• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

FUKAYA Motoko  深谷 素子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

深谷 素子  フカヤ モトコ

Less
Researcher Number 40468616
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 鶴見大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2020: 鶴見大学, 文学部, 准教授
2013: 慶應義塾大学, 法学部, 講師
2012: 慶應義塾大学, 法学部, その他
2012: 慶應義塾大学, 法学部, 非常勤講師
2011: 慶應義塾大学, 法学部, 講師
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Foreign language education / Literature in English
Keywords
Except Principal Investigator
教養 / 自律性 / リーディング / 読書 / 多読アクティビティ / 多読指導法 / 英語 / 多読 / 学習者オートノミー / 能動的学習 … More / コミュニケーション / 英語多読 / 絵本 / 対話 / 能動型学習 / 読書コミュニティ / 英語多読アクティビティ / 協同学習 / 自律的学習 / フィンランド式教育法 / 読書アクティビティ / 英米文学 / イギリス:オランダ:フィンランド:中国 / バイオグラフィー / イギリス:オランダ:中国 / 国際情報交換 / ラーナー・オートノミー / オーラルヒストリー / 教育的文体論 / 英語教育 / 文学教育 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (53 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  Designing and Developing Extensive Reading Activities to Foster Active-Learning

    • Principal Investigator
      Kusanagi Yuka
    • Project Period (FY)
      2016 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tsurumi University
  •  Multiple Approaches to Extensive Reading: Development of Activities Based on Instructional Methodology Used in Finland

    • Principal Investigator
      Kusanagi Yuka
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Study on teaching methods and materials for using literary texts in the EFL classroom

    • Principal Investigator
      TERANISHI Masayuki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Literature in English
    • Research Institution
      University of Hyogo

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] The intersection of arts, humanities, and science: Fifteen selected passages for university students.2020

    • Author(s)
      日本国際教養学会(著)岩中孝裕(監修)(執筆担当:第1章 深谷素子、第2章 草薙優加)
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      成美堂
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Book] 本を読まない大学生と教室で本を読む:文学部英文科での挑戦2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      神奈川新聞社
    • ISBN
      9784876455942
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Book] 本を読まない大学生と教室で本を読む:文学部・英文科での挑戦2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      神奈川新聞社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Book] Literature and Language Learning in the EFL Classroom2015

    • Author(s)
      Fukaya, M.
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 英語多読指導における電子書籍の使用効果を探る2021

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会第9回大会プロシーディングス

      Volume: -

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] Koichi Fujino, Studying and Teaching W. C. Falkner, William Faulkner, and Digital Literacy: Personal Democracy in Social Combination2020

    • Author(s)
      Fukaya Motoko
    • Journal Title

      Studies in English Literature

      Volume: 97 Issue: 0 Pages: 79-86

    • DOI

      10.20759/elsjp.97.0_79

    • NAID

      130007966871

    • ISSN
      0039-3649, 2424-2136
    • Language
      English
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] 目に見えているものを疑ってみると・・・ : It Might Be an Apple2020

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(12) Pages: 1-1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] An effective approach to inspire readers: Introduction to stimulating picture books in extensive reading.2020

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Kobayashi, M., & Fukaya, M.
    • Journal Title

      The 5th World Congress on Extensive Reading Proceedings.

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] 誰が何をなくしたのか : The Lost Thing2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(10) Pages: 1-1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] 絵本なのに・・・この結末? : I Want My Hat Back2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(6) Pages: 1-1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] 大学生の読書意欲を高める英語読書指導―読書離れ対策としての英語多読授業の可能性を探る2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英文學研究 支部統合版

      Volume: XI Pages: 101-101

    • NAID

      130007593283

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] ワールドカフェ式ディスカッションの分析:書き込み記録から見えてくること2019

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会オンライン・ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 39-50

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] あなたはひとりじゃない: I'm Here2019

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(3) Pages: 1-1

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] Using the World Cafe to increase appetite for extensive reading: A cooperative and constructive book discussion.2018

    • Author(s)
      Kobayashi, M., Fukaya, M., & Kusanagi, Y.
    • Journal Title

      成蹊一般研究報告

      Volume: 50 Pages: 1-18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] 読後ディスカッションで何が語られているのか:書記記録分析の試み2018

    • Author(s)
      草薙優加, 深谷素子, 小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会第7回全国大会プロシーディングス

      Volume: - Pages: 1-3

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] Creative and meaningful classroom activities to foster a reading community2018

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Kobayashi, M., & Fukaya, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the Fourth Extensive Reading World Congress

      Volume: - Pages: 162-170

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] Creative and meaningful classroom activities to foster a reading community.2018

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Fukaya, M., & Kobayashi, M.
    • Journal Title

      The 4th World Congress on Extensive Reading Proceedings

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] ワールド・カフェで短編小説を読む:読書活性化に資する英語多読指導法2016

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      日本英文学会第88回大会Proceedings

      Volume: 1 Pages: 1-2

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Journal Article] 英語多読教育におけるマインドマップの効果と課題2015

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会オンラインジャーナル

      Volume: 1 Pages: 38-49

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] "Wiorld Cafe"による教育現場での読書体験の共有2015

    • Author(s)
      深谷素子、草薙優加、小林めぐみ
    • Journal Title

      第87回大会Proceedings(日本英文学会)

      Volume: 1 Pages: 145-146

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 多読活性化のためにフィンランド教育から学ぶ:マインドマップ実践報告を中心に2015

    • Author(s)
      深谷素子 草薙優加 小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会第3回全国大会プロシーディングス

      Volume: 2 Pages: 1-3

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 英語多読教育におけるマインドマップの効果と課題2015

    • Author(s)
      草薙優加 深谷素子 小林めぐみ
    • Journal Title

      日本国際教養学会オンラインジャーナル

      Volume: 1 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 英語の本を読んでWorld Cafe2015

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子
    • Journal Title

      日本国際教養学会第4回大会プロシーディングス

      Volume: 1 Pages: 1-3

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 英語の絵本を読んでWorld Cafe2015

    • Author(s)
      草薙優加 深谷素子
    • Journal Title

      日本国際教養学会第4回全国大会プロシーディングス

      Volume: 3 Pages: 1-3

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] フィンランド教育におけるマッピングの位置づけ:マッピング実践者へのインタビューに基づく一考察2014

    • Author(s)
      深谷素子  小林めぐみ  草薙優加
    • Journal Title

      慶應義塾大学外国語教育研究

      Volume: 10 Pages: 43-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] フィンランド英語授業視察記―授業観察・参加者調査を通して―2014

    • Author(s)
      小林めぐみ 深谷素子 草薙優加
    • Journal Title

      成蹊大学一般教育報告書

      Volume: 48 Pages: 1-18

    • NAID

      120005618850

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] フィンランド英語授業視察記 ―授業観察・参加者調査を通して―2014

    • Author(s)
      小林めぐみ 深谷素子 草薙優加
    • Journal Title

      成蹊大学一般教育報告書

      Volume: 48(3) Pages: 1-18

    • NAID

      120005618850

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] The effect of reading guidance in an extensive reading program2014

    • Author(s)
      Fukaya, M.
    • Journal Title

      鶴見大学紀要 第2部外国語・外国文学編

      Volume: 52 Pages: 81-110

    • NAID

      120006552835

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 多読活性化のためにフィンランド教育から学ぶ:マインドマップ実践報告を中心に2014

    • Author(s)
      深谷素子  小林めぐみ  草薙優加
    • Journal Title

      日本国際教養学会第3回大会全国大プロシーディングス

      Volume: 3 Pages: 1-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 多読授業で「言葉への気づき」を促す2012

    • Author(s)
      深谷素子
    • Journal Title

      日本国際教養学会オンライン・プロシーディング

      Volume: 1 Pages: 1-2

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Journal Article] 読書指導の場としての多読授業:"Reading for pleasure" というマジック・ワードを再考する2011

    • Author(s)
      深谷 素子
    • Journal Title

      慶應義塾 外国語教育研究

      Volume: 第8号 Pages: 69-90

    • NAID

      120004607692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Journal Article] 読書指導の場としての多読授業 : "Reading for pleasure" というマジック・ワードを再考する2011

    • Author(s)
      深谷 素子
    • Journal Title

      慶應義塾外国語教育研究

      Volume: 第8号 Pages: 69-90

    • NAID

      120004607692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 英語多読指導における電子書籍の使用効果を探る2021

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第9回全国大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] Good Ingredients to Inspire Readers: Introduction to Useful Picture Books in Extensive Reading.2019

    • Author(s)
      uka Kusanagi, Motoko Fukaya & Megumi Kobayashi.
    • Organizer
      The 5th World Congress On Extensive Reading
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] 読後ディスカッションで何が語られているのか:書記記録分析の試み2018

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第7回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] Creative and meaningful classroom activities to foster a reading community2017

    • Author(s)
      Kusanagi, Y., Kobayashi, M., & Fukaya, M.
    • Organizer
      The 4th World Congress on Extensive Reading
    • Place of Presentation
      東洋学園大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2017-08-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] 英語コミュニケーション力を高める多読アクティビティーの考察2017

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子、小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第6回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2017-02-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] 大学教育と多読の可能性2017

    • Author(s)
      深谷素子
    • Organizer
      東京都市大学・外国語共通教育センター主催講演会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを取り入れた図書館多読の事例2016

    • Author(s)
      草薙優加、深谷素子
    • Organizer
      NPO多言語多読 第3回シンポジウム「図書館多読への招待in多治見」
    • Place of Presentation
      多治見市図書館(岐阜県多治見市)
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] ワールド・カフェで短編小説を読む:読書活性化に資する英語多読指導法2016

    • Author(s)
      深谷素子
    • Organizer
      日本英文学会第88回大会
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] 多読入門講座:英語多読を人文学教育に活かすために2016

    • Author(s)
      深谷素子、草薙優加
    • Organizer
      鶴見大学第2回文学部FD 実践・情報報告会
    • Place of Presentation
      鶴見大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K02836
  • [Presentation] The Use of a Literary Text in an Extensive Reading Programme:2015

    • Author(s)
      深谷素子
    • Organizer
      Literature and Language Learning-文学を用いた英語教育最前線(文学を用いた英語教授法研究会)
    • Place of Presentation
      京都府京都市 京都大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Presentation] 英語の絵本を読んでワールドカフェ2015

    • Author(s)
      草薙優加 深谷素子
    • Organizer
      日本国際教養学会 第4回全国大会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県岡山市)
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Presentation] “World Cafe”による教育現場での読書体験の共有2014

    • Author(s)
      草薙優加 深谷素子 小林めぐみ
    • Organizer
      日本英文学会関東支部大会第9回大会
    • Place of Presentation
      成城大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Presentation] 多読入門講座:多読を英語授業に活かすいくつかの試み2014

    • Author(s)
      深谷素子
    • Organizer
      成城大学文芸学部英文学科主催「アクティヴ・ラーニング勉強会」第4回
    • Place of Presentation
      成城大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2014-11-20
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Presentation] The Effects of Goal-setting and Self-reflections on Extensive Reading2014

    • Author(s)
      Kobayashi, M., Kusanagi, Y., & Fukaya, M
    • Organizer
      ER Seminar 2014
    • Place of Presentation
      恵泉女学園大学(東京都多摩市)
    • Year and Date
      2014-09-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Presentation] The Effect of Reading Guidance in an ER Program2012

    • Author(s)
      Motoko Fukaya
    • Organizer
      JALT(The Japan Association for Language Teaching)
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松(静岡県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 多読授業で「言葉への気づき」を促す2012

    • Author(s)
      深谷 素子
    • Organizer
      日本国際教養学会 第1回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫県立大学神戸学園都市キャンパス(兵庫県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] The effect of reading guidance in an ER Program2012

    • Author(s)
      Motoko Fukaya
    • Organizer
      JALT (The Japan Association for Language Teaching)
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松(静岡県浜松市)
    • Year and Date
      2012-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 「英語を読むのが楽しい」段階から「本を読むのが楽しい、たまたま英語の本だけれど」という段階を目指して2011

    • Author(s)
      深谷 素子
    • Organizer
      日本英文学会第83回大会
    • Place of Presentation
      北九州大学(福岡県北九州市)
    • Year and Date
      2011-05-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] 「英語を読むのが楽しい」段階から「本を読むのが楽しい、たまたま英語の本だけれど」という段階を目指して

    • Author(s)
      深谷 素子
    • Organizer
      日本英文学会第83回大会
    • Place of Presentation
      北九州大学北方キャンパス(福岡県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520314
  • [Presentation] “World Café”による教育現場での読書体験の共有

    • Author(s)
      草薙優加 深谷素子 小林めぐみ
    • Organizer
      日本英文学会関東大会
    • Place of Presentation
      東京都世田谷区 成城大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • [Presentation] 多読活性化のためにフィンランド教育から学ぶ:マインドマップ実践報告を中心に

    • Author(s)
      深谷素子 草薙優加 小林めぐみ
    • Organizer
      日本国際教養学会第3回大会
    • Place of Presentation
      神奈川県横浜市 慶應義塾大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520607
  • 1.  Kusanagi Yuka (50350335)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 30 results
  • 2.  KOBAYASHI Megumi (50339587)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 3.  TERANISHI Masayuki (90321497)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OKU Soichiro (30288089)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TAMAI Fumie (20329957)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TERANISHI Masako (50311098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NISHIHARA Takayuki (50469590)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OZAWA Midori (90413848)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  FUJIWARA Chiyo (40609674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi