• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Seo Yukiko  瀬尾 悠希子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40820676
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 茨城大学, 人文社会科学野, 講師
2025: 東京大学, 大学院総合文化研究科, 非常勤講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024: 茨城大学, 人文社会科学野, 助教
2022 – 2024: 茨城大学, 全学教育機構, 助教
2019 – 2021: 東京大学, 大学院総合文化研究科, 講師
2018: 獨協大学, 国際教養学部, 特任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / :Education and related fields
Except Principal Investigator
Basic Section 09020:Sociology of education-related
Keywords
Principal Investigator
補習授業校 / 継承語教育 / 実践ガイド / 実践研究 / ナラティブ・アプローチ / 日本語教育人材 / キャリア形成支援 / アイデンティティ / 語り合い / リソース … More / ナラティブ / ライフストーリー / 教師教育 / 協働 / 連携 / 継承語学校 / 関係構築 / 教師 / 日本語教育 … More
Except Principal Investigator
継承語教育 / 日本につながる子ども / 公的言説の受容 / 在外教育施設 / グローバル人材育成 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (14 results)
  • Co-Researchers

    (3 People)
  •  Practical Study of Narrative Approach to Career Development Support for Japanese Language EducatorsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      瀬尾 悠希子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
  •  グローバル人材育成施策の受容に関する実証研究―海外で学ぶ子どもの多様性に着目して

    • Principal Investigator
      岡村 郁子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Development of a teacher training model to support the construction of hybrid identities of heritage language learnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      瀬尾 悠希子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ibaraki University
      The University of Tokyo
  •  A Study toward Construction of Cooperative Relationships among Teachers of Japanese as a Heritage LanguagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Seo Yukiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Review Section
      :Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
      Dokkyo University

All 2024 2023 2022 2021 2019

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] わたしの学術書2022

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Total Pages
      502
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107610
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Journal Article] 日本語教育におけるライフストーリー研究の展開と今後の展望―ライフストーリー研究は日本語教育に何をもたらすことができるか―2024

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 187 Pages: 20-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Journal Article] 転換期の補習授業校で働く教師の傷つきやすさの変容:語りあいの場に参加した教師の語りから2024

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Journal Article] 教師が協働への意欲を感じるとき:ある継承日本語教師の理想自己に着目して2023

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Journal Title

      グローバル教育研究

      Volume: 6 Pages: 105-116

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] 「海外子女教育研究」をひらく:多領域との接続可能性2024

    • Author(s)
      渋谷真樹 , 瀬尾悠希子 , 高橋薫 , 芝野淳一 , 澁谷優子 , 山田亜紀 , 小林聡子 , 岡村郁子
    • Organizer
      異文化間教育学会第45回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] 海外子女教育における継承語教育の可能性と課題:子どもと教師の物語から考える2023

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Organizer
      第86回グローバル化社会の教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] 変革期の補習授業校において教師はどのような職業的傷つきやすさを経験しているか:語り合いの場に参加した教師の事例2023

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会 /国際繋生語大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] ウェブサイト「わたし×にほんご」の紹介2023

    • Author(s)
      瀬尾悠希子, 角南北斗
    • Organizer
      世界中の日本語教育関係者のためのオンライン交流会(日本語教育学会国際連携委員会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] 日本語教育における「教師の語り」研究の最前線2022

    • Author(s)
      牛窪隆太, 瀬尾悠希子, 香月裕介
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第85回例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] 継承語学校・補習授業校教師のための語り合いワークショップ2021

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Organizer
      日本語教育学会 世界中の日本語教育関係者のためのオンライン交流会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13073
  • [Presentation] 継承日本語教師の語りにみる協働の意味:教師の理想自己に注目して2019

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Organizer
      2019 年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20962
  • [Presentation] Factors that facilitate/hinder teacher collaboration at Japanese heritage language schools: An interview study2019

    • Author(s)
      Yukiko Seo
    • Organizer
      The Asian Conference on Language Learning 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20962
  • [Presentation] 継承日本語学校における教員と運営者の関係:教員が働きにくさ/働きやすさを感じるのはどんなときか2019

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20962
  • [Presentation] 継承日本語学校の教師が他校の教師とつながるプロセスのモデル試案2019

    • Author(s)
      瀬尾悠希子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会年次大会CAJLE 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K20962
  • 1.  瀬尾 匡輝 (20761026)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  岡村 郁子 (20532154)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  渋谷 真樹 (80324953)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi