• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANAKA Shinsuke  田中 真介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60201620
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 京都大学, 国際高等教育院, 准教授
1998 – 2001: 京都大学, 体育指導センター, 助教授
1994 – 1997: 京都大学, 総合人間学部, 助手
1993: 京都大学, 總合人間学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Except Principal Investigator
人類学(含生理人類学)
Keywords
Principal Investigator
障害児教育 / 心の発達 / 幼児期 / Primatology / 積木つみ / チンパンジー / 霊長類学 / 自己認識 / 自己概念 / 社会的交流活動 … More / 発達的3次元 / 認知・言語機能 / 発達 / 幼児期の発達 / 手指操作 / 自閉症スペクトラム / 自閉症 / 新型コロナウイルス感染症 / 手指操作機能 / 保育・療育 / 社会的交流性 / 自己信頼性 / 幼児期・児童期・青年期の発達 / Education for impaired children / Chimpanzee behavior / Object manipulation / Piling up blocks / Cognitive-verbal functions / Tool use / Self recognition / 道具 / 踏み台 / 音声言語 / 道具利用行動 / 認知・言語 / 対象操作 / Language Development / fixing behavior / Social Interactivity / Tool Use / Development of Infant / Chimpanzee / Developmental Psychology / 幼児保育 / 言語指導 / 認知言語の発達 / チンパンジー乳幼児 / 道具使用 / 乳幼児保育学 / 言語発達 / 定位活動 / 道具利用 / 乳幼児の発達 / 発達心理学 / 資本制 / 心の理論 / 自己多面視 / 自己形成視 / 発達連関 / 新版K式発達検査 / 自画像 / 系列円描画 / 乳児期 / 系列円描画課題 / 知的障害者 / 7つのマル・テスト / ダウン症候群 / 生理的年齢 / 姿勢・運動機能 … More
Except Principal Investigator
チンパンジー / 定位的操作 / 対象操作行動 / Blood Chemistry / Hematology / Rhesus Monkeys / Humans / Biological Age / 大動脈脈波速度 / 血清の生化学的検査値 / 血液組成 / アカゲザル / ヒト / 生物学的年齢 / 新しい発達の原動力 / 機能的対称性 / 道具使用 / ボノボ / ヒト乳児 / 生後10か月 / 姿勢・移動運動 / 音声 / 左右の機能対称性 / 乳児 / 発達障害 / パリスター・キリアン・モザイク症候群 / 染色体変異 / 対象操作行動の発達 / 二重の対称性の生成における5つの過程 / 生後第2の新しい発達の原動力の発生 / 生後第1の新しい発達の原動力の発生 / 片麻痺の早期発見 / 乳児期前半の発声の発達的変化 / 7か月期の可逆対操作 / 4か月微笑と追視の特徴 / 提示物と手の交互注視 / 対提示課題 / 縦断研究 / 4か月初期-中期-7か月期の発達 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (32 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  Education based on Developmental Relationships among Self-Reliance, Manipulation and Cognitive-Verbal Functions in Early ChildhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Shinsuke
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  幼児期における自己認識と中間概念の発達連関と教育計画Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 真介
    • Project Period (FY)
      2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Developmental relationships between objects manipulation and cognitive-verbal functions in human and chimpanzee childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Shinsuke
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  乳児期における3次元概念と自己概念の発達連関Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 真介
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  幼児期における発達的3次元の形成と社会的交流活動Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 真介
    • Project Period (FY)
      1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Development of Social Interactivity in Human and Chimpanzee InfantsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TANAKA Shinsuke
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY
  •  A Comparative Study on Aging Processes between Human and Nonhuman Primates based on Biological Age.

    • Principal Investigator
      NAKAMURA Eitaro
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      人類学(含生理人類学)
    • Research Institution
      KYOTO UNIVERSITY
  •  幼児期における姿勢・運動機能と認知・言語機能の発達連関Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田中 真介
    • Project Period (FY)
      1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  ヒトとチンパンジーの対象操作行動と社会的関係性の発達

    • Principal Investigator
      竹下 秀子
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      The University of Shiga Prefecture
  •  ヒトおよびチンパンジーにおける対象操作行動と音声の発達

    • Principal Investigator
      竹下 秀子
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      The University of Shiga Prefecture
  •  0〜1歳時期の聴覚情報需要にもとづく認知・言語発達の機構

    • Principal Investigator
      田中 昌人
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  0〜1歳児期の認知・言語発達における視聴覚情報受容機構のディジタル解析

    • Principal Investigator
      田中 昌人
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Kyoto University

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 続・発達がわかれば子どもが見える(第12版)2024

    • Author(s)
      田中真介、乳幼児保育研究会
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324096222
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Book] 発達がわかれば子どもが見える・プラス(第44版)2023

    • Author(s)
      田中真介、乳幼児保育研究会
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324086384
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Book] 日本応用心理学会編『応用心理学ハンドブック』第5章「発達と応用心理学」2022

    • Author(s)
      田中真介
    • Total Pages
      858
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Book] 新型コロナワクチン(増補版)2022

    • Author(s)
      加藤純二・古賀真子・山本英彦・田中真介
    • Total Pages
      114
    • Publisher
      コンシューマネット・ジャパン
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Book] 発達がわかれば子どもが見える+(プラス)2022

    • Author(s)
      田中真介・乳幼児保育研究会
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324086384
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Book] 新型コロナワクチン ―知っておきたい副作用と救済制度のこと―2021

    • Author(s)
      田中真介・母里啓子・山本英彦・古賀真子
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      コンシューマネット・ジャパン
    • ISBN
      9784990814151
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作と実行機能および自己認識の発達連関2024

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 37 Pages: 13-23

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作の発達 ―握り圧計を用いた定量的分析方法の検討―2023

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 36巻(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 自己信頼性の育ちを大切にした教育の意義と可能性 ~幼児期・児童期の自閉症の子どもたちへの実践を通して~2023

    • Author(s)
      塚田直也、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 88 Pages: 46-46

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか(その1)~2023

    • Author(s)
      田中真介
    • Journal Title

      幼年教育

      Volume: 192 Pages: 25-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 自己信頼性の育ちを尊重した発達診断・障害児教育 ~発達研究と自閉症児教育を通した考察~2023

    • Author(s)
      塚田直也、飯島杏那、福田睦、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第89回大会発表論文集(自主企画ワークショップ)

      Volume: 89 Pages: 13-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 思春期における精神的健康度と自己理解の関連性 ~20答法と3つの願いのカテゴリー分析をもとに~2023

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 89 Pages: 59-59

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] コロナ禍での子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか~2023

    • Author(s)
      田中真介、山本英彦、古賀真子、戸松太一、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第89回大会発表論文集(自主企画ワークショップ)

      Volume: 89 Pages: 7-7

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・療育 ~自画像描画と対図形画の事例検討をもとに~2023

    • Author(s)
      田中真介、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 88 Pages: 64-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 思春期における「自己信頼性」と「社会的交流性」の発達連関 ~自己理解と精神健康度の関連性をもとに~2023

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(一般研究発表)

      Volume: 88 Pages: 67-67

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 幼児期・児童期・青年期の自己信頼性の発達診断と保育・療育2023

    • Author(s)
      田中真介、塚田直也、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会発表論文集(自主企画研究発表)

      Volume: 88 Pages: 87-87

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作の発達 ~握り圧計を用いた定量的分析方法の検討~2023

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 36 Pages: 17-32

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・療育 ~自画像描画と対図形画の事例検討をもとに~2023

    • Author(s)
      田中真介、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)発表論文集

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 幼児期・児童期・青年期の自己信頼性の発達診断と保育・療育2023

    • Author(s)
      田中真介、塚田直也、横井川美佳、本原琴美
    • Journal Title

      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)発表論文集

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか(その2)~2023

    • Author(s)
      田中真介
    • Journal Title

      幼年教育

      Volume: 193 Pages: 65-75

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 幼児期における両手交互開閉操作と自己認識の関連性 ―モデル提示の意義と男女差に着目して―2022

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Journal Title

      応用心理学研究

      Volume: 48-2 Pages: 116-117

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Journal Article] 発達と応用心理学(総説)発達研究の意義と特質 ―自我・自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・教育―2022

    • Author(s)
      田中真介
    • Journal Title

      応用心理学ハンドブック(第5章)発達と応用心理学

      Volume: 図書所収の論文

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] コロナ禍における幼児の自画像描画の変化 ―グッドイナフ人物画知能検査得点と鼻・耳の有無をもとに―2024

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] コロナ禍での子どもたちの発達と健康 ~大切な人の笑顔を見ずに子どもは育つか~2023

    • Author(s)
      田中真介、山本英彦、古賀真子、戸松太一、横井川美佳、本原琴美
    • Organizer
      日本応用心理学会第89回大会(自主企画ワークショップ)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 自己信頼性の育ちを尊重した発達診断・障害児教育 ~発達研究と自閉症児教育を通した考察~2023

    • Author(s)
      塚田直也、飯島杏那、福田睦、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第89回大会(自主企画ワークショップ)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 思春期における精神的健康度と自己理解の関連性 ~20答法と3つの願いのカテゴリー分析をもとに~2023

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第89回大会(一般研究発表)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 自己信頼性と社会的交流性の発達をとらえた保育・療育 ~自画像描画と対図形画の事例検討をもとに~2022

    • Author(s)
      田中真介、横井川美佳、本原琴美
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 発達に支援が必要な子どもたちとのポジティブな経験の重要性 ~保育施設・療育施設へのアンケート調査をもとに~2022

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 自閉症児の心の発達 ―自己信頼性と社会的交流性の発達と保育・療育―2022

    • Author(s)
      田中真介
    • Organizer
      令和3年度 筑波大学公開講座「自閉症児の心の発達を学ぶ ―発達診断学の知見と実践を通して―」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 自己信頼性の育ちを大切にした教育の意義と可能性 ~幼児期・児童期の自閉症の子どもたちへの実践を通して~2022

    • Author(s)
      塚田直也、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 思春期における「自己信頼性」と「社会的交流性」の発達連関 ~自己理解と精神的健康度の関連性をもとに~2022

    • Author(s)
      本原琴美、田中真介
    • Organizer
      日本応用心理学会第88回大会(2022年9月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • [Presentation] 幼児期の発達における自己認識の重要性 ~保育群と支援群の自画像描画の比較をもとに~2022

    • Author(s)
      横井川美佳、田中真介
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(2023年3月)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02405
  • 1.  田中 杉惠 (80217041)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  田中 昌人 (90025106)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  竹下 秀子 (90179630)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  NAKAMURA Eitaro (00026808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi