• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tanaka Koji  田中 浩司

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TANAKA KOJI  田中 浩司

Less
Researcher Number 50535036
Affiliation (Current) 2025: 東京都立大学, 人文科学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授
2018 – 2019: 首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授
2015 – 2017: 首都大学東京, 都市教養学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Except Principal Investigator
Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
保育者の専門性 / 保育 / 協同的な活動 / 子どもの参画 / 5歳児クラス / 意見表明 / 質的研究 / 写真投影法 / モザイクアプローチ / 協同性 … More / 不確実性 / 実践コミュニティ / 幼稚園 / インタビュー / 保育カンファレンス / 協同的活動 / 援助モデル / 協同的な遊び / 同僚性 / 実践知 / 遊び / 専門性 … More
Except Principal Investigator
発達障害 / 物語 / 巡回相談 / 対話 / アセスメント / 参加 / 統合保育 / インクルーシブ保育 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  保育における協同的な活動を支える子ども参画型アセスメントシステムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 浩司
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Building a model of professional development for child care providers through collegialityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA KOJI
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Construction of multiple assessment model of participation state in inclusive child care

    • Principal Investigator
      Hamatani Naoto
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] あそび込む保育をつくる: 実践から探る「保育の知」2023

    • Author(s)
      田中浩司
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642980
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02440
  • [Book] たのしく学べる乳幼児のこころと発達(分担執筆)2020

    • Author(s)
      田中浩司
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230639
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Journal Article] 子どものことばを受け止める 言葉のスキル教育の批判的検討2023

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 324 Pages: 8-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02440
  • [Journal Article] 集団遊びと幼児期の学び : 所属感からの検討2023

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 50 Pages: 266-273

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02440
  • [Journal Article] 集団遊びと幼児期の学び : 所属感からの検討2023

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 50 Pages: 266-273

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Journal Article] A Literature Review of Sense of Belonging in ECEC2020

    • Author(s)
      田中浩司 飯野雄大
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 37-47

    • DOI

      10.20789/jraps.41.2_37

    • NAID

      130007986960

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488, KAKENHI-PROJECT-19K02596
  • [Journal Article] 保育者と研究者の協働と保育の実践知2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 298号 Pages: 46-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Journal Article] 丁寧な生活が伝えたい仲間をつくる2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 300号 Pages: 58-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Journal Article] 幼稚園3歳児クラスにおける対立を楽しむ遊びの援助プロセス 修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いたインタビュー・データの分析2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 515-5 Pages: 77-91

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Journal Article] フィールドとの対話としての質的研究 : (保育学の研究方法論を考える(その1)) -- (保育フォーラム 保育実践と質的研究:その「質」を問う)2017

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 55 Pages: 363-368

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Journal Article] 保育実践におけるルール遊びの境界と越境 : 幼稚園5歳児クラスにおける「リレー」と「縫い物活動」の領域横断的分析2016

    • Author(s)
      田中浩司
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: 37 Pages: 11-20

    • NAID

      130005631709

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 集団遊びにおける日常性2024

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02440
  • [Presentation] 我が国の保育実践における所属感(Sense of Belonging) 概念の適用可能性2021

    • Author(s)
      田中浩司、飯野雄大、名倉一美、中塚良子、山本理絵
    • Organizer
      日本保育学会 自主シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] 遊びを援助する保育者の専門性形成に関する研究 ―年長クラスの「マット取り」を通して―2021

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] 協同的活動の計画過程における保育者の同僚性2020

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] ルール遊び研究における再現性2020

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      心理科学研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] 特別支援教室における児童の所属意識についての探索的検討2019

    • Author(s)
      飯野雄大・田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会(早稲田大学) ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 特別支援教室における児童の所属意識についての探索的検討2019

    • Author(s)
      飯野雄大 田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] 保育所1歳児クラスにおける所属意識の形成過程2019

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会 第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] Fostering a sense of belonging and community in Japanese day-care-center: Examination of practical knowledge among nursery teachers.2018

    • Author(s)
      Koji Tanaka
    • Organizer
      EECERA 2018 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] 幼稚園3歳児クラスにおける追いかけっこの援助プロセス 修正版グラウンデッドセオリー法を用いた検討2018

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 保育の場で子どもの遊び心をはぐくむ ー集める遊びにおける遊び心2018

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会 第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02488
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(3)2017

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(1) -担任保育者によるクラス活動の視点-2016

    • Author(s)
      五十嵐元子・浜谷直人・芦澤清音・三山岳・田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      椙山学園大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the Shudan-Zukuri method in a Japanese kindergarten: A case study,2016

    • Author(s)
      Igarashi, M., Hamatani, N., Ashizawa, K., Miyama, G. & Tanaka, K
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.284-285,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園におけるインクルーシブ保育の展開過程(2)2016

    • Author(s)
      芦澤清音 浜谷直人 五十嵐元子 三山岳 田中浩司
    • Organizer
      日本保育学会69回大会
    • Place of Presentation
      学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] インクルーシブ保育が実現される過程をアセスメントする試み2016

    • Author(s)
      三山 岳・浜谷直人・芦澤清音・五十嵐元子・田中浩司
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会.
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Structural analysis of Japan's ECCE practice based on 'Shudan-Zukuri' method2016

    • Author(s)
      Miyama, G., Hamatani, N., Ashizawa, K., Igarashi, M. & Tanaka, K.
    • Organizer
      26th EECERA Conference Abstract Book, pp.298-299,.
    • Place of Presentation
      Dublin city college(Ireland)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] Building an inclusive classroom by the shudan-zukuri method in a Japanese kindergarten: a case study2016

    • Author(s)
      Motoko Igarashi, Naoto Hamatani, Kiyone Ashizawa, Gaku Miyama, Koji Tanaka
    • Organizer
      EECERA(Europian Early Childhood Education Research Association) 26th conference
    • Place of Presentation
      ダブリン大学(アイルランド)
    • Year and Date
      2016-08-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • [Presentation] 幼稚園3歳児クラスにおける追いかけっこの指導プロセス2015

    • Author(s)
      田中浩司
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04079
  • 1.  飯野 雄大 (00737033)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  Hamatani Naoto (40218532)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  芦澤 清音 (20459382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  五十嵐 元子 (30468897)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  三山 岳 (80582858)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi