• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MATSUSHIMA Rumi  松島 るみ

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40351291
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授
2009 – 2011: Kyoto Notre Dame University, 心理学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
大学生 / 学習意欲 / 学修成果 / エンゲージメント / 教育系心理学 / 講義型授業 / 事前学習 / 対面授業 / 学習方略 / 事前・事後学習 … More / オンライン授業 / 事後学習 / 学習学習 / 授業 / 自律的学習態度 / 高等教育 / アイデンティティ / 学業遂行 / 大学満足感 / 大学生活支援 / 学業支援 … More
Except Principal Investigator
教育系心理学 / 大学教育 / 学業への取り組み / 縦断調査 / 学習成果 / ラーニングアウトカム / 大学生 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (1 People)
  •  「社会的エンゲージメント」はいかに大学生の望ましい学習環境を創造するか?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松島 るみ
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Developing a Class Process Model Using Pre- and Post-Learning to Enhance Autonomous Learning Attitudes among Students with a Lower Level of Academic MotivationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHIMA Rumi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Factors Regulating the Developmental Trajectory of Learning Outcomes in University Students

    • Principal Investigator
      OZAKI Hitomi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Causal Modeling Predicting Academic Performance of University Students Based on the Factors about Students' University Life and their ClassesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUSHIMA Rumi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2012 2011 2010 2009

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教職を学ぶ人のための新・教育心理学2022

    • Author(s)
      渡部雅之(編)・梶原佳子・葉山貴美子・嶋田容子・蔵永瞳・小沢日美子・松島るみ・神月紀輔・芦谷 道子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378477
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] 大学生における学業への取り組みとラーニングアウトカムとの関連-3年間の縦断調査から-2024

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 69-80

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Journal Article] 大学生のオンライン授業と対面授業における学習成果―学業への積極的関与による比較―2023

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要プシュケー

      Volume: 22 Pages: 13-24

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Journal Article] 大学生の対面授業に対する意識-対面授業のメリット・デメリットに着目して-2023

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 13-26

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] Students’ Learning Strategies: Effects of Providing Advance Open-Ended Questions and Class-Preparation Assignments2023

    • Author(s)
      Rumi Matsushima & Hitomi Ozaki
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: -

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] 大学生が捉えるオンライン授業の学習効果 ―学習意欲による差異を中心に―2022

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 52巻 Pages: 15-30

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因 ―大学3年生の調査結果から―2022

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要プシュケー

      Volume: 21 Pages: 27-37

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Journal Article] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因の検討ー大学2年生の調査結果からー2021

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 51 Pages: 55-65

    • NAID

      120007027558

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Journal Article] Factors Determining Success of Online Classes: Based on Self-Regulated Learning and Students’ Characteristics2021

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 5-8

    • DOI

      10.15077/jjet.S45006

    • NAID

      130008151091

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] 大学生におけるラーニングアウトカムの関連要因-大学1年次前期・後期のデータから-2020

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学現代人間学部心理学科・心理学研究科 研究紀要プシュケー

      Volume: 19 Pages: 43-51

    • NAID

      40022568425

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Journal Article] 講義型授業における事前・事後学習と学習方略・授業への興味・理解度の関連について2020

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 第50巻 Pages: 17-29

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] 講義型授業における「問い」提示および予習に関する 学習有効性評価尺度の作成2019

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 第49号 Pages: 29-43

    • NAID

      120006778995

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Journal Article] 大学生における学習意欲の変化とその関連要因-1年生を対象にした縦断的調査より-2012

    • Author(s)
      尾崎仁美、松島るみ
    • Journal Title

      プシュケー(京都ノートルダム女子大学心理学部紀要)

      Volume: 11巻 Pages: 29-40

    • NAID

      40020215849

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Journal Article] 大学授業観が学習意欲・大学満足感に及ぼす影響-学業に対するリアリティショックを媒介として-2012

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 42巻 Pages: 105-118

    • NAID

      120005279113

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Journal Article] 大学生における学習意欲の変化とその関連要因-1年生を対象にした縦断的調査より-2012

    • Author(s)
      尾崎仁美、松島るみ
    • Journal Title

      プシュケー

      Volume: 11 Pages: 29-40

    • NAID

      40020215849

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Journal Article] 大学授業観が学習意欲・大学満足感に及ぼす影響-リアリティショックを媒介として-2012

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学紀要

      Volume: 42号 Pages: 105-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] 大学生の対面授業に対する意識(2) 対面授業のメリットについて2022

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生の対面授業に対する意識(1) 対面授業のメリットについて2022

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生のオンライン授業観について(2) オンライン授業に対するネガティブな意識2021

    • Author(s)
      尾崎仁美、松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生が捉えるオンライン授業の学習効果-学習意欲による差異を中心に-2021

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生のオンライン授業観について(1) オンライン授業に対するポジティブな意識2021

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因の検討(1)ー大学2年次前期の結果からー2020

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] 大学生のラーニングアウトカムに関連する要因の検討(2)ー大学2年次後期の結果からー2020

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] 大学生におけるラーニングアウトカムの関連要因(2)-大学1年次後期のデータからー2019

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] 大学生におけるラーニングアウトカムの関連要因(1)-大学1年次前期のデータからー2019

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] 事前・事後学習と学習方略・授業への興味・理解度の関連について2019

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] Factors Regulating Learning Outcomes in Japanese University Students2018

    • Author(s)
      Rumi Matsushima,Hitomi Ozaki
    • Organizer
      The 26th International Conference on Atomic Physics
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] Developing a Scale of Perceived Utility of Providing Open-ended Questions2018

    • Author(s)
      Rumi Matsushima, Hitomi Ozaki
    • Organizer
      8th Asian Conference on Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 予習に関する学習有効性評価尺度の作成2018

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生における授業への取り組みとラーニングアウトカムとの関連(1)2018

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] 大学生における授業への取り組みとラーニングアウトカムとの関連(2)2018

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04384
  • [Presentation] 講義型授業開始時における「問い」の提示および予習に対する評価について2017

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 講義型授業における「問い」の提示とディスカッションおよび予習課題に対する評価2017

    • Author(s)
      尾崎仁美・松島るみ
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 授業前の「問い」提示と予習が学習方略および授業への興味・理解度に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      松島るみ・尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04382
  • [Presentation] 大学生における大学授業観の変化について2011

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      2011-02-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] 大学生における大学授業観の変化について2011

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      かでる2.7(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] 大学授業観が学習意欲・大学満足感に及ぼす影響(1)2010

    • Author(s)
      尾崎仁美、松島るみ
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] Factors Influencing the University Students' Motivation for Learning : A Cross-sectional and Longitudinal Analysis of First year to Third year Japanese University Students2010

    • Author(s)
      Matsushima, Rumi, Ozaki, Hitomi
    • Organizer
      27th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Melbourne
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] 大学授業観が学習意欲・大学満足感に及ぼす影響(2)2010

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本心理学会第74回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] Factors Influencing the University Students' Motivation for Learning : A Cross-sectional and Longitudinal Analysis of First year to Third year Japanese University Students.2010

    • Author(s)
      Matsushima, R., Ozaki, H.
    • Organizer
      27th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Melbourne Convention and Exhibition Center
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • [Presentation] 大学生における学習意欲の変化を規定する要因-横断的・縦断的方法による検討-2009

    • Author(s)
      松島るみ、尾崎仁美
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回大会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530709
  • 1.  OZAKI Hitomi (10314345)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 39 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi