• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsumura Masanori  松村 昌紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

松村 昌紀  マツムラ マサノリ

Less
Researcher Number 60275112
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 名城大学, 理工学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 名城大学, 理工学部, 教授
2014 – 2017: 名城大学, 理工学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
類義語 / 創発 / 多義語 / 語彙ネットワーク / 知識の創発 / 波及 / 複雑系 / 意味ネットワーク / ネットワーク / 語義ネットワーク … More / 第二言語 / 知識拡張 / タスク・タイプ / 言語使用 / 情報交換 / 第二言語発達 / 相互作用 / タスク … More
Except Principal Investigator
個人的特性 / 指導タイミング / 文法指導介入 / タスク / スピーキング / 言語タスク Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  第二言語の多義語と類義語を包含する知識ネットワークの変容における創発的特質の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松村 昌紀
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Meijo University
  •  ナレーション・タスクにおける形式指導のタイミングと第二言語発達パターン

    • Principal Investigator
      小林 真実
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Knowledge Extension in the Development of Knowledge of Polysemy and Near Synonymy in a Second LanguagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsumura Masanori
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Meijo University
  •  The momenta for second language learning in task-based peer interaction and trajectories of learner developmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsumura Masanori
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Meijo University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2014

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] (第二言語習得研究の科学3)人間の能力2023

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874249383
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00810
  • [Book] 英語のしくみと教え方──こころ、ことば、学びの理論をもとにして2020

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248393
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00810
  • [Book] タスク・ベースの言語指導──TBLTの理解と実践2017

    • Author(s)
      浦野研、川村一代、田村祐、福田純也、松村昌紀
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      大修館書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Book] タスク・ベースの英語指導──TBLTの理解と実践2017

    • Author(s)
      浦野研、川村一代、田村祐、福田純也、松村昌紀
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246094
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Journal Article] 動画を用いた実況的ナレーション・タスクの使用における工夫とその実践2024

    • Author(s)
      小林真実・松村昌紀・小川知恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会

      Volume: 53 Pages: 135-141

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00759
  • [Journal Article] 複雑なシステムとしての言語知識と第二言語の学習可能性2022

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Journal Title

      Second Language

      Volume: 21 Pages: 7-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00810
  • [Journal Article] タスク・タイプの理論的基盤と学習者の言語使用2017

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 55-62

    • NAID

      130006330113

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Journal Article] 第二言語の指導におけるタスク基盤型相互作用の役割2015

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 44 Pages: 197-204

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] 日本人にとっての英語と高校英語教育2024

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      令和5年度愛知県西三河地区高等学校英語教育研究会講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00759
  • [Presentation] 日本人にとっての英語と高校英語教育2024

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      愛知県西三河地区高等学校英語教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00709
  • [Presentation] 動画を用いた実況的ナレーション・タスクの効果的な使用方法2023

    • Author(s)
      小林真実・松村昌紀・小川知恵
    • Organizer
      第52回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00759
  • [Presentation] 英語の教室をどうできそうか2022

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      ことばの学び工房
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00810
  • [Presentation] 複雑なシステムとしての言語知識と第二言語学習可能性2021

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      2021年度J-SLA研修会(日本第二言語習得学会)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00810
  • [Presentation] 創発的発達観が第二言語の習得と指導にもたらすもの2019

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      第49回中部地区英語教育学会石川大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00810
  • [Presentation] 英語授業における経験の創出と組織化2017

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      2017年度一般社団法人大学英語教育学会中部支部講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] Tasks for language learning and teaching2017

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      The 2017 Tottori ALT Skill Development Conference
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] 言語教育にとってのタスク、言語教師にとってのチャレンジ2017

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      第43回KELES(関西英語教育学会)セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] タスク・ベースの英語教育──位相・構成・転回2017

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      日英・英語教育学会第18回研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] タスク変数の役割を考慮したタスク・タイプの構成2016

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学白子キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] Rethinking Task Variables, or Getting Rid of Obsession for Language: A Critical Review of the Cognition Hypothesis, the Triadic Componential Framework, and the SSARC Model2016

    • Author(s)
      Masanori Matsumura
    • Organizer
      International Conference of Applied Linguistics & Language Teaching
    • Place of Presentation
      National Taiwan University of Science and Technology
    • Year and Date
      2016-04-16
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] Rethinking Task Variables, or Getting Rid of Obsession for Language: A Critical Review of the Cognition Hypothesis, the Triadic Componential Framework, and the SSARC Model2016

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      International Conference of Applied Linguistics & Language Teaching
    • Place of Presentation
      国立台湾科技大学
    • Year and Date
      2016-04-16
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] 学習者による対話的第二言語使用の タスク遂行時間内における変化2015

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      全国英語教育学会第41回熊本研究大会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] Identifying the Momenta for Second Language Development in Task-Based Peer Interaction2015

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      TBLT 2015
    • Place of Presentation
      KU Leuven
    • Year and Date
      2015-09-17
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] 教室における自由で自然な言語使用の役割とその実現の条件2014

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山梨大学(山梨県甲府市)
    • Year and Date
      2014-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • [Presentation] 英語教育のコンテクストとタスク活用のための意思決定2014

    • Author(s)
      松村昌紀
    • Organizer
      英語授業研究学会関東支部
    • Place of Presentation
      昭和女子大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2014-11-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370716
  • 1.  小林 真実 (10888986)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  小川 知恵 (40645107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi