• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Okabe Daisuke  岡部 大介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OKABE DAISUKE  岡部 大介

OKABE Daisuke  岡部 大介

岡部 大介  オカベ ダイスケ

Less
Researcher Number 40345468
Affiliation (Current) 2025: 東京都市大学, メディア情報学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2023: 東京都市大学, メディア情報学部, 教授
2015: 東京都市大学, メディア情報学部, 准教授
2013 – 2015: 東京都市大学, メディア学部, 准教授
2011 – 2012: 東京都市大学, 環境情報学部, 准教授
2010: 東京都市大学, 環境情報学部, 講師 … More
2008: 慶應大, 講師
2007: Keio University, 大学院・政策メディア研究科, 講師
2005 – 2006: 慶應義塾大学, 大学院政策・メディア研究科, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Library and information science/Humanistic social informatics / 情報図書館学・人文社会情報学 / Cognitive science / Library and information science/Humanistic social informatics
Except Principal Investigator
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Keywords
Principal Investigator
エスノグラフィ / ファンダム / 学習 / ものづくり / 足場掛け / 状況的学習論 / サブカルチャー / 人間生活環境 / 認知科学 / コミュニティ … More / 創造性 / 創作 / 趣味 / 創造 / 日常認知 / インフォーマルな学習 / 日常 / 集合的創造性 / 状況的認知 / 創作活動 / 共愉 / 興味に衝き動かされた学習 / アフィニティ・ネットワーク / フィールドワーク / 創造的活動 / ハイブリディティ / つくる行為 / 交換形態 / 野火的活動 / ソーシャルファブリケーション / ファン文化 / ファン資本 / ネットワーク / 主体 / つくること / 文化生成 / ピアプロダクション / 文化社会学 / メディア / 実践コミュニティ / ファンカルチャー / アイデンティティ・マネジメント / メディアコンテンツ / アイデンティティの隠蔽 / アイデンティティ / 実践のコミュニティ / マンガ・アニメファン / Ambient Co-presence / undisciplined places / ヴィジュアルコミュニケーション / 携帯電話利用のプラクティス / 携帯電話 / 状況 / ケータイコミュニケーション / テクノソーシャルな状況 / 社会的期待 / 社会的関係 / 都市空間 / プラクティス / ケータイ … More
Except Principal Investigator
カップスープ / はみがき / コーヒー抽出 / インターバル速歩 / ルーティンワーク / 感性モデル / 進化計算アルゴリズム / 自動作曲 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (52 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  Automatic Music Composition for the Pleasant and Appropriate Performance of Daily Routines

    • Principal Investigator
      大谷 紀子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  Study for Informal Learning Environment though an Ethnographic Study of Amateur Creative ActivitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKABE DAISUKE
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  An Ethnographic StudyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKABE DAISUKE
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  An ethnographic study of fandom communities in Japan and USPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OKABE Daisuke
    • Project Period (FY)
      2012 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  An Ethnographic study of transnational anime fandom culture in US.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OKABE Daisuke
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  アニメ・漫画ファンにおけるメディアコンテンツ消費に関する文化横断的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岡部 大介
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      情報図書館学・人文社会情報学
    • Research Institution
      Keio University
  •  携帯電話利用によって創発される新しいプラクティスに関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岡部 大介
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      情報図書館学・人文社会情報学
    • Research Institution
      Keio University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2013 2012 2010 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] ファンカルチャーのデザイン:彼女たちはいかに学び,創り,「推す」のか2021

    • Author(s)
      岡部大介
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      共立出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Book] ファンカルチャーのデザイン2021

    • Author(s)
      日本認知科学会、岡部 大介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320094680
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Book] ファッションは更新できるのか?会議 人と服と社会のプロセス・イノベーションを夢想する2015

    • Author(s)
      水野大二郎、金森香、岡部大介、他
    • Total Pages
      455
    • Publisher
      フィルムアート社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Book] 墨東大学の実践ー「学習の常識」に揺さぶりをかける,香川秀太・青山征彦編『越境する対話と学び』2015

    • Author(s)
      岡部大介・加藤文俊・木村健世
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Book] オタク的想像力のリミット2014

    • Author(s)
      宮台真司監修.辻泉・岡部大介・伊藤瑞子編
    • Total Pages
      526
    • Publisher
      筑摩書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Book] オタク的想像力のリミット〈歴史・空間・交流から問う〉2014

    • Author(s)
      宮台真司監修 辻泉・岡部大介・伊藤瑞子編
    • Total Pages
      526
    • Publisher
      筑摩書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Book] Fandom Unbound : Otaku Culture in a Connected World2012

    • Author(s)
      Mizuko Ito, Daisuke Okabe, Izumi Tsuji
    • Publisher
      Yale University Press
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700260
  • [Book] Fandom Unbound: Otaku Culture in a Connected World2012

    • Author(s)
      Mizuko Ito, Daisuke Okabe, Izumi Tsuji
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      Yale University Press
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Book] Fandom Unbound : Otaku Culture in a Connected World2012

    • Author(s)
      Ito, Mizuko, Daisuke Okabe, Izumi Tsuji., Eds
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      Yale University Press
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Book] Fandom Unbound : Otaku Culture in a Connected World2012

    • Author(s)
      Mizuko Ito, Daisuke Okabe, and Izumi Tsuji
    • Publisher
      Yale University Press
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700260
  • [Book] 『科学技術実践のフィールドワーク』「オーディエンスの構築にみる映像コンテンツのデザイン」(上野・土橋編)2006

    • Author(s)
      岡部大介
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      せりか書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700256
  • [Book] Personal, Portable, Pedestrian : Mobile Phones in Japanese Life2005

    • Author(s)
      Mizuko Ito, Daisuke Okabe, Misa Matsuda
    • Total Pages
      357
    • Publisher
      MIT Press
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700256
  • [Journal Article] Automatic Music Composition System to Enjoy Brewing Delicious Coffee2023

    • Author(s)
      Noriko Otani, So Hirawata, Daisuke Okabe
    • Journal Title

      Proceedings of CMMR'2023

      Volume: - Pages: 736-739

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11384
  • [Journal Article] 自動作曲技術に基づくコーヒー抽出時の感性デザイン2023

    • Author(s)
      大谷紀子, 平綿素望, 岡部大介
    • Journal Title

      人工知能学会第37回全国大会論文集

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11384
  • [Journal Article] Creating a New Lullaby Using an Automatic Music Composition System in Collaboration with a Musician2023

    • Author(s)
      So Hirawata, Noriko Otani, Daisuke Okabe, Masayuki Numao
    • Journal Title

      Proceedings of CMMR'2023

      Volume: - Pages: 524-535

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K11384
  • [Journal Article] A Case Study of High School Information Classes with Digital Fabrication Tools2020

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介, 渡辺ゆうか
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 3 Pages: 325-333

    • DOI

      10.15077/jjet.44044

    • NAID

      130007998596

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-12-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Journal Article] A Case Study of Learning Environment Design for Music College Students with Artificial Intelligence2020

    • Author(s)
      岡部大介, 大谷紀子, 永盛祐介
    • Journal Title

      Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education

      Volume: 37 Issue: 2 Pages: 161-166

    • DOI

      10.14926/jsise.37.161

    • NAID

      130007826024

    • ISSN
      1341-4135, 2188-0980
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213, KAKENHI-PROJECT-17K00390
  • [Journal Article] A Fieldwork Study at Home:2019

    • Author(s)
      松浦 李恵、加藤 文俊、岡部 大介
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 26 Issue: 4 Pages: 440-455

    • DOI

      10.11225/jcss.26.440

    • NAID

      130007804318

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2019-12-01
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Journal Article] アーティストと人工知能技術の協働作曲にみる創造と省察2019

    • Author(s)
      岡部大介、大谷紀子
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 18 Pages: 61-75

    • NAID

      130008024028

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Journal Article] アマチュアの身体表現にみる物理的特徴の分析ーコスプレコミュニティの事例からー2018

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介, 大谷紀子, 岩野公司
    • Journal Title

      情報文化学会誌

      Volume: 24 Pages: 35-42

    • NAID

      40021327782

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Journal Article] 趣味的なものづくりを通した学習のフィールドワーク:大学におけるデジタル工作機械の利用に着目して2016

    • Author(s)
      岡部大介・松浦李恵
    • Journal Title

      ヒューマンインタフェース学会論文誌

      Volume: vol.18,No.1 Pages: 19-26

    • NAID

      130007671530

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Journal Article] 境界のデザイン―ソーシャルファブリケーションの現場から2015

    • Author(s)
      岡部大介
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: Vol.7 Pages: 5-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Journal Article] ものづくりコミュニティへの参加を通した学習:ファブラボ鎌倉のフィールドワークを通して2015

    • Author(s)
      松浦李恵、岡部大介・大石紗織
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: vol.22,№2 Pages: 268-281

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Journal Article] ものづくりコミュニティへの参加を通した学習2015

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介・大石紗織
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 22(2)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Journal Article] モノをつくることを通した主体の可視化 : コスプレファンダムのフィールドワークを通して2014

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21巻1号 Pages: 141-154

    • NAID

      130004853221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Journal Article] モノをつくることを通した主体の可視化:コスプレファンダムのフィールドワークを通して2014

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21 Pages: 141-154

    • NAID

      130004853221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Journal Article] Always on visual sharing : A field report on intimates' image sharing practice via mobile phones.2006

    • Author(s)
      Daisuke Okabe
    • Journal Title

      Cultural Space and Public Sphere in Asia Vol.2

      Pages: 183-197

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700256
  • [Presentation] 越境するBTSファンダムにおける連帯と熱狂2022

    • Author(s)
      千田真緒, 岡部大介
    • Organizer
      第19回日本質的心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] ものづくりのための学習環境デザインの検討2020

    • Author(s)
      松浦 李恵、岡部 大介、渡辺 ゆうか
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] 楽曲創作における自動作曲システムの活用―音楽大学における学習環境デザインのケーススタディ―2019

    • Author(s)
      岡部大介,大谷紀子
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] ソーシャルデザインを志向した学習環境デザイン2019

    • Author(s)
      松浦 李恵、岡部 大介、渡辺 ゆうか
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] Making Agencies Visible through costume making and artifacts: An Ethnographic Study of Cosplay Fandom2018

    • Author(s)
      Daisuke Okabe, Rie Matsuura
    • Organizer
      The 11th International Conference on Cognitive Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] 自動作曲システムを介したアーティストの楽曲制作場面のフィールドワーク2018

    • Author(s)
      片山尊弘,岡部大介,大谷紀子
    • Organizer
      第1回日本AI音楽学会フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] Learning and Teaching Through Social Fabrication: From an Ethnographic Study in "Fablab Kamakura"2018

    • Author(s)
      Rie Matsuura, Daisuke Okabe
    • Organizer
      The 11th International Conference on Cognitive Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00213
  • [Presentation] コスプレイヤーの協働的ポージング構築場面にみる物理的特徴の分析2016

    • Author(s)
      岡部大介・岡部愛・平井智仁・大谷紀子・岩野公司
    • Organizer
      日本情報処理学会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学矢上キャンパス(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Presentation] ファン活動に見る集合的な学習と足場掛け:コスプレ文化のエスノグラフィを通して2015

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部愛・岡部大介
    • Organizer
      ヒューマンインタフェース学会
    • Place of Presentation
      はこだて未来大学(北海道)
    • Year and Date
      2015-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Presentation] Learning through participation in community of digital fabrication: from an ethnographic study in FabLab Kamakura2015

    • Author(s)
      Daisuke Okabe
    • Organizer
      FabLearn 2015
    • Place of Presentation
      スタンフォード(アメリカ)
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Presentation] Learning through Participation in Communitiesod Digital Fabrication: From an Ethnographic Study in FabLab Kamakura.2015

    • Author(s)
      Daisuke Okabe
    • Organizer
      Digital Media and Learning
    • Place of Presentation
      ロサンゼルス(アメリカ)
    • Year and Date
      2015-06-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • [Presentation] ステージ構築からみるコスプレ実践の学び.2013

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] コスプレ・ファンダムにおけるものづくりを通した学び.2013

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] Cosplay, Learning, and Perfoming2013

    • Author(s)
      Daisuke Okabe and Rie Matsuura
    • Organizer
      digital media and learning 2013
    • Place of Presentation
      chicago, US
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] Cosplay, Learning, and Perfoming2013

    • Author(s)
      Daisuke Okabe
    • Organizer
      digital media and learning 2013
    • Place of Presentation
      Chicago, US
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] ファン活動における学びの風景を考える: ─ “Connected Learning” と “Performance” の 概念から─.2013

    • Author(s)
      松浦李恵・岡部大介
    • Organizer
      教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] ステージ構築からみるコスプレ実践の学び2013

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] コスプレ・ファンダムにおけるものづくりを通した学び2013

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] ファン活動における学びの風景を考える2013

    • Author(s)
      松浦李恵, 岡部大介
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] 現代的なつなかりを捉える : オタク・カルチャーのケース・スタディ2012

    • Author(s)
      石田喜美, 岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京都市大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] 「つくること」としてのつながり2012

    • Author(s)
      岡部大介・石田喜美
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京都市大学, 神奈川, 日本
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] 「現代的なつながりを捉える:オタク・カルチャーのケース・スタディ」2012

    • Author(s)
      石田喜美・岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京都市大学, 神奈川, 日本
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24650127
  • [Presentation] メディア空間とデザイン2010

    • Author(s)
      岡部大介
    • Organizer
      日本マスコミュニケーション学会理論研究部会企画研究会
    • Place of Presentation
      立教大学池袋キャンパス(東京)
    • Year and Date
      2010-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700260
  • [Presentation] 腐女子アイデンティティの社会的構成2007

    • Author(s)
      岡部 大介
    • Organizer
      日本認知科学会
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2007-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19700240
  • [Presentation] Learning through participation in communities of digital fabrication

    • Author(s)
      Rie Matsuura and Daisuke Okabe
    • Organizer
      digital media and learning
    • Place of Presentation
      LA, USA
    • Year and Date
      2015-06-11 – 2015-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26540172
  • 1.  大谷 紀子 (70328566)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi