• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TANAKA Yoshiya  田中 昌弥

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Tanaka Yoshiya  田中 昌弥

Less
Researcher Number 60261377
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京経済大学, 全学共通教育センター, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2014 – 2016: 都留文科大学, 文学部, 教授
2011: 都留文科大学, 初等教育学科, 教授
2010 – 2011: 都留文科大学, 文学部, 教授
2009: 都留文学大学, 文学部, 教授
2005: Hokkaido University of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education
Except Principal Investigator
Educaion
Keywords
Principal Investigator
国際情報交換 カナダ / カナダ / 教育実践 / Narrative Inquiry / 教師文化 / 教育実践研究 / ナラティブ・アプローチ / ナラティブ的探究 / 再ストーリー化 / 学習 … More / アクティブ・ラーニング / ストーリー / 教師教育 / 子ども理解 / 学力 / ナラティブ … More
Except Principal Investigator
カンファレンス / コミュニティ / ナラティヴ / 教師の専門性 / 発達援助専門職 / 教師教育 / 子ども理解 / 臨床教育学 / narrative-based approach / community-based approach / supporting professionals for human / integration of caring and education development / case-conference for understanding children / general theory of supportive practices for human development / teacher education / clinical research on educational practices / 生活史・実践史の語り / 教師アイデンティティ / 発達援助 / 地域 / 生活史の語り / 地域研究 / ケアと教育 / 人間発達援助学 / 教師教育改革 / 教師のライフヒストリー / カナダ / フィンランド / 発達援助職 / 震災と教育 / 治療教育学 / 援助職養成 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (26 People)
  •  Study of competence from the view point of narrative inquiryPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tanaka Yoshiya
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tsuru University
  •  Construction of the "clinical research on human development and education" and reconsideration of the teacher's professional character

    • Principal Investigator
      TANAKA Takahiko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
      Tsuru University
  •  Research on the Progress of Clinical Study of Education Practices and the Innovation of Teacher Education

    • Principal Investigator
      TANAKA Takahiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Tsuru University

All 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2006 2005 2003

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 地球時代の教育原理2016

    • Author(s)
      堀尾輝久、下地秀樹、田中昌弥、水崎富美、中村雅子、太田明
    • Total Pages
      211
    • Publisher
      三恵社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Book] 戦後日本の教育と教育学2014

    • Author(s)
      田中孝彦 佐貫浩 久冨善之 佐藤広美編
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Book] 子ども理解と自己理解2012

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 子どもと教師が紡ぐ多様なアイデンティティ-カナダの小学生が語るナラティブの世界2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 子どもと教師が紡ぐ多様なアイデンティティ:-カナダの小学生が語るナラティブの世界2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 『いのち,学び,そして9条』(「子ども理解と憲法の再発見」執筆)2010

    • Author(s)
      佐藤学・小森陽一・田中孝彦
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      高文研
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 子ども理解と憲法の再発見-いのち,学び2010

    • Author(s)
      佐藤学・小森陽一・田中孝彦
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      高文研
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 子ども理解-臨床教育学の試み2009

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 子ども理解:臨床教育学の試み2009

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      岩波書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Book] 教師の子ども理解と臨床教育学2006

    • Author(s)
      森博俊, 田中孝彦, 筒井潤子
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      群青社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Book] フィンランドに学ぶ教育と学力2005

    • Author(s)
      庄井良信, 森博俊, 田中孝彦, 中嶋博他
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Book] 希望をつむぐ学力2005

    • Author(s)
      田中昌弥, 田中孝彦, 久冨善之他
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Book] 生き方を問う子どもたち-教育改革の原点へ2003

    • Author(s)
      田中 孝彦
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      岩波書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Book] Children who inquire the way of their lives.2003

    • Author(s)
      Takahiko Tanaka
    • Publisher
      Iwanami Publishers
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Journal Article] 授業とナラティブ・アプローチ2016

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      教育

      Volume: 840 Pages: 47-54

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Journal Article] 臨床教育学の課題とナラティブ的探究-教師の専門性と子どもの世界を読み解く2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 44-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 東日本大震災と臨床教育学の研究課題-宮城の教師たちの震災体験の語りを聴いてきて2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学と教師の専門性研究資料集III

      Volume: 創刊特別号 Pages: 18-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 教育学研究の方法論としてのナラティブ的探究の可能性2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      日本教育学会誌,教育学研究

      Volume: 78巻4号 Pages: 77-87

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 教育学研究の方法論としてのナラティブ的探究の可能性2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 78巻4号 Pages: 77-87

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 臨床教育学の思想と方法-ある地域研究の歩みをふりかえって2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      日本臨床教育学会誌,臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 16-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 臨床教育学の思想と方法-ある地域研究の歩みをふりかえって2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 16-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 臨床教育学の課題とナラティブ的探究:教師の専門性と子どもの世界を読み解く2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      臨床教育学研究

      Volume: 創刊特別号 Pages: 44-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 東日本大震災と臨床教育学の研究課題-宮城の教師たちの震災体験の語りを聴いてきて,教師の専門性と臨床教育学2011

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究資料集

      Volume: 3 Pages: 18-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 教師教育における「子ども理解のカリキュラム」の構想,教師の専門性と臨床教育学2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      臨床教育学研究資料集

      Volume: 2 Pages: 182-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 子ども理解のカリキュラムと教師教育の改革2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      都留臨床教育学会編『都留の臨床教育学』 第3号

      Pages: 2-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 子ども理解のカリキュラムと教師教育の改革2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      都留臨床教育学会誌,都留の臨床教育学

      Volume: 3 Pages: 2-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 今,学校は,子どもにとってどんな場所でなければならないか2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      学校運営

      Volume: 586 Pages: 24-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 生活綴方教育の今日的可能性2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      現代と教育

      Volume: 82 Pages: 79-87

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 教師教育における「子ども理解のカリキュラム」の構想2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      教師の専門性と臨床教育学

      Volume: 2 Pages: 182-186

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 物語論的学校研究の意義と可能性-D. Jean Clandininの研究グループの活動を手掛かりに2009

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      日本生活指導学会誌,生活指導研究

      Volume: 26 Pages: 8-21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 物語論的学校研究の意義と可能性-D. Jean Clandinin の研究グループの活動を手掛かりに2009

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Journal Title

      生活指導研究 第26号

      Pages: 8-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Journal Article] 臨床教育学と地域研究2005

    • Author(s)
      田中 孝彦
    • Journal Title

      都留文科大学大学院紀要9号 9

      Pages: 87-154

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Journal Article] 臨床教育学と地域研究2005

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      都留文科大学大学院紀要 9集

      Pages: 87-154

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Journal Article] フィンランドの基礎教育と教師教育-2003年秋の調査から2005

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Journal Title

      教育(教育科学研究会編) 第55巻6号

      Pages: 41-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Journal Article] Clinical Research on Education Practices and Community-based Study.2005

    • Author(s)
      Takahiko Tanaka
    • Journal Title

      Research Journal of Graduate School in Tsuru University Vol.9

      Pages: 87-154

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330160
  • [Presentation] Narrative Inquiry sheds light on the secret of Japanese teachers’ culture: restorying in the elementary school classes2016

    • Author(s)
      Yoshiya TANAKA
    • Organizer
      Narrative Matters2016
    • Place of Presentation
      Victoria Canada
    • Year and Date
      2016-06-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Presentation] Narrative inquiry sheds light on the secret of Japanese teachers’ culture2016

    • Author(s)
      Yoshiya TANAKA
    • Organizer
      Narrative Matters 2016
    • Place of Presentation
      カナダ・ビクトリア市・School of Public Administration University of Victoria
    • Year and Date
      2016-06-20
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Presentation] Narrative Inquiryとの対話を通して見える日本の教育実践研究の意義と課題2016

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道・札幌市・北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Presentation] Can Japanese Next-Generation Teachers Inherit a Narrative Sense for Education? -Significance of Narrative Inquiry for Teachers in Japan-2015

    • Author(s)
      Yoshiya TANAKA
    • Organizer
      An Academic Home Place:An International Community in Teacher Education Conference
    • Place of Presentation
      University of Alberta (Canada)
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングと日本の教育実践 -ナラティブ的探究の観点から-2015

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学(札幌)
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Presentation] 教育人間学におけるNarrative Inquiryの可能性2014

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      総合人間学会
    • Place of Presentation
      東京医科大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381035
  • [Presentation] 教師教育改革におけるナラティブ・アプローチの可能性-アルバータ大学・教員養成・現職教員教育研究センターにおけるNarrative inquiryを手掛かりとして2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(招待講演)
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Presentation] 日本の教育学研究がナラティブ的探究から学ぶもの2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Presentation] 教師教育改革におけるナラティブ・アプローチの可能性-アルバータ大学・教員養成・現職教員教育研究センターにおけるNarrative inquiryを手掛かりとして2011

    • Author(s)
      田中昌弥
    • Organizer
      日本教育学会,第70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Presentation] 教師教育における子ども理解のカリキュラムとカンファレンス的学習の位置について2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(招待講演)
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Presentation] 教師教育における子ども理解のカリキュラムとカンファレンス的学習の位置について2010

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • [Presentation] 今日の現職教師の学習・研究要求と子ども理解のカリキュラムについて2009

    • Author(s)
      田中孝彦
    • Organizer
      日本教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21243043
  • 1.  SHOUI Yoshinobu (00206260)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  MORI Hirotoshi (10145708)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  KOBAYASHI Tsuyoshi (60020137)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  UJIIE Yasuhiro (10311557)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TANAKA Takahiko (80092261)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 38 results
  • 6.  SATOU Takashi (70225960)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  TSUTSUI Jyunko (70405075)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  FUKUI Masahide (20388804)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  TOMITA Mitsuyasu (20305882)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  RYUUZAKI Tadashi (80340389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YAMAUCHI Seiro (80351253)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KAGEURA Noriko (00390287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  WATANABE Yoshiyuki (40611348)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  TANAKA Takahiko (60138675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  ORIDE Kenji (20109367)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  Kubota Hiroko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  Abe Toshiki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  Ota Ittetsu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  Sato Hiroya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  Watanabe Kinue
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  Clandinin D. Jean
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  Huber Janice
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  McKenzie Sue
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  Murphy M. Shaun
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  Lynne Driedger-Enns
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  Chung Simmee
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi