• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tamura Nishiki  田村 にしき

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAMURA Nishiki  田村 にしき

Less
Researcher Number 50613494
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授
2017 – 2018: 東京福祉大学, 教育学部, 准教授
2014 – 2015: 東京福祉大学, 教育学部, 講師
2011 – 2012: 東京福祉大学, 教育学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
音声分析 / 音楽教育学 / 音楽教育 / 謡 / 音楽科教育 / 日本の伝統音楽 / fNIRS / 能の学習プログラム / 伝統的な歌唱 / 郷土の音楽 … More / 伝統音楽 / 能 / 地域研究 / 学習過程 / 創造性 / 即興演奏 / 和楽器 / NIRS / fNIRS / 地域の伝統芸能 / 心理尺度評価 / 地域学習 / 謡(うたい) Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (17 results)
  •  小学校教員養成課程の和楽器即興演奏実習時の脳賦活と相互行為による多元的効果検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田村 にしき
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kamakura Women's University
  •  Influence of Physical Sensations Evoked by Learning Noh on Children's Sensitivity: Focusing on Singing Voice and Brain ActivationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tamura Nishiki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kamakura Women's University
  •  Influence of Noh Study Programs on School Children Based on Singing Voices, Neuroimaging, QuestionnairesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tamura Nishiki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Kamakura Women's University
      Tokyo University of Social Welfare
  •  An Elucidation of the educational effect in the learning program of UtaiPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tamura Nishiki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo University of Social Welfare
  •  Development of the learning program of utai by collaboration of the transformer, performer, and teacherPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAMURA Nishiki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Tokyo University of Social Welfare

All 2023 2022 2019 2018 2015 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 唱歌で学ぶ日本音楽2019

    • Author(s)
      日本音楽の教育と研究をつなぐ会編著、徳丸吉彦監修、野川美穂子、田村にしき、中西紗織、森田都紀、伊野義博、大熊信彦、小塩さとみ、加藤富美子、川口明子、黒川真理恵、薦田治子、澤田篤子、塚原健太、塚原康子、寺田己保子、楢原和子、長谷川慎、平田紀子、山内雅子
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276321700
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14047
  • [Journal Article] fNIRSを用いた謡の聴取時における大脳皮質前頭前野の酸素化ヘモグロビン濃度長変化の検証―小学校4年生を対象に―2023

    • Author(s)
      田村 にしき
    • Journal Title

      学校音楽教育実践論集

      Volume: 第6号 Pages: 18-19

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02746
  • [Journal Article] 能の学習が児童の心身に与える影響―アンケート調査による検証―2019

    • Author(s)
      田村にしき・松浦直己
    • Journal Title

      民俗音楽研究

      Volume: 第44号 Pages: 1-10

    • NAID

      40022031174

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14047
  • [Journal Article] 能の学習プログラムの開発及び実践―宮城県大崎市大貫地区に伝わる「春藤流」の謡を核として―2018

    • Author(s)
      田村にしき
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 第47巻第2号 Pages: 1-12

    • NAID

      130007621134

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14047
  • [Journal Article] 小学校4年生を対象とした能の授業実践―謡と囃子の授業を中心に―2015

    • Author(s)
      田村にしき
    • Journal Title

      第11回中日音楽比較国際学術検討会講演論文集

      Volume: 11 Pages: 265-271

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780503
  • [Journal Article] 筝曲を題材とした授業実践の力を育む―小学校教員養成課程の専門演習における実践を通して―2013

    • Author(s)
      田村にしき
    • Journal Title

      日中音楽比較研究学術会議講演論文集

      Volume: 10号

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066
  • [Journal Article] 小学校教員養成課程における伝統音楽の授業実践―外部講師との連携を通して―2013

    • Author(s)
      田村にしき
    • Journal Title

      日本音楽教育実践学会紀要

      Volume: Vol.17 Pages: 294-295

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066
  • [Journal Article] 宮城県北部における謡の伝承の実態―個の追求と学び合いによる「自己変容」の過程の分析から―2012

    • Author(s)
      田村にしき
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 第42巻第2号 Pages: 1-13

    • NAID

      130005529193

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066
  • [Journal Article] 文献紹介「山本文茂著『戦後音楽鑑賞教育の流れ-財団誌「音楽鑑賞教育」は何をしたか-』」2011

    • Author(s)
      田村にしき
    • Journal Title

      『音楽教育研究ジャーナル』第35号

      Volume: 第35号 Pages: 48-52

    • NAID

      40018868287

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066
  • [Presentation] fNIRSを用いた謡の歌唱時における大脳皮質前頭前野の酸素化ヘ モグロビン濃度長変化の検証―小学校4年生を対象に―(ポスターセッション)2023

    • Author(s)
      田村にしき、大山哲司、川口文男
    • Organizer
      日本音楽知覚認知学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02746
  • [Presentation] fNIRS解析におけるGLM手法の有効性評価2022

    • Author(s)
      大山哲司、田村にしき、川口文男
    • Organizer
      第24回 日本ヒト脳機能マッピング学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02746
  • [Presentation] fNIRSを用いた謡の聴取時における大脳皮質前頭前野の酸素化ヘモグロビン濃度長変化の検証―小学校4年生を対象に―2022

    • Author(s)
      田村 にしき
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02746
  • [Presentation] Quantifying the extent of Noh learning's influence on children in terms of musical acuity development, body, and mind-Examination using phycological questionnaires and the conduct of physiological analysis of singing voices-2018

    • Author(s)
      田村にしき
    • Organizer
      ISME World Conference of International Society for Music Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14047
  • [Presentation] 小学校4年生を対象とした能の授業実践―謡と囃子の授業を中心に―2015

    • Author(s)
      田村にしき
    • Organizer
      中日音楽比較国際学術検討会
    • Place of Presentation
      新疆芸術学院
    • Year and Date
      2015-11-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780503
  • [Presentation] 謡の伝承に関する音楽教育学的研究-宮城県北部の調査に基づいて-2011

    • Author(s)
      田村にしき
    • Organizer
      東洋音楽学会
    • Place of Presentation
      有明教育藝術短期大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066
  • [Presentation] 小学校教員養成課程における伝統音楽の授業実践―外部講師との連携を通して―

    • Author(s)
      田村にしき
    • Organizer
      日本音楽教育実践学会大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066
  • [Presentation] 筝曲を題材とした授業実践の力を育む―小学校教員養成課程の専門演習における実践を通して―

    • Author(s)
      田村にしき
    • Organizer
      第10回日中音楽比較研究学術会議
    • Place of Presentation
      東京藝術大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23830066

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi