• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HAYAKAWA Misao  早川 操

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50183562
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2020: 椙山女学園大学, 教育学部, 教授
2012 – 2014: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
2011 – 2014: 名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2007 – 2009: Nagoya University, 大学院・教育発達科学研究科, 教授
2004: Nagoya University, Graduate School of Education and Human Development, Professor, 大学院・教育発達科学研究科, 教授 … More
2003 – 2004: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
2002: 名古屋大学, 大学院・教育発達科学研究科, 教授
2000: Nagoya University, Graduate School of Education and Human Development, Professor, 教育発達科学研究科, 教授
1998 – 1999: 名古屋大学, 教育学部, 教授
1994 – 1996: 名古屋大学, 教育学部, 助教授
1989 – 1991: Associate Professor, School of Education, Nagoya University, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educaion / Educaion / Education
Except Principal Investigator
Educaion / Educaion
Keywords
Principal Investigator
ジョン・デューイ / 自然主義的形而上学 / 脈絡主義 / 文化的二重性 / 実験的知性 / 深い民主主義 / 反省的思考 / 協働探究者 / 状況に織り込まれた知性 / 織り込まれた知性 … More / embodied intelligence / 経験の美的質 / 質的思考 / ひとつの経験 / 想像的融合 / 自我と宇宙との統一 / 国際教育文化理論 / 協働的探究 / 大正自由教育思想 / 千葉命吉 / 独創教育理論 / 一切衝動皆満足論 / 革命的世界の教育 / ソビエト・メキシコ・トルコ・中国 / 協働的実験主義 / 文化的探究教育理論 / 日本社会の文化的矛盾 / 内からの文化的変容 / 公衆による自由な探究 / 父権的温情主義の限界 / 和魂洋才にみる矛盾 / 文化的二重性の克服 / ケアと希望の教育 / 意味の民主主義 / 実験主義的リベラリズム / 知性を伴った理想主義 / 専制主義的官僚制 / 情けと共感の論理 / 権利の論理 / 文化的借用 / 内からの変容的成長 / 協働的知性 / 協働的探究教育 / 想像的経験 / 希望の教育学 / 社会的探究 / 知性的行動的直観 / 組織的知性 / 社会的民主主義 / 東アジア学問共同体 / 反省的美的探究教育理論 / 実験室学校 / 実験的協働的知性 / 汎用性 / 転移可能な知識 / 反省的探究 / 汎用的な知識 / 状況生・主体性・協働性 / 主体的な学習 / 深い学習 / 行動する知性 / 共感的探究学習 / 反省的美的探究 / 実験主義的想像力 / 反省的思考力 / 汎用的学習力 / 縦と横の転移力 / 越境型学習力 / 美的経験 / 転移可能性 / ジョン・デュ-イ / 直接経験 / 間主観的合意 / コミュニケ-ション的探究 / 相互成長 / 言語論的転回 / 再コンテクスト化 / ことばによる自己創造 / 詩的想像力 / ロゴセントリズム / 間・間主観的合意 / 探究理論 / 経験の論理学 / 経験の存在論 / 経験の再構築・状況の変容 / 探究パタ-ン / 探究の論理的構造 / 探究共同体の実現 / John Dewey / Naturalistic metaphysics / Contextualism / Primary experience / Intersubjective consensus / Communicative inquiry / Coinquirer / Mutual growth / 実践的知性 / 探究 / リヴィジョニスト / 探究の自由 / 八年研究 / 探究知 / 探究空間 / 探究教育 / 専心的活動 / 独創性 / 探究的態度 / 自尊心 / 行為的直観 / 学問の自由 / 自由な探究精神 / 真理探究者の共同体 / 権力の召使い / 道徳的雇用者としての社会 / 闘争的なポリティックス / 前衛的リベラリズム / 構想力のある哲学 / 進歩主義教育 / 専門職社会 / 急進的リヴィジョニスト / 中立的判断基準 / 道具的知性観 / 互恵的知性観 / 協働性 / PRACTICAL INTELLIGENCE / INQUIRY / RADICAL REVISIONIST / FREEDOM OF INQUIRY / EIGHT-YEAR STUDY / INQUIRY-BASED EDUCATION / PUBLIC SPACE CREATING CARE,LIGATURE,AND MUTUAL SELF-RESPECT / COOPERATIVE INQUIRY / ケアリングマインド / 越境教授学 / アイデンティティ・ポリティクス / ハイブリッド・アイデンティティ / 多焦点的自己 / 無限の多角形としての自己 / クールな学習環境 / 公共的想像力の育成 / 知性的ポリティクス / (自己枠を越える)反省的関心 / 越境のリテラシー / 教育における反省的転回 / ケアリング文化 / 公共性 / 公共和 / 民主的公共空間 / 公共的知識人 / 卓越性をめざす教育政策 / 学校選択 / 市場原理 / ケアリング・マインド / ケアの連鎖構造と同心円構造 / チャーター・スクール / 多焦点的アイデンティティ / caring culture / border pedagogy / identity politics / hybrid identity / multiple identity / self as circumferenceless circle / learning environment as cool media / 教育の公共哲学 / 越境する自己 / 近隣の共同体主義 / 越境的想像力 / 進化する自己 / 知性的平和主義 / 実践的理想主義 / 社会的知性 / アファーマティブな司法権 / 探究の型 / 越境的探究 / 越境型人間 / 相互主観的転回 / 公共的知性 / 道徳的想像力 / システム交差的自己形成 / 反省的思考の論理学的構造 / 行動的直観 / 反省-制作能力往還作用 / 構築的知性主義と破壊的知性 / public philosophy of education / self as a border-crosser / communitarianism of neighborhood / cross-categorical intelligence / evolving self / intelligent pacifism / practical idealism / 反省的道徳 / コールバーグの道徳的発達論 / 加速化させる道徳的発達 / 深い学びとしての探究学習 / 創造的民主主義 / コミュニケーションと探究の融合 / 問題解決学習 / 探究学習 / 分団式動的教育 / 独創教育 / 生活による学習 / 発見学習 / 大正自由教育 / 児童中心主義教育 / 課題解決学習 / 探究学習の理想 / 協働的・概念的・道徳的学習 / L. コールバーグ / 道徳的発達 / 認知段階 / 発達の加速化 / 文脈的相対主義批判 / 原理に根ざした思考 / 理想的な役割取得 / 究極的な第7段階 / 道徳的関心 / 道徳的熟慮 / 道徳的判断 / 道徳的自己形成 / 行動的な総合的知性としての道徳 / 社会的関心の拡張 / 道徳教育 / 反省的協働的道徳 … More
Except Principal Investigator
中等教育 / 中学校教育 / 高校教育 / 高大接続 / 普通教育と専門教育 / 社会との接続 / 中等教育改革 / 高校教育改革 / 中学校教育改革 / 職業世界との接続 / 大学入試制度改革 / 職業世界への接続 / 中学教育 / 大学院教育 / 研究後継者養成 / 博士号 / 工学 / 物理学 / 経済学 / 歴史学 / Graduate Education / Training of Researchers / Doctorate / Engineering / Physics / Economics / History / アメリカ高等教育 / 歴史 / 能力 / メリトクラシ- / オ-ナ-ズ・プログラム / ジェンダ- / アメリカ高等教育史 / 能力観 / 学生選抜 / American higher education / history / ability / meritocracy / honors program / gender / 大学院制度 / 学位制度 / 奨学金制度 / 大学院修了率 / 研究費 / 中途退学 / 学位論文 / 選抜制度 / graduate education / academic degree system / scholarship / completion rate of graduate program / research fund / dissertation / dropーout / student selection Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (83 results)
  • Co-Researchers

    (45 People)
  •  The significance of moral education theory based on John Dewey's theory of reflective thinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Sugiyama Jogakuen University
  •  A Study on John Dewey's Reflective and Esthetic Theory of Inquiry and the Educational Practice of the Laboratory SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hayakawa Misao
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Sugiyama Jogakuen University
      Nagoya University
  •  Comprehensive Study on Secondary Education Refom after the World War II

    • Principal Investigator
      UEDA Takeo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The Construction of the Pedagogy of Hope based on Dewey's Educational Theory of Cooperative InquiryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Study on the Significance of John Dewey's Theory of International Education and CulturePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Study of the Significance of Public and Moral Inquiry in John Dewey' Philosophy of Education and his Contemporary FollowersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Study of Public-Oriented School Reform from the Progressive Period to the Present in AmericaPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A STUDY ON THE DIFFUSION OF "PRACTICAL INTELLIGENCE" DURING THE PROGRESSIVE EDUCATION PERIOD IN AMERICAPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      1994 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      NAGOYA UNIVERSITY
  •  U. S. -Japan Joint Research on Productivity of Graduate Education

    • Principal Investigator
      USHIOGI Morikazu
    • Project Period (FY)
      1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for international Scientific Research
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  現象学・解釈学・批判理論から見たデュ-イ教育理論の比較哲学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      早川 操
    • Project Period (FY)
      1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  U.S.-Japan Joint Research on Productivity of Graduate Education

    • Principal Investigator
      USHIOGI Morikazu
    • Project Period (FY)
      1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Overseas Scientific Survey.
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  A Historical Study on the Views of Human Abilities and on Institutional Changes in American Higher Education

    • Principal Investigator
      TACHIKAWA Akira
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      International Christian University
  •  A Comparative Analysis of John Dewey's Philosophy of Education from the Perspectives of Phenomenology, Hermaneutics, and Critical TheoryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      HAYAKAWA Misao
    • Project Period (FY)
      1989 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University

All 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2004 2003 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 植田健男編『戦後日本における中等教育改革の総合的研究』(平成24~28年度日本学術振興会科学研究費補助金基盤研究(A)研究成果報告書)2018

    • Author(s)
      植田健男、石井拓児、中嶋哲彦、南部初世、服部美奈、吉川卓治、阿部英之助、光本滋、横井敏郎、姉崎洋一、佐々木隆生、西村貴之、米津直希、勝野正章、山村滋、山本由美、早川操、元兼正浩、富樫千紘、濱口輝士、御代田桜子、谷口知弘、横関理恵
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ―
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243072
  • [Book] プラグマティズムを学ぶ人のために2017

    • Author(s)
      井上 弘貴、伊藤 邦武、冲永 宜司、加賀 裕郎、宮崎 宏志、小口 裕史、新 茂之、早川 操、松下 晴彦、柳沼 亮太、江川 晃、浜野 研三、笠松 幸一、苫野 一徳、藤井 千春、高頭 直樹
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      世界思想社
    • ISBN
      9784790716983
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Book] 名古屋大学出版会2015

    • Author(s)
      早川操・伊藤彰浩編著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      教育と学びの原理 変動する社会と向き合うために
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243072
  • [Book] 「流動化する社会と教育―汎用力・転移力を身につける―」『教育と学びの原理 変動する社会と向き合うために』2015

    • Author(s)
      早川操・伊藤彰浩編著
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Book] 「デューイの日本文化探究論再考-実験主義的リベラリズムから見た日本民主主義と文化の課題-」『日本のデューイ研究と21世紀の課題』2010

    • Author(s)
      早川操
    • Publisher
      世界思想社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Book] 「デューイの政治論」現代デューイ思想の再評価2004

    • Author(s)
      早川 操
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      杉浦 宏
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Book] "Dewey's Political Theory" Reevaluation of John Dewey's Philosophy in the Contemporary Age2004

    • Author(s)
      Hayakawa, Misao
    • Publisher
      Sekai-Shosousha
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] コールバーグによるデューイ道徳理論の評価についての考察2019

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第60号 Pages: 41-50

    • NAID

      40022133135

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Journal Article] 「デューイの「反省的道徳」論の現代的意義」2018

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      『日本デューイ学会紀要』

      Volume: 59 Pages: 71-80

    • NAID

      40021720236

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Journal Article] 「デューイ・スクール シカゴ大学実験学校:1896-1903」2018

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      『教育学研究』

      Volume: 85巻第2号 Pages: 220-223

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Journal Article] 深い学習による汎用力育成のためのカリキュラム開発の課題―次期学習指導要領に見る「主体的・対話的で深い学び」の意義―2017

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 10 Pages: 131-147

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] デューイの実験的探究と二一世紀の教育2017

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 58 Pages: 139-147

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Journal Article] The Education of Transferable Skills at Japanese Universities2016

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      English E-Journal of the Philosophy of Education

      Volume: 1 Pages: 33-40

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] 「大学教育における汎用的知識技能の育成とその課題」2016

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 113 Pages: 37-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] 図書紹介:松下佳代・京都大学高等教育研究開発推進センター編著『ディープ・アクティブラーニング―大学授業を深化させるために ―』2015

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第82巻 第4号 Pages: 612-613

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243072
  • [Journal Article] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的創造力の展開2015

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第56号 Pages: 41-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243072
  • [Journal Article] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的想像力の展開2015

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第56号

    • NAID

      40020594287

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] デューイが描いた人間の課題と教育―デューイ研究の歩みを振り返る―2015

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 第61巻第2号 Pages: 1-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的想像力の展開2015

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第56号 Pages: 41-50

    • NAID

      40020594287

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] 「深い学習」とは―大学教育は「転移可能性」を教えられるのか2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109号 Pages: 93-98

    • NAID

      40020165820

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] 教育実践と教育哲学―これまでの教育哲学、これからの教育学―2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109号 Pages: 49-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] デューイ「実験室学校」における反省的美的経験による教育-オキュペーション・カリキュラムを通じての想像力の育成-2014

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 第60巻第2号 Pages: 1-18

    • NAID

      40020040004

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] The Search for a New Role of Liberal Education in an Age of Globalization : The Challenge of Generic Skills to Liberal Knowledge at Japanese Colleges and Universities2014

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: Vol. 15 Pages: 89-97

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] The Search for a New Role of Liberal Education in an age of Globalization: The Challenge of Transferable Skills to Liberal Knowledge at Japanese Colleges and Universities2014

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      Asia Pacific Education Review

      Volume: Vol.15, No.1 Pages: 89-97

    • DOI

      10.1007/s12564-013-9302-9

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイ「実験室学校」における反省的美的経験による教育―オキュペーション・カリキュラムを通じての想像力の育成―2014

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要

      Volume: 60巻2号 Pages: 1-18

    • NAID

      40020040004

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイの美的経験論における実験主義的特徴―「一つの経験」と「質的思考」の意義再考―2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第55号 Pages: 64-73

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Journal Article] デューイの『心理学』に見る実験的知性観の萌芽2013

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号

    • NAID

      40019808737

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイの心理学にみる実験的知性観の萌芽2013

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第54号 Pages: 53-63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイの社会的探究における協働的知性の役割と展開2012

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 199-209

    • NAID

      40019438001

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイの社会的探究における協働的知性の役割と展開2012

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要(掲載確定)

      Volume: 第53号

    • NAID

      40019438001

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] The Search for Japanese Higher Education's Role in the Construction of Global Universities in an Age of'Japan as No.3,'2011

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 第58巻第1号 Pages: 13-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイによるバートランド・ラッセル判決批判―学問の自由における知性と探究の意義と限界―2011

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 59-69

    • NAID

      40019003776

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] デューイによるバートランド・ラッセル判決批判-学問の自由における知性と探究の意義と限界2011

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 59-69

    • NAID

      40019003776

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] The Search for Japanese Higher Education’s Role in the Construction of Global Universities in an Age of ‘Japan as No.32011

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 第58巻第1号 Pages: 13-25

    • NAID

      40019171163

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Journal Article] 20世紀初期メキシコ・トルコ・中国における学校教育の役割-デューイが見た革命的世界の学校・教育・文化-2010

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学中等教育研究センター紀要 第10号

      Pages: 1-17

    • NAID

      120006220315

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] デューイの国際教育文化論に関する考察-デューイが見た20世紀初期ソビエトの革命的世界における折代化と教育-2010

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第56巻第2号

      Pages: 67-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] デューイの国際教育文化論に関する考察-デューイが見た20世紀初期ソビエトの革命的世界における近代化と教育-2010

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)2 第56巻第2号

      Pages: 67-78

    • NAID

      40017022092

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] デューイによる日本のデモクラシー批判-1920年代の日中関孫から見た日本の政治的文化的課題-2009

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第50号

      Pages: 75-84

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] デューイの日本文化探究論再考-実験主義的リベラリズムから見た日本民主主義と文化の課題-2009

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第50号

      Pages: 75-84

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] 変動する社会における教育と人間像-ケアする人間を育てる教育-2008

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      教育と医学 No.665

      Pages: 4-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] ジョン・デューイの日本観-実験主義的リベラリズムから見た1920年代初期の日本における民主主義の課題-2008

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      名古屋大学教育発達科学研究科紀要 54巻第2号

      Pages: 45-57

    • NAID

      40016740783

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] 市場原理対日本大学改革的影響-以日本国立大学為例2008

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      高校教育管理 Vol. 2, No. 6

      Pages: 5-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] Influence of Market Principle upon Japanese University Reform : The Changing Climate of Research Activities and Graduate Education2008

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 55号第1巻

      Pages: 1-11

    • NAID

      40016370171

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] 変動する社会に求められる教育と人間像-ヶアする人間を育てる教育-2008

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      教育と医学 48号

      Pages: 4-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] ジョン・デューイの日本観-実験主義的リベラリズムから見た1920年代初期の日本における民主主義の課題2008

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 第54巻第2号

      Pages: 45-57

    • NAID

      40016740783

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] デューイが見た異文化における人間と教育-1920年代初期デューイの中国観2007

    • Author(s)
      早川操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第48号

      Pages: 75-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] デューイが見た異文化における人間と教育-1920年代初期デューイの中国観-2007

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 48

      Pages: 75-85

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Journal Article] Japanese Creativity and the Present Educational Reform2004

    • Author(s)
      HAYAKAWA, Misao
    • Journal Title

      Asia Program Special Report, Woodrow Wilson International Center for Scholars No.121

      Pages: 14-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] The Horizon of Culture seen from Dewey's Theory of Embodied Intelligence2004

    • Author(s)
      Hayakawa, Misao
    • Journal Title

      Journal of Japan John Dewey Society Vol.45

      Pages: 97-105

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] デューイの『織り込まれた知性』から見た文化の地平2004

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 45号

      Pages: 97-105

    • NAID

      40007017831

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] Japanese Creativity and the Present Educational Reform2004

    • Author(s)
      HAYAKAWA, Misao
    • Journal Title

      Asia Program Special Report (Woodrow Wilson International Center for Scholars) No.121

      Pages: 14-17

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] Japanese Creativity and the Present Educational Reform2004

    • Author(s)
      Hayakawa, Misao
    • Journal Title

      Asia Program Special Report, Woodrow Wilson International Center for Scholars Vol.121

      Pages: 14-17

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] デューイの『織り込まれた知性』から見た文化の地平2004

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第45号

      Pages: 97-105

    • NAID

      40007017831

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] The Development of Self Formation in Adulthood2003

    • Author(s)
      Hayakawa, Misao
    • Journal Title

      Bulletin of the Graduate School of Education and Human Development Vol.50, No.1

      Pages: 15-43

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] Exploring a New Horizon of Interaction between Reflection and Making (poiesis) in Experience2003

    • Author(s)
      Hayakawa, Misao
    • Journal Title

      Bulletin of the Graduate School of Education and Human Development Vol.49, No.2

      Pages: 47-66

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] 成人期における自己形成の可能性2003

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第50巻1号

      Pages: 15-43

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] 経験における反省と制作の往還作用再考2003

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 第49巻2号

      Pages: 47-66

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] Rethinking the Meaning of the Dewey-Bourne Confrontation concerning the Role of Liberal Intellectuals During World War I2002

    • Author(s)
      Hayakawa, Misao
    • Journal Title

      Journal of Japan John Dewey Society Vol.43

      Pages: 75-81

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Journal Article] 戦争とリベラル知識人をめぐるデューイ-ボーン論争の意義再考2002

    • Author(s)
      早川 操
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要 第43号

      Pages: 75-81

    • NAID

      40007031440

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14510273
  • [Presentation] 「コールバーグによるデューイ道徳理論の評価についての考察」2018

    • Author(s)
      早川 操
    • Organizer
      日本デューイ学会第62回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Presentation] デューイの「反省的道徳」論の現代的意義2017

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第61回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04586
  • [Presentation] デューイの実験的探究と21世紀の教育2016

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第60回研究大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Presentation] 汎用的技能の育成とわが国の大学教育の行方―「学士力」育成の背後にある教育観とその課題―2015

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Presentation] 汎用的技能の育成とわが国の大学教育の行方―「学士力」育成の背後にある教育観とその課題―2015

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      教育哲学会第58回 大会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24243072
  • [Presentation] デューイの『思考の方法』に見る実験主義的想像力の展開2014

    • Author(s)
      早川 操
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381021
  • [Presentation] デューイの美的経験論における実験主義的特徴-ひとつの経験と質的思考の意義再考-2013

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回研究大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Year and Date
      2013-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] Japanese University Education in Transition : The Search for A New Paradigm in Teaching and Learning2013

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Organizer
      The Conference of Innovating Teaching for Transformative Learning, Center for Faculty Development
    • Place of Presentation
      Fudan University
    • Year and Date
      2013-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] 反省的美的経験による想像力の育成-デューイ実験室学校の実践事例分析より-2013

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2013-10-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] デューイの『心理学』に見る実験的知性観の萌芽2012

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第56回研究大会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] 青少年の成長過程における活動体験の意義-デューイの想像的経験論からの示唆-2012

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      国立青少年教育振興機構
    • Place of Presentation
      青少年教育研究センター
    • Year and Date
      2012-11-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] The Search for a New Role of Liberal Education in an Age of Globalization : The Challenge of Generic Skills to Liberal Knowledge at Japanese Colleges and Universities2012

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Organizer
      The 13^<th> International Conference on Education Research
    • Place of Presentation
      Seoul National University, Korea
    • Year and Date
      2012-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] デューイの社会的探究における協働的知性の役割と展開2011

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] デューイが見た日本と中国の比較―東アジアにおける民主主義の根源とその普及可能性―2011

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      第103回公共哲学京都フォーラム
    • Place of Presentation
      神戸ポートピアホテル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] デューイの社会的探究における協働的知性の役割と展開2011

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第54回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] 千葉命吉によるデューイ思想の受容と変容-デューイ教育理論の受容と批判から見た大正自由教育思想の課題の一側面-2009

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第53回研究大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2009-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Presentation] デューイによる日本のデモクラシー批判-1920年代の日中関係から見た日本の政治的文化的課題-2008

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第52回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2008-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Presentation] 「デューイが見た20世紀初期の日本文化と教育」2007

    • Author(s)
      早川 操
    • Organizer
      日本デューイ学会第51回大会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Presentation] デューイが見た20世紀初期の日本文化と教育2007

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第51園大会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学
    • Year and Date
      2007-10-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530692
  • [Presentation] デューイの『心理学』に見る実験的知性観の萌芽

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      第55回日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] デューイの美的経験論における実験主義的特徴-ひとつの経験と質的思考の意義再考-

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本デューイ学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟青陵大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] 反省的美的経験による想像力の育成―デューイ実験室学校の実践事例分析より―

    • Author(s)
      早川操
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] The Search for a New Role of Liberal Education in an Age of Globalization: The Challenge of Generic Skills to Liberal Knowledge at Japanese Colleges and Universities

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Organizer
      The 13th International Conference on Education Research
    • Place of Presentation
      Seoul National University, Korea
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • [Presentation] Japanese University Education in Transition: The Search for A New Paradigm in Teaching and Learning

    • Author(s)
      Misao Hayakawa
    • Organizer
      The Conference of Innovating Teaching for Transformative Learning
    • Place of Presentation
      中国復旦大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23530999
  • 1.  IMAZU Kojiro (30025118)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  UMAKOSHI Toru (60000030)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  USHIOGI Morikazu (80022391)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KAWASHIMA Tatsuo (20177679)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  CLARK Burton
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  UEDA Takeo (10168627)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  TACHIKAWA Akira (70119056)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ITO Toshio (40151518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SAKAMOTO Tatsuro (60153912)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  ASANUMA Shigeru (30184146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  TAKEICHI Yoshinari (80102721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  ICHIMURA Takahisa (30063556)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  MARUYAMA Fumihiro (60144888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  山本 由美 (00442062)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  西野 節男 (10172678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  松下 晴彦 (10199789)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  元兼 正浩 (10263998)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  光本 滋 (10333585)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  阿部 英之助 (10408982)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  山村 滋 (30212294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  服部 美奈 (30298442)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  米津 直希 (30733141)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  中嶋 哲彦 (40221444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 25.  横井 敏郎 (40250401)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 26.  南部 初世 (40263058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  大谷 尚 (50128162)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  吉川 卓治 (50230694)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 29.  児美川 孝一郎 (50287835)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  佐貫 浩 (60162517)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  石井 拓児 (60345874)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  西村 貴之 (60533263)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 33.  佐々木 隆生 (70091692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 34.  姉崎 洋一 (80128636)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 35.  中田 康彦 (80304195)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  神山 正弘 (00152869)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  乾 彰夫 (90168419)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  松浦 良充 (30209499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  TOGASHI Chihiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 40.  HAMAGUCHI Koshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 41.  MIYOTA Sakurako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 42.  TANIGUCHI Tomohiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 43.  YOKOZEKI Rie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 44.  GUMPORT Patricia
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  BURTON Clark
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi