• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IRIYAMA MAIKO  入山 満恵子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

入山 満恵子  イリヤマ マイコ

IRIYAMA Maiko  入山 満恵子

Less
Researcher Number 40389953
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授
2014 – 2017: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授
2006 – 2008: 明倫短期大学, 歯科衛生士学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Special needs education
Keywords
Principal Investigator
指導法 / 評価法 / 話しことばの評価と指導 / 発話誘発 / 学習言語 / ナラティブ / 定型発達 / ミクロ構造 / マクロ構造 / 言語評価 … More / 再生ナラティブ / 英語指導 / 早期発見 / 特別支援教育 / 教育学 / 文字―音指導 / 音韻課題 / 読み書きの苦手さ / 縦断調査 / 音への認識 / 日本語・英語課題 / 高学年の英語指導 / 指導効果検証 / 多感覚を用いた指導 / 小学校英語指導 / 多感覚 / ジョリーフォニックス / 統合的フォニックス / 多様な認知特性 / 小学校での英語教科化 … More
Except Principal Investigator
Dynamic Assessment / 就学前後の情報交換 / 幼稚園 / 就学 / 支援ニーズ / 発達障害 / 引継情報 / 情報翻訳 / 支援移行 / 合理的配慮 / 言語学習障害 / ナラティブ再生法 / 発話分析法 / 発話コーパス / Narrative-based Language Intervention / T-unit / ミクロ発話分析 / ナラティブ / 言語発達遅滞 / 言語表出誘発 / ナラティブ分析 / 文法障害 / 言語発達障害 / クラス内相互反応システム / 5歳児スクリーニング / 新奇語習得 / 6歳児スクリーニング / Responsiveness To Intervention / 幼児スクリーニング / 特別支援教育 / 縦断研究 / 通常学級スクリーニング / 早期発見 / 学習障害 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (21 results)
  • Co-Researchers

    (17 People)
  •  ナラティブを用いた学習言語の評価と指導法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      入山 満恵子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Exploring Systematic English L2 Instruction for Elementary-level (L1 Japanese) Children with Cognitive BiasPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IRIYAMA MAIKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Study on functional translation of support information from kindergarten to primary school for consideration of reasonable accommodation

    • Principal Investigator
      Arikawa Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Niigata University
  •  ことばの遅れか障害かを文法習得の躓きで判定する方法に関する研究

    • Principal Investigator
      田中 裕美子
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      International University of Health and Welfare
  •  A longitudinal study for early identification of children with learning disabilities.

    • Principal Investigator
      TANAKA Yumikoyumiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      International University of Health and Welfare

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2008 2007

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ナラティブを用いた言語指導法の効果分析:2事例を通して2024

    • Author(s)
      入山満恵子 田中裕美子 松浦千春 瀬川幸子
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 41 Pages: 7-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02782
  • [Journal Article] ジョリーフォニックス指導効果検証の試み―新潟県南魚沼市の取組みから-2020

    • Author(s)
      加藤茂夫 入山満恵子 山下桂世子 渡邊さくら
    • Journal Title

      JES

      Volume: 20 Pages: 272-287

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 英語習得初期段階における統合的フォニックスの効果検証2018

    • Author(s)
      入山満恵子
    • Journal Title

      日本コミュニケーション障害学

      Volume: 35 Pages: 136-136

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 英語習得初期段階における効果的な指導法の検討―統合的フォニックスの活用―2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、山下桂世子、渡辺さくら
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 34 Pages: 136-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 日本語を母語とする中学生への効果的な英語学習法の検討2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら、山下桂世子
    • Journal Title

      日本LD学会第26回大会研究論文集

      Volume: 26 Pages: 79-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Journal Article] 小学校外国語活動早期化・英語教科化を見据えたフォニックス指導の実践2017

    • Author(s)
      加藤茂夫、入山満恵子
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会発表要綱

      Volume: 41 Pages: 92-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 「聞く・話す」領域に困難さを抱える児童へのナラティブを用いた言語指導の活用事例2023

    • Author(s)
      入山満恵子 葭岡晃世 鈴木由紀子
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02782
  • [Presentation] ナラティブを用いた言語指導の開発3:自閉スペクトラム症児への試み2022

    • Author(s)
      松浦千春 田中裕美子 入山満恵子 瀬川幸子 濱野小牧
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02782
  • [Presentation] ナラティブを用いた言語指導の開発2:通常学級在籍の小3児への実践例2022

    • Author(s)
      濱野小牧 田中裕美子 入山満恵子 松浦千春 瀬川幸子
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02782
  • [Presentation] ナラティブを用いが言語指導法の開発1:指導法の概要2022

    • Author(s)
      入山満恵子 田中裕美子 松浦千春 瀬川幸子 濱野小牧
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02782
  • [Presentation] 統合的フォニックスの指導効果の日本語・英語課題での比較検証2019

    • Author(s)
      入山満恵子 加藤茂夫 渡邊さくら 山下桂世子
    • Organizer
      第45回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] ジョリー・フォニックス指導効果検証の試み:新潟県南魚沼市の取り組みから2019

    • Author(s)
      加藤茂夫 入山満恵子 山下桂世子 渡邊さくら
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会(JES)北海道大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 統合的フォニックスの指導効果検証2019

    • Author(s)
      入山満恵子 加藤茂夫 渡邊さくら 山下桂世子
    • Organizer
      一般社団法人LD学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 英語習得初期段階における統合的フォニックスの効果検証2018

    • Author(s)
      入山満恵子
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション障害学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 小学校外国語活動早期化・英語教科化を見据えたフォニックス指導の実践2017

    • Author(s)
      加藤茂夫、入山満恵子、山野有紀、鈴木久子、北村陽子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 小学校英語教育における文字指導―読み書きにつなげるシンセティック・フォニックス実践2017

    • Author(s)
      山下桂世子、入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 英語習得初期段階における効果的な指導法の検討―統合的フォニックスの活用―2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、山下桂世子、渡辺さくら
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] 日本語を母語とする中学生への効果的な英語学習法の検討2017

    • Author(s)
      入山満恵子、加藤茂夫、渡辺さくら、山下桂世子
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04926
  • [Presentation] Identification of preschoolers at risk for language-based learning disabilities.2008

    • Author(s)
      Tanaka, Y., Aoki, S., &Iriyama, M.
    • Organizer
      American Speech Language Hearing Assooiation
    • Place of Presentation
      Chicago, USA
    • Year and Date
      2008-11-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330203
  • [Presentation] SLIについて現在の臨床・研究の視点から2008

    • Author(s)
      入山 満惠子
    • Organizer
      新潟県言語聴覚士県士会
    • Place of Presentation
      新潟市
    • Year and Date
      2008-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18653121
  • [Presentation] 軽度発達障害の言語特徴I-小1の3事例2007

    • Author(s)
      青木 さつき・入山 満恵子・田中 裕美子
    • Organizer
      第33回コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Place of Presentation
      横浜市
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18653121
  • 1.  TANAKA Yumikoyumiko (60337433)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  KIKUCHI Yoshinobu (20091944)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  HYODO Akikazu (10275787)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SHIMOIZUMI Hideo (30196547)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  Arikawa Hiroyuki (80444181)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  畦上 恭彦 (70337434)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OTABE Natsuko (20406242)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  URA Yukiko (60528363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  前川 喜久雄 (20173693)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  石田 宏代 (30286380)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  柴 玲子 (70406908)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  岡田 祥平 (20452401)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  加藤 茂夫 (70347368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 14.  野波 尚子 (00725682)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  遠藤 俊介 (30941687)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  KOBAYASHI Takeshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TATSUTA Sayoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi