• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ARAI NORIKO  新井 紀子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ARAI Noriko  新井 紀子

新井 紀子  アライ ノリコ

Less
Researcher Number 40264931
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2024: 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授
2017: 国立情報学研究所, 大学共同利用機関等の部局等, 教授
2010 – 2016: 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授
2015: 大学共同利用機関法人情報・システム研究機構国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授
2012 – 2013: 国立情報学研究所, 社会共有知研究センター, 教授 … More
2006 – 2007: 国立情報学研究所, 情報社会相関研究系, 教授
2006: 国立情報学研究所, 情報学基礎研究系, 教授
2005: 国立情報学研究所, 情報学基礎研究系, 助教授
2004: 情報・システム研究機構 国立情報学研究所, 情報学基礎研究系, 助教授
2003 – 2004: 国立情報学研究所, 情報基礎研究系, 助教授
2000 – 2003: 国立情報学研究所, 情報学基礎研究系, 助教授
2001: National Institute of Informatics, Associate Professor, 情報学基礎研究系・情報数理研究部門, 助教授
2000: 国立情報学研究所, 情報学基礎研究系情報数理研究部門, 助教授
1999: 広島市立大学, 情報科学部, 助手
1996: 広島市立大学, 情報科学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
計算機科学 / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational technology / 情報図書館学・人文社会情報学 / Educational technology
Except Principal Investigator
Science and Engineering / 計算機科学 / Humanities and Social Sciences / Statistical science / Intelligent informatics
Keywords
Principal Investigator
reading / テスト理論 / 読解力 / ロジック / 計算の複雑さ / 証明論 / 証明の複雑さ / 自動証明 / リテラシー / writing … More / 認知プロセスモデル / 項目応答 / 認知心理学 / 項目反応理論 / 認知 / 項目応答理論 / リーディングスキル / CSCL / Distance Learning / Internet / Information Sharing / Knowledge Sharing / 協調的学習 / バーチャル・オフィス / コンテンツ・マネージメント / ポータル / 協調学習 / インターネット / 知識共有 / 情報共有 / Propositional logic / Logic / Computational complexity / Proof complexity / 遠隔教育 / 証明の複雑さ理論 / 計算の複雑さ理論 / tableau / resolution / 数学基礎論 / 複雑さ理論 / 命題論理 / 学校の報化 / 学校経営 / コンテンツ・マネージメント・システム / 情報基盤 / 学校の情報化 / 情報工学 / ネットワーク / 情報システム / 情報学基礎 / 教育学 / オープンソースソフトウェア / 教育の情報化 / グループウェア / 教育工学 / コンテンツマネージメントシステム / 校務の情報化 / 教育のICT化 / 計算量 … More
Except Principal Investigator
SOFL / 宣言的プログラミング / ソフトウェア発展 / Formal Specification / 厳密なレビュー / ソフトウェアテスト / ソフトウェア検証 / 形式的仕様 / データマイニング / Software tools / Software engineering / Specification testing / Rigorous review / Formal specification / Formal method / Formal engineering methods / ソフトウェア分析 / ソフトウェア開発環境 / 形式的検証 / 形式的工学手法 / ソフトウェア進化 / システム開発 / 仕様分析 / 仕様テスト / 形式工学手法 / Object-Oriented Design / Software tool / Specification Transformation / Object-oriented Design / To-down design / Workflow / Formal Engineering Methods / Formal Semantics / Rigorous Reviews / Software Testing / Software Verification / Software Engineering Environments / Formal Methods / 形式意味 / 支援環境 / 形式仕様 / 形式手法 / 形式的意味 / ソフトウェア支援環境 / 形式的手法 / グラフィカルユーザインタフェース / 可視化 / ケモインフォマティクス / データケミストリ / 量子化学計算 / 化学反応経路探索 / 埋蔵分子 / 曖昧性解消 / 物理シミュレーション / 自然言語処理 / 数学教育 / インターネット / 解析・評価 / コンテンツ・アーカイブ / 教育工学 / 教育学 / 科学教育 / 論理力 / コミュニケーション能力 / プレゼンテーション能力 / 論理的思考力 / 学習コミュニティ / e-Learning / 極小負集合 / 極大正集合 / 極小被覆集合 / 極大無矛盾集合 / 極小変更 / 関数型プログラミング / デフォルト論理 / 仮説論理プログラム / 極小更新 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (90 results)
  • Co-Researchers

    (33 People)
  •  21世紀に求められるリテラシーの標準テストの研究と開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新井 紀子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  Development of Reading Skill Test to Diagnose Learners' Basic Language Skills and Cognitive TraitsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Arai Noriko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  "Maizo"-Data Chemistry: Molecular Discovery from Chemical Big Data

    • Principal Investigator
      Satoh Hiroko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Statistical science
    • Research Institution
      大学共同利用機関法人情報・システム研究機構(新領域融合研究センター及びライフサイエンス統合データベースセンター)
      National Institute of Informatics
  •  Solving exam questions based on integration of physical model understanding and natural language processing

    • Principal Investigator
      INAMURA Tetsunari
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  A One-stop System for Informatization Support of Primary and Secondary SchoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI NORIKO
    • Project Period (FY)
      2010 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  新世紀を担う子どもたちのための数学問題セットの開発

    • Principal Investigator
      川本 佳代
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Hiroshima City University
  •  Studies on one-stop system to support the community businessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      情報図書館学・人文社会情報学
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  宣言的プログラミングにおけるソフトウェア発展の研究

    • Principal Investigator
      佐藤 健
    • Project Period (FY)
      2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Science and Engineering
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  “科学を創る"学習コミュニティにおける学習促進方策に関する研究

    • Principal Investigator
      川本 佳代
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Hiroshima City University
  •  宣言的プログラミングにおけるソフトウェア発展の研究

    • Principal Investigator
      佐藤 健
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Science and Engineering
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  宣言的プログラミングにおけるソフトウェア発展の研究

    • Principal Investigator
      佐藤 健
    • Project Period (FY)
      2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (C)
    • Review Section
      Science and Engineering
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  On lengths of proofs in propositional calculiPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ARAI Noriko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      計算機科学
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
  •  命題論理の証明の長さに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新井 紀子
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      計算機科学
    • Research Institution
      National Institute of Informatics
      Hiroshima City University
  •  Formal Engineering Methods for Software Development

    • Principal Investigator
      SHAO-YING Liu
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      計算機科学
    • Research Institution
      Hosei University
      Hiroshima City University
  •  Formal Methods and Intelligent Software Engineering Environments

    • Principal Investigator
      LIU Shaoying
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for international Scientific Research
    • Research Field
      計算機科学
    • Research Institution
      Hiroshima City University

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2014 2012 2011 2010 2008 2007 2006 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] AIに負けない子どもを育てる2019

    • Author(s)
      新井 紀子
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      東洋経済新報社
    • ISBN
      4492762507
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Book] AI vs. 教科書が読めない子どもたち2018

    • Author(s)
      新井 紀子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東洋経済新報社
    • ISBN
      4492762396
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Book] 日本を殺すのは、誰よ!2018

    • Author(s)
      新井 紀子、ぐっちーさん
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      東邦出版
    • ISBN
      4809416151
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Book] 人工知能プロジェクト「ロボットは東大に入れるか」2018

    • Author(s)
      新井 紀子、東中 竜一郎
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      413061407X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Book] ほんとうにいいの?デジタル教科書2012

    • Author(s)
      新井紀子
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Book] 私にもできちゃった!NetCommons実践デザインカスタマイズ-ネットコモンズ公式マニュアル2010

    • Author(s)
      橋本俊秀, 藤原りか, 新井紀子
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      近代科学社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Book] こんどこそわかる数学2007

    • Author(s)
      新井紀子
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Book] 生き抜くための数学2007

    • Author(s)
      新井紀子
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      理論社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Book] デジタルが変える放送と教育2005

    • Author(s)
      曽根原登, 新井紀子, 丸山勝巳, 山本毅雄
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      丸善出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Book] ふしぎな無限2005

    • Author(s)
      「e-教室」編, 新井紀子監修
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      講談社(ブルーバックス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020255
  • [Book] 経済の考え方がわかる本2005

    • Author(s)
      新井明, 新井紀子, 柳川範之
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Book] ふしぎな無限2005

    • Author(s)
      新井紀子, 新井敏康, 上野健爾, 國松稔之, 坂井公, 野崎昭弘
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      講談社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Book] ネット上に学びの場を創る2004

    • Author(s)
      新井紀子
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      岩波書店(岩波ブックレット)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020255
  • [Book] 確かな学力を育てるITの先進的な教育利用2004

    • Author(s)
      新井紀子, 川本佳代
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020255
  • [Journal Article] Cognitive diagnosis models for estimation of misconceptions analyzing multiple-choice data.2020

    • Author(s)
      Ozaki, K., Sugawara, S. & Arai, N.
    • Journal Title

      Behaviormetrika

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 19-41

    • DOI

      10.1007/s41237-019-00100-9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03057, KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Journal Article] The relationship between the given and anticipated range of knowledge in textbooks: A quantitative analysis of Japanese science textbooks from the 5th to 8th grades2019

    • Author(s)
      Teiko Arai, Kyo Kageura
    • Journal Title

      IARTEM e-journal

      Volume: 1

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Journal Article] Evaluating Reading Support Systems through Reading Skill Test2018

    • Author(s)
      Teiko Arai, Kyosuke Bunji, Naoya Todo, Noriko H. Arai, Takuya Matsuzaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 40th Annual Cognitive Science Society Meeting (CogSci 2018)

      Volume: なし Pages: 100-105

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Journal Article] テキストの読みを困難にする特徴の計量分析―小・中理科教科書を対象として―2017

    • Author(s)
      新井庭子
    • Journal Title

      計量国語学会

      Volume: 31(2) Pages: 144-159

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Journal Article] CMSを合理的に選択するためのソフトウェア特性指標の策定2014

    • Author(s)
      Fumihiro Kumeno, Yuuta Kohama and Noriko Arai
    • Journal Title

      ソフトウェアエンジニアリングシンポジウム2014

      Volume: none Pages: 143-145

    • NAID

      170000084828

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] NetCommonsとReaD&Researchmapを利用した研究情報システムの構築2014

    • Author(s)
      高橋薫, 関口佑佳, 永原篤, 新井紀子
    • Journal Title

      情報処理学会全国大会講演論文集

      Volume: 76th(3) Pages: 77-78

    • NAID

      170000086619

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] Development of a database module for information literacy education through the construction of collective knowledge2014

    • Author(s)
      Shingo Sugawara, Ryuji Masukawa, Kazuki Hyodo, Noriko H Arai
    • Journal Title

      Proceedings of the 16th IASTED International Conference Computer and Advanced Technology in Education

      Volume: none Pages: 15-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 要求分析時におけるCMSの利用・選択を支援するソフトウェア特性指標の提案2014

    • Author(s)
      粂野文洋, 小濱裕太, 新井紀子
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 114 Pages: 31-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 情報モラル教育において抽象的概念を扱うための教授法の分析2012

    • Author(s)
      菅原真悟, 鷲林潤壱, 新井紀子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36(2) Pages: 135-146

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 「計算とは何か」を主題とする探究的数学活動2012

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      数学文化

      Volume: 17 Pages: 75-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 「空想主義的」教育改革がもたらしたもの : 大学生数学基本調査の結果から2012

    • Author(s)
      新井 紀子, 尾崎 幸謙
    • Journal Title

      世界

      Volume: 830 Pages: 133-141

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] デジタル教科書の諸問題2012

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      数学文化

      Volume: 17 Pages: 35-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 学校の危機管理としてのICT(下)2011

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      内外教育

      Volume: 6081 Pages: 6-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 言語活動の充実と数学的活動2011

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 60(6) Pages: 34-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 学校の危機管理としてのICT(中)2011

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      内外教育

      Volume: 6080 Pages: 6-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 研究資源・研究情報のエコサイクルの確立を目指してReaDとEesearchmapの統合がもたらすもの2011

    • Author(s)
      新井紀子, 坂内悟
    • Journal Title

      情報管理

      Volume: 54(9) Pages: 533-544

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 学校の危機管理としてのICT(上)2011

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      内外教育

      Volume: 6079 Pages: 6-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] Developing the Logical Thinking Ability by Introducing Learners' Mutual Evaluation on an Electronic Bulletin2010

    • Author(s)
      K.Kawamoto, N.H.Arai
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th IASTED conferenece on Computers and Advanced Technology in Education

      Volume: 全一巻 Pages: 69-76

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] Method of Training K-12 Students Skils to Convey Information to Others in the Web2.0 Society2010

    • Author(s)
      S.Sugawara, T.Ishijima, N.H.Arai
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th IASTED conferenece on Computers and Advanced Technology in Education

      Volume: 全一巻 Pages: 110-117

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] Researchmap Opening the Door to the World of Science2.02010

    • Author(s)
      N.Arai, R.Masukawa
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th IASTED conferenece on Computers and Advanced Technology in Education

      Volume: 全一巻

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Journal Article] 学校図書館業務を担う学校図書館職員支援のための新たな試み2008

    • Author(s)
      片山 ふみ, 大作 光子, 吉田 敏也, 横山 寿美代, 新井 紀子
    • Journal Title

      学校図書館学研究 10

      Pages: 43-54

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] 学校図書館業務を担う学校図書館職員支援のための新たな試み2008

    • Author(s)
      片山ふみ、大作光子、吉田敏也、横山寿美代、新井紀子
    • Journal Title

      学校図書館学研究 10

      Pages: 43-54

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] 「わかる」の断層2007

    • Author(s)
      新井 紀子
    • Journal Title

      科学 77・1

      Pages: 50-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] A one-stop system for informatization support of primary and secondary schools2007

    • Author(s)
      N.H.Arai, R.Masukawa
    • Journal Title

      Proceedings of The 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE'2007)

      Pages: 127-131

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] オンライン学習コミュニティにおける論理的思考力の形成過程2007

    • Author(s)
      三浦正弘, 川本佳代, 新井紀子
    • Journal Title

      JSSE2006年度第5回研究会

    • NAID

      110006344155

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Journal Article] Construction of an e-learning portal by use of NetCommons2007

    • Author(s)
      T.Zhang, S.Chen, K.Teraguchi, N.Arai
    • Journal Title

      Proceedings of The 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE'2007)

      Pages: 61-65

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] A one-stop system for informatization support of primary and secondary schools2007

    • Author(s)
      N. H. Arai, R. Masukawa
    • Journal Title

      Proceedings of The 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education(CATE'2007)

      Pages: 127-131

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Construction of an e-learning portal by use of NetCommons2007

    • Author(s)
      T. Zhang, S. Chen, K. Teraguchi, N. Arai
    • Journal Title

      Proceedings of The 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE'2007)

      Pages: 61-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] A one-stop system for informatization support of primary and secondary schools2007

    • Author(s)
      N.H. Arai, R. Masukawa
    • Journal Title

      Proceedings of The 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE'2007)

      Pages: 127-131

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Construction of an e-learning portal by use of NetCommons2007

    • Author(s)
      T. Zhang, S. Chen, K. Teraguchi, N. Arai
    • Journal Title

      Proceedings of The 10th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education(CATE'2007)

      Pages: 61-65

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] オンライン情報共有のためのNetCommonsの活用事例2006

    • Author(s)
      小林 智子, 新井 紀子
    • Journal Title

      情報の科学と技術 56:1

      Pages: 14-18

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] 教育機関向けワンストップサービス構築ソフトウェアNetCommonsについて2006

    • Author(s)
      新井 紀子
    • Journal Title

      情報管理 49

      Pages: 379-386

    • NAID

      130000072361

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] 教育機関向けワンストップサービス構築ソフトウェアNetCommonsについて2006

    • Author(s)
      新井 紀子
    • Journal Title

      情報管理 49・7

      Pages: 379-386

    • NAID

      130000072361

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] オンライン情報共有のためのNetCommonsの活用事例2006

    • Author(s)
      小林智子, 新井紀子
    • Journal Title

      情報の科学と技術 56:1

      Pages: 14-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] 教育機関向けワンストップサービス構築 ソフトウェアNetCommonsについて2006

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      情報管理 49

      Pages: 379-386

    • NAID

      130000072361

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Journal Article] Te1MeA : Expressive Avatars in Asynchronous Communications2005

    • Author(s)
      T. Takahashi, C. Bartneck, Y. Katagiri, N. H. Arai
    • Journal Title

      International Journal of Human-Computer Studies(Issue 2) Vol.62

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Designing the CSCL Environment for Bilingual Deaf Education2005

    • Author(s)
      新井紀子, 高橋徹, 片桐恭弘
    • Journal Title

      Advanced Technology for Learning Vol2. Issuel

      Pages: 21-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] TelMeA:Expressive Avatars in Asynchronous Communications,International Journal of Human-Computer Studies,Vol.62,Issue 2,February 20052005

    • Author(s)
      T.Takahashi, C.Bartneck, Y.Katagiri, N.H.Arai
    • Journal Title

      nternational Journal of Human-Computer Studies 62

      Pages: 193-209

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Designing Collaborative Learning Environment for Advanced Math2005

    • Author(s)
      Noriko Arai, Kayo Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 9th IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications

      Pages: 145-150

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Journal Article] Let's Blend Online and Offline : "Write-in-Math!"2005

    • Author(s)
      新井紀子
    • Journal Title

      Proc. 4th Asian Mathematical Conference (accepted)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Bilingual Deaf Education Using Web-Based Learning System2005

    • Author(s)
      Noriko H.Arai, Kayo Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 11^<th> International Conference on Human-Computer Interaction (CD)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Bilingual Deaf Education Using Web-Based Learning System2005

    • Author(s)
      N. H. Arai, K. Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 11th International Conference on Human-Computer Interaction

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Designing the CSCL Environment for Bilingual Deaf Education2005

    • Author(s)
      N. H. Arai, T. Takahashi, Y. Katagiri
    • Journal Title

      Advanced Technology for Learning(Issue 1) Vol.2

      Pages: 21-28

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Designing Collaborative Teaching Environment for Advanced Math2005

    • Author(s)
      Noriko H.Arai, Kayo Kawainoto
    • Journal Title

      Proceedings of 9^<th> IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications (CD)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Creating a Virtual Space for Child-Rearing with IT Beginners2005

    • Author(s)
      Noriko H.Arai, Chimako Hitatsuka
    • Journal Title

      Proceedings of 9th IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Bilingual Deaf Education Using Web-Based Learning System2005

    • Author(s)
      Noriko Arai, Kayo Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 11th International Conference on Human-Computer Interaction

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Bilingual Deaf Education Using Web-Based Learning System2005

    • Author(s)
      Noriko H.Arai, Kayo Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 11th International Conference on Human-Computer Interaction (CD)

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Designing the CSCL Environment for Bilingual Deaf Education2005

    • Author(s)
      Noriko Arai, Toru Takahashi, Yasuhiro Katagiri
    • Journal Title

      Advanced Technology for Learning 12

      Pages: 21-28

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] SSH校における学習コミュニティ「e-教室」の導入とその効果2005

    • Author(s)
      川本佳代, 新井紀子, 内田智之
    • Journal Title

      日本科学教育学会・研究会研究報告 20・3

    • NAID

      110002978616

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17011060
  • [Journal Article] Designing Collaborative Teaching Environment for Advanced Math2005

    • Author(s)
      N. H. Arai, K. Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 9th IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Practice and Evaluation of Bilingual Deaf Education Using Web-Based Learning System2005

    • Author(s)
      新井紀子, 川本佳代
    • Journal Title

      Proc. 11th International Conference on Human-Computer, Interaction (accepted)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Creating a Virtual Space for Child-Rearing with IT Beginners2005

    • Author(s)
      N. H. Arai, C. Hiratsuka
    • Journal Title

      Proceedings of 9th IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Designing Collaborative Teaching Environment for Advanced Math2005

    • Author(s)
      Noriko H.Arai, Kayo Kawamoto
    • Journal Title

      Proceedings of 9th IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Creating a Virtual Space for Child-Rearing with IT Beginners2005

    • Author(s)
      Noriko H.Arai, Chimako Hitatsuka
    • Journal Title

      Proceedings of 9^<th> IASTED International Conference on Internet & Multimedia Systems & Applications (CD)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] CSCL Environment for Bilingual Deaf Education2004

    • Author(s)
      新井紀子, 高橋徹, 片桐恭弘
    • Journal Title

      Proc. 7th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education

      Pages: 411-416

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] e-教室プロジェクト:知的コミュニティをサポートするオンライン協調学習環境2004

    • Author(s)
      新井紀子, 川本佳代
    • Journal Title

      情報管理 6月号

      Pages: 155-163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] 学習コミュニティ「e-教室」における投稿記事の特性とフォロー数との関連性-問題(根記事)の特性とフォロー数の関係-2004

    • Author(s)
      川本佳代, 古賀佑輔, 新井紀子
    • Journal Title

      教育システム情報学会第29回全国大会講演論文集

      Pages: 335-336

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020255
  • [Journal Article] 「e-教室プロジェクト」:知的コミュニティをサポートするオンライン協調学習環境2004

    • Author(s)
      新井紀子, 川本佳代
    • Journal Title

      情報管理 47巻・3号

      Pages: 155-163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020255
  • [Journal Article] CSCL Environment for Bilingual Deaf Education2004

    • Author(s)
      Noriko Arai, Toru Takahashi, Yasuhiro Katagiri
    • Journal Title

      Proc.7th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CD)

      Pages: 411-416

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] e-教室プロジェクト:知的コミュニティをサポートするオンライン協調学習環境2004

    • Author(s)
      新井 紀子, 川本 佳代
    • Journal Title

      情報管理 6月号

      Pages: 155-163

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] CSCL Environment for Bilingual Deaf Education, Proceedings of 7th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education(CATE2004)

    • Author(s)
      Noriko Arai, Toni Takahashi, Yasuhiro Katagiri
    • Journal Title

      nominated as the best 5 papers at CATE2004.

      Pages: 411-416

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Journal Article] Social Summarization for Semantic Society

    • Author(s)
      Y. Katagiri, T. Takahashi, N. Arai
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science, Springer-Verlag, (accepted)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16300082
  • [Presentation] Syntactic Processing Skills: Engine for Acquiring Knowledge2023

    • Author(s)
      Noriko H. Arai, Teiko Arai, Naoya Todo, Takuya Matsuzaki, Miwa Inuzuka, Shingo Sugawara, Koken Ozaki
    • Organizer
      The 45th Annual Cognitive Science Society Meeting
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04416
  • [Presentation] 小学生の視写スキルと誤りの分析(1)-視写スコアの学年変化2021

    • Author(s)
      犬塚 美輪, 川原 名見, 新井 紀子
    • Organizer
      日本教育心理学会総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04416
  • [Presentation] 小学生の視写スキルと誤りの分析(2)-視写スコアの学年変化2021

    • Author(s)
      犬塚 美輪, 川原 名見, 新井 紀子
    • Organizer
      日本教育心理学会総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H04416
  • [Presentation] 人工知能がもたらす人間と社会の未来2019

    • Author(s)
      新井紀子
    • Organizer
      第122回日本小児科学会学術集会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] 人工知能がもたらす人間と社会の未来2019

    • Author(s)
      新井紀子
    • Organizer
      第43回日本頭頸部癌学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] The relationship between the given and anticipated range of knowledge in textbooks: A quantitative analysis of Japanese science textbooks from the 5th to 8th grades2019

    • Author(s)
      Teiko Arai
    • Organizer
      15th IARTEM conference on textbooks and educational media
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] AI時代の高大接続改革―読解力調査から見る今の高校生・大学生2019

    • Author(s)
      新井紀子
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] デジタライゼーション時代に求められる人材育成2017

    • Author(s)
      新井 紀子、尾崎幸謙
    • Organizer
      NIRAオピニオンペーパー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] Reading Skill Test to Diagnose Basic Language Skills in Comparison to Machines2017

    • Author(s)
      Noriko H. Arai, Naoya Todo, Teiko Arai, Kyosuke Bunji, Shingo Sugawara, Miwa Inuzuka, Takuya Matsuzaki, Koken Ozaki
    • Organizer
      Proceedings of the 39th Annual Cognitive Science Society Meeting (CogSci 2017)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] テキスト読解の困難さに関する定量的分析―小・中学校の理科教科書を事例として2017

    • Author(s)
      新井庭子, 分寺杏介,松崎拓也,影浦峡
    • Organizer
      人文科学とコンピュータ研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H01819
  • [Presentation] edumap - オープンデータが拓く教育の未来2014

    • Author(s)
      新井紀子
    • Organizer
      NetCommonsユーザカンファレンス
    • Place of Presentation
      一橋講堂、東京
    • Year and Date
      2014-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Presentation] 情報力(知)の共進化2014

    • Author(s)
      新井紀子
    • Organizer
      計測自動制御学会 システム・情報部門 自律分散システム部会
    • Place of Presentation
      日立中央研究所、東京
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • [Presentation] 物理モデル理解と自然言語処理の統合による試験問題の解答生成2012

    • Author(s)
      稲邑哲也, 横野光, 新井紀子
    • Organizer
      日本ロボット学会学術講演会予稿集
    • Place of Presentation
      東京 (p.RSJ2012AC3M2-1)
    • Year and Date
      2012-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650072
  • [Presentation] ICTの活用による地域と連携した安全・安心な学校づくり2011

    • Author(s)
      新井紀子
    • Organizer
      全国生涯学習ネットワークフォーラム
    • Place of Presentation
      文部科学省(招待講演)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22500957
  • 1.  佐藤 健 (00271635)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  LIU Shaoying (90264960)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ARAKI Kejiro (40117057)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OHBA Mitsuru (50264966)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  龍田 真 (80216994)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  照井 一成 (70353422)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  川本 佳代 (10264938)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 8.  内田 智之 (70264934)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  菅原 真悟 (00745052)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  松崎 拓也 (40463872)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 11.  犬塚 美輪 (50572880)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 12.  尾崎 幸謙 (50574612)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  登藤 直弥 (70773711)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 14.  INAMURA Tetsunari (20361545)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  YOKONO Hikaru (60535863)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  Satoh Hiroko (50291068)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  Uno Takeaki (00302977)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  TAMAI Tetsuo (60217172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  上野 健爾 (40011655)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  影浦 峡 (00211152)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  藤田 彬 (20747935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  伊藤 頼位 (40306080)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  新井 庭子 (90932343)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 24.  HINCHEY Michael
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  HO-STUART Chris
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  SUN Yong
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  OFFUTT A Jeff
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  MICHAEL Hinc
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  CHRIS HoーStu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  YONG Sun
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  A Jeff Offut
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  GLENN Evans
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  JIAN Chen
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi