• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nishiyama Osamu  西山 修

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

NISHIYAMA Osamu  西山 修

西山 修  ニシヤマ オサム

Less
Researcher Number 50310850
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 岡山大学, 教育学域, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 岡山大学, 教育学域, 教授
2021 – 2023: 岡山大学, 教育学域, 教授
2016 – 2020: 岡山大学, 教育学研究科, 教授
2014 – 2015: 岡山大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2012 – 2013: 岡山大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 … More
2011: くらしき作陽大学, その他部局等, 准教授
2007: Okayama Prefectural University, 保健福祉学部, 講師
2000 – 2006: 岡山県立大学短期大学部, 健康福祉学科, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Educaion / Educaion / Education
Keywords
Principal Investigator
アイデンティティ / 保育者 / 自伝的記憶 / 発達心理学 / 幼児教育・保育 / 揺らぎ / 保育者効力感 / 揺らぎ体験 / 縦断研究 / 実践の質保証 … More / 縦断的研究 / 指導力量 / 保育内容「人間関係」 / 青年期後期 / 養成 / 職業意識 / FD / 保育者養成 / 社会的発達 / 教師教育 / 幼児理解力 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (16 results)
  •  保育者の効力感と実践を高める「時間のマネジメント」に係る支援プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西山 修
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  The practical development of a program to enhance the competence of childcare providers by utilizing the experience of identity swayingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIYAMA Osamu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  A long-term longitudinal study using mixed methods on identity formation and autobiographical memories among childcare personsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIYAMA Osamu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Okayama University
  •  A Long-term Longitudinal Study on Childcare Workers' Identity Formation: For the Quality Ensuring of PracticePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NISHIYAMA Osamu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Okayama University
      Kurashiki Sakuyo University
  •  保育者のアイデンティティ形成と保育内容「人間関係」の指導力量に関する縦断的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西山 修
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Okayama Prefectural University
      Okayama Prefectual University-Junior College
  •  保育者の職業意識の発達とアイデンティティに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西山 修
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Okayama Prefectual University-Junior College
  •  幼児理解力の向上を目指す教師教育プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      西山 修
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Okayama Prefectual University-Junior College

All 2024 2015 2013 2012 2011 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 保育実践におけるアイデンティティの揺らぎ体験と保育者効力感との関係2024

    • Author(s)
      西山 修、若田 美香、馬場 訓子
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 185 Pages: 73-82

    • DOI

      10.18926/bgeou/66708

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/66708

    • Year and Date
      2024-02-22
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02585
  • [Journal Article] 中堅保育者におけるアイデンティティ地位からみた保育職への意識の相違2015

    • Author(s)
      西山修・吉田満穂・片山美香
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 158 Pages: 27-34

    • NAID

      120005553917

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 免許状更新講習における保育者支援プログラムの簡易実施とその効果2013

    • Author(s)
      西山修
    • Journal Title

      応用教育心理学研究

      Volume: 30(2) Pages: 3-13

    • NAID

      40019970013

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 保育者志望学生における保育職の適性感の変化2013

    • Author(s)
      西山修
    • Journal Title

      応用教育心理学研究

      Volume: 30(1) Pages: 3-11

    • NAID

      40019781112

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 家庭からの巣立ち期における職業へのコミットメントの変化―保育職について―2013

    • Author(s)
      西山修
    • Journal Title

      家庭教育研究

      Volume: 18

    • NAID

      40020980403

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 初任初期における保育者支援プログラムの個別実施とその効果2013

    • Author(s)
      西山修、片山美香
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 152 Pages: 1-9

    • NAID

      120005232361

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 保育者養成校の学生における進級時のアイデンティティと職業認知の構造2012

    • Author(s)
      西山修、片山美香、岡山万里
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 151 Pages: 51-58

    • NAID

      40019534174

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 領域「人間関係」に関わる保育者支援プログラムの集団実施による効果2012

    • Author(s)
      西山修
    • Journal Title

      応用教育心理学研究

      Volume: 28 Pages: 3-13

    • NAID

      40019234461

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095
  • [Journal Article] 保育者養成校に通う学生のアイデンティティと職業認知の構造2007

    • Author(s)
      西山 修, 他
    • Journal Title

      日本発達心理学会誌「発達心理学研究」 18(3)

      Pages: 196-205

    • NAID

      110006531997

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730471
  • [Journal Article] 幼児の人とかかわる力を育むための多次元保育者効力感尺度の作成2006

    • Author(s)
      西山 修
    • Journal Title

      保育学研究(日本保育学会誌) 44

      Pages: 150-160

    • NAID

      110006197727

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730471
  • [Journal Article] 子どもの社会性を育むことへの保育者効力感とアイデンティティ地位との関係2006

    • Author(s)
      西山 修
    • Journal Title

      日本子ども社会学会誌「子ども社会研究」 12(印刷中)

    • NAID

      40007430001

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730471
  • [Journal Article] 家庭からの巣立ち期における保育者志望学生のアイデンティティと職業認知との関係2006

    • Author(s)
      西山修, 田爪宏二, 富田昌平
    • Journal Title

      日本家庭教育学会誌「家庭教育研究」 11(印刷中)

    • NAID

      40015249526

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730471
  • [Journal Article] 子どもの社会性を育むことへの保育者効力感とアイデンティティ地位との関係2006

    • Author(s)
      西山 修
    • Journal Title

      子ども社会研究(日本子ども社会学会誌) 12

      Pages: 57-69

    • NAID

      40007430001

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730471
  • [Journal Article] 子どもの人とかかわる力をいかに育てるか-養育者と保育者との協働モデルの試案-2005

    • Author(s)
      西山 修
    • Journal Title

      日本家庭教育学会誌「家庭教育研究」 10号(印刷中)

    • NAID

      40015249521

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14710205
  • [Journal Article] 幼児の人とかかわる力を育むための保育者効力感尺度の開発2005

    • Author(s)
      西山 修
    • Journal Title

      日本乳幼児教育学会誌「乳幼児教育学研究」 14

      Pages: 101-108

    • NAID

      40016169195

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730471
  • [Presentation] 領域「人間関係」に関わる保育者支援プログラムの集団実施による効果2011

    • Author(s)
      西山修
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道(札幌)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531095

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi