• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sugimoto Naomi  杉本 直美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

杉本 直美  スギモト ナオミ

SUGIMOTO Naomi  杉本 直美

SUGIMOTO NAOMI  杉本 直美

Less
Researcher Number 40562450
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授
2018 – 2020: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官
2014 – 2015: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 教育課程調査官
2012 – 2013: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター研究開発部, 学力調査官
2012: 国立教育政策研究所, その他部局等, 学力調査官
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
CBT / 書くこと / 作文指導 / 記述過程 / コンピュータ使用型調査 / 国語科教育 / 学習評価 / ICT / CBT / ICT活用 … More / CBT調査 / 相手意識 / 手紙文の学習 / 手紙文 / コンピュータ / 学習支援 / 記述中 / コンピュータ活用 / 思考力・判断力・表現力 / 全国学力・学習状況調査 / 学力調査 … More
Except Principal Investigator
国語 / 読書 / 電子書籍 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (8 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Development of a self-diagnosis system using logs in the area of writing in Japanese language classesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      杉本 直美
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nippon Sport Science University
  •  Exploring the possibility of computer-based learning support in the description process of "writing"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO Naomi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Development of computer programs for task-based problem sets of academic ability survey in middle school Japanese.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SUGIMOTO NAOMI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Evidential study on the potential of using e-book readers in reading instruction for junior high school students.

    • Principal Investigator
      TOMIYAMA TETSUYA
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Jumonji University
      National Institute for Educational Policy Research

All 2024 2023 2020 2019 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 中学校国語科 新3観点のテストづくり&学習評価アイデアブック2024

    • Author(s)
      冨山哲也、杉本直美、黒田諭
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183012593
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02493
  • [Journal Article] 中等教育における古典学習 -学習指導要領が目指す方向性と教材分析の検討から-2024

    • Author(s)
      西一夫、杉本直美
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 18 Pages: 41-54

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02493
  • [Journal Article] 国語科授業をバージョンアップするためのキーワードとしての「個別最適学び」と「協働的な学び」2023

    • Author(s)
      杉本直美
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 614 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02493
  • [Journal Article] 手紙文記述における中学生の記述過程の様相 : 学習支援ツールを用いたCBT調査による分析2020

    • Author(s)
      杉本直美
    • Journal Title

      日本日体大リポジトリ

      Volume: 学位論文 Pages: 1-170

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02691
  • [Journal Article] 学習者が記述中に必要とする学習支援の要素に関する検討 : 学習支援ツールにおける「手紙文例」の削除と「手紙の構想メモ」の 追加に着目して2019

    • Author(s)
      杉本直美
    • Journal Title

      日本体育大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 2巻2号 Pages: 287-303

    • NAID

      120006708336

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02691
  • [Journal Article] 学習者が記述中に必要とする学習支援について-学習支援ツールにおける「手紙文例」の削除と「手紙の構想メモ」の追加に着目して-2019

    • Author(s)
      杉本直美
    • Journal Title

      日本体育大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02691
  • [Presentation] 中等教育における古典学習ー学習指導要領が目指す方向性と教材分析の検討からー2023

    • Author(s)
      西一夫、杉本直美
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第144回島根大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02493
  • [Presentation] 中学校国語科におけるコンピュータを活用した課題解決型学力調査問題の開発2014

    • Author(s)
      杉本直美
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531167
  • 1.  TOMIYAMA Tetsuya (10413907)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  児玉 忠 (50332490)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi