• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KATSURA Naomi  桂 直美

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

桂 直美  カツラ ナオミ

Less
Researcher Number 50225603
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 東洋大学, 文学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2009 – 2021: Toyo University, 文学部, 教授
2006 – 2007: 三重大学, 教育学部, 教授
2001 – 2002: 三重大学, 教育学部, 助教授
1996: 三重大学, 教育学部, 助教授
1994: 三重大学, 教育学部, 助教授
1992: 三重大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Educaion / 教科教育 / Education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
美的教育 / ワークショップ / 音楽教育 / カリキュラム / 表現教育 / ナラティブスタディ / 教師教育 / 音楽表現 / 表現の発生 / 民族楽器 … More / うなり竹 / ふしづくり / 音楽 / 表現 / 児童集会 / 鑑識眼 / リンカーンセンター / 総合芸術教育 / 批評 / 探求の道筋 / 言語活動 / スズキメソード / 人間教育 / 教師文化 / ナラティヴスタディ / 教師のエートス / 才能教育研究会 / 鈴木鎮一 / 才能教育 / 多文化教育 / 総合学習 / 国際理解教育 / 多文化共生 / 人権教育 / 異文化理解 / Multicultural Education / Education for International Understanding / Integrated Education / Curriculum / Co-habitation / クリエイティブライティング / 社会構成主義 / 教育的鑑識眼と教育批評 / Workshop / Education of Expression / Creative Writing / Social Constructionism / 初任期教師 / ナラティブ・インクワイアリー / 語り直し / 教師の成長 / 初任期における教師 / 美術教育 / 表現活動 / 多様性 / マキシン・グリーン / 協同表現 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  教師教育における美的教育プログラム―協同表現の教育の授業構成―Principal Investigator

    • Principal Investigator
      桂 直美
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Toyo University
  •  Experience and Growth among Young Teachers during their Early Days: The Lived CurriculumPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATSURA Naomi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Toyo University
  •  A Study on Suzuki Method - "Talent Education"- and its Teachers' CulturePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATSURA Naomi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University
  •  The Educational Program of the Arts Synthesis In Secondary School : The "Aesthetic Education Workshop" Teaching MethodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATSURA Naomi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Toyo University
  •  The Workshop Model of Teaching in Eduadion in the Arts : The Practice of Education that draws upon the Social Constructionism ParadigmPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATSURA Naomi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University
  •  Designing Multicultural Education Curriculum in Elementary School Through the Integrated EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATSURA Naomi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Mie University
  •  自己表現する主体の育成-「ふしづくり」の教育方法の実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      桂 直美
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Mie University
  •  芸術教育に関する学科・単元の再編-民族楽器作成による総合音楽単元の開発と試行Principal Investigator

    • Principal Investigator
      桂 直美
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Mie University
  •  包括的音楽教育カリキュラム-現職教育を念頭においたカリキュラム・教材開発の試み-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      桂 直美
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Mie University

All 2021 2020 2018 2017 2015 2013 2012 2011 2010 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 芸術に根ざす授業構成論2020

    • Author(s)
      桂直美
    • Total Pages
      381
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02682
  • [Journal Article] A Curriculum Structure Within and Through Art Critique: Pedagogy Rooted in the Arts2021

    • Author(s)
      桂 直美
    • Journal Title

      Kyoikugaku Kenkyu

      Volume: 88 Issue: 3 Pages: 419-431

    • DOI

      10.11555/kyoiku.88.3_419

    • NAID

      130008124722

    • ISSN
      0387-3161, 2187-5278
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02682
  • [Journal Article] 教育的価値2020

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      日本デューイ学会編『民主主義と教育の再創造』勁草書房

      Volume: - Pages: 292-294

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02682
  • [Journal Article] 初任期における私立高等学校教師の経験と葛藤のモノグラフ(1): 第1 回インタビュー調査の分析を通して2020

    • Author(s)
      高井良健一、伊藤安浩、 桂直美
    • Journal Title

      東京経済大学『人文自然科学論集』

      Volume: 147 Pages: 27-59

    • NAID

      120006941139

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02682
  • [Journal Article] 初任期における若手教師の経験と成長 -語り直しを通しての省察の深化-2018

    • Author(s)
      桂直美・高井良健一・伊藤安浩
    • Journal Title

      『東洋大学文学部紀要第71集 教育学科編』第ⅩLⅢ巻

      Volume: ⅩLⅢ Pages: 23-31

    • NAID

      120006475177

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04250
  • [Journal Article] 初任期における若手教師の経験と成長のモノグラフ(2) ー第2回インタビュー調査の分析を通してー2018

    • Author(s)
      伊藤 安浩、桂直美、高井良 健一
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 40(1) Pages: 81-96

    • NAID

      120006592044

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02682
  • [Journal Article] アメリカのスズキ・メソード ーあるニューヨーク公立学校のスズキ・メソード見聞録ー2018

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      SUZUKI METHOD

      Volume: 201 Pages: 50-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02682
  • [Journal Article] 初任期における若手教師の経験と成長のモノグラフ(1) - 第1回インタビュー調査の分析を通して -2017

    • Author(s)
      伊藤安浩・桂直美・高井良健一
    • Journal Title

      大分大学教育学部研究紀要

      Volume: 第38巻第2号 Pages: 63-78

    • NAID

      120005998901

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04250
  • [Journal Article] スズキメソード音楽教育論の原点を探る ― 日米の教師の語りから見るスズキコミュニティのエートス ―2015

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      日本音楽教育学会『音楽教育研究』

      Volume: 45

    • NAID

      40020524440

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531153
  • [Journal Article] 「スズキメソード」の教育理念――ナラティブ分析による教師文化研究試論―2013

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      『東洋大学文学部研究紀要(教育科学)』

      Volume: 66 Pages: 9-16

    • NAID

      120005291362

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531153
  • [Journal Article] 「美的教育」ワークショップの学校教育における展開-創作と鑑賞の相互作用-2012

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      東洋大学文学部研究紀要

      Volume: 65巻 Pages: 17-25

    • NAID

      120005274080

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Journal Article] リンカーンセンターインスティテユートの「美的教育」カリキュラム構成過程-芸術教育における「問い」の意味-2011

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      東洋大学文学部教育学科紀要

      Volume: 61 Pages: 9-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Journal Article] リンカーンセンターインスティテュートの「美的教育」カリキュラム構成過程2011

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      東洋大学文学部研究紀要(教育科学)

      Volume: 第64巻 Pages: 207-215

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Journal Article] ワークショップ授業モデル」による表現の授業構成-「鑑識眼と批評」による授業パラダイムの転換-2010

    • Author(s)
      桂直美
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第35巻 Pages: 69-70

    • NAID

      110008685949

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Journal Article] The Workshop Way to Learning: Linking the Aesthetic Experience to Creativity and Beginning Performance in the Classroom2008

    • Author(s)
      Naomi Katsura & Chuck Taylor
    • Journal Title

      Proceedings of Sixth Hawaii International Conference on Arts and Humanities, 2008 (CD-R) 6

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Journal Article] M.グリーンの美的教育哲学 - リンカーンセンターインスティテユート「美的教育」プログラムへの反映2008

    • Author(s)
      桂 直美
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要 59

      Pages: 207-215

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Journal Article] An Influence of Maxine Greene's philosophy on the Lincoln Center Institute's Aesthetic Education Program2008

    • Author(s)
      Naomi, Katsura
    • Journal Title

      Bulletin of Research of Mie University, Department of Education Vol.59

      Pages: 207-215

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Journal Article] The Workshop Way to Learning : Linking the Aesthetic Experience to Creativity and Beginning Performance in the Classroom2008

    • Author(s)
      Naomi, Katsura, Chuck, Taylor
    • Journal Title

      Proceedings : Hawaii International Conference on Arts and Humanities 6th Annual meetingc (CD-R)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Journal Article] M.グリーンの美的教育哲学-リンカーンセンターインスティテユート「美的教育」プログラムへの反映2008

    • Author(s)
      桂 直美
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要 59

      Pages: 207-215

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Presentation] Why is Suzuki Method Effective for School Music Education? - From the Perspective of Suzuki Philosophy -2017

    • Author(s)
      Naomi Katsura
    • Organizer
      Southwest Educational Research Association
    • Place of Presentation
      San Antonio (U.S.A.)
    • Year and Date
      2017-02-16
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04250
  • [Presentation] Music Education as Human Education: The Ethos of Suzuki Method Teachers’ Community2017

    • Author(s)
      Naomi Katsura
    • Organizer
      American Educational Research Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04250
  • [Presentation] The Living Educational Philosophy of the Suzuki Method;The Ethos of the Suzuki Teachers' Community2015

    • Author(s)
      Naomi Katsura
    • Organizer
      The 14th Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Honolulu, U.S.A.
    • Year and Date
      2015-01-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531153
  • [Presentation] An Emerging Alternative Teaching. Learning Framework for Arts Education in a School Setting, Drawing on "Connoisseurship and Criticism"2011

    • Author(s)
      KATSURA, N
    • Organizer
      The Creative Workshop as a Model for Class Work, Annual meeting of the American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      New Orleans
    • Year and Date
      2011-04-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Presentation] 教育実践研究における「批評と鑑識眼」の意義-E・アイスナーの「教育的鑑識眼と教育批評」の検討を通2011

    • Author(s)
      桂直美
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Presentation] An emerging alternative teaching-learning framework for arts education in a school setting, drawing on "connoisseurship and criticism" : The creative workshop as a model for class work2011

    • Author(s)
      Naomi Katsura
    • Organizer
      American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      New Orleans, America
    • Year and Date
      2011-04-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Presentation] 教育実践研究における「批評と鑑識眼」の意義:E・アイスナーの「教育的鑑識眼と教育批評」の検討を通して2011

    • Author(s)
      桂直美
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21530981
  • [Presentation] The Workshop Way to Learning: Linking the Aesthetic Experience to Creativity and Beginning Performance in the Classroom2008

    • Author(s)
      Naomi Katsura, Chuck Taylor
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Arts and Hu manities
    • Place of Presentation
      Honolulu,Hilton Hotel
    • Year and Date
      2008-01-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Presentation] The Workshop Way to Learning : Linking the Aesthetic Experience to Creativity and Beginning Performance in the Classroom2008

    • Author(s)
      Naomi, Katsura, Chuck, Taylor
    • Organizer
      The Sixth Hawaii International Conference on Arts and Humanities
    • Place of Presentation
      Honolulu, Hawaii, USA
    • Year and Date
      2008-01-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Presentation] The Workshop Way to Learning: Linking the Aesthetic Experience to Creativity and Beginning Performance in the Classroom2008

    • Author(s)
      Naomi Katsura, Chuck Taylor
    • Organizer
      The Sixth Hawaii International Conference on Arts and Humanities.
    • Place of Presentation
      Honolulu, Hawaii, USA
    • Year and Date
      2008-01-11
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530697
  • [Presentation] スズキメソード音楽教育論の原点を探る  -「教師文化」から見るスズキメソードー

    • Author(s)
      桂直美
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531153
  • 1.  KITAZAWA Toshiyuki (70553741)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  ARAO Gakuji (10378284)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  高井良 健一 (50297339)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  伊藤 安浩 (90284778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  JAMES Jerry
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi