• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamada Tomoko  山田 朋子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YAMADA Tomoko  山田 朋子

Less
Researcher Number 50331418
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授(移行)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授(移行)
2022 – 2023: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授(移行)
2021: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授
2016 – 2020: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授(移行)
2017: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授 … More
2015: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授
2014: 女子美術大学短期大学部, 共通専門(教職課程), 教授
2011 – 2013: 女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授
2010: Joshibi University of Art and Design Junior College, 短期大学部・共通専門(教職課程), 教授
2010: 女子美術大学, 短期大学部・教職課程, 教授
2010: 女子美術大学短期大学部, 教職課程, 教授
2008 – 2009: 女子美術大学, 短期大学部・教職課程, 准教授
2008 – 2009: Joshibi University of Art and Design Junior College, 教職課程, 准教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Educaion / Education
Except Principal Investigator
Study of the arts/History of the arts/Arts in general
Keywords
Principal Investigator
教育支援 / 学校改革 / 教育困難高校 / 高校改革 / 学校支援 / 教育制度 / 教育困難校 / 高校教育 / 通信制 / 全日型 … More / 全日型通信制課程 / 再チャレンジ / 高校政策 / 教育制度学 / 基礎学力の育成 / 教育課程 / 社会的自立力 / 支援条件 / 支援策 / 基礎学力の定着 / 学び直し / 貧困 / 文化的資本 / 学校制度 / 学力不足 / 「諦め」意識 / 高等学校 / 諦め意識 / 低学力 / 教育困難 / 学校経営 / 教育改革 / 高校教育論 … More
Except Principal Investigator
芸術学 / 国籍法 / 統合 / 移民政策 / 差別 / 国籍 / 「外国人」イメージ / 「国民」概念 / 表象文化論 / 国民国家 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  高校通信制の学習形態を活用した多様な生徒の「共存」と教育機会のあり方に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山田 朋子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design Junior College
  •  全日型通信制を活かした「教育困難高校」における再チャレンジ機会の構築に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山田 朋子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design Junior College
  •  A Study on Curriculum Models "Ability to be Independent in Society" in "Kyoiku-Konnan-Koko"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamada Tomoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design Junior College
  •  Study on construction of "Manabi-naoshi" support model of "Kyoiku-konnan-koko"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamada Tomoko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design Junior College
  •  A study to support the high school for students with problemsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA TOMOKO
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design Junior College
  •  Study of Problem of "Kyoiku Konnan Koko" and Support-Student's Situation and the Factor-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design Junior College
  •  19世紀から今日までの美術作品にみる「外国人」イメージについての総合的研究

    • Principal Investigator
      奥山 亜喜子
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Study of the arts/History of the arts/Arts in general
    • Research Institution
      Joshibi University of Art and Design

All 2024 2023 2022 2018 2017 2016 2014 2013 2012 2011 2010 2008

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「第2章 現代社会における学校教育の課題状況(1980 年代以降)」『教育の経営・制度』2013

    • Author(s)
      浜田博文編著 山田朋子 他11名
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Book] 教育の経営・制度2013

    • Author(s)
      浜田博文編著 山田朋子 他11名
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      一藝社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Journal Article] 「全日型」通信制高校の実態と課題-多様なチャレンジの機会を中心に-2024

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      2023年度早稲田大学教育学会紀要

      Volume: 第25号 Pages: 47-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02223
  • [Journal Article] 小規模な「教育困難高校」における教育課程の特色と課題の考察-「学校設定教科・科目」を中心に-2024

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      『教育行財政研究集録』 早稲田大学教育・総合科学学術院 教育行財政研究室

      Volume: 19号 Pages: 66-84

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02297
  • [Journal Article] 高校改革と「多様性」の実現に関する研究序説-「教育困難高校」における「基礎学力の定着(学び直し)」の調査報告-2022

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      教育行財政研究集録

      Volume: 第17号 Pages: 49-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02297
  • [Journal Article] 多様なニーズに応じる「教育困難高校」の教育に関する研究-広域通信制課程を事例として-2018

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科教育行財政研究集録

      Volume: 13号 Pages: 36-50

    • NAID

      40021579976

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04331
  • [Journal Article] 多様な教育要求に応じる「教育困難高校」の特色化に関する研究-神奈川県の「支援教育」に着目して-2017

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科教育行財政研究集録

      Volume: 12号 Pages: 60-77

    • NAID

      40021239522

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04331
  • [Journal Article] 「教育困難高校」の特色化に関する一考察-「学び直し」のあり方に着目して-2016

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 12号 Pages: 55-65

    • NAID

      130007704675

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04331
  • [Journal Article] 基礎学力向上・学び直しを重点とするエンカレッジスクール等2013

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      高等学校政策全般の検証に基づく高等学校に関する総合的研究

      Volume: 1 Pages: 177-191

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Journal Article] 指導困難を克服する2011

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      月刊 高校教育

      Volume: 2011年9月号 Pages: 22-25

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Journal Article] 『困難』に向き合う高校改革に関する一考察-外部との連携に焦点をあてて-2011

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      女子美術大学研究紀要 第41号

      Pages: 134-144

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530759
  • [Journal Article] 「困難」に向き合う高校改革に関する一考察-外部との連携に焦点を当てて2011

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      女子美術大学研究紀要

      Volume: 41号 Pages: 134-144

    • NAID

      40018821546

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530759
  • [Journal Article] 『教育困難校』の現状と課題に関する一考察-学校改革の限界とその要因-2010

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      女子美術大学研究紀要 第40

      Pages: 126-135

    • NAID

      40017114755

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530759
  • [Journal Article] 「教育困難校」の現状と課題に関する一考察-学校改革の限界とその要因-2010

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      女子美術大学研究紀要 40号

      Pages: 126-135

    • NAID

      40017114755

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530759
  • [Journal Article] 『教育困難校』における高校改革と社会的支援の必要性に関する研究(その2)-学力不足の実態と「困難」の所在-2008

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      女子美術大学研究紀要 第38号

      Pages: 83-91

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530759
  • [Journal Article] 高校改革と困難校をめぐる課題2008

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      学事出版『月刊高校教育増刊高校教育はいま』

      Pages: 101-113

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530759
  • [Presentation] 「全日型」通信制高校の実態と課題-多様なチャレンジの機会を中心に-2024

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      早稲田大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02223
  • [Presentation] 高校統廃合と「学びの選択肢」の保障に関する一考察-学科課程再編を中心に-2023

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会第37回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02297
  • [Presentation] 「教育困難高校」における教育課程の特色と課題に関する考察 -小規模校での学校設定教科・科目に着目して-2022

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02297
  • [Presentation] 社会に開かれた教育課程と教育・学力格差-教育困難(高)校にとっての「社会に開かれた教育課程」-2018

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学習社会学会研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04331
  • [Presentation] 教育困難高校における 「学び直し・基礎学力の定着」に関する取組と課題-全国アンケート調査から-2018

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02297
  • [Presentation] 後期中等教育における質の保障とその課題に関する考察-通信制高校・サポート校等、多様な学びの場の現状から-2016

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会2016年第22回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04331
  • [Presentation] これからの高校教育で伸ばす能力2014

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      県立高校の将来像を考えるシンポジウム
    • Place of Presentation
      横浜平沼高校小ホール
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 教育困難高校における「学び」のあり方2014

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学習社会学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 高校改革における多様性と「教育の質」の保障2014

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Place of Presentation
      仙台大学
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 高校改革における多様な困難を抱える生徒への教育条件の整備に関する考察2014

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会
    • Place of Presentation
      茨城大学
    • Year and Date
      2014-10-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 基礎学力の定着・学び直しを重点とする高校-求められる役割と課題-2014

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      プロジェクト研究(平成24~25年度)「高等学校政策全般の検証に基づく高等学校に関する総合的研究」報告会
    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所
    • Year and Date
      2014-08-20
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 高校教育における生徒に応じた支援策の在り方に関する考察2013

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      関東教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 期待される教職員とは・これからの学校運営と環境整備のあり方とは2013

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      かながわ教育フォーラム
    • Place of Presentation
      神奈川県立相模原中等教育学校
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • [Presentation] 学校の教育支援策に関する一考察-多様な教育要求に応じる取り組みの可能性と限界-2012

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      関東教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531099
  • 1.  奥山 亜喜子 (70317593)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  中力 えり (50386520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  小野 まどか (00761868)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  植田 啓嗣 (60757326)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi