• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OI Yuhei  大井 雄平

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Oi Yuhei  大井 雄平

Less
Researcher Number 40802997
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 中京大学, 教養教育研究院, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 中京大学, 教養教育研究院, 准教授
2019 – 2022: 常葉大学, 教育学部, 講師
2017 – 2018: 常葉大学, 教育学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
ワーキングメモリ / 知的障害 / 特別支援教育 / 注意 / 記憶 / 実験系心理学 / 長期知識 / 長期記憶 / NIRS / 認知神経科学 … More / 短期記憶 / 神経発達障害 / オブジェクト認知 / 視空間性ワーキングメモリ / 発達障害 / クロスモーダル / マルチモーダル / 情報統合 … More
Except Principal Investigator
子ども理解 / アクションリサーチ / インクルーシブ教育システム / 小中学校 / 協働モデル / 学校組織との関係 / 協議 / 支援員のニーズ / 支援員の認識 / 支援員研修会 / 学校組織 / チームとしての学校 / エピソード記述法 / 支援の実際 / 特別な教育的ニーズ / 特別支援教育支援員 / 教職員の連携・協働 / 地方自治 / 生活科 / 接続期のカリキュラム / 幼小連携・接続 / 地方自治体 / 人口規模 / 建設的な視点 / 豊な関係性 / 面接調査 / KJ法による分析 / 連携を継続する要因 / 連携を継続する背景 / 保育者と小学校教諭の認識 / 信頼関係 / 相互理解 / 連携目標 / 対話分析 / 協働による振り返り / 豊かな関係性 / 協働の振り返り / 小規模自治体 / 幼小連携 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (68 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  「チームとしての学校」の理念に基づいた教員と特別支援教育支援員の協働モデルの開発

    • Principal Investigator
      木村 光男
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokoha University
  •  知的障害児のワーキングメモリに対する長期記憶の関与の解明と支援Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大井 雄平
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Chukyo University
      Tokoha University
  •  How sustainable kindergarten and elementary school cooperation should be in municipalities with populations of less than 30,000

    • Principal Investigator
      Kimura Mitsuo
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tokoha University
  •  Understanding of working memory in individuals with intellectual disabilities based on behavior and brain activity: Toward the development of effective educational support methodsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Oi Yuhei
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Tokoha University
  •  Working memory binding in individuals with intellectual disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Oi Yuhei
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokoha University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 知的障害児・者の記憶 國分充・平田正吾(編著)知的障害・発達障害における「行為」の心理学2020

    • Author(s)
      大井雄平
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121425
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Book] 教員養成セミナー2018年12月号2018

    • Author(s)
      大井雄平
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      時事通信出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Journal Article] An Overview of Today’s Educational Counseling : Significance, Issues, and Approaches2023

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 43 Issue: 43 Pages: 105-111

    • DOI

      10.18894/00002431

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2526

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 知的障害児・者のワーキングメモリ:現状と展開2023

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 60(4) Pages: 245-254

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 病弱教育における外国語活動・外国語科の指導 : 障害に応じた指導上の工夫に着目して2023

    • Author(s)
      池田 順之介、田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 41-50

    • DOI

      10.18894/00002404

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2498

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-22H04125, KAKENHI-PROJECT-19K14303, KAKENHI-PROJECT-23H05113
  • [Journal Article] 小学校の通常の学級における小児慢性特定疾患児童にかかわる特別支援教育支援員配置の成果と課題 : 専門性としての復学支援と教育相談的役割を見据え2023

    • Author(s)
      田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 51-57

    • DOI

      10.18894/00002405

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2499

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-22H04125, KAKENHI-PROJECT-19K14303, KAKENHI-PROJECT-23H05113
  • [Journal Article] Points to keep in mind in training sessions for special needs education support staff : Analysis of the reaction to a discussion2023

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 43 Issue: 43 Pages: 209-217

    • DOI

      10.18894/00002437

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2532

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02266, KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-19K02484, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校「特別の教科 道徳」における特別支援教育的視座 : 指導内容と指導方法に焦点を当てて2023

    • Author(s)
      青木 利樹、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 58-63

    • DOI

      10.18894/00002406

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2500

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] The Structure of Working Memory and Its Relationship with Intelligence in Japanese Children2023

    • Author(s)
      Ikeda Yoshifumi、Kita Yosuke、Oi Yuhei、Okuzumi Hideyuki、Lanfranchi Silvia、Pulina Francesca、Mammarella Irene Cristina、Allen Katie、Giofr? David
    • Journal Title

      Journal of Intelligence

      Volume: 11 Issue: 8 Pages: 167-167

    • DOI

      10.3390/jintelligence11080167

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14048, KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-19K02944
  • [Journal Article] 知的障害児・者のワーキングメモリ:現状と展開2023

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 60(4) Pages: 245-254

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747
  • [Journal Article] テーブルトーク・ロールプレイングゲーム(TRPG)の教育利用 : これまでと今後の課題2022

    • Author(s)
      大羽 達己、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 15-22

    • DOI

      10.18894/00002377

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2466

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] Survey of ICT use for students with developmental disabilities by type of disability and class2022

    • Author(s)
      Oi Yuhei、Bando Tetsuya、Shaura Ryuta
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 71-78

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 特別支援学校における道徳科授業の実践に関する研究動向 : 学習指導要領に基づく指導・支援と教育課程編成の充実に向けて2022

    • Author(s)
      青木 利樹、田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 8-14

    • DOI

      10.18894/00002376

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2465

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-22H04125, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 通常の学級における慢性疾患を有する児童の困難・教育的ニーズ : 本人・保護者・担任教師の三つの視点による整理・分類2022

    • Author(s)
      田中 亮、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 43-50

    • DOI

      10.18894/00002252

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2329

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 肢体不自由特別支援学校における外国語活動・外国語科の指導 : 教育課程及び指導上の工夫に着目して2022

    • Author(s)
      池田 順之介、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 23-32

    • DOI

      10.18894/00002378

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2467

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校の自閉症・情緒障害特別支援学級における人材活用と連携・協働 : 道徳科に焦点を当てて2022

    • Author(s)
      青木 利樹、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 2 Pages: 29-34

    • DOI

      10.18894/00002250

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2327

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] Effective training for special support education supporters in small-scale local governments2022

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 42 Issue: 42 Pages: 127-138

    • DOI

      10.18894/00002287

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2368

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校道徳科における発達障害児への特別な指導内容 ―「障害のある子供の教育支援の手引」と道徳科の内容項目との関連―2021

    • Author(s)
      青木 利樹、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 34-41

    • DOI

      10.18894/00002240

    • NAID

      120007160918

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2313

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 学校給食における栄養教諭・学校栄養職員・給食調理員による病気の子どもへの支援の実際―疾患の生理的特徴及び精神病理・心理的な不安定さに着目して―2021

    • Author(s)
      田中 亮、平田 正吾、奥住 秀之、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 42-49

    • DOI

      10.18894/00002241

    • NAID

      120007160919

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2314

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 重度・重複障害のある子どものアセスメントと教育支援2021

    • Author(s)
      池田 吉史、大井 雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 24-33

    • DOI

      10.18894/00002239

    • NAID

      120007160917

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2312

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校・中学校における「特別の教科道徳」の教材としての障害 ―障害と内容項目の関連に着目して―2021

    • Author(s)
      青木利樹, 田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: 19-26

    • DOI

      10.18894/00002062

    • NAID

      120006998975

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2123

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] Training Contents Necessary to Support Staff for Special Support Aiming for a "School as a Team" Mentality in a Small Municipality2021

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平, 紅林伸幸
    • Journal Title

      常葉大学外国語学部紀要

      Volume: 37 Issue: 37 Pages: 13-22

    • DOI

      10.18894/00002148

    • NAID

      120007031466

    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2218

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校における慢性疾患を有する児童の指導・支援に中心的な役割を担う教職員の実態―校内支援システム構築・教育課程編成に向けて―2021

    • Author(s)
      田中亮, 青木利樹, 大井雄平, 奥住秀之, 池田吉史
    • Journal Title

      上越教育大学特別支援教育実践研究センター紀要

      Volume: 27 Pages: 35-39

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 特別支援教育支援員に必要な研修内容 -小規模自治体における「チームとしての学校」を目指して-2021

    • Author(s)
      木村光男、大井雄平、紅林伸幸
    • Journal Title

      常葉大学外国語部研究紀要

      Volume: 37 Pages: 13-22

    • NAID

      120007031466

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02484
  • [Journal Article] 特別支援教育の歴史的経緯と理念・思想を基盤に取り組む小学校・通常の学級における教育実践 -学習指導・生徒指導・学級経営に焦点を当てて-2021

    • Author(s)
      田中亮, 青木利樹, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: 60-67

    • DOI

      10.18894/00002067

    • NAID

      120006998980

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2128

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] ある児童発達支援センター所属職員における小学校との連携と就学に関する意識2021

    • Author(s)
      草野真輝, 斎藤遼太郎, 三橋翔太, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 2 Pages: 11-18

    • DOI

      10.18894/00002061

    • NAID

      120006998974

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2122

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] Sustainable Collaboration Methods between Early Childhood and Elementary Education through a Cooperative Review2021

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平、紅林 伸幸
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 233-245

    • DOI

      10.34567/iaece.28.0_233

    • NAID

      130008145793

    • ISSN
      1880-2354, 2435-8797
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 持続可能な幼小連携の在り方 -幼保連携型認定こども園と小学校の「協働による振り返り」を通して-2021

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平, 紅林伸幸
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 28 Pages: 233-246

    • NAID

      130008145793

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02484
  • [Journal Article] 小学校「特別の教科 道徳」における病気の児童への指導の成果と課題―心理的な支援を視野に入れて―2021

    • Author(s)
      青木利樹, 田中亮, 大井雄平, 奥住秀之, 小林巌
    • Journal Title

      東京学芸大学教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 17-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] A training for special needs education coordinators and a framework for considering applications of multimedia DAISY textbooks in school2020

    • Author(s)
      阪東哲也, 冨山敦史, 大井雄平
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 36 Issue: 1 Pages: 63-73

    • DOI

      10.20694/jjsei.36.1_63

    • NAID

      130007927067

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校の通常の学級における知的障害児の指導・支援と教育課程編成の実践2020

    • Author(s)
      田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 3 Pages: 11-20

    • NAID

      120006812246

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 小学校「特別の教科道徳」におけるLD 等発達障害児の特性・困難と 配慮・支援 ―「教育支援資料」と小学校学習指導要領解説「特別の教科道徳編」との関連―2020

    • Author(s)
      青木利樹, 田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 19-26

    • DOI

      10.18894/00002044

    • NAID

      120006891375

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2103

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 病弱教育における学習指導・心理的支援を視野に入れた遠隔教育の 実践―病気の子どもの生理型・病理分類による報告―2020

    • Author(s)
      田中亮, 奥住秀之, 大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 27-34

    • DOI

      10.18894/00002045

    • NAID

      120006891376

    • ISSN
      2436-0112
    • URL

      https://tokoha-u.repo.nii.ac.jp/records/2104

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] The Relationships Among Autism Spectrum Disorder Traits, Loneliness, and Social Networking Service Use in College Students2020

    • Author(s)
      Suzuki Kota、Oi Yuhei、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      Journal of Autism and Developmental Disorders

      Volume: - Issue: 6 Pages: 2047-2056

    • DOI

      10.1007/s10803-020-04701-2

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03304, KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Journal Article] 特別支援教育の学習指導案づくりに関するツール開発:特別支援学校教育実習生による試行的活用からの示唆2019

    • Author(s)
      大井雄平,野村和代,姉崎弘
    • Journal Title

      常葉大学教育学部紀要

      Volume: 39 Pages: 259-265

    • NAID

      120006630344

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Journal Article] Visuospatial working memory in individuals with intellectual disabilities under simultaneous and sequential presentation2018

    • Author(s)
      Oi, Y., Okuzumi, H., Kokubun M.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Journal Article] 特別支援学校における授業実践のための学習指導案作成時のチェックリストの開発2018

    • Author(s)
      野村和代, 大井雄平, 姉崎弘
    • Journal Title

      常葉初等教育研究

      Volume: 3 Pages: 40-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Journal Article] Right prefrontal cortex specialization for visuospatial working memory and developmental alterations in prefrontal cortex recruitment in school-age children2018

    • Author(s)
      Suzuki K, Kita Y, Oi Y, Okumura Y, Okuzumi H, Inagaki M
    • Journal Title

      Clinical Neurophysiology

      Volume: 印刷中 Issue: 4 Pages: 759-765

    • DOI

      10.1016/j.clinph.2018.01.010

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17496, KAKENHI-PROJECT-17H07215, KAKENHI-PROJECT-26780524
  • [Journal Article] The relationship between the superior frontal cortex and alpha oscillation in a flanker task: Simultaneous recording of electroencephalogram (EEG) and near infrared spectroscopy (NIRS)2018

    • Author(s)
      Suzuki K, Okumura Y, Kita Y, Oi Y, Shinoda H, Inagaki M
    • Journal Title

      Neuroscience Research

      Volume: 印刷中 Pages: 30-35

    • DOI

      10.1016/j.neures.2017.08.011

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17496, KAKENHI-PROJECT-26780524, KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Journal Article] 発達障害児の認知特性に基づいた教育実践に向けて2017

    • Author(s)
      大井雄平
    • Journal Title

      教育研究実践報告誌

      Volume: 1 Pages: 65-70

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 読字障害児に対する語彙指導の事例報告2023

    • Author(s)
      大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747
  • [Presentation] 人口3万人未満の市町村における幼小連携の在り方2023

    • Author(s)
      木村光男、大井雄平
    • Organizer
      常葉大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02484
  • [Presentation] 特別支援教育支援員に必要な研修内容2022

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747
  • [Presentation] 特別支援教育支援員に必要な研修内容 -支援員による協議後の認識に着目して-2022

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02266
  • [Presentation] LD・ADHD・ASDが重複する中学1年生に対する解読指導2022

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13747
  • [Presentation] LD・ADHD・ASDが重複する中学1年生に対する解読指導2022

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 特別支援教育支援員に必要な研修内容2022

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 高次脳機能障害を伴う知的障害児の視覚記憶の特徴2021

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 特別支援教育支援員の状況と研修後の認識2021

    • Author(s)
      木村 光男、大井 雄平、紅林 伸幸
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 高次脳機能障害を伴う知的障害特別支援学校生徒への心理アセスメントと支援2021

    • Author(s)
      大井 雄平
    • Organizer
      第5回(2021年度)広域科学教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 算数・数学への苦手意識と計算に関わるワーキングメモリ2020

    • Author(s)
      山田友哉, 大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 円滑な移行支援を持続可能にする保幼小連携の在り方 -園と小学校との「協働による振り返り」を通して-2020

    • Author(s)
      木村光男、大井雄平、紅林伸幸
    • Organizer
      国際幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02484
  • [Presentation] 通常学級教員によるMIMおよびRTIの認識と実践2020

    • Author(s)
      大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 小規模市町村における学校支援員を巡る諸課題2020

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 円滑な移行支援を持続可能にする保幼小連携の在り方―園と小学校との「協働による振り返り」を通して―2020

    • Author(s)
      木村光男, 大井雄平, 紅林伸幸
    • Organizer
      国際幼児教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 小規模市町村における支援員を巡る諸課題2020

    • Author(s)
      木村光男、大井雄平
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02484
  • [Presentation] 「社会性と情動の学習」導入に関する小学校教員の意識の検討:教職経験とICT活用状況から2019

    • Author(s)
      阪東哲也,大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回情報分科会(宇都宮)研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 知的障害児における視聴覚統合とワーキングメモリ2019

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] 知的障害者における視空間性ワーキングメモリ:日常物の形と位置およびその統合の保持2019

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14303
  • [Presentation] プログラミングとプログラミング的思考の捉えに関する小学校教員の意識:教科の専門性による違い2019

    • Author(s)
      阪東哲也,大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回情報分科会(宇都宮)研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] Simultaneous and sequential visuospatial working memory and attentional control in individuals with intellectual disabilities2018

    • Author(s)
      Oi, Y., Okuzumi, H., Kokubun, M.
    • Organizer
      12th European Conference on psychological theory and research Intellectual and Developmental Disabilities
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 発達障害児に向けた ICT 機器の活用状況に関する実態調査2018

    • Author(s)
      大井雄平,阪東哲也,社浦竜太,佐藤和紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 注意欠如・多動性障害児における前頭前皮質の活動:近赤外分光法を用いた検討2018

    • Author(s)
      鈴木浩太,北洋輔,奥村安寿子,大井雄平,山下裕史朗,後藤隆章,奥住秀之,稲垣真澄
    • Organizer
      第47回臨床神経生理学会学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 知的障害児・者における視空間性ワーキングメモリの特性2018

    • Author(s)
      大井雄平
    • Organizer
      2018年度(第2回)広域科学教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] プログラミング教育の授業設計に関する小学校教員の意識調査2018

    • Author(s)
      阪東哲也, 社浦竜太, 佐藤和紀, 大井雄平
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回情報分科会研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 注意欠如・多動性障害児における前頭前皮質の活動:近赤外分光法を用いた検討2017

    • Author(s)
      鈴木浩太, 北洋輔, 奥村安寿子, 大井雄平, 山下裕史朗, 後藤隆章, 奥住秀之, 稲垣真澄
    • Organizer
      第47回日本臨床神経生理学会学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 視空間情報の記銘時と想起時に関与する知的障害児・者の注意制御機能2017

    • Author(s)
      大井雄平, 奥住秀之, 國分充
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • [Presentation] 小学校教員におけるプログラミング教育の授業実践の意識に関する基礎的検討2017

    • Author(s)
      阪東哲也, 大井雄平, 佐藤和紀, 社浦竜太
    • Organizer
      日本産業技術教育学会技術教育分科会研究会(2017)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H07215
  • 1.  Kimura Mitsuo (50779527)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  紅林 伸幸 (40262068)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  黒岩 一雄 (70779545)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  SUZUKI Kota
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  Inagaki Masumi
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  Kita Yosuke
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  池田 吉史
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi