• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nakano Hiroaki  中野 啓明

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NAKANO HIROAKI  中野 啓明

Less
Researcher Number 40237350
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 新潟青陵大学, 福祉心理子ども学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2021: 新潟青陵大学, 福祉心理学部, 教授
2015: 新潟青陵大学, 社会福祉学部, 教授
2014: 新潟青陵大学, 看護福祉学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
読解リテラシー / PISA / 道徳授業 / タブレット端末 / 相互にかかわりあう / 授業 / 交流場面 / ICT / クラウドの活用 / ICTの活用 … More / キー・コンピテンシー / 道徳科 / 考え・議論する道徳科への転換 / 「二つの意見」を用いた道徳授業 / 非連続型テキスト / 連続型テキスト / コンピテンシー Less
  • Research Projects

    (2 results)
  • Research Products

    (31 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Development of a Moral Lesson Model to Foster the Key Competency of "Interacting with Each Other"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Nakano Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Niigata Seiryou University
  •  Study to develop a moral lesson model to train reading literacy based on the framework of PISA surveyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKANO HIROAKI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Niigata Seiryou University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] GIGAスクールに対応した小学校道徳ICT活用BOOK2021

    • Author(s)
      中野啓明
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784184696129
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Book] 保育を支えるカリキュラム・マネジメントの理論と実践2020

    • Author(s)
      齊藤勇紀・中野啓明編著
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ウェストン
    • ISBN
      9784990697884
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Book] 保育の実践を支える理論と方法2019

    • Author(s)
      齊藤勇紀・岩﨑保之編著 中野啓明他著
    • Total Pages
      113
    • Publisher
      ウエストン
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Journal Article] Q&Aでまるわかり!GIGAスクールに対応した道徳ICT2021

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 61巻6号 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Journal Article] 「深い学び」をいかに具現化するか2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      新潟県生活科・総合的学習研究会会報

      Volume: 第18号 Pages: 9-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Journal Article] 道徳授業における交流場面の分析2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要

      Volume: 第27巻 Pages: 109-119

    • NAID

      120006874426

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Journal Article] 生活・総合のこれからー「ハイブリッド型の学習活動」の組織化ー2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      そよかぜ通信

      Volume: 2018年秋号 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Journal Article] 幼・小連携の道徳教育ー「幼児期の終わりまでに育ってほしい姿」との関係からー2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      子どもと授業

      Volume: 第80号 Pages: 20-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Journal Article] 「非連続型テキスト」を「二つの意見」を用いて授業する2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 705 Pages: 82-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] モラル・ディスカッションとの相違点2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 704 Pages: 82-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 「二つの意見」を用いた道徳授業の特徴と課題2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 703 Pages: 82-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] PISA型道徳授業の構想(4)2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要

      Volume: 26 Pages: 155-168

    • NAID

      120006874418

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 内面的な「資質・能力」としての道徳性2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      教室ツーウェイNEXT

      Volume: 3 Pages: 32-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 書評 田沼茂紀著『道徳科で育む21世紀型道徳力』2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳と教育

      Volume: 335 Pages: 118-120

    • NAID

      40021172364

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] PISA型道徳授業の構想(3)2016

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      敬和学園大学紀要

      Volume: 25 Pages: 107-123

    • NAID

      120006874404

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 資質・能力としての道徳性2016

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 695 Pages: 82-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 図書紹介 柳沼良太著『実効性のある道徳教育-日米比較から見えてくるものー』2016

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 57 Pages: 139-139

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 「考え、議論する」道徳授業の何が問題か2016

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 694 Pages: 82-83

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 読解リテラシーを道徳授業で育む2016

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 696 Pages: 82-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] 「多様な教材」を開発し、ストックしておく2015

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      道徳教育

      Volume: 688 Pages: 68-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] PISA型道徳授業の構想(2)2015

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      敬和学園大学紀要

      Volume: 24 Pages: 115-130

    • NAID

      120006874381

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Journal Article] ノディングズのキャラクター・エデュケーションへの評価2014

    • Author(s)
      中野啓明
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 55

    • NAID

      40020217444

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の研究(3)2021

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会 第98回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の研究(2)2020

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会 第96回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の研究(1)2019

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Presentation] 道徳授業における意見交流場面でのICT活用方法の構想2018

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Presentation] 道徳授業における交流場面の分析2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会第90回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Presentation] 「二つの意見」を用いた道徳授業の提案(3)ー図表等を用いた「非連続型テキスト」を教材としてー2017

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会第89回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04885
  • [Presentation] 「二つの意見」を用いた道徳授業の提案(2)― モラル・ディスカッションとの比較を中心に―2016

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会第87回(平成28年度春季)大会
    • Place of Presentation
      聖徳大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Presentation] 「二つの意見」を用いた道徳授業の提案―PISA読解リテラシーの育成をめざして―2015

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • [Presentation] ケアリング論からの現代道徳教育論への評価(3)2014

    • Author(s)
      中野啓明
    • Organizer
      日本デューイ学会第58回研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381288
  • 1.  YASUI YASUKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi