• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OHGAMI Yuko  大神 優子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

OHGAMI YUKO  大神 優子

Less
Researcher Number 40452031
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 和洋女子大学, 人文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 和洋女子大学, 人文学部, 教授
2018 – 2019: 和洋女子大学, 人文学部, 准教授
2014 – 2017: 和洋女子大学, 人文社会科学系, 准教授
2013: 和洋女子大学, 人間・社会学系, 准教授
2011 – 2012: 和洋女子大学, 人間・社会学系, 講師
2008 – 2009: Wayo Women's University, 人間・社会学系, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
身振り / 保育実習生 / 縦断研究 / 保育者養成 / 幼児 / 解説 / 映像教材 / 文章提示 / 映像提示 / 子ども … More / 保育学生 / エピソード / 文章 / 映像 / 子ども理解 / 熟達化 / 子どもへの説明 / 実習生 / 発達 / 道具 / 道具使用 / 教育心理学系 / BPO / 言語発達 / BPO(body-part-as-object) / 道具使用身振り Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (25 results)
  •  よりよく「みる」ために:映像教材の解説が保育学生の子ども理解に及ぼす長期的影響Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大神 優子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Wayo Women's University
  •  保育学生の子どもへの視点と記述の変化:映像/文章素材による検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大神 優子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Wayo Women's University
  •  How do strategies and gestures change when providing explanations to young children? A longitudinal study of trainee nursery teachersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ohgami Yuko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Wayo Women's University
  •  The Development of Gestural Expression in Childhood: The Influence of Form, Context, and Cognitive Perspective-Taking.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OHGAMI YUKO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Wayo Women's University
  •  Developmental change of gesture pattern in children.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OHGAMI Yuko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Wayo Women's University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2009 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 実習生のモデルとしての保育者の援助・関わり-1,2歳児の映像資料の解説をもとに-2023

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 9 Pages: 48-56

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Journal Article] 幼稚園における最初の教育実習に向けた映像教材―幼児の遊び場面を中心とした概観―2022

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 8 Pages: 44-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Journal Article] 保育学生の観察視点-保育場面の映像素材を用いて-2021

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 62 Pages: 133-139

    • NAID

      120007003061

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Journal Article] 保育者の対応への評価-保育学生に対する映像/文章エピソード提示の比較-2020

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 6 Pages: 101-108

    • NAID

      40022250218

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Journal Article] Evaluating Children in a Scene of Interpersonal Conflict (2)2020

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 61 Pages: 13-23

    • DOI

      10.18909/00001936

    • NAID

      120006812888

    • ISSN
      18846351
    • URL

      https://wayo.repo.nii.ac.jp/records/1943

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Journal Article] Early Childhood Education Students' Interaction with Children: Changes in Group and Individual Interaction Skills2019

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 60 Pages: 13-22

    • DOI

      10.18909/00001908

    • NAID

      120006590781

    • ISSN
      18846351
    • URL

      https://wayo.repo.nii.ac.jp/records/1915

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Journal Article] 保育学生の実習における省察-保育者省察尺度を用いた2年生と4年生の横断的検討-2018

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学教職教育支援センター年報

      Volume: 3 Pages: 61-68

    • NAID

      40021803409

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Journal Article] Evaluating Children in a Scene of Interpersonal Conflict:a Comparison of Test / Image Presentations to Students Majoring Childhood Care2018

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 58 Pages: 61-70

    • DOI

      10.18909/00001559

    • NAID

      120006423858

    • ISSN
      18846351
    • URL

      https://wayo.repo.nii.ac.jp/records/1566

    • Year and Date
      2018-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Journal Article] Word generation task on knowledge about environment of child care and\neducation(3)2017

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要 = The journal of Wayo Women's University

      Volume: 57 Pages: 75-85

    • DOI

      10.18909/00001408

    • NAID

      120006010015

    • ISSN
      2432-6925
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1159/00001408/

    • Year and Date
      2017-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Journal Article] Verbal Fluency Tasks Related to Knowledge of Childcare Environments(2): Pre/Post Practical Experience2016

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要 = The journal of Wayo Women's University

      Volume: 56 Pages: 67-74

    • DOI

      10.18909/00001381

    • NAID

      120005732158

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1159/00001381/

    • Year and Date
      2016-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Journal Article] 保育華僑知識に関する語想起課題の検討-実習経験の有無による比較-2015

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 55 Pages: 99-107

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Journal Article] 幼児期における道具使用身振り-空間構成課題・心の理論課題との関連-2014

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 54 Pages: 87-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730625
  • [Journal Article] 幼児期における道具使用身振り-空間構成課題・心の理論課題との関連-2014

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 54 Pages: 87-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730625
  • [Journal Article] 幼児期の身振り表現の変化-身振りの視点と言語レベルによる検討-2013

    • Author(s)
      大神優子
    • Journal Title

      和洋女子大学紀要

      Volume: 53 Pages: 145-153

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730625
  • [Presentation] 幼児の遊びを中心とした映像教材の解説2024

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第8回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Presentation] エピソードの提示方法による印象の違い(3)-自由記述から-2023

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第7回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Presentation] Factors affecting impression formation of children: Comparisons of video/text episodes.2021

    • Author(s)
      Yuko Ohgami
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02620
  • [Presentation] エピソードの提示方法による印象の違い(2)提示順序の影響2018

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Presentation] エピソードの提示方法による印象の違い2016

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Presentation] Verbal Fluency Tasks Related to the Knowledge of Childcare Environments: The Role ofPractical Experience2016

    • Author(s)
      Yuko Ohgami
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Presentation] 保育実習生の熟達化過程測定の予備的検討(3)-実習段階による保育環境知識の比較-2016

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Presentation] 保育(実習)経験による説明時の留意点の違い2015

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Presentation] 保育実習生の熟達化過程測定の予備的検討(2)-実習前後の保育環境知識の比較-2015

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンタ-(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901
  • [Presentation] 幼児期の身振り表現と言語発達の関連性-道具使用身振り-2009

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20830085
  • [Presentation] 保育実習生の熟達化過程測定の予備的検討-実習経験の有無による保育環境知識の比較-

    • Author(s)
      大神優子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380901

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi