• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KASAKIBARA NORIHISA  榊原 範久

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Sakakibara Norihisa  榊原 範久

Less
Researcher Number 50824231
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
2019 – 2022: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 62030:Learning support system-related / Basic Section 09080:Science education-related
Keywords
Principal Investigator
CSCL / 過疎地域 / オンライン / 教員研修 / 過疎地域・離島 / 教員研修の高度化 / オンライン教員研修 / 学習環境 / 可視化 / 社会科教育 … More / ICT活用 / 学習方略 / 学習状況の可視化 / 思考ツール / 初等中等教育 / 批判的思考 … More
Except Principal Investigator
CSCLシステ ム / 遠隔授業 / 人工知能・機械学習 / アクティブラーニング / CSCLシステム / ポートフォリオ / 分析システム / メタ認知 / 形成的評価 / 授業デザイン / 多忙化解消 / 自己調整学習 / 教師教育 / CSCL / 振り返り / アクティブ・ラーニング Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (6 People)
  •  過疎地域・離島を中心に展開する拡散型オンライン教員研修モデルの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      榊原 範久
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development of a Support System for Analysis of Reflection in Active Learning

    • Principal Investigator
      Oshima Takayuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development of Portfolio System to Support Distance Active Learning by using Artificial Intelligence

    • Principal Investigator
      Takahashi Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Tokyo City University
  •  Development of thinking tools and learning environment model to develop critical thinking in primary and secondary educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sakakibara Norihisa
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2024 2022 2021 2020 2019

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Web情報に対する評価を用いてメディア・リテラシーを育成する学習教材の開発と評価-中学校社会科歴史的分野を事例に-2022

    • Author(s)
      佐藤真大, 榊原範久
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 第46巻

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Learning Materials to Cultivate Media Literacy Using Evaluation of Web Information2022

    • Author(s)
      佐藤 真大、榊原 範久
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 325-337

    • DOI

      10.15077/jjet.45083

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-05-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] 同期型CSCLを用いた思考の可視化が振り返り記述に表出する批判的思考態度に及ぼす効果の事例的研究2022

    • Author(s)
      山下健斗, 新井堅登, 榊原範久
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 42 Pages: 41-51

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] Development of a CT Sheet to Foster Critical Thinking and Evaluation of Practice Lesson on Hypothesis Setting and Experiment Planning in Lower Secondary School Science2022

    • Author(s)
      岡村博史・榊原範久・山田貴之
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 255-266

    • DOI

      10.11639/sjst.B21015

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K13660, KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] 身体的距離を確保した学習における同期型CSCLの活用がソーシャル・サポートの授受に及ぼす効果の事例的研究2022

    • Author(s)
      西川彩香, 榊原範久
    • Journal Title

      上越教育大学教職大学院研究紀要

      Volume: 第9巻 Pages: 69-78

    • NAID

      120007192843

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] 小学校特別活動における批判的思考態度の表出判断を促すアサーショントレーニングを用いた授業の開発と実践2021

    • Author(s)
      北村麻衣,榊原範久
    • Journal Title

      上越教育大学大学院研究紀要

      Volume: 41

    • NAID

      120007143525

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] How Teachers Can Use Analysis by AI: A Case Study of Active Learning Using intelligent edutab2021

    • Author(s)
      大島 崇行、古屋 達朗、大前 佑斗、榊原 範久、水越 一貴、髙橋 弘毅、水落 芳明、八代 一浩
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 171-183

    • DOI

      10.14935/jssej.45.171

    • NAID

      130008065629

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Journal Article] 小規模学級における相互閲覧を取り入れた遠隔協調学習に関する事例的研究2021

    • Author(s)
      新井堅登, 榊原範久, 大前佑斗
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 第45巻 Pages: 53-56

    • NAID

      130008151232

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] Intelligent Edutab Box: Supporting Real-Time Face-to-Face Collaborative Learning2021

    • Author(s)
      Y. Omae, K. Mizukoshi, T. Furuya, T. Oshima, N. Sakakibara, Y. Mizuochi , K. Yatsushiro, M. Matsushita, H. Takahashi
    • Journal Title

      Journal of Advanced Computational Intelligence and Intelligent Informatics

      Volume: 25 Issue: 2 Pages: 258-269

    • DOI

      10.20965/jaciii.2021.p0258

    • NAID

      130008000976

    • ISSN
      1343-0130, 1883-8014
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Journal Article] A System to Analyze and Support Learners’ Spontaneous Interactions2021

    • Author(s)
      Masaya Matsushita, Yuto Omae, Tatsuro Furuya, Kazuhiro Yatsushiro, Kazutaka Mizukoshi, Takayuki Oshima, Norihisa Sakakibara, Yoshiaki Mizuochi, Hirotaka Takahashi
    • Journal Title

      ICIC Express Letters, Part B: Applications

      Volume: 12 Issue: 06 Pages: 549

    • DOI

      10.24507/icicelb.12.06.549

    • NAID

      40022610838

    • ISSN
      2185-2766
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Journal Article] 小学校社会科における学習状況を可視化した模擬議会が政治的関心に与える効果に関する事例的研究2020

    • Author(s)
      新井堅登,榊原範久
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 20 Pages: 11-20

    • NAID

      40022386221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] 批判的思考を育成する思考ツールと学習方略モデルの開発2020

    • Author(s)
      榊原範久
    • Journal Title

      兵庫教育大学連合大学院後期博士課程学位論文

      Volume: - Pages: 1-153

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Journal Article] Algorithm for Detection of Effective Study Logs Based on Time-Driven Hypothesis Test and Implementing It in a CSCL System2020

    • Author(s)
      大前 佑斗、古屋 達朗、水越 一貴、大島 崇行、榊原 範久、水落 芳明、八代 一浩、高橋 弘毅
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌D 情報・システム

      Volume: J103-D Issue: 12 Pages: 906-918

    • DOI

      10.14923/transinfj.2020JDP7012

    • ISSN
      1880-4535, 1881-0225
    • Year and Date
      2020-12-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Journal Article] 資料活用における批判的思考を育成する思考ツールの開発と評価2019

    • Author(s)
      榊原 範久、杉山 立、大島 崇行
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 138 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] オンライン教員研修におけるオンラインホワイトボードの活用が受講者の発話に与える影響の研究2024

    • Author(s)
      榊原範久,大島崇行,関原真紀,桐生徹,水落芳明
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02654
  • [Presentation] 批判的思考態度を育成する実験計画ワークシートの開発とその効果の検証ー中学校理科「電熱線のはたらき」の実践を通してー2022

    • Author(s)
      岡村博史,榊原範久
    • Organizer
      第20回臨床教科教育学セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] 自然現象の仕組みの説明場面における同期型CSCLを用いた思考の可視化が学習者の批判的思考に与える効果の検2022

    • Author(s)
      岡村博史,榊原範久
    • Organizer
      第21回臨床教科教育学セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] 批判的思考態度を育成する実験計画ワークシートの開発とその効果の検証ー中学校理科「電熱線のはたらき」の実践を通してー2022

    • Author(s)
      岡村博史, 榊原範久
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] edutabクラウドを用いた授業実践2021

    • Author(s)
      古屋達朗, 榊原範久
    • Organizer
      2021 edutabフォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Presentation] AIによる分析を教師がどう活用するか ―intelligent edutabを用いたアクティブ・ラーニングの事例―2021

    • Author(s)
      大島崇行, 古屋達朗, 大前佑斗, 榊原範久, 水越一貴, 八代一浩. 髙橋 弘毅. 水落 芳明
    • Organizer
      2021 edutabフォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Presentation] 話し合い活動におけるアサーショントレーニングを用いた批判的思考態度の表出判断に関する研究2021

    • Author(s)
      北村麻衣, 榊原範久
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] 大藤小学校・斐太北小学校の遠隔授業について-小学校算数科単元「面積の求め方を考えよう」を通してー2021

    • Author(s)
      新井堅登, 榊原範久
    • Organizer
      2021 edutabフォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Presentation] 「新しい生活様式」におけるICTを活用した協同学習がソーシャル・サポートの授受に及ぼす影響の事例的研究2021

    • Author(s)
      西川彩香, 榊原範久
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] 塩山北小・斐太北小の遠隔ふるさと交流授業について~探究のプロセスに着目して~2021

    • Author(s)
      辻翔太, 榊原範久
    • Organizer
      2021 edutabフォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Presentation] 新しい生活様式におけるedutabを活用した協同学習について~ソーシャル・サポートの授受に着目して~2021

    • Author(s)
      西川彩香, 榊原範久
    • Organizer
      2021 edutabフォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12090
  • [Presentation] 小規模学級における同期型CSCLを利用した遠隔協調学習による情報参照行動の実態に関する事例的研究2021

    • Author(s)
      新井堅登, 榊原範久
    • Organizer
      臨床教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] 小学校社会科における作業状況を可視化した模擬議会の実践モデルの開発と評価2020

    • Author(s)
      新井 堅登、榊原 範久
    • Organizer
      臨床教科教育学セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • [Presentation] 資料活用における批判的思考を育成する思考ツールの開発と評価―中学校社会科「日清・日露戦争と東アジアの動き」の実践を通して―2019

    • Author(s)
      榊原 範久、杉山 立、大島 崇行
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14231
  • 1.  Oshima Takayuki (60824224)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  Takahashi Hirotaka (40419693)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  大前 佑斗 (00781874)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  八代 一浩 (30312177)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  水落 芳明 (40510053)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  柿本 陽平 (90899494)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi