• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NIINO Takanori  新野 貴則

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

新野 貴則  ニイノ タカノリ

Less
Researcher Number 60353380
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2022 – 2023: 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授
2019 – 2022: 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授
2014: 山梨大学, 総合研究部, 准教授
2012 – 2013: 山梨大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 … More
2012: 山梨大学, 教育学研究科, 准教授
2007 – 2011: University of Yamanashi, 教育人間科学部, 准教授
2007: 山梨大学, 人間科学部, 准教授
2006: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター・基礎研究部, 研究員
2005 – 2006: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 研究員
2004: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター・基礎研究部, 研究員
2003: 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター・基礎研究部, 研究官 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Keywords
Principal Investigator
意味生成 / カリキュラム開発 / 美術科教育 / 図画工作科教育 / 感覚 / 美術科 / 図画工作科 / 芸術教育 / 主体的な学び / 造形美術教育 … More / 指導の構造 / 学びの構造 / イメージ / 発問 / 問い / 題材開発 / 美術 / 図画工作 / 主体 / 知覚 / 行為分析 / 美術教育 / 図画工作教育 / カリキュラム / カリキュラム構成 / テクスト理論 … More
Except Principal Investigator
カリキュラム / 国際比較 / 各教科の教育 / 教育課程 / 主体性 / 保育者の専門性 / レッジョ・エミリア・アプローチ / 保育者の成長 / 保育の質の向上 / 地域 / 文化創造 / 対話 / 保育 / 探索 / 社会構成主義 / 保育文化 / 学びのネットワーク / 主体的・対話的・深い学び / 保育者 / 保育者の専門性の向上 / 保育施設経営 / 保育環境 / 二国間研究 / 保育実践研究 / パフォーマンス評価 / ポートフォリオ / NAEP / 学力 / 美術教育 / 図画工作 / 評価 / ドイツ / アメリカ合衆国 / コンテクステュアルラーニング / サービスラーニング / 体験学習 / キャリア教育 / 社会的能力 / 児童生徒 / 開発 / カリキュラム構成 / 図画工作・美術教育 / 学校間接続 / 教科再編 / 教科構成 / カリキュラム開発 / 教育学 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (12 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  子どもの主体的な学びを実現する図画工作科・美術科教育における発問研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新野 貴則
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  子どもの〈問い〉から主体的な学びを実現する図画工作科・美術科の授業に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新野 貴則
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Explorative, Subjective and Interactive Process of Professional Development of Educators of Early Childhood Education and Care Based on Social Constructionism

    • Principal Investigator
      秋山 麻実
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Theoretical and practical study of art education based on the workings of the various sensesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NIINO Takanori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Fundamental Studies of Learning abilities through the Development of Evaluation Methods in Art Education

    • Principal Investigator
      OKUMURA Takaaki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Seitoku University
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Curriculum development research of the art education which aims at realization of learning as signifiance by work of feelingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NIINO Takanori
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Curriculum study for developing the social competence of students in school

    • Principal Investigator
      NATORI Kazuyoshi
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Curriculum research of the art education through the translation of the Japanese course of study into English, Chinese, and Korea

    • Principal Investigator
      OKUMURA Takaaki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A Study of curriculum development by analysis of child's act as SignifiancePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NIINO Takanori
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi
      National Institute for Educational Policy Research
  •  教科等の再編に関する基礎的研究-準拠枠と方法論の明確化-

    • Principal Investigator
      工藤 文三
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  芸術にかかわる教科等のカリキュラム開発に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      新野 貴則
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research

All 2024 2023 2021 2014 2013 2012 2011 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 研究成果資料パンフレット、図画工作科・美術科の学力と評価~美術教育に適した評価方法の開発を通して学力に関する基礎的研究~2013

    • Author(s)
      奥村高明・池内慈朗・藤江充・直江俊雄・村上尚徳・新野貴則
    • Total Pages
      8
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530999
  • [Journal Article] 主体的な学びの実現を目指す美術科の指導方法2024

    • Author(s)
      新野貴則・古屋美那実
    • Journal Title

      美術科教育学

      Volume: 第45号 Pages: 201-218

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02517
  • [Journal Article] Emerging process of a study group of early childhood educators for learning together as a part of local culture Pt.22023

    • Author(s)
      秋山麻実 高橋英児 新野貴則 小島千か
    • Journal Title

      教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 28 Pages: 1-15

    • DOI

      10.34429/00005261

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/5304

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02640
  • [Journal Article] 図画工作科における主体的な学びの実現を目指す指導方法に関する研究2023

    • Author(s)
      新野貴則・市川安紀
    • Journal Title

      美術科教育学

      Volume: 第44号 Pages: 235-250

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02517
  • [Journal Article] Emerging Process of a Study Group of Early Childhood Educators and Researchers for Learning Together as a Part of Local Culture Pt.12021

    • Author(s)
      秋山麻実 高橋英児 新野貴則 小島千か
    • Journal Title

      教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 26 Pages: 1-9

    • DOI

      10.34429/00004925

    • NAID

      120007004278

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4950

    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02640
  • [Journal Article] 図画工作科・美術科教育における主体的な学びに関する考察 ― 学びの主体のイメージモデル構築のための試論 ―2014

    • Author(s)
      新野貴則
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 35 Pages: 383-394

    • NAID

      110009913028

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730729
  • [Journal Article] 美術教育に適した評価方法の開発を通した学力に関する基礎的研究(1)~国立教育政策研究所「特定の課題に関する調査 図画工作・美術」の検証~2013

    • Author(s)
      奥村高明・村上尚徳・新野貴則
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集第46号

      Volume: 第46号 Pages: 83-90

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530999
  • [Journal Article] 美術教育に適した評価方法の開発を通した学力に関する基礎的研究(1)~国立教育政策研究所「特定の課題に関する調査 図画工作・美術」の検証~2013

    • Author(s)
      奥村高明・村上尚徳・新野貴則
    • Journal Title

      日本美術教育研究論集

      Volume: 46 Pages: 83-90

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530999
  • [Journal Article] 図画工作・美術教育における意味生成の学びの位相2011

    • Author(s)
      新野貴則
    • Journal Title

      美術教育学

      Volume: 第32号3 Pages: 341-353

    • NAID

      110008799310

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730689
  • [Journal Article] 図画工作、美術教育における意味生成としての学びの論理2008

    • Author(s)
      新野貴則
    • Journal Title

      美術教育学 29巻

      Pages: 395-407

    • NAID

      110006999367

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18730554
  • [Presentation] 美術教育に適した評価方法の開発を通した学力に関する基礎的研究(1)~国立教育政策研究所「特定の課題に関する調査 図画工作・美術」の検証~2012

    • Author(s)
      奥村高明・村上尚徳・新野貴則
    • Organizer
      第46回 日本美術教育研究発表会2012
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2012-10-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530999
  • [Presentation] 美術教育に適した評価方法の開発を通した学力に関する基礎的研究(1)~国立教育政策研究所「特定の課題に関する調査 図画工作・美術」の検証~

    • Author(s)
      奥村高明・村上尚徳・新野貴則
    • Organizer
      第46回 日本美術教育研究発表会 2012
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530999
  • 1.  NATORI Kazuyoshi (70026623)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  OKUMURA Takaaki (80413904)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 3.  FUJIE Mituru (00106957)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  NAOE Toshio (10272212)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  MURAKAMI Hisanori (10370082)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 6.  HAGIWARA Yasuhito (30373187)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  IKEUTI Itsurou (10324138)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  工藤 文三 (30231096)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  谷田部 玲生 (30311137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  鎧屋 真理子 (20249907)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  坂野 慎二 (30235163)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  秋山 麻実 (90334846)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  高橋 英児 (40324173)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  小島 千か (80345694)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  劉 東紅
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  千 凡晋
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  金 聖淑
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  銭 初〓
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi