• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inaba Midori  稲葉 みどり

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

稲葉 みどり  イナバ ミドリ

INABA Midori  稲葉 みどり

INADA Midori  稲葉 みどり

Less
Researcher Number 50273298
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 愛知教育大学, 教育学部, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 愛知教育大学, 教育学部, 特別教授
2022: 愛知教育大学, 教育学部, 名誉教授
2020 – 2021: 愛知教育大学, 教育学部, 特別教授
2018 – 2019: 愛知教育大学, 教育学部, 教授
2011 – 2015: 愛知教育大学, 教育学部, 教授 … More
2003 – 2005: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授
1999 – 2001: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授
1996 – 1997: 愛知教育大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
第二言語習得 / 第一言語習得 / 談話 / 日本語 / 物語文 / second language acquisition / discourse / narrative / Japanese / first language acquisition … More / 英語 / 談話処理 / global structure / 第二言語 / 第一言語 / 局所構造 / 全体構造 / 物語 / 言語習得 / Frog Story / 言語発達 / frog story / 第一言語発達 / アウトプット / 物語構造 / 共起ネットワーク / テキストマイニング / English / tense / 中国語 / フロッグストーリー / 時制 / discourse processing / 知識ベース / 全体 / 談話構造 / local structure / language development / ナラティブ / Frog Story / 日本語教育 / CLAN / CHILDES / FROG STORY / CLAN / CHILDES / 接続表現 / 第二言語発達 / 平均発話長 / 日本語習得 / 発達過程 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (97 results)
  •  第二言語としての日本語の物語文における発達の普遍的・個別的特徴に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      稲葉 みどり
    • Project Period (FY)
      2018 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Comparative Study of First- and Second- Language Narrative DevelopmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Inaba Midori
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  Form-Function Mapping in Interlanguage DevelopmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      INABA Midori
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  A cognitive approach to discourse processing in interlanguage developmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      INADA Midori
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Aichi University of Education
  •  AComparative Study on the Acquisition of Japanese as a First and Second LanguagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      INABA Midori
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Aichi University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2005 2004 2003 2002 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教科学を創る 第2集2016

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Book] 教科学を創る(日本語教科学を創るー小中学校における日本語専門教員の養成)2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Book] 小学校外国語活動授業づくりのポイント(簡単な英語で自己発信ー小学生でもできるプレゼンテーション活動)2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Book] コミュニケーション能力を育む小中高の英語教育(外国語の授業における教師の意思決定の方法と根拠を省察する)2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Book] 小学校外国語活動授業づくりのポイント(異文化理解をめざした外国語活動ーゲストを活用した授業の進め方-)2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Book] 新学習指導要領に対応した英語教育-小中のかけはしとなる理論と実践-2012

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Book] 平井勝利教授退官記念中国学・日本語学論文集2004

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      白帝社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Book] 文化のカレードスコープー英米言語・文化論集2003

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Total Pages
      29
    • Publisher
      英宝社
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] 大人のFrog Storyの分析 -普遍性・個別性・多様性-2024

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告,人文・社会科学編

      Volume: 73 Pages: 42-50

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 物語文の内容的特徴・言語的特徴の変化-3歳児から11歳児のFrog Story-2023

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告,人文・社会科学編

      Volume: 72 Pages: 55-63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 10歳児・11歳児の物語文の発達に見られる特徴-Frog Storyの場合-2022

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 10 Pages: 27-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 6歳児・7歳児の物語文の構造-共起ネットワークによる発達過渡期の特徴の分析-2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 人文・社会科学編

      Volume: 70 Pages: 10-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 物語文における4歳児・5歳児の発達に見られる特徴-Frog Storyの分析から-2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 9 Pages: 23-34

    • NAID

      120007003779

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 物語談話を構成する能力の発達-8歳児・9歳児のFrog Storyの分析から-2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 6 Pages: 61-68

    • NAID

      40022531004

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 物語文の萌芽 -3歳児のFrog Storyの分析から-2020

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 5 Pages: 91-98

    • NAID

      40022209093

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Journal Article] 英語の教室活動に対する中学生の本音-英語嫌いにしないためのヒント2016

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 4 Pages: 57-68

    • NAID

      120005754929

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 小中学校教師の外国語学習のビリーフの特徴 ―教師間、及び、大学生との比較2015

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告/人文・社会科学編

      Volume: 64 Pages: 19-27

    • NAID

      120005575898

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] グローバル人材育成のための教科開発に関する一提案 -各教科の特色を活かした教育の視点から2015

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 3 Pages: 159-167

    • NAID

      120005573516

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] グロ-バル授業の舞台裏 ― 教室外での日本語学習の取り組みの分析2015

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 5 Pages: 141-149

    • NAID

      120005588706

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 多文化リテラシー向上のためのプロジェクト リベラル・アーツ型教育におけるジェネリック・スキル養成2015

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • NAID

      120005527204

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 多文化リテラシーの構築をめざして-各国の文化紹介と英語教育事情のランチョンセミナー2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学から発信するグローバル時代の英語教育

      Volume: なし Pages: 105-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] JSL カリキュラム実践の基礎力養成を考える-日本語指導と教科指導を架橋する授業づくりに向けて-2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 2 Pages: 55-64

    • NAID

      120005430552

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 学内の国際的人資源を活用したグローバル授業の実践と国際教養科目の開発研究の成果と課題2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      2013年度大学教育研究重点配分経費プロジェクト報告書

      Volume: なし Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] JSLカリキュラム実践のための教授法授業のシラバスデザイン2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      第8回日本語実用言語学国際会議(ICPLJ8)CONFERENCE HANDBOOK

      Volume: 8 Pages: 56-59

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] グローバル人材の資質・能力に関する大学生の意識2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      第4回教科開発学研究会発表論集

      Volume: 4 Pages: 13-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 子どものナラティヴにおける連結表現の特徴-日本語を母語とする3 歳児と4 歳児の比較を通して2014

    • Author(s)
      宮田Susanne・稲葉みどり
    • Journal Title

      健康医療科学研究

      Volume: 4 Pages: 25-40

    • NAID

      120005464241

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 外国語運用力を高めるための学習活動の実践-“使いながら学び、学びながら使う”2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 14

    • NAID

      120005430872

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] グローバル人材の資質・能力について考える-英語教員をめざす学生の意識2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学から発信するグローバル時代の英語教育

      Volume: なし Pages: 49-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 外国語学習のビリーフの考察-愛知教育大学の1年生の場合2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教育創造開発機構紀要

      Volume: 4 Pages: 115-122

    • NAID

      120005436429

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 高等教育機関におけるOECDのKEY COMPETENCIES(主要能力)の育成をめざした言語文化教育プロジェクトの構想2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 63 Pages: 27-34

    • NAID

      120005412214

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] Process Analysis of the Presentation Activity in Japanese as a Foreign Language Classes2014

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Journal Title

      Prosiding Seminar Nasional Paramasastra

      Volume: 3 Pages: 304-314

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 第11章:小中学校における日本語指導の専門教員養成の観点から構想する日本語教科学2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科学を創る-第1集

      Volume: 1 Pages: 165-180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 留学生のe-Learningへの取り組みの考察-ALC NetAcadeny2の日本語聴解コースの場合-2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告人文・社会科学編

      Volume: 62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 教員養成大学における日本語指導専門教員の養成を考える2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      平成25年度日本教育大学協会研究集会発表概要集

      Volume: 25 Pages: 222-223

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 日本語ネットアカデミー2011-教師の管理下でのe-Learningの分析2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 12

    • NAID

      120005302469

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] インドネシアからの招聘研究者との連携による異文化理解の授業実践-グローバル人材の育成に向けて-2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 3

    • NAID

      120005261463

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] グローバル人材の育成に向けた授業と活動の構想-愛知教育大学での実践を基に-2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学研究会発表会論文集2013

      Volume: 3

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 日本語教科学の構想2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      日本教科学学会準備大会発表論文集

      Volume: 1

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 英語イマージョン・ルーム活動-コミュニケーション能力向上への自律的な取り組み-2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      グローバル人材育成のための大学英語教育の取り組み

      Volume: CD版 Pages: 42-44

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] e-Learningによる日本語の語彙学習の履歴分析-聴解学習との比較の観点から-2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 1

    • NAID

      120005312433

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 学習者の希望と教師の理想ー外国語の授業における一致・不一致を考えるー2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 3

    • NAID

      40019786774

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 外国語学習における中学生と教師の意識の比較2012

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      2012教科開発学研究会発表論文集

      Volume: 2012 Pages: 40-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 愛知教育大学におけるグローバル人材の育成の取り組み-タイからの招聘研究者を人的資源として-2012

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教育創造開発機構紀要

      Volume: 2 Pages: 19-27

    • NAID

      40019786263

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] e-Learningによる日本語学習の効果的な導入法の考察-学習履歴の分析から2012

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      日本語教育国際研究大会名古屋2012予稿集

      Volume: 第1分冊 Pages: 221-221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] 英語「イマージョン・ルーム」の活動ー自律的な異文化交流の推進-2011

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      ウエブマガジン「留学交流」

      Volume: 2011年11月号(8)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] アウトプット重視の日本語授業の構想創り-自己紹介のプレゼンテーション作成と発表-2011

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 11 Pages: 1-8

    • NAID

      120003353921

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Journal Article] Verifying the "Transfer to Nowhere" principle2005

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(人文・社会科学) 第54号

      Pages: 11-17

    • NAID

      120001027317

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Verifying the "Transfer to Nowhere" Principle2005

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(人文・社会科学) 第54号(印刷中)

    • NAID

      120001027317

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Verifying the "Transfer to Nowhere" principle2005

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      The Bulletin of Aichi University of Education (Humanities/Societies) 54

      Pages: 11-17

    • NAID

      120001027317

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Overuse of Japanese expressions for space and counters by Chinese native speakers2004

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      Aichi University of Education Kyoikujissen Center Kiyo 7

      Pages: 27-34

    • NAID

      120001085361

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] 日本語初級・中級レベルに見られる文法的誤り2004

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      教養と教育 第4号

      Pages: 46-56

    • NAID

      110002325726

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の空間表現「上・下・中」と助数詞の過剰使用2004

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Journal Title

      愛知教育大学教育実践総合センター紀要 第7号

      Pages: 27-34

    • NAID

      120001085361

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Anchor tense in Japanese narrative -A case of Chinese native speakers2004

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      Hirai Katsutoshi Kyoju Taikankinen Chuugokugaku/Nihongogaku Ronbunshuu (Hakutei-sha)

      Pages: 441-458

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Grammatical errors in elementary- and intermediate-level learners of Japanese as a second language2004

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      Kyoto to Kyoiku 4

      Pages: 46-56

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Aspectural marking in English and Japanese narrative2004

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(人文・社会科学) 第53号

      Pages: 31-38

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Aspectural marking in Japanese and English narrative2004

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      The Bulletin of Aichi University of Education (Humanities/Societies) 53

      Pages: 31-38

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Anchor tense in Japanese narrative2003

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(人文・社会科学) 第52号

      Pages: 56-61

    • NAID

      110000576140

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Dominant tense and tense shifting in interlanguage narratives2003

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      The Kaleidscope of Culture (Eiho-sha)

      Pages: 239-367

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] Anchor tense in Japanese Narrative2003

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      The Bulletin of Aichi University of Education (Humanities/Societies) 52

      Pages: 51-61

    • NAID

      110000576140

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] The developmental sequence of children's narrative skills2002

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(人文・社会科学) 第51号

      Pages: 29-41

    • NAID

      110000576104

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Journal Article] The developmental sequence of children's narrative skills2002

    • Author(s)
      Inaba Midori
    • Journal Title

      The Bulletin of Aichi University of Education (Humanities/Societies) 51

      Pages: 29-41

    • NAID

      110000576104

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15520331
  • [Presentation] 第一言語の物語文の分析 -ことばと談話の複雑さの発達に着目して-2024

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      第八回 学習者コーパス・ワークショップ&シンポジウム 「学習者コーパスに観る複雑さの発達」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 談話の再構成能力の発達-10歳児・11歳児の物語文の分析から2022

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      日本認知科学会第39大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 子どもの物語文における独自性・多様性の発達2022

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      山東大学第三回「多文化研究と学際的教育」に関する国際シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 子どもの物語を構成する能力の発達-クライマックスから解決へ-2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      第60回(2021年度)外国語教育メディア学会全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 子どもの物語文の発達過程を辿る2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      山東大学第二回「多文化研究と学際的教育」に関する国際シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 幼児の物語文の分析-結束性と局所構造2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      2021(令和3)年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 物語の展開から結末を構成する能力の発達-日本語を母語とする子どもの場合-2021

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 萌芽期の日本語の物語文の特徴の考察-3歳児のFrog Storyの内容に着目して-2020

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 日本語と英語の母語の発達過程の比較 -発話数・形態素数・平均発話長の分析-2018

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      2018年日本認知科学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00713
  • [Presentation] 日本の大学生の持つ外国語学習のビリーフ2015

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 学習者を動かす原動力-日本語の授業実践から分かったこと2015

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      第5回教科開発学研究会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県)
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] JSLカリキュラム実践のための教授法授業のシラバスデザイン2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      第8回日本語実用言語学国際会議(ICPLJ8)
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Developing JFL oral skills through presentation2014

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      0th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
    • Place of Presentation
      Tsukuba International Congress Center (Epochal Tsukuba)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 日本の大学生のもつ外国語学習のビリーフ(University Students’ Beliefs About Foreign Language Learning)2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      大学英語教育学会第53回(2014年度)国際大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Exploring language learners’ and teachers’ beliefs in EFL classrooms2014

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      World Congress of International Association of Applied Linguistics (AILA) 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention Exhibition Centre, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Process Analysis of the Presentation Activity in Japanese as a Foreign Language Classes2014

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      Seminar Nasional Paramasastra
    • Place of Presentation
      Universitas Negeri Surabaya (Indonesia)
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 「グローバル教科学」の創造に向けて2014

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      平成26年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      仙台国際センター(宮城県)
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Developing JFL students’ communicative competence through the presentation.2014

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      Sydney International Conference on Japanese Language Education (Sydeny-ICJLE) 2014
    • Place of Presentation
      University of Technology, Sydney, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Online Japanese-language learning: the students’ approaches and autonomy.2014

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      World Congress of International Association of Applied Linguistics (AILA) 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention Exhibition Centre, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Developing International Studentss' communicative Competence through Presentation2013

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      International Conference SANG GURU 2
    • Place of Presentation
      インドネシアスラバヤ国立大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 英語イマージョン・ルーム活動-コミュニケーション能力向上への自律的な取り組み-2013

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      大学英語教育学会第52回(2013年度)国際大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 外国語学習における中学生と教師の意識の比較2012

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      2012教科開発学研究会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] e-Learningによる日本語学習の効果的な導入法の考察-学習履歴の分析から2012

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会名古屋2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] グローバル人材の育成に向けた授業と活動の構想-愛知教育大学での実践を基に-

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      教科開発学研究会発表会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] University Students’ Beliefs about Foreign Language Learning(日本の大学生の持つ外国語学習のビリーフ)

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      大学英語教育学会第53回(2014年度)国際大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島県)
    • Year and Date
      2014-08-28 – 2014-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Online Japanese-language learning: the students’ approaches and autonomy

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      World Congress of International Association of Applied Linguistics (AILA) 2014
    • Place of Presentation
      ブリスベン国際会議場(オーストラリア)
    • Year and Date
      2014-08-10 – 2014-08-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Developing JFL Students’ Communicative Competence through the Presentation(中級レベルの日本語学習者の日本語運用力を高める授業の実践-プレゼンテーション活動を通じて)

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      International Conference of Japanese Language Education 2014 (日本語教育国際研究大会)
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学(オーストラリア)
    • Year and Date
      2014-07-10 – 2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 日本語教科学の構想

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      日本教科学学会準備大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 英語教育と学習に関わる教師のビリーフ-大学生との比較から

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      大学英語教育学会第54回(2015年度)国際大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県)
    • Year and Date
      2015-08-29 – 2015-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Developing JFL Students’ Oral Skills through the Presentation

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      The Japan Association For Language Teaching 2014
    • Place of Presentation
      Tsukuba International Congress Center(Ibaraki, Japan)
    • Year and Date
      2014-11-21 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Exploring Language Learners’ and Teachers’ Beliefs in EFL Classrooms

    • Author(s)
      Midori Inaba
    • Organizer
      World Congress of International Association of Applied Linguistics (AILA) 2014
    • Place of Presentation
      ブリスベン国際会議場(オーストラリア)
    • Year and Date
      2014-08-10 – 2014-08-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Effects of two types of learner-centered repeated reading on promoting EFL young learners’ oral reading fluency

    • Author(s)
      Feng-lan Kuo, Hung, Tzu-ying, & Midori Inaba
    • Organizer
      AsiaCALL 2014 International Conference
    • Place of Presentation
      Changhua(Taiwan)
    • Year and Date
      2014-11-21 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 米国協定校への4週間の体験留学プログラム

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      大学英語教育学会第53回(2014年度)国際大会
    • Place of Presentation
      広島市立大学(広島県)
    • Year and Date
      2014-08-28 – 2014-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] 教員養成大学における日本語指導専門教員の養成を考える

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] Effects of two implementations of cross-age repeated reading treatments

    • Author(s)
      Yun Chu Ko, Ting Hsuan Tsai, Feng-lan Kuo, Midori Inaba, & Wan-Ting Weng
    • Organizer
      Asian Conference on Education & International Development
    • Place of Presentation
      Osaka Convention Center(Osaka, Japan)
    • Year and Date
      2015-03-29 – 2015-04-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630
  • [Presentation] グローバル人材の資質・能力に関する大学生の意識

    • Author(s)
      稲葉みどり
    • Organizer
      第4回教科開発学研究会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520630

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi