• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Omori Mikimasa  大森 幹真

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

大森 幹真  オオモリ ミキマサ

Less
Researcher Number 50779981
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授
2016 – 2019: 昭和女子大学, 人間社会学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
学習支援 / 特別支援教育 / フォニックス / つづり字 / 学習困難 / 英語学習 / 運動機能分析 / 視線機能分析 / 音素意識 / つづり字反応 … More / 英語学習支援 / 発達障がい / 英単語学習 / 書き / 読み / 学習支援科学 / 読み書き困難 / 読みの発達段階 / 視線機能 / 読み書き / 板書スキル / コンピュータ支援指導 / 発達・学習・神経基盤 / 書き困難 … More
Except Principal Investigator
発達障害 / 発達 / 支援 / 脳機能計測 / 小児 / 診断予測 / 多角的 / 主題統覚検査(TAT) / 自閉スペクトラム症 / 主題統覚検査(TAT) / 自閉症スペクトラム症 / 主題統覚検査(TAT) / 主題統覚検査 / 視線運動 / TAT(主題統覚検査) / 対人社会性 / 自閉症傾向 / 視線追跡反応 / ルール理解 / 書き / 読み / 特別支援教育 / 学習障害 / 自閉症スペクトラム障害 / 読み書きスキル / 発達支援 / 般化 / 教育的ニーズ / 学校適応 / 社会スキル / 読み書き / コンピュータ支援指導 / 学習支援 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  発達障害児を対象とした多角的診断支援システムの開発および支援方法の確立

    • Principal Investigator
      安村 明
    • Project Period (FY)
      2023 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  つづり字反応の獲得と拡張による英語学習困難児の早期発見・早期支援方法の開発と運用Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大森 幹真
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Constructing the science of learning support area by showing the transformative processes of learning, motor, and neural basis in children with developmental disabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Omori Mikimasa
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Waseda University
      Showa Women's University
  •  Interpersonal Socialization in Autism Spectrum Disorder—Eye Movements during the Thematic Apperception Test

    • Principal Investigator
      Tanaka Naoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  Research of behavioral and neural mechanism assessments and supporting writing skills acquisition for overcoming the "Writing difficulty"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Omori Mikimasa
    • Project Period (FY)
      2016 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Showa Women's University
  •  Integrating reading-writing skills and social skills for school adaptation

    • Principal Investigator
      Yamamoto Junichi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Keio University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2014

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Segment-Unit Reading Comprehension Training for Japanese Students with Autism Spectrum Disorder and Learning Disabilities2022

    • Author(s)
      Omori Mikimasa、Yamamoto Junichi
    • Journal Title

      Behavior Analysis in Practice

      Volume: published online Issue: 3 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1007/s40617-021-00671-8

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Journal Article] 女子大学生・大学院生における書字運動と視線パターンの関連2019

    • Author(s)
      大森幹真
    • Journal Title

      學苑

      Volume: 940 Pages: 12-21

    • NAID

      120006605603

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Journal Article] 学習支援における行動の計測と制御:応用行動分析における工学的手法の応用2019

    • Author(s)
      大森 幹真
    • Journal Title

      計測と制御

      Volume: 58 Pages: 415-418

    • NAID

      130007663579

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Journal Article] Kanji writing acquisition through sequential stimulus pairing in Japanese students with writing difficulties2018

    • Author(s)
      Omori Mikimasa、Yamamoto Jun-ichi
    • Journal Title

      The Psychological Record

      Volume: pub-online Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1007/s40732-018-0280-5

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Journal Article] Predictive factors of success in neurofeedback training for children with ADHD2018

    • Author(s)
      Okumura Y, Kita Y, Omori M, Suzuki K, Yasumura A, Fukuda A, Inagaki M
    • Journal Title

      Developmental Neurorehabilitation

      Volume: 印刷中 Issue: 1 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1080/17518423.2017.1326183

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K17496, KAKENHI-PROJECT-16H07200, KAKENHI-PROJECT-26780524
  • [Journal Article] Sentence reading comprehension by means of training in segment-unit reading for Japanese children with intellectual disabilities2017

    • Author(s)
      Omori Mikimasa、Yamamoto Jun-ichi
    • Journal Title

      Behavior Analysis in Practice

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 9-18

    • DOI

      10.1007/s40617-017-0196-6

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200, KAKENHI-PROJECT-17H02719
  • [Journal Article] Applied machine learning method to predict children with ADHD using prefrontal cortex activity: A multicenter study in Japan2017

    • Author(s)
      Yasumura Akira、Omori Mikimasa、Fukuda Ayako、Takahashi Junichi、Yasumura Yukiko、Nakagawa Eiji、Koike Toshihide、Yamashita Yushiro、Miyajima Tasuku、Koeda Tatsuya、Aihara Masao、Tachimori Hisateru、Inagaki Masumi
    • Journal Title

      Journal of Attention Disorders

      Volume: pub-online Issue: 14 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1177/1087054717740632

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200, KAKENHI-PROJECT-15H05405
  • [Presentation] 大学生までに英語の音素・フォニックス能力は発達するのか?2024

    • Author(s)
      大森幹真・高橋裕子
    • Organizer
      第36回日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 第一・第二言語の発達に応じた問題行動の出現頻度に関する研究2023

    • Author(s)
      髙橋裕子・大森幹真
    • Organizer
      第3回IoT行動変容研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 刺激の実観察割合による外国語の書き獲得支援:見せ方の違いによる行動変容の可能性2023

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第3回IoT行動変容研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 視線・運動機能からみた英語書字のぎこちなさ2023

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第6回IoT行動変容研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 継次的刺激ペアリング手続きを通じた英語学習支援:音素意識と問題行動の変容2023

    • Author(s)
      大森幹真・高橋裕子
    • Organizer
      第41回日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 対人態度とTAT物語産出時の視線運動-自閉症傾向に着目してー2022

    • Author(s)
      田中奈緒子・木村あやの・大森幹真
    • Organizer
      日本ロールシャハ学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03114
  • [Presentation] 英語音素を用いたメンタルローテーション課題時の視線機能計測による英語学習困難の検討2022

    • Author(s)
      大森幹真・角谷あおい
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 読みの発達段階に応じた読み書き場面での視線機能2022

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第60回日本特集教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] “Respondent-type Training”という名の中動態2022

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第40回日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K13739
  • [Presentation] 英語の読み書き発達を支援する2022

    • Author(s)
      大森幹真・垣花真一郎・角谷あおい・山本淳一
    • Organizer
      第33回日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] TAT物語産出時の視線運動と自閉症傾向との関連-主要部分への注視時間に着目して-2021

    • Author(s)
      田中奈緒子・木村あやの・大森幹真
    • Organizer
      日本ロールシャハ学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03114
  • [Presentation] 発達障がい児における日本語・英語音読間での視線機能の比較2021

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      日本発達心理学会 第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] TAT物語産出時の視線運動―「人物の顔」領域への注視―2020

    • Author(s)
      田中奈緒子・木村あやの・大森幹真
    • Organizer
      日本ロールシャハ学会第24回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03114
  • [Presentation] 文章の視写訓練に付随した視線機能の変容2019

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第37回日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] How do we observe the stimuli in learning stimulus relations via sequential stimulus pairing training?2019

    • Author(s)
      Mikimasa Omori
    • Organizer
      The 10th International Conference of Association of Behavior Analysis International
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] 「読み支援」の応用行動分析-研究と実践のための刺激作成-2019

    • Author(s)
      大森幹真・山本淳一・垣花真一郎・丹治敬之・石塚祐香
    • Organizer
      第57回日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] 「話す・読む・理解する」の行動分析学:ことばと行動(第2版)2019

    • Author(s)
      大森幹真・矢作満・石塚祐香
    • Organizer
      第37回日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] 読みの発達を支援する~ Science and practice for reading development~2019

    • Author(s)
      大森幹真・山本淳一・垣花真一郎・石塚祐香
    • Organizer
      第30回日本発達心理学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] 発達障がい児における読み書き間での視線機能比較2018

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第29回日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Presentation] 発達障がい児における音韻意識の獲得と般化:系列刺激ペアリングとマトリックス訓練を基盤にした英単語学習からの分析2018

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第36回日本行動分析学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13225
  • [Presentation] 「注意 」機能をつなぐ :発達・ 学習・認知・ 知覚・神経心理学から見た視覚的な注意の捉え方2018

    • Author(s)
      大森幹真・関根悟・林大輔・安村明・三浦大志
    • Organizer
      第29回日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Presentation] 「書く」ことと「見る」ことの関係性:アイトラッキング装置を用いての予備的検討2017

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第28回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島県)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Presentation] Comparing the eye movements during reading and writing: A pilot study2017

    • Author(s)
      Mikimasa Omori
    • Organizer
      The 7th International Conference of Education and Psychological Sciences
    • Place of Presentation
      Barcelona, Spain
    • Year and Date
      2017-02-13
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Presentation] 「書く」ことへの合理的配慮:行動を基盤にした評価と支援2017

    • Author(s)
      大森幹真・平林ルミ・杉原聡子・野田航・竹内康二
    • Organizer
      第28回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島市文化交流会館(広島県)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Presentation] 訓練中の視線機能が書字獲得に及ぼす影響:刺激ペアリング手続きと系列刺激ペアリング手続きによる学習効果の比較2017

    • Author(s)
      大森幹真
    • Organizer
      第35回日本行動分析学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H07200
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児の自立生活スキル獲得による母親の行動の変容過程2014

    • Author(s)
      前田さおり・大森貴秀・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第32回年次大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(弘前市)
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285213
  • [Presentation] 発達障がい児における刺激ペアリング手続きによる漢字読みの拡張2014

    • Author(s)
      門屋ちひろ・大森幹真・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第32回年次大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(弘前市)
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285213
  • [Presentation] 発達障害児に対する「就学スタートプログラム」の開発:タブレット端末を用いた自己モデリング訓練の効果2014

    • Author(s)
      石川菜津美・石塚祐香・門屋ちひろ・菅佐原洋・大森貴秀・山本淳一
    • Organizer
      日本行動分析学会第32回年次大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(弘前市)
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285213
  • [Presentation] Sequential stimulus pairing training for Kanji writing in students with developmental disabilities.2014

    • Author(s)
      Chiro Kadoya, Mikimasa Omori, & Junichi Yamamoto
    • Organizer
      40th Annual Convention of Association for Behavior Analysis International
    • Place of Presentation
      McCormick Place (Chicago,USA)
    • Year and Date
      2014-05-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285213
  • [Presentation] 発達障害児に対する集団場面の社会的スキルを中心とした「就学スタートプログラム」の予備的検討:タブレット端末を用いた自己モニタリング訓練の効果2014

    • Author(s)
      石塚祐香・石川菜津美・門屋ちひろ・菅佐原洋・大森貴秀・山本淳一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知市)
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26285213
  • 1.  Yamamoto Junichi (60202389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  OMORI Takahide (60276392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  ISHIZUKA Yuka (40817574)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Tanaka Naoko (50277935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  木村 あやの (00527575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  安村 明 (60723468)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  西川 里織 (40599213)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  小手川 耕平 (40832001)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  安村 由希子 (60528363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  ISHIKAWA Natsumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 11.  SEKINE Satoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SUZUKI Kota
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  Inagaki Masumi
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  Kita Yosuke
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi