• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHIRAI Hideaki  白井 秀明

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

白井 秀明  シライ ヒデアキ

Less
Researcher Number 50281291
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東北福祉大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2007 – 2011: 東北福祉大学, 子ども科学部, 准教授
2005: Tohoku University, Department of Comprehensive Welfare, Lecturer, 総合福祉学科, 講師
2002 – 2005: 東北福祉大学, 総合福祉学部, 講師
1997 – 1998: 東北福祉大学, 社会福祉学部・福祉心理学科, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Educational psychology / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
授業研究 / concept of substance / cubage / the law of conservation of mass / dissolution / burning / relating several Learning units / Learning units / science / 化学概念 … More / 水溶液 / 物質概念 / 溶解 / 体積 / 質量保存則 / 燃焼 / 関連づけ / 単元 / 理科 / 教育心理学 / 法則性 / 単純化 / 単元理解 / 小学校理科 / ものづくり / 教授法 / 月と太陽の動き / 事例配列 / 組かえ / 一貫した判断基準 / 教材作成原則 / 映像教材 / 月と太陽 / 組みかえ / 誤ルール … More
Except Principal Investigator
誤概念 / ル・バー / 植物概念 / science education / preservation / concept bug / ru-bar / lay theory / misconception / 保存過大 / 科学教育 / 保存課題 / 概念バグ / 素朴概念 / 素朴理論 / 誤ルール / 問題解決 / 学習過程 / 教育系心理学 / 課題解決 / 帰納 / 面積判断 / ルール学習 / 学力格差 / 小学校高学年 / 相互関連づけ / 教授プラン / 縦断的研究 / 理科授業 / 学力形成 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (18 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Conditions of "Monozukuri" Activities for Encouraging Children to understand learning units in Elementary School SciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIRAI Hideaki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University
  •  Tendency and provision against inconsistent problem solving of university student

    • Principal Investigator
      ARAI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Sendai University
  •  Grasping the Expansionary Situation of the Gap in Schoolchildren's Scholastic Ability and Development of Teaching Method for Resolving its Expansion.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIRAI Hideaki
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University
  •  授業による理科学力形成とその変化に関する縦断的研究-小学校理科における単元進行に伴う学力格差拡大の是正をめざして-

    • Principal Investigator
      UNO Shinobu
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  An investigation of misconception or naive theory within college students and molding process

    • Principal Investigator
      ARAI Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Sendai College
  •  「月と太陽の動き」のルール学習における天文映像教材の役割Principal Investigator

    • Principal Investigator
      白井 秀明
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Tohoku Fukushi University

All 2010 2009 2008 2006 2005

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 小学生の溶解時の重さ判断に及ぼす物質の基礎概念学習挿入の効果-6年単元「水よう液の性質とはたらき」を対象として-2006

    • Author(s)
      白井 秀明, 他
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第2回年会予稿集

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] Effect of Inserting of Learning about Basic Substance-Concept on Schoolchildren's Judgments of Mass of Dissolved Substance in Dissolution -Sixth Grade Science Unit on "Property and Function of water solutions"-2006

    • Author(s)
      Shirai Hideaki, et al.
    • Journal Title

      Proceeding of the 2nd Annual Conference of The Japanese Journal of Psychology in Teaching and Learning (in printing)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] 小学生の溶解時の重さ判断に及ぼす物質の基礎概念学習の影響-5年単元「もののとけ方」を対象として-2005

    • Author(s)
      白井 秀明, 他
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第1回年会予稿集

      Pages: 52-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] Influence of Learning about Basic Substance-Concept on Schoolchildren's Judgments of Mass of Dissolved Substance in Dissolution -Fifth Grade Science Unit on "How does substance dissolve?" -2005

    • Author(s)
      Shirai Hideaki, et al.
    • Journal Title

      Proceeding of the 1st Annual Conference of The Japanese Journal of Psychology in Teaching and Learning

      Pages: 52-53

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Journal Article] 小学生の溶解時の重さ判断に及ぼす物質の基礎概念学習の影響 -5年単元「もののとけ方」を対象として-2005

    • Author(s)
      白井 秀明 他
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第1回年会予稿集

      Pages: 52-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16530433
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(1)2010

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 小学生理科の「ものづくり」活動を中心とした授業プランの作成とその効果2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 理科ものづくり活動に対する小学校教諭の態度と実践状況(2)2010

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明、小石川秀一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 電流のはたらき(小6)2009

    • Author(s)
      白井 秀明
    • Organizer
      極地方式研究会3月学習会
    • Place of Presentation
      茂庭荘(仙台市太白区茂庭字人来田西)
    • Year and Date
      2009-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] ものづくり活動を単元学習の中心にした授業の効果~小学6年理科「電流のはたらき」単元を対象に~2009

    • Author(s)
      白井秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 電流のはたらき(小6)2009

    • Author(s)
      白井秀明
    • Organizer
      極地方式研究会3月学習会レジメ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] ものづくり活動を単元学習の中心にした授業の効果-小学6年理科「電流のはたらき」単元を対象に-2009

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥、小石川秀一
    • Organizer
      単元を対象に-日本教授学習心理学会第5回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(1)2008

    • Author(s)
      白井秀明、荒井龍弥
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 大学生の植物生殖概念に対する回答の判断基準2008

    • Author(s)
      白井秀明・荒井龍弥
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(1)2008

    • Author(s)
      白井 秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2008-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • [Presentation] 大学生の植物生殖概念に対する回答の判断基準2008

    • Author(s)
      白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 大学生の光合成課題に対する回答一貫性2008

    • Author(s)
      荒井龍弥・白井秀明
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530595
  • [Presentation] 小学生のものづくり活動が単元学習に及ぼす効果(2)2008

    • Author(s)
      荒井龍弥、白井秀明
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第4回年会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530603
  • 1.  KUDO Yoshifumi (20231293)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  UNO Shinobu (30004120)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  ARAI Tatsuya (60254819)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  SAITO Yutaka (90215567)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SATO Jun (60265056)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MASUDA Hiroko (40289731)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SATO Koji (50215787)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KOISHIKAWA Syuuichi (70458199)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi