• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SUZUKI MIHO  藤 美帆

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

藤 美帆  トウ ミホ

Less
Researcher Number 40778825
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 広島市立大学, 国際学部, 研究員
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 広島市立大学, 国際学部, 研究員
2020 – 2023: 広島修道大学, 人文学部, 講師
2018: 広島修道大学, 国際コミュニティ学部, 講師
2016 – 2017: 広島修道大学, 法学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
国際共修 / PM理論 / アクティブラーニング / リーダーシップ / 多文化チーム / 学習過程 / 対処行動 / 異文化間葛藤 / 外国人留学生 / 国際交流 … More / 異文化接触 / 計量テキスト分析 / 状況 / グループ活動 / 意識の差 / 外的要因 / 対処方略 / 葛藤内容 / 専門性 / 参加動機のズレ / 協働 / 交流 / 背景 / 葛藤要因 / 実態解明 / 解決志向型 / 民族・歴史認識 / 言語的配慮 / 回避方略 / 実社会との比較 / 場面的特性 … More
Except Principal Investigator
国際共修カリキュラム / 異文化間コミュニケーション / 会話分析 / リンガフランカ / 談話分析 / 接触場面 / 国際共修 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  国際共修場面における多文化チームのリーダーシップに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤 美帆
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima City University
  •  国際共修場面における異文化間葛藤に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      藤 美帆
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University
  •  Japanese and English as Lingua Francas (JLF/ELF) for the International Co-learning Curriculum: An Investigation into their Current Student Use and Awareness

    • Principal Investigator
      TAKEI MITSUKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima Shudo University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 国際共修における葛藤の特徴:受講生の葛藤内容と対処方略を中心に2023

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 186 Pages: 1-15

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Journal Article] コロナ禍におけるバーチャル交流――日本と台湾の連携事例から――2022

    • Author(s)
      竹井 光子, 横田 和子, 藤 美帆, 佐藤 敏洋
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 62(2) Pages: 1-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Journal Article] 活動理論からみた国際共修の再考 : テーマ設定の観点から2022

    • Author(s)
      藤美帆
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 148 Pages: 15-27

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Journal Article] 国際共修場面における学生間の葛藤の要因 : 受講生の意識の差に着目して2022

    • Author(s)
      藤美帆
    • Journal Title

      留学生教育

      Volume: 27 Pages: 13-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Journal Article] 接触場面で使用される「かな」と「かね」の分析. Analysis of the use of kana and kane in contact situations.2018

    • Author(s)
      藤原美保(研究協力者)
    • Journal Title

      CAJLE 2018 Conference Proceedings

      Volume: - Pages: 69-77

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 国際共修場面における葛藤の意味:教員のビリーフに着目して2023

    • Author(s)
      藤美帆
    • Organizer
      第44回異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 国際共修場面における言語選択に関する葛藤:日英バイリンガルの帰国生に着目した質的分析2023

    • Author(s)
      藤美帆
    • Organizer
      2022年度日本比較文化学会関西・中国四国・九州3支部合同研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 国際共修場面における協働的な葛藤解決の特徴―外国人留学生の対処方略を中心に―2021

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      多文化関係学会19回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 国際共修クラスにおける葛藤が不満につながるか否かの分岐点 ―受講生の否定的語りの有無による比較検討―2021

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      日本語教育学会2021年度秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 国際共修場面における学生間の葛藤の要因―受講生の意識の差に着目して―2021

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 国際共修場面における学生間の葛藤の特徴―母語場面及び多文化就労場面との比較検討―2021

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      第26回留学生教育学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 国際共修場面における学生間の葛藤の要因―受講生の意識の差に着目して―2021

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      異文化間教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 『地域学習』の視点を取り入れた国際共修の授業デザイン―活動理論に基づく一考察―2020

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13078
  • [Presentation] 日本語学習者と日本語母語話者の文末表現「かな」の使用の分析. Analysis of the use of kana by learners of Japanese and native speakers of Japanese.2019

    • Author(s)
      藤原美保(研究協力者)
    • Organizer
      2019 AATJ (American Association of Teachers of Japanese) Annual Spring Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 母語場面と接触場面における疑問表現の比較 A comparison of interrogative expressions in native and contact situations2018

    • Author(s)
      藤原美保
    • Organizer
      2018 AATJ (American Association of Teachers of Japanese) Annual Spring Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 地域学習としての国際共修の可能性 ―大学周辺地域を題材としたプロジェクト型学習の事例から―2018

    • Author(s)
      藤美帆
    • Organizer
      留学生教育学会第23回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 接触場面で使用される「かな」と「かね」の分析. Analysis of the use of kana and kane in contact situations2018

    • Author(s)
      藤原美保(研究協力者)
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会2018年度年次大会(CAJLE Annual Conference 2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 国際共修場面における共通語としての日本語・英語使用経験の相互作用―SCATを用いた事例的分析―2017

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第3回年次大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学 上ヶ原キャンパス
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • [Presentation] 文化の重層性を体感させるビジターセッションの試み―韓国の大学における日本語会話授業の実践報告―2016

    • Author(s)
      藤 美帆
    • Organizer
      2016年度異文化間教育学会 第37回大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学 町田キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02774
  • 1.  TAKEI MITSUKO (80412287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  渡辺 文生 (00212324)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  吉田 悦子 (00240276)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  野上 陽子 (90733999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  川上 ゆか (00778805)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  FUJIWARA Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  SHIMOJO Mitsuaki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi