• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OHASHI Yoshie  大橋 良枝

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 50787702
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 聖学院大学, 心理福祉学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2022: 聖学院大学, 心理福祉学部, 教授
2017: 聖学院大学, 人間福祉学部, 特任講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education and related fields / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
知的障害特別支援学校 / 投影性同一化 / EMADIS / Negative Capability / 教師 / 愛着障害 / 怒り / 孤立 / 愛着 / 学校文化 … More / 支援者支援 / Container-Contained / 集団力動 / ネガティブ・ケイパビリティ / 知的特別支援学校 / 教師集団 / 精神分析的システムズ理論 / 東日本大震災 / 保育所 / 心理教育 / 攻撃行動 / 乳幼児 … More
Except Principal Investigator
東日本大震災 / 気になる子ども / 攻撃性 / 衝動性 / 愛着 / 放課後児童クラブ / 幼児 / 児童 / 精神分析学的アプローチ / 発達臨床学的アプローチ / 保育士 / 学童保育 / アタッチメント / 子ども / 臨床発達心理学 / 精神分析学 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (17 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  攻撃的乳幼児の増加する東日本大震災被災地における保育士向け心理教育プログラム開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      大橋 良枝
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Seigakuin University
  •  東日本大震災の長期的影響としての子どもの攻撃性に対する介入プログラムの構築

    • Principal Investigator
      足立 智昭
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Miyagi Gakuin Women's University
  •  Exploratory Research about Educational Model for Attachment Disorders in Special-needs School(EMADIS) on the basis of the teachers' real sensePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OHASHI Yoshie
    • Project Period (FY)
      2017 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Seigakuin University

All 2022 2021 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 愛着障害児とのつきあい方 : 特別支援学校教員チームとの実践2019

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      金剛出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Journal Article] 子どもたちへの東日本大震災の非直接的影響:保育所における子どもたちの発達アセスメントツール開発に向けて.2022

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Journal Title

      聖学院大学論叢

      Volume: 34 Pages: 119-130

    • NAID

      120007172329

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03261
  • [Journal Article] 東日本大震災の長期的影響としての子どもの攻撃性に対する介入プログラムの構築2021

    • Author(s)
      足立智昭・大橋良枝・柴田理瑛・平野幹雄
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 21 Pages: 31-38

    • NAID

      120007039348

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03261
  • [Journal Article] Discussion on the Meaning of “Reverie of Groups” During School Consultation2021

    • Author(s)
      Ohashi Yoshie
    • Journal Title

      Forum

      Volume: 9 Pages: 66-74

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Journal Article] Reconsideration of the EMADIS: Contribution of Teachers’ Psychological Factors to Relationships with Difficult Students2019

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Journal Title

      聖学院大学論叢 = The Journal of Seigakuin University

      Volume: 第31巻 Issue: 第2号 Pages: 1-17

    • DOI

      10.15052/00003524

    • NAID

      120006619148

    • ISSN
      0915-2539
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1477/00003524/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Journal Article] 愛着障害児の易興奮性についての一考察2018

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Journal Title

      聖学院大学総合研究所紀要64号

      Volume: 1

    • NAID

      40021608898

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Journal Article] 愛着障害児に対応する知的特別支援教師のNegative Capability支援の重要性と自我心理学的視点の有用性の検討2018

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Journal Title

      聖学院大学総合研究所NEWS LETTER Vo;.27, No.2,2017

      Volume: 2 Pages: 17-22

    • NAID

      40021593556

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Journal Article] Psychoanalytic Consideration of a Model for Clinical Intervention in the Confusion in Intellectual Special-needs Schools : Projective Identification by Attachment Disorders and Teachers’ Isolation2017

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Journal Title

      聖学院大学論叢 = The Journal of Seigakuin University

      Volume: 30 Issue: 1 Pages: 65-81

    • DOI

      10.15052/00003137

    • NAID

      120006365774

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1477/00003137/

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 子どもの攻撃性と、保育士への影響を力動的に理解する:投影性同一化を根拠に2022

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03261
  • [Presentation] 子どもの怒りと表現:投影性同一化の場における養育可能性(自主シンポジウムタイトル:支援者支援・養育者支援における「怒り」の取り扱い)2019

    • Author(s)
      大橋良枝・足立智昭・柴田理瑛・平野幹雄
    • Organizer
      第30回日本発達心理学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 教師と知的障害を持つ被虐児の成長の場 投影性同一化過程2019

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      国際力動的心理療法学会第24回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 知的障害特別支援学校教員チーム作り 怒りと主体性の観点から(市民公開シンポジウム)2019

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      第36回日本集団精神療法学会年次大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] Projective Identification and Negative Capability in a Group of Teachers Involved in Educational Setting for Abused Kids2018

    • Author(s)
      Ohashi Yoshie
    • Organizer
      20th International Association of Group Psychotherapy and Group Processes International Congress
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 知的障害児に対する情動制御能力発達促進介入の有効性2018

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      日本感情心理学会第26回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 愛着障害児対応に取り組んだ特別支援学校教員集団の事例分析 -精神分析的集団精神療法の視点を用いた介入の有効性-2017

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 児童生徒の投影性同一化過程に巻き込まれた知的特別支援学校教員の協働へのプロセス2017

    • Author(s)
      大橋良枝
    • Organizer
      M-GTA研究会 第 82 回定例研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • [Presentation] 愛着障害児対応教育モデル仮説のKJ法による再検討2017

    • Author(s)
      大橋良枝・雨宮基博
    • Organizer
      第23回国際力動的心理療法学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18664
  • 1.  足立 智昭 (30184188)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  平野 幹雄 (20364432)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  柴田 理瑛 (20589775)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  西村 馨 (70302635)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  脇谷 順子 (50711561)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi