• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ishikawa Makoto  石川 真

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

石川 真  イシカワ マコト

ISHIKAWA Makoto  石川 真

Less
Researcher Number 60318813
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
2016 – 2018: 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授
2011 – 2015: 上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授
2008 – 2009: Joetsu University of Education, 大学院・学校教育研究科, 准教授
2007 – 2008: Joetsu University of Education, 学校教育総合研究センター, 准教授 … More
2005 – 2007: 上越教育大学, 学校教育総合研究センター, 助教授
2003 – 2004: Jyoetsu Kyoiku University, Lecturer, 学校教育総合研究センター, 講師
2003: 上越教育大学, 学校教育総合研究センター, 専任講師
2002: 上越教育大学, 学校教育総合センター, 講師
2000 – 2001: 早稲田大学, 人間科学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Childhood science (childhood environment science) / Children studies (Studies of environment on children) / 情報図書館学・人文社会情報学 / Educational technology / Educational technology
Except Principal Investigator
Educational technology / Children studies (Studies of environment on children) / Educational technology / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
コミュニケーション / 社会的スキル / 対人関係 / コミュニケーションスキル / ネットワーク / ヒューマンインタフェース / 情報活用能力 / 相互作用 / 協調 / 協調的 … More / 対人関係スキル / 基本スキル / メール / 親密度 / 振る舞い / 関わり方 / SNS / 関わり / つながり / 感性情報 / 情報社会 / 携帯メール / 相手の存在感 / CMC / テキストメッセージ / モバイル / 学習環境 / e-learning / デザイン / 顔情報 / 動画像 / 囚人のジレンマゲーム / 共同作業 / CSCW / 顔画像 … More
Except Principal Investigator
BBS / e-school / e-learning / コミュニケーション / Image / Japan-U.S. study / Personal recognition / Expression of feeling / smile / Animated image / Cross cultural communication / 文脈 / 動画刺激 / 表情認知 / イメージ / 日米比較 / 対人認知 / 感情表現 / 笑い / 動画像 / 異文化間コミュニケーション / teaching coach / off campus / on campus / on demand / lesson archives / インターフェース / カメラアングル / 遠隔教育・学習 / 著作権 / 人的資源 / 撮影方式・撮影品質 / 遠隔講義映像 / ストリーミング / アクセスログ / デジタルコンテンツ / 講義型授業 / Web-learning / 教育コーチ / オンキャンパス / オフキャンパス / オンデマンド / 授業アーカイブ / こども / 暗算 / 社会的自己保存 / 評価懸念 / 実験心理学 / 精神作業課題 / 唾液中αアミラーゼ / 社会的自己保存理論 / 学習環境 / ストレス / 子ども / eスクール / 顔上げ行動 / クラス雰囲気 / FD / 感情認知 / 学級風土 / 教師 / 表情 / ソーシャル・プレゼンス / インタビュー / キーインフォーマント / アクションリサーチ / 観察者 / 電子掲示板 / インターネット / 協同学習 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (10 People)
  •  協調的な批判的思考に対人関係スキルが及ぼす影響の検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石川 真
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Basic research for developing digital native generations' interpersonal relations skills in the online networksPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ishikawa Makoto
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Basic research on the youth social relationship cognition in networkPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIKAWA Makoto
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Children studies (Studies of environment on children)
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  The relationship of students' cognitive style and stress in collaboration and cooperative learning.

    • Principal Investigator
      HIRATA Sonomi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Children studies (Studies of environment on children)
    • Research Institution
      Hakuoh University
  •  Fundamental research of kansei information for better text message communicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIKAWA Makoto
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      情報図書館学・人文社会情報学
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Analyzing relationship between teacher's facial expression as a main factor of social presence and a classroom climate

    • Principal Investigator
      SAITO Miho
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  モバイル機器を活用した魅力ある学習環境インタフェースの検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石川 真
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  アクションリサーチを応用したインターネット利用による日米協同学習の評価

    • Principal Investigator
      NOJIMA Eiichiro
    • Project Period (FY)
      2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Development of the lesson archives of Human sciences and a trial of it through cable TV network for the life long education.

    • Principal Investigator
      NOJIMA Eiichiro
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  The Recognition of the Expression of Feeling in Cross Cultural Communication

    • Principal Investigator
      SAITO Miho
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  CSCW場面において良好な相互作用を実現するヒューマンインタフェースの検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      石川 真
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University

All 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2006 2005 2003 2002 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] ネット上のコミュニケーション行動における現実と理想の差異2019

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38(2) Pages: 217-226

    • NAID

      120006579487

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Journal Article] オンライン上の情報発信の社会規範意識に関する研究2018

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38(1) Pages: 1-10

    • NAID

      120006518201

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Journal Article] オンライン上の情報発信に着目したコミュニケーションスキルに関する研究2018

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 323-332

    • NAID

      120006404328

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Journal Article] ネット上における規範意識と振る舞いに関する研究2017

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 1-10

    • NAID

      120006534917

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Journal Article] ネット上のトラブルを対処するための社会的スキルの傾向に関する研究2017

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 36 Pages: 285-294

    • NAID

      120005985408

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Journal Article] ネット上のコミュニティへの関与の違いが他者とのつながり方に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 25-33

    • NAID

      120005556318

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Journal Article] 社会的スキルの違いがネットワーク上の他者との関わり方に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 11-19

    • NAID

      120005405394

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Journal Article] 親密さの違いによるメールコミュニケーションの振る舞いに関する研究2013

    • Author(s)
      石川真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 32 Pages: 25-34

    • NAID

      120005265679

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Journal Article] スクロールタイプの違いが文章内容の空間的記憶に及ぼす影響2006

    • Author(s)
      石川 真
    • Journal Title

      教育システム情報学会第31回全国大会講演論文集

      Pages: 247-248

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16700556
  • [Journal Article] Webページ上の文字の見やすさと好みの関係に関する研究2005

    • Author(s)
      石川 真
    • Journal Title

      第7回日本感性工学会大会予稿集2005

      Pages: 175-175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16700556
  • [Journal Article] Recognition of smiling using animated image.2003

    • Author(s)
      Miho Saito, Makoto Ishikawa
    • Journal Title

      Proceedings of 44^<th> Annual Meeting of The Japanese Society of Social Psychology

      Pages: 368-369

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] CMC画面における顔画像付加が対人認知に及ぼす影響2003

    • Author(s)
      石川 真
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要 Vol22,No.2

      Pages: 343-355

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] 動画像を用いた笑いの認識について2003

    • Author(s)
      齋藤美穂, 石川 真
    • Journal Title

      日本心理学会第44回大会発表論文集

      Pages: 368-369

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] Effect on personal recognition given by facial image on CMC.2003

    • Author(s)
      Makoto Ishikawa
    • Journal Title

      Bulletin of Jyoetsu Kyoiku University Vol.22, No.2

      Pages: 343-355

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] Effect on recognition of smiling by contextual difference2002

    • Author(s)
      Makoto Ishikawa, Miho Saito
    • Journal Title

      Proceedings of 43^<rd> Annual Meeting of The Japanese Society of Social Psychology

      Pages: 354-355

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] 笑いの許容範囲と社会的態度の関係2002

    • Author(s)
      齋藤美穂, 石川 真
    • Journal Title

      日本社会心理学会第43回大会発表論文集

      Pages: 356-357

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] Relationship between permissible range of smile and social attitude.2002

    • Author(s)
      Miho Saito, Makoto Ishikawa
    • Journal Title

      Proceedings of 43^<rd> Annual Meeting of The Japanese Society of Social Psychology

      Pages: 356-357

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Journal Article] 文脈の違いが笑いの認識に及ぼす影響2002

    • Author(s)
      石川 真, 齋藤美穂
    • Journal Title

      日本社会心理学会第43回大会発表論文集

      Pages: 354-355

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680255
  • [Presentation] 異なる状況下における討論時の振る舞い方と社会的スキルの関係2023

    • Author(s)
      石川真
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02851
  • [Presentation] 批判的思考態度の違いが討論場面の振る舞いに及ぼす影響2023

    • Author(s)
      石川真
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02851
  • [Presentation] 意見が異なる相手との問題解決時の振る舞いと社会的スキルの関係2022

    • Author(s)
      石川真
    • Organizer
      日本社会心理学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02851
  • [Presentation] 社会的スキルが意見の異なる相手との協調的行動に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      石川真
    • Organizer
      日本社会心理学会第62回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02851
  • [Presentation] オンライン上のコミュニケーション行動における理想と現実の相違2018

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] ネット上の情報発信に関わる規範意識と社会的スキルの関連性2017

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] ネット上の情報発信に関わる規範意識と社会的スキルの関連性2017

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] 社会的スキルとオンライン上のコミュニケーションスキルの関連性2017

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] コミュニケーションスキルとネット上のトラブル対処の関連性2016

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かかが国際会議上
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] 社会的スキルの違いがネット上のトラブル対処に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01751
  • [Presentation] ソーシャルネットワーク上のコミュニティにおける他者との関わり方の傾向2013

    • Author(s)
      石川真,平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Presentation] 親密さの違いによるメールの振る舞い方に関する研究2012

    • Author(s)
      石川真,平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • [Presentation] The Effects of Learning Environment Design on Salivary Alpha-Amylase and Subjective Stress Levels During Mental Arithmetic Task on Individual, Collaborative and Competitive Settings2012

    • Author(s)
      Sonomi Hirata & Makoto Ishikawa
    • Organizer
      ICIRE2012
    • Place of Presentation
      Vancouver
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 他者の存在が学習活動に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      ヒューマンインタフェース学会研究報告集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] Changes of Psycho physiological Responses during Mental Work Task on Evaluation Apprehension Settings2011

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Makoto Ishikawa, Sanjoy Mazumdar
    • Organizer
      Proceedings of EDRA, 293-294
    • Place of Presentation
      Chicago, U.S.A.
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] Changes of Psycho physiological Responses during Mental Work Task on Evaluation Apprehension Settings2011

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Makoto Ishikawa, & Sanjoy Mazumdar
    • Organizer
      Proceedings of the EDRA 42
    • Place of Presentation
      Chicago, U.S.A
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 他者の存在が学習活動に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      第71回ヒューマンインタフェース学会研究会
    • Place of Presentation
      京都産業大学
    • Year and Date
      2011-03-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] 送り手と受け手のテキストメッセージに関する認知の特徴2009

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2009-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19700237
  • [Presentation] 社会的スキルの違いが感情を伝えるテキストメッセージの理解に及ぼす影響2009

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第50回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19700237
  • [Presentation] 社会的スキルの違いが感情を伝えるテキストメッセージの理解に及ぼす影響2009

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第50回大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府)
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19700237
  • [Presentation] 携帯電話を利用したテキストメッセージによるコミュニケーションに関する研究2008

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      かごしま県民交流センター
    • Year and Date
      2008-11-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19700237
  • [Presentation] 送り手と受け手のテキストメッセージに関する認知の特徴2008

    • Author(s)
      石川真・平田乃美
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府)
    • Year and Date
      2008-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19700237
  • [Presentation] The Effects of Learning Environment Design on Salivary Alpha-Amylase and Subjective Stress Levels During Mental Arithmetic Task on Individual, Collaborative and Competitive Settings.

    • Author(s)
      Sonomi Hirata, Makoto Ishikawa
    • Organizer
      ICIRE2012(International conference on Interpersonal Relationships in Education)
    • Place of Presentation
      Canada, Vancouver
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610015
  • [Presentation] ネットコミュニティへの関与の違いに着目した他者とのつながりの傾向

    • Author(s)
      石川真,平田乃美
    • Organizer
      日本社会心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2014-07-26 – 2014-07-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23601004
  • 1.  NOJIMA Eiichiro (20000086)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  SAITO Miho (90288043)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  HIRATA Sonomi (20308224)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 4.  NOZAKI Norio (70221562)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NISHIMURA Shoji (30207493)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MATSUI Tatsunori (20247232)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  佐古 順彦 (10000069)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ASADA Tadashi (00184143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  YOSHINO Shiho (00308553)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  影山 美穂
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi