• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kawauchi Mitsunobu  川内 充延

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50737624
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2021: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授
2016 – 2017: 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師
2015: 兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
数学学習 / 統合化可能な多様性 / 質的評価 / 渡英調査 / 表記・表現 / 概念形成のための例 / 素地指導 / 平方根の導入教材 / 長方形の面積 / 定義 … More / 一次関数 / 無理数 / 例の質 / 数学的概念の例 / 格子平面 / 平方根 / 数学的概念の形成 / example space / 学習者がつくる例 … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 授業開発 / 例と定義 / 概念理解 / 一次関数 / 数学と数学教育の融合 / 教授学的状況理論 / 数学と数学教育学の架橋 / 教授人間学理論 / APOS理論 / 数学と数学教育学の融合 / 算数学習 / 教材研究 / 算数教育 / メタ認知 / 数学教育 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (14 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Class Development and Teacher Education by uniting Mathematics and Mathematics Education based on Theoretical Frameworks

    • Principal Investigator
      Hamanaka Hiroaki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  A Study on Learners Generating Examples Strategy in Mathematics LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kawauchi Mitsunobu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education
  •  Development of a program to develop teaching materials research skills of teachers to foster metacognition of children in arithmetic learning

    • Principal Investigator
      Kato Hisae
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hyogo University of Teacher Education

All 2021 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 一次関数の深い概念理解を捉える枠組みの検討―example spaceとAPOS理論のSchemaの視点から―2019

    • Author(s)
      濱中裕明,川内充延,吉川昌慶,加藤久恵
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 25(2) Pages: 1-9

    • NAID

      40022337505

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02527
  • [Journal Article] 一次関数の深い概念理解を捉える枠組みの検討 -example spaceとAPOS理論のSchemaの視点から-2019

    • Author(s)
      濵中裕明,川内充延,吉川昌慶,加藤久恵
    • Journal Title

      全国数学教育学会 数学教育学研究

      Volume: 25 Pages: 1-9

    • NAID

      40022337505

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Journal Article] 平方根の導入のための素地指導に関する一考察 -無理数の動的なイメージの構築を目指して-2018

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Journal Title

      全国数学教育学会 数学教育学研究

      Volume: 24 Pages: 61-69

    • NAID

      130007704476

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Journal Article] 平方根の導入教材に関する研究2018

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Journal Title

      日本教材学会 教材学研究

      Volume: 29 Pages: 91-102

    • NAID

      130008033601

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Journal Article] 数学学習における「例づくり」に関する研究 -例づくりの統合化可能な多様性-2017

    • Author(s)
      川内充延
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 23 Pages: 45-53

    • NAID

      130007580612

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Journal Article] 数学学習におけるExample-Generationに関する研究 ~学習者がつくる数学的概念の例の質~2017

    • Author(s)
      川内充延
    • Journal Title

      近畿数学教育学会会誌

      Volume: 30 Pages: 18-25

    • NAID

      40021745784

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Presentation] Semiotic Character and Issues in the Learning and Teaching of Linear Fuctions in Japan: The influence of Terminology2021

    • Author(s)
      Hiroaki Hamanaka, Masayosi Yoshikawa, Hisae Kato, Mitsunobu Kawauchi
    • Organizer
      The 14th International Congress on Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02527
  • [Presentation] 一次関数の概念理解についての一考察 ―example space と APOS理論のSchemaの視点から―2019

    • Author(s)
      濱中裕明,川内充延,吉川昌慶,加藤久恵
    • Organizer
      全国数学教育学会 第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02527
  • [Presentation] 根号を用いて表される量の概念形成を促す教材開発2019

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Presentation] The Out-In Complementary Principleの教材化 -数の拡張に応じた長方形の面積概念の形成-2019

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Presentation] 一次関数の概念理解についての一考察 -example spaceとAPOS 理論のSchemaの視点から-2019

    • Author(s)
      濵中裕明,川内充延,吉川昌慶,加藤久恵
    • Organizer
      全国数学教育学会、第49回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Presentation] 数学学習における「例づくり」に関する研究 ~学習者がつくる数学的概念の例の質~2017

    • Author(s)
      川内充延
    • Organizer
      近畿数学教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2017-02-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Presentation] 平方根の導入のための素地指導に関する一考察 -数の動的なイメージの構築を目指して-2017

    • Author(s)
      川内充延,渡邊公夫
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • [Presentation] 数学学習ににおける「例づくり」に関する研究 -例づくりの統合化可能な多様性-2016

    • Author(s)
      川内充延
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04687
  • 1.  Kato Hisae (00314518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  Hamanaka Hiroaki (20294267)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  永田 智子 (10283920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  吉川 昌慶 (10757743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi