• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MATSUYAMA MASAKO  松山 雅子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MATSUYAMA Masako  松山 雅子

松山 雅子  マツヤマ マサコ

Less
Researcher Number 50173927
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2022: 四天王寺大学, 人文社会学部, 教授
2012 – 2018: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2010: 梅花女子大学, 心理こども学部・こども学科, 教授
2004 – 2010: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
2005: Osaka Kyoiku University, Education Dpt., Professor
2001 – 2002: 大阪教育大学, 教育学部, 教授
1996 – 1997: 大阪教育大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / 教科教育 / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
動画リテラシー / CLPE / 文化的アプローチ / マルチモダリティ / メディア・リテラシー / 自己認識 / 国語科メディア学習プログラム / イギリス国語科教育 / 対話型小中連繋学習指導プログラム / CLPE,UK … More / English & Media Centre / 文学の省察的読みの力 / 省察型思考力 / 教師教育 / 義務教育の体系性 / 教師の説明言語 / 書くことのマルチモーダル・アプローチ / UKLA / 文学の対話型学習指導 / イギリス国語科現職教育 / 対話型学習指導 / 省察的読みの力 / 小中連繋学習指導プログラム / イギリス現職教育 / 義務教育の体系的学習プログラム / マルチモーダル・アプローチ / EMC / イギリス国語科教師教育 / 比較国語教育 / moving imagesteaching programme for media literacy / cultural approach / self-recognition / mother tongue education / media literacy / 国語科メディア学習ソフトの開発 / 『自己認識力としてのメディア・リテラシー』 / 国際比較国語教育シンポジウム2004 / 評価 / 物語リテラシー / 国語科メディア学習ソフト開発 / 指導理論書の開発 / 自己認識としてのメディア・リテラシー / primary and secondary schools pilot studies / TV animated text as a Japanese teaching material / moving image literacy (cineliteracy) / Media education in Japanese class as a mother tongue / 教材開発 / 国語科メディア・リテラシー / 映像ソフト試作開発 / アニメの教材化 / 英国映画研究所 / 動画リテラシー教授法 / 大学と小中学校の連携 / メディア環境アンケート / 予告編作成 / 「名探偵コナン」の教材化 / パイロット授業 / 国語科メディア・エデュケーション / 現職研修 / リテラシー教授 / Sue Ellis / リテラシー学習指導プログラム / Primary Language Record / Power of Reading / 教員教育 / イギリス教育改革 / 児童文学 / 内ロンドン / 国語科教育改革 / イギリス初等教育改革 / 英国国語科教育改革 / 読書力向上プロジェクト / 観察記録法 / 教科教育センター / 英国初等教育 / 現職教育 / 指導理論の構築 / 学習ソフト開発 / ナラティブ論 / リテラシー / メディア / 小・中学校 / BFI教育部門 / イギリス / 視覚メディア / 国語教育とメディア / メディア解釈 / 「国語科メディア・エデュケーション研究誌」 / 教材化 / 広告 / メディア・エデュケーション / 国語科教育 … More
Except Principal Investigator
テレビ・アニメーション / Peter Pan / Sara Crewe / children's literature / retold / "Sekai Meisaku Gekijyo" / a narrative frame of TV animation / キャラクター商品 / 物語享受 / メディア・ミックス / 名作児童文学 / 映像の表現形態 / 再輪 / アニメーション番組視聴 / ピーターパンの冒険 / 小公女セーラ / 世界名作劇場 / 児童文学作品 / 再話 / アニメーション番組 / 物語の放送形態 / デンドログラム / メディア・リテラシー / 物語の補完関係 / アニメの物語構造 / メディアリテラシー / メディア間の物語の補完関係 / 物語受容の枠組み / TVアニメのあ物語構造 / アニメのゲーム化 / マルチモーダル / TVアニメ / 物語構造 / MMORPG / ゲーム / 放送形 / 物語の変容 / 世界名作再話 / アニメーション / 子どもの映像物語享受 / 世界名作再話の分析 / 放送形態 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (70 results)
  • Co-Researchers

    (7 People)
  •  A study of the reflective, actively communicative learning programmes with literary texts in the primary and secondary teacher education in UKPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsuyama Masako
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shitennoji University
      Osaka Kyoiku University
  •  A study of literacy teaching based on the analysis of the narrative structures and readers` responses towards the animated stories related to RPG games

    • Principal Investigator
      hatakeyama choko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Baika Women's University
  •  A STUDY ON TEACHERS' EDUCATION FOR LITERACY IN ENGLISH PRIMARY SCHOOL SINCE 1970Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUYAMA MASAKO
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A study on Children's Reading Circumstances : an analysis of the difference of narrative structures between the original stories and the televised animation series "Sekai Meisaku Gekijyo(Children's Classics)"

    • Principal Investigator
      HATAKEYAMA Chouko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Baika Women's University
  •  A demonstrative study of the development of media learning programme in Japanese classes by a cultural approachPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUYAMA Masako
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A structural analysis study on Japanese televised animation of the "World Classics" for children

    • Principal Investigator
      HATAKEYAMA Choko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Baika Women's University
  •  A Research and Development of Teaching Strategies and Materials for Media literacy in Mother Tongue(Japanese) EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUYAMA Masako
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  A Study of Media education in Japanese Class as a mother tongue: a case study of developing teaching strategies and materials on the basis of the cooperative teaching network between Osaka Kyoiku University and primary, secondary schools.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUYAMA Masako
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  国語教育におけるメディア・エデュケーション-メディア解釈の理論と方法の基礎研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松山 雅子
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2015 2014 2013 2012 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 書くことの力をはぐくむマルチモーダル・アプローチ ―自己認識としてのメディア・リテラシーをめざして2021

    • Author(s)
      松山雅子
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863275676
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Book] マルチモダリティ―今日のコミュニケーションにせまる社会記号論の試み2018

    • Author(s)
      ギュンター・R・クレス (松山雅子 監訳)
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274617
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Book] 授業づくりハンドブック―メディア・リテラシー教育 第6章 国語科における教科内容の再構築2015

    • Author(s)
      松山雅子
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Book] イギリス初等教育における国語科教育改革の研究ーCentre for Language/Literacy in Primary Educationの取り組みを中心に2015

    • Author(s)
      松山雅子
    • Total Pages
      542
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Book] イギリス初等英語(国語)科教育基礎研究2013

    • Author(s)
      松山雅子
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Book] イギリス初等教育における英語(国語)科教育改革の史的展開ーナショナル・カリキュラム制定への諸状況の素描2013

    • Author(s)
      松山雅子
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      渓水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Book] 国語科メディア学習プログラム授業実践2009

    • Author(s)
      松山雅子編著(畠山兆子、粟野志保、増田ゆか、松尾澄江、分担執筆)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Book] 自己認識としてのメディア・リテラシーPARTII2008

    • Author(s)
      松山雅子編著・香山喜彦プログラムデザイン、畠山兆子、羽田潤、粟野志保、増田ゆか、松尾澄英、土居安子分担執筆
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Book] 自己認識としてのメディア・リテラシーPART II2008

    • Author(s)
      松山雅子編著, 畠山兆子, 他5名著
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Book] 自己認識としてのメディア・リテラシーPART II2008

    • Author(s)
      松山雅子編著, 畠山兆子, 他5名著
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      教育出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Book] 自己認識としてのメディア・リテラシーPARTII2008

    • Author(s)
      松山雅子 編著香山喜彦 ブログラムデザイン
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Book] 自己認識としてのメディア・リテラシーPARTII2008

    • Author(s)
      松山雅子編著, 畠山兆子, 香山喜彦 ,羽田潤著
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Book] 新版 物語の放送形態論2006

    • Author(s)
      畠山兆子, 松山雅子
    • Total Pages
      179
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Book] 新版 物語の放送形態論2006

    • Author(s)
      畠山兆子, 松山雅子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Book] 自己認織としてのメディア・リテラシー-文化的アブローチによる國語科メディア学習プログラムの開発』(学習ソフトCD-ROM付)2005

    • Author(s)
      松山 雅子, 編著
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      教育出版株式会社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Book] 自己認識力としてのメディア・リテラシー2005

    • Author(s)
      松山雅子編著
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      教育出版株式会社(予定)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Book] 自己認識としてのメディア・リテラシー-文化的アプローチによる国語科メディア学習プログラムの開発2005

    • Author(s)
      松山雅子 編著
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Journal Article] イギリス現職教育にみる文学享受力のはぐくみ(2) ―重層的な読み手を顕在化させたディケンズ作品の学び―2023

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌第

      Volume: 33号 Pages: 48-65

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] イギリス現職教育にみる文学享受力のはぐくみ ―義務教育到達点としての 19世紀長編小説2022

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 32 Pages: 3749-3749

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] 学習者の学びを跡づける教師の説明言語-2000年代イギリス初等現職教育の調査研究プロジェクトの試み2021

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 46 Pages: 3042-3042

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] イギリス義務教育における体系的なリテラシー学習指導―第7学年詩の入門単元(Bleiman,B.& Webster,L.(2001) EMC KS3 English Series:The Poetry Book所収)でめざされた詩的言語との主体的な対話への誘い―2019

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語と教育

      Volume: 44号 Pages: 1-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] 画一化されつつある教育状況下のコミュニケーション―小学校17校の児童談話にみる書くという行為の捉え方2018

    • Author(s)
      アンドリュー・ランバース(松山雅子 訳)
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第84集 Pages: 12-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] イギリス初等国語科教育における意味生成過程再考のこころみ―マルチモーダル社会記号論の提言と実践的応用への試行2018

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 31号 Pages: 169-178

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] 詩を軸にした初等から前期中等国語科への体系的リテラシー学習指導の素描―Bleiman,B .& Webster,L (2001) EMC KS3 English Series :The Poetry Bookの単元に見られる創作と批評の相関2018

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 30号 Pages: 75-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Journal Article] 言語力の育成をどうはかるか―物語文脈に分け入る力の育み2015

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      言語力の育成をどうはかるか―物語文脈に分け入る力の育み

      Volume: 39巻1号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Journal Article] アニメアニメ化されたゲームの物語研究―「カードファイト!!ヴァンガード」を手がかりに―2015

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 29号 Pages: 5567-5567

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Journal Article] 言語力の育成をどうはかるか―物語文脈に分け入る力の育み2015

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『実践国語研究』

      Volume: 39巻2号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Journal Article] 言語力の育成をどうはかるか―文学を分かち合う場に参与する力の育み2014

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『実践国語研究』

      Volume: 38巻6号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Journal Article] 小学校リテラシー教育センター(CLPE)開発の読書力向上プロジェクトの実際2014

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌

      Volume: 28 Pages: 125-138

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] 伝統文学を軸にしたリテラシーの教授-Centre for Literacy in Primary Educationの読書力向上プロジェクトの試み2014

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      学大国文

      Volume: 57 Pages: 35-45

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] テクスト内の関係性を読み解く力の育み-表現形態としてのマンガの再発見2014

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『月刊国語教育研究』

      Volume: 49巻502号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Journal Article] 「小学校低学年の単元学習にみる「作家研究」入門ーCentre for Literacy in Primary Educationの読書力向上プロジェクトの試み」2013

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『学大国文』大阪教育大学国語教育講座・日本アジア言語文化講座編

      Volume: 56号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] 「内ロンドン小学校英語(国語)科教育センターの読書力向上プロジェクト(Power of Reading)の開発行程―リテラシー実施調査から教授モデルのプログラム化へ2013

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『国語教育学研究誌』大阪教育大学国語教育研究室編、

      Volume: 27号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] 「観察記録評価法による旧内ロンドン国語教育センター現職再教育の試み―Primary Llanguage Reportの開発・実施の素描から」2013

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『国語科教育学』 全国大学国語教育学会編

      Volume: 第73集

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] 「児童文学を核とするリテラシー学習指導法の素描-CLPE(小学校リテラシー教育センター)の'Power of Reading'を中心に」2012

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『学大国文』大阪教育大学国語教育講座・日本アジア言語文化講座編

      Volume: 55号 Pages: 39-73

    • NAID

      120007037898

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] 「旧内ロンドン国語教育センター機関誌'Langugae Matters'にみる教育改革の胎動―1980年代の書くことの教育を中心に2012

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      『国語科教育』 全国大学国語教育学会編

      Volume: 第72集 Pages: 49-56

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531122
  • [Journal Article] 第3章 6単元学習とメディアリテラシー2010

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語科単元学習の創造I 理論編(日本国語教育学会編)(東洋館出版社)

      Pages: 194-206

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] VII 4 国語科とメディアリテラシー2010

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      中学校・高等学校国語科教育研究(全国大学国語教育学会編)(学芸図書株式会社)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] 第3章6単元学習とメディアリテラシー2010

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語科単元学習の創造I理論編(日本国語教育学会編)(東洋館出版社)

      Pages: 194-206

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] 放送形態にみる名作再話の語り-ハウス食品世界名作劇場「ピーターパンの冒険」(1989)における状況設定としての少女の夢-2009

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌(大阪教育大学国語教育研究室) 第26号

      Pages: 95-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] 放送形態にみる名作再話の語り-「ピーターパンの冒険」(1989)における状況設定としての少女の夢2009

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      世界名作再話にみられる物語の放送形態に関する構造分析的研究(平成18年度~平成19年度科学研究費補助金(基盤研究C)報告書

      Pages: 25-44

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] 「2007年度メディア環境アンケート」集計表「物語を想像して読む」集計表2009

    • Author(s)
      畠山兆子・松山雅子
    • Journal Title

      世界名作再話にみられる物語の放送形態に関する構造分析的研究(平成18年度~平成19年度科学研究費補助金(基盤研究C)報告書

      Pages: 55-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] 内ロンドン教育局国語教育センターCLPE機関誌Language Matters(1975-2001)総目次と解題2009

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      野地潤家先生卒寿記念論文集(大阪国語教育研究会 編)

      Pages: 302-321

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] A study on narrative structure of retold Stories : A case of TV animated "Peter Pan" (1989)2009

    • Author(s)
      MATSUYAMA Masako
    • Journal Title

      A Bulletin of Japanese Education 26

      Pages: 95-114

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Journal Article] 放送形態にみる再話の語り-ハウス食品世界名作劇場「ピーターパンの冒険」(1989)における状況設定としての少女の夢-2009

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌 第26号

      Pages: 95-114

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Journal Article] 「放送形態にみる名作再話の語り-ハウス食品世界名作劇場「ピーターパンの冒険」(1989)における状況設定としての少女の夢-2009

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      大阪教育大学「国語教育学研究誌」 第26号

      Pages: 95-114

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Journal Article] 読む書き言葉と見る書き言葉2008

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育研究 437

      Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Journal Article] 再輪の放送形態研究-テレビ・メディアが語りだした子ども向け<名作>2008

    • Author(s)
      松山 雅子
    • Journal Title

      学大国文 第51号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Journal Article] メディア・リテラシーにおける教材研究の力2007

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語授業の改革7教材研究を国語の授業づくりにどう生かすか

      Pages: 166-171

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Journal Article] メディア・リテラシーにおける教材研究の力2007

    • Author(s)
      松山 雅子
    • Journal Title

      国語授業の改革7 教材研究を国語の授業づくりにどう生かすか (学文社)

      Pages: 166-171

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Journal Article] 第1教育段階におけるリテラシー指導方略指針体系の考察-語・文・テクストレベルの相関に学ぶ文学的テクストを中心に-2006

    • Author(s)
      松山 雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌 25号

      Pages: 99-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Journal Article] 第1教育段階におけるリテラシー指導方略指針体系の考察-語・文・テクストレベルの相関に学ぶ文学的テクストを中心に-2006

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌 第25号

      Pages: 99-116

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Journal Article] 第1教育段階におけるリテラシー指導方法略指針体系の考察-語・文・テクストレベルの相関に学ぶ文学テクストを中心に-2006

    • Author(s)
      松山 雅子
    • Journal Title

      国語教育学研究誌 25

      Pages: 99-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Journal Article] A study of the Literacy Framework of Key Stage 12006

    • Author(s)
      MATSUYAMA Masako
    • Journal Title

      A Bulletin of Japanese Education 25

      Pages: 99-116

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Journal Article] Jikoninshiki toshiteno Media Literacy(Media education programme for Japanese teaching)2005

    • Author(s)
      Masako Matsuyama(ed)
    • Journal Title

      Kyoiku shuppan

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Journal Article] メディアとしての<私>の発見と<ことば>の獲得-確かな読みの方略の育成に根ざした批判力2004

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      月刊国語教育研究 383号

      Pages: 28-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Journal Article] 子どもは見ている2004

    • Author(s)
      Cary Bazalgette著, 松山雅子訳
    • Journal Title

      国際比較国語教育シンポジウム-国語科メディア学習プログラムの開発 資料集

      Pages: 54-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Journal Article] 子どもは見ている(キャリー・バザルジェット)2004

    • Author(s)
      松山 雅子(訳)
    • Journal Title

      国際比較国語教育シンポジウムーこれからの国語科メディア学習プログラムの開発-プログラム・資料集

      Pages: 54-62

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Journal Article] 言語芸術としての動画テクストの教材化と教授法-英国映画研究所(BFI)の短編映画を用いた試み2004

    • Author(s)
      松山雅子
    • Journal Title

      中西一弘先生古希記念論文集

      Pages: 46-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530586
  • [Presentation] 内ロンドン小学校国語教育センターの試み(21)-イギリス現職教育にみる小中連繋国語科学習指導の一事例 義務教育到達点で求められる長編小説の受容2021

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      大阪国語教育研究会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Presentation] イギリス初等国語科教育における意味生成過程再考のこころみ 2―UKLA調査研究プロジェクトの試行から2020

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      大阪国語教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Presentation] イギリス現職教育にみる小中連繋国語科学習指導2019

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第137回仙台大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02620
  • [Presentation] アニメアニメ化されたゲームの物語研究―『カードファイト!!ヴァンガード』を手がかりに―2015

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      第54回日本児童文学学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381238
  • [Presentation] 「2007年度メディア環境アンケート」の分析研究2009

    • Author(s)
      畠山兆子・松山雅子
    • Organizer
      日本児童文学学会第48回研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2009-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Presentation] 放送形態にみる名作再話の研究(2)-「ピーターパンの冒険」(1989)のばあい-2008

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      第47回日本児童文学学会研究大会
    • Place of Presentation
      愛知淑徳大学星ヶ丘キャンパス
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530837
  • [Presentation] アニメ番組が仕掛けた名作の世界(2)-ハウス食品世界名作劇場「ピーターパンの冒険」(1989)の場合2007

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      第46回日本児童文学学会全国大会
    • Place of Presentation
      仙台戦災復興記念館
    • Year and Date
      2007-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Presentation] 第二教育段階におけるリテラシー指導方略指針体系の考察2007

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      第113回全国大学国語教育学会岡山大会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2007-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530703
  • [Presentation] アニメ番組が仕掛けた命迫の世界(2)-ハウス食品世界名作劇場「ピーターパンの冒険」の場合2007

    • Author(s)
      松山 雅子
    • Organizer
      日本児童文学学会第46回研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2007-10-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Presentation] アニメーション番組が仕掛けた世界名作(2)ハウス食品世界名作劇場「ピーターパンの冒険」(1989)の場合2007

    • Author(s)
      松山雅子
    • Organizer
      日本児童文学学会第46回研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2007-10-21
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • [Presentation] A study on narrative structure of retold stories : A case of TV animated "Peter Pan"2007

    • Author(s)
      MATSUYAMA Masako
    • Organizer
      The 46^<th> conference of Japanese children's Literature Sciety
    • Place of Presentation
      Miyagi University of Education
    • Year and Date
      2007-10-21
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530735
  • 1.  HATAKEYAMA Tyoko (50172911)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  TSUCHIYAMA Kazuhisa (00273821)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KAYAMA Yoshihiko (90169657)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  HATA Jun (90509788)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  TANAKA Toshiya (40252746)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SUMIDA Masaru (40278594)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  INOUE Fumihiro (80223270)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi