• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YOSHINO Iwao  吉野 巌

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

吉野 巌  ヨシノ イワオ

Less
Researcher Number 60312328
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 北海道教育大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2023: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
2001 – 2006: 北海道教育大学, 教育学部, 助教授
2004 – 2005: 北海道教育大学, 教育学部札幌校, 助教授
2001 – 2003: 北海道教育大学, 教育学部・札幌校, 助教授
2000: Hokkaido Univ., Grad. School of Let., Inst., 大学院・文学研究科, 助手
1999: 北海道大学, 文学部, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational psychology / Educational technology / Experimental psychology / 実験系心理学
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Cognitive science / 実験系心理学 / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
算数指導法 / メタ認知 / 吹き出し / 算数 / 評価 / 介入授業 / 文章題 / 深い理解 / 教科指導 / 意味的理解 … More / 吹出し / 小説読解 / 中学国語 / ノート指導 / 自己調整学習 / 教育測定・評価 / 教育系心理学 / 振り返り / 指導法 / メタ認知評価 / 小学生 / 教授学習 / 算数問題解決 / 音楽心理 / 音楽知覚認知 / 音響的特徴 / 音楽鑑賞 / 音楽的感性 / 弁別 / 異同判断課題 / リズム / 音高 / メロディ再認 / 旋律線 / 調 / 注意方向付け課題 / 処理水準 / メロディの再認 / 注意 / メロディ認知 … More
Except Principal Investigator
perceptual organization / music / 知覚的体制化 / cognitive modeling / 認知モデル化 / 音楽 / tonality / cognitive processes / 調性 / 教員養成 / メタ認知 / 学習指導 / 深い学び / 学習指導力 / 授業 / emotional processes / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / 文化比較 / 情動過程 / 認知的体制化 / 情報過程 / 認知過程 / cultural differences / feeling / emotional responses / rhythm / 日本:カナダ:北インド / 文化差 / 感情 / 情動反応 / リズム / cognitive psychology / cognitive science / melody / meter / 認知科学 / 認知心理学 / 感性 / メロディ / 拍節 / 音楽知覚 / 批判的読み / 批判的思考 / メタ認知尺度 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  深い学びを保障する学習指導に必要なメタ認知の解明とその養成プログラムの開発

    • Principal Investigator
      懸田 孝一
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  小学校の教科学習においてメタ認知を育成するノート指導法の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉野 巌
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Development of an Assessing Method for Mathematical Metacognitive Ability and Instructional Methods to Foster Applied Metacognition of Elementary School StudentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHINO Iwao
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  A Development of Mathematical Teaching Method of Supporting Metacognitive Activities in Elementary SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YOSHINO Iwao
    • Project Period (FY)
      2012 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Developing metacognitive abilities of teacher training course students for supporting basic qualifications and abilities

    • Principal Investigator
      Kaketa Koichi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  音楽鑑賞における注意と音楽的感性の個人差に関する認知心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉野 巌
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Experimental psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Perceptual processes and emotional responses of music: cross-cultural investigation and cognitive modeling

    • Principal Investigator
      ABE Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  メロディ認知における注意情報処理と記憶の関連に関する実験的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉野 巌
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  The relationship between perceptual organization and emotional effect of music : Cognitive modeling and cross-cultural investigation

    • Principal Investigator
      ABE Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      実験系心理学
    • Research Institution
      HOKKAIDO UNIVERSITY
  •  Cognitive modeling of human music information processing

    • Principal Investigator
      ABE Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Institution
      Hokkaido University

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2005 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 心を測る2005

    • Author(s)
      菱谷晋介, 田山忠行, 吉野 巌ほか
    • Publisher
      八千代出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15730329
  • [Journal Article] 演奏者の映像が音楽鑑賞に及ぼす影響:実践授業での検討.2005

    • Author(s)
      吉野巌, 山田健一
    • Journal Title

      日本教育心理学会第47回総会発表論文集

      Pages: 492-492

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15200019
  • [Journal Article] BGM音楽の既知性と音楽的性格が知的作業に及ぼす影響.2005

    • Author(s)
      吉野巌
    • Journal Title

      日本心理学会第69回大会発表論文集

      Pages: 759-759

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15200019
  • [Journal Article] Cognitive modeling of key interpretation in melody perception.2004

    • Author(s)
      Yoshino, I., Abe, J.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 46(4)

      Pages: 283-297

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15200019
  • [Journal Article] Cognitive modeling of key interpretation in melody perception.2004

    • Author(s)
      Yoshino, I., Abe, J.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 46・4

      Pages: 283-297

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15200019
  • [Journal Article] 音楽を聴いて何を認知するのか:音楽鑑賞時の自由記述の分類を通して2004

    • Author(s)
      吉野巌
    • Journal Title

      日本音楽知覚認知学会平成16年度春期研究発表会資料

      Pages: 77-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15200019
  • [Journal Article] Cognitive modeling of key interpretation in melody perception2004

    • Author(s)
      Yoshino, I., Abe, I.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 46・4

      Pages: 283-297

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15730329
  • [Journal Article] 音楽を聴いて何を認知するのか : 音楽鑑賞時の自由記述の分類を通して2004

    • Author(s)
      吉野巌
    • Journal Title

      日本音楽知覚認知学会平成16年度春期研究発表会資料

      Pages: 77-82

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15200019
  • [Presentation] 中学国語授業におけるメタ認知的指導と自己調整学習の実践:小説の読解・批評における読解方略の獲得と課題価値との関連2024

    • Author(s)
      吉野巌・藤倉大志
    • Organizer
      日本教育心理学会第66回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02882
  • [Presentation] 算数授業における意味的理解を目指したメタ認知的指導:小学校1年生での試行2023

    • Author(s)
      吉野巌・瀧ヶ平悠史
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02882
  • [Presentation] 算数授業におけるメタ認知的指導の効果:意味的理解につながるメタ認知的思考の価値づけを中心に2022

    • Author(s)
      吉野巌・鐙孝裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02882
  • [Presentation] 算数授業におけるメタ認知的指導の効果:意味的理解につながるメタ認知的思考の価値づけを中心に2022

    • Author(s)
      吉野巌・鐙孝裕
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] メタ認知への意識づけが大学生の数学的文章題解決に与える影響2021

    • Author(s)
      吉野巌
    • Organizer
      北海道心理学会第68回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(7):メタ認知評価基準に基づく教師による評価からの検討2019

    • Author(s)
      吉野巌・大佐賀諒・島貫靜
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] 算数のメタ認知能力評価基準作成の試み(2)2018

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] 算数のメタ認知能力評価基準作成の試み(2) 修正版評価基準の妥当性の検証2018

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] 算数のメタ認知能力評価基準作成の試み-評価項目の作成と算数問題解決課題の得点による妥当性の検証-2017

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(6)-「頭の中の先生」の言葉の評価・賞賛を中心とした2016研究の遅延効果-2017

    • Author(s)
      吉野巌・島貫靜
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04337
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(5)― ノートに記述された「頭の中の先生」の言葉への評価・賞賛を中心に ―2016

    • Author(s)
      吉野巌・風間晶子・島貫靜
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] 小学校算数授業においてメタ認知能力を育成する試みーメタ認知(頭の中の先生)の意識づけとメタ認知訓練ー(準備委員会企画シンポジウム「授業でメタ認知を育成するには」)2016

    • Author(s)
      吉野巌
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] メタ認知的な意識づけを重視した授業の効果-批判的思考と教員に求められる資質能力に着目して-2015

    • Author(s)
      懸田孝一・吉野巌・宮崎拓弥・浅村亮彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] メタ認知的な意識づけを重視した授業の効果-批判的思考と教員に求められる資質能力に着目して-2015

    • Author(s)
      懸田孝一・吉野巌・宮崎拓弥・浅村亮彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟コンベンションセンター)(新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] 算数問題解決におけるメタ認知思考訓練の効果 ノートに記述された「頭の中の先生」の言葉の分析2015

    • Author(s)
      吉野巌・島貫静
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2015-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] Individual differences in metacognition and problem solving2015

    • Author(s)
      Asamura, A., Kaketa, K., Miyazaki, T., & Yoshino, I.
    • Organizer
      The 14th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Milan, Italy
    • Year and Date
      2015-07-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(4)―小学校算数授業における「頭の中の先生」の意識づけと訓練の効果―2015

    • Author(s)
      吉野巌・島貫静
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] 認知的失敗とメタ認知能力との関連(6)2015

    • Author(s)
      浅村亮彦・懸田孝一・宮崎拓弥・吉野巌
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(名古屋市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] Individual differences in metacognition and problem solving2015

    • Author(s)
      Asamura, A., Kaketa, K., Miyazaki, T., & Yoshino, I.
    • Organizer
      The 14th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Milano, Italy
    • Year and Date
      2015-07-10
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] 学習事例の提示順序が素朴概念の修正に及ぼす効果 -属性間の関数関係を扱う科学的概念(浮力,大気圧)の場合-2014

    • Author(s)
      吉野巌・大佐賀諒
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] 学習事例の提示順序が素朴概念の修正に及ぼす効果-属性間の関数関係を扱う科学的概念(浮力,大気圧)の場合-2014

    • Author(s)
      吉野巌・大佐賀諒
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] メタ認知の活性化が批判的思考に及ぼす効果-批判的思考のフィードバック、読みの状況的必然性によるメタ認知の活性化を通して-2014

    • Author(s)
      吉野巌
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス(京都市)
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] メタ認知的な意識づけによる批判的思考への効果-文献講読演習の場合-2014

    • Author(s)
      懸田孝一・宮崎拓弥・浅村亮彦・吉野巌
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] 認知的失敗とメタ認知能力との関連(5)2014

    • Author(s)
      浅村亮彦・懸田孝一・宮崎拓弥・吉野巌
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学今出川キャンパス(京都市)
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] メタ認知の活性化が批判的思考に及ぼす効果2014

    • Author(s)
      吉野巌
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] メタ認知の活性化が批判的思考に及ぼす効果:批判的思考の フィードバック、読みの状況的必然性によるメタ認知の活性化を通して2014

    • Author(s)
      吉野巌
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] 算数文章題解決におけるメタ認知的活動の測定とその促進2013

    • Author(s)
      吉野巌・島貫静
    • Organizer
      日本認知心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] 算数文章題解決におけるメタ認知的活動の測定とその促進

    • Author(s)
      吉野巌・島貫静
    • Organizer
      日本認知心理学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(つくば市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] 認知的失敗とメタ認知能力との関連(4)

    • Author(s)
      浅村亮彦・懸田孝一・宮崎拓弥・吉野巌
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学生田キャンパス(川崎市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] What Factors reveal Individual Differences in Metacognition?

    • Author(s)
      Asamura Akihiko, Kaketa Koichi, Miyazaki Takuya, Yoshino Iwao
    • Organizer
      The 13th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Stockholm, Sweden
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] メタ認知能力を育成する試み(4) ―小学校算数授業における「頭の中の先生」の意識づけと訓練の効果―

    • Author(s)
      吉野巌・島貫静
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26 – 2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501121
  • [Presentation] メタ認知尺度(吉野ら, 2008)の基準関連妥当性の検証

    • Author(s)
      吉野巌・宮崎拓弥・懸田孝一・浅村亮彦
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      専修大学生田キャンパス(川崎市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • [Presentation] 文章読解に対する読みの目標とメタ認知能力の影響(2)-読みの目標を設定しない場合との比較-

    • Author(s)
      懸田孝一・宮崎拓弥・吉野巌・浅村亮彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      琉球大学千原キャンパス(沖縄県西原町)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530806
  • 1.  Kaketa Koichi (70281764)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 2.  ABE Jun-ichi (40091409)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  ASAMURA Akihiko (70301968)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  MIYAZAKI Takuya (00372277)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 5.  GOTO Yasuhiro (30326532)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  ADACHI Mayumi (30301823)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HOSHINO Etsuko (10219165)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  OKADA Akihiro (20337083)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  菱谷 晋介 (30128079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHIMANUKI Shizuka
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi