01626
  • [Presentation] 教職キャリアの多様化を見据えた「中途入職教員」活用に関する教育行政施策の研究(第2報)2020

    • Author(s)
      青木純一、前原健二、樋口修資
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02689
  • [Presentation] 日本の「チーム学校」政策と教員養成2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      中華人民共和国教育部・東北師範大学共立、教師教育刷新センター発足式 兼・第1回東北師範大学「幼稚園、小学校、中等教育、大学」一貫教育者成長共同体建設フォーラム(中国・吉林省・東北師範大学)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] 教職キャリアの多様化を見据えた「中途入職教員」活用に関する教育行政政策の研究(第1報)2019

    • Author(s)
      青木純一、前原健二、樋口修資
    • Organizer
      日本教育政策学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02689
  • [Presentation] 日本の「チーム学校」政策と教員養成2019

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      教師教育省部共建協働創新中心励動儀式(中国・吉林省・東北師範大学)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02555
  • [Presentation] Teacher Education in Japan - an overview.2018

    • Author(s)
      Watanabe, Takanobu & Maehara, Kenji
    • Organizer
      iJaDe
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] 教育学は能力(主義)をどのように論じてきたか?2018

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] Qualitaetssicherung im Lehrerbildungssystem Japans: Zum Diskurs um Standards fuer die Lehrerbildung im 21. Jahrhundert.2018

    • Author(s)
      K. Maehara und T. Watanabe
    • Organizer
      26. Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft Kongress, Duisburg-Essen Universitaet, 19. Maerz 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] Outline of Teacher Training and Teacher Development system in Japan.2018

    • Author(s)
      Maehara, Kenji
    • Organizer
      TEACHER EDUCATION IN (TRANS)FORMATION: GLOBAL TRENDS, NATIONAL PROCESSES AND LOCAL FACTORS
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] Lehrerbildung in Japan.2018

    • Author(s)
      Maehara, Kenji
    • Organizer
      TUD-Sylber-Konferenz : Phasenübergreifende Vernetzung in der Lehrerbildung
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] 「ドイツ」(公開シンポジウム「混沌とする世界政治の中の教育政策」シンポジスト)2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第24回大会(京都女子大学)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] 「ドイツにおけるギムナジウム政策をめぐる言説分析」2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第24回大会(京都女子大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] 「現代公教育制度の変容をめぐる理論的課題」(課題研究Ⅰ現代教育における多様化と包摂の工作 ―公教育制度の変容と教育行政(1)報告者)2017

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会(日本女子大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] 「ドイツの事例から」2016

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育経営学会第56回大会課題研究「日本型教育経営システムの有効性に関する研究:新たな学校像における教育の専門性(1)-担い手(スタッフ)に着目して」
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修改革の効果2016

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381068
  • [Presentation] 「ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修改革の効果」2016

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育行政学会第51回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(吹田市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03762
  • [Presentation] ドイツにおける教育政策の「新自由主義」的理解の諸相2015

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Place of Presentation
      福島大学(福島県)
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381068
  • [Presentation] 学校改善の支援に関する国際比較研究(その2)2015

    • Author(s)
      南部初世、福本みちよ、前原健二他全9名による共同
    • Organizer
      日本教育経営学会第55回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381068
  • [Presentation] 「『地域主権』と学校制度法定主義を問い直す」2014

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育制度学会第22回大会課題別セッションI
    • Place of Presentation
      高知大学(高知市)
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531035
  • [Presentation] 学校改善の支援に関する国際比較研究(その1)2014

    • Author(s)
      南部初世、○福本みちよ、○大野裕己、○末松裕基、加藤崇英、高妻紳二郎、藤井佐智子、前原健二、湯藤定宗、濱口輝士
    • Organizer
      日本教育経営学会第54回大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学釧路校
    • Year and Date
      2014-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381068
  • [Presentation] 日本の全国学力調査における「力のある学校」の発見2014

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日中教師教育比較研究会
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Year and Date
      2014-12-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530943
  • [Presentation] ドイツの学校経営事情と学校事務2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育事務学会第1回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2013-12-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツにおける校内研修支援政策の現状2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第21回大会
    • Place of Presentation
      桜花学園大学・名古屋短期大学
    • Year and Date
      2013-07-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修の「分権化」―政策動向の検討と担当者インタビュー調査に即した現状分析―2013

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育経営学会第53回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2013-06-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] 国際的動向を踏まえた学校のリアリティと改革の方向性2012

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] 現代ドイツの学校制度設計における地域主権―日本との比較を踏まえて―2012

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第19回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2012-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツ各州における分岐型学校制度の現代的再編2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Place of Presentation
      玉川大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツにおける「教育の正義」論議の展開 ―"Aktionsrat Bildung"報告書(2007)以降を中心に―2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] PAC分析を用いた学校経営イメージの可視化2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] PAC分析を用いた学校経営イメージの可視化2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツにおける「教育の正義」論議の展開―"Aktionrat Bildung"報告書(2007)以降を中心に2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第18回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2011-07-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツ各州における分岐型学校制度の現代的再編2011

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2011-11-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] 日本における授業力研究の展開と現職研修の課題

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      知識社会中教師教育的体系、内容和方法」中日検討会
    • Place of Presentation
      東北師範大学(中国・吉林省)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツにおける校内研修支援政策の現状

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第20回大会
    • Place of Presentation
      桜花学園大学(愛知県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] 国際的動向を踏まえた学校のリアリティと改革の方向性

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531035
  • [Presentation] 日本における授業力研究の展開と現職研修の課題

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      第8回東アジア教員養成国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530943
  • [Presentation] ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修の「分権化」 ―政策動向の検討と担当者インタビュー調査に即した現状分析―

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育経営学会第53回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(茨城県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] 国際的動向を踏まえた学校のリアリティと改革の方向性

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(名古屋市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] ドイツ・ニーダーザクセン州における現職教員研修の「分権化」

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育経営学会第53回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学(つくば市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • [Presentation] 現代ドイツの学校制度設計における地域主権 ―日本との比較を踏まえて―

    • Author(s)
      前原健二
    • Organizer
      日本教育政策学会第19回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531046
  • 1.  NAMBU Hatsuyo (40263058)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  高橋 寛人 (10188047)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  濱口 輝士 (20802531)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  加藤 崇英 (30344782)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  棚野 勝文 (30774559)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  平井 貴美代 (50325396)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  大野 裕己 (60335403)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  SAKAI TOSHIKI (10186992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TAKATSU Yoshinori (90206772)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SATO Shuji (70225944)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Aoki Junichi (10389869)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  岩田 康之 (40334461)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  大竹 美登利 (40073564)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  三石 初雄 (10157547)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  篠原 岳司 (20581721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  樋口 修資 (00533134)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  平田 昭雄 (60165173)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  植田 健男 (10168627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi