• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Murayama Taku  村山 拓

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MURAYAMA Taku  村山 拓

Less
Researcher Number 50609641
Affiliation (Current) 2025: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2017 – 2021: 東京学芸大学, 教育学部, 准教授
2015 – 2016: 東京学芸大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
学校教育 / カリキュラム / 米国 / 発達 / 健康 / 子ども / 貧困 / 障害 / 北米 / ソーシャル・インクルージョン … More / ヘルス・リテラシー / 教育 / マイノリティ / リテラシー Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (28 results)
  •  健康リスクに対する学校園での対応に関する国際比較研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      村山 拓
    • Project Period (FY)
      2025 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Development of Health literacy of children with disabilities and economic disadvantage toward social inclusionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Murayama Taku
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  Pedagogical Research on Literacy Education for the Minorities in Illinois and ChicagoPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MURAYAMA Taku
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 全米健康教育スタンダードにおける学習課題の特徴 : ヘルス・リテラシーの概念に注目した検討2022

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要:総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 189-196

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Journal Article] 米国におけるギフテッド教育に関する特性把握と対応をめぐる議論の特徴2021

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合科学系

      Volume: 72 Pages: 191-198

    • NAID

      120007046381

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Journal Article] 米国におけるギフテッド教育に関する特性把握と対応をめぐる議論の特徴2021

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要:総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 191-197

    • NAID

      120007046381

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Journal Article] 障害や疾患のある児童生徒のためのストレス・マネジメント教育に関する予備的検討2021

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      山梨障害児教育学研究紀要

      Volume: 15 Pages: 93-100

    • DOI

      10.34429/00004877

    • NAID

      120006956915

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4900

    • Year and Date
      2021-02-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Journal Article] Narcolepsy in Childhood: A Literature Review2020

    • Author(s)
      Murayama, T., Kyoyama, M.
    • Journal Title

      International Journal of Educational Science and Research

      Volume: 10(4) Pages: 123-132

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Journal Article] Meeting the Psychological and Physiological Needs of the Students with Cancer in the United States: Policy and Practice in the Schools.2018

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Journal Title

      International Journal of Business and Management

      Volume: 1(2) Pages: 151-157

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Journal Article] 1970年代シカゴにおける読み指導へのマスタリー・ラーニングの導入―読みのスキルの低い子どもへの治療的学習活動―2018

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Journal Article] RTI(教育的介入に対する反応)モデルの可能性と課題 ―通常学級で学ぶ学習障害児の支援をめぐる議論の検討―2017

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      教職研究

      Volume: 29

    • NAID

      120006241385

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Journal Article] 米国における特別教育領域の教師の専門性をめぐる検討 ―1970 年前後に議論された「読みの問題」と「特別教育の役割の変化」に注目して―2017

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要総合教育科学系Ⅱ

      Volume: 68 Pages: 135-143

    • NAID

      120007048164

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Journal Article] Key Issues of Health Literacy: A Literature Review2016

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Journal Title

      The Journal of East Asian Educational Research

      Volume: 2 Pages: 83-91

    • NAID

      40021473731

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Journal Article] Literacy and Curriculum in the United States: A Comparative Study2016

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Journal Title

      International Journal of Educational Science and Research

      Volume: 6(1) Pages: 13-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Journal Article] 1960年代米国における初期指導用アルファベットを通した読みの指導の展開 : PCDプロジェクトとダウニングによるアメリカITAへの批判に注目して2015

    • Author(s)
      村山 拓
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 21 Pages: 98-118

    • NAID

      40020640242

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] 慢性疾患児に対する学習支援内容の検討2021

    • Author(s)
      村山 拓、玉木秋樹、黒澤 南
    • Organizer
      第40回日本社会精神医学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] AYA世代がんの生徒に対する高等学校段階の教育・学習支援:アメリカがん協会を中心とした検討2020

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      第2回AYAがんの医療と支援のあり方研究会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] Curriculum Discourse and Public Health for the Social Inclusion: Cases of the United States2019

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Organizer
      The Asian Conference on the Social Sciences 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] 米国におけるヘルス・リテラシー教育の展開2019

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本育療学会第23回学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] イリノイ州における中・重度精神遅滞(知的障害)児のプログラム―1960年代の州内カンファレンスから採録された論考の特徴と傾向に注目した検討―2019

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] 米国におけるメンタルヘルス・リテラシー概念と学習内容:認知・感情スキルの獲得に関連する内容の検討2019

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] イリノイ州におけるヘルス・リテラシー教育のカリキュラム開発-「身体発達・健康スタンダード」に注目した検討―2018

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02433
  • [Presentation] 米国におけるヘルス・リテラシー教育の特徴と課題―イリノイ州、シカゴ市の取り組みに注目して―2018

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本国際教養学会第7回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] 米国におけるITPAの活用をめぐる言説の検討―1960年代・70年代の言語欠陥をめぐる議論との関連―2017

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第23回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] 米国イリノイ州における精神遅滞・精神疾患への教育的対応―1960~70年代の特別教育(Special Education)への措置2017

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本教育経営学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] 米国における学習障害概念の導入に関する検討―1960~70年代の判別と定義をめぐる言説―2017

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] Meeting the Educational Needs of the Students with Cancer in the United States. Policy and Practice in the Schools2017

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Organizer
      International Conference on Humanities and Social Sciences 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] Mental Retardation and Abnormal Psychology in the De-institutionalization Era: A discourse analysis of Special Education Plans in the Illinois2016

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama(横浜市西区)
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] 米国における機能的非識字と読みの指導 ―1960 年代の読み障害をめぐる議論と対応を中心に―2016

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第22回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] 非定型発達児にとっての学校知識のありよう―身体観に関する議論を参照して―2015

    • Author(s)
      村山 拓
    • Organizer
      日英教育研究会2015年度フォーラム
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2015-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978
  • [Presentation] Literacy and Curriculum in the United States: A Comparative Study2015

    • Author(s)
      Taku Murayama
    • Organizer
      International Conference of Education and Psychology 2015
    • Place of Presentation
      ANA CROWNE PLAZA Hotel Grand Court Nagoya
    • Year and Date
      2015-11-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K20978

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi